Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mediokern

Aktiv medlem
Sen och lite småseg vardagspendling till jobbet i morse.

Hemfärden var det som många redan påtalat väldigt halt.
Med dubbat både fram och bak samt väldigt väldigt stor försiktighet tog jag mig oskadd hem.
Såg någon som dragit i backen men som tur var såg det ut att ha gått bra.

Var rädda om er därute.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Kände redan under dagen hur pass halt det började bli på gårdsplan på jobbet och likt rösterna här för Stockholmspendlarna valde jag bort asfalten så gott som jag kunde påvägen hem så blev stig och grusvägar för det mesta.

Hade helt klart trott det skulle ligga mer snö på dessa vägar men hade smält undan bra.

Siktar nog på samma väg till jobbet imorgon 🙌

20221130_174919.jpg

RN

Aktiv medlem
Som många skrivit, bra halt. Jag märkte inte så mycket tack vare de helvetes orullande dubbdäcken, gav faktiskt mer grepp än jag förväntat mig. Vid Västerbroplan började jag inse att det var halt när jag såg hur folk gled runt (startade vid Fridhemsplan). Efter Liljeholmsbron gled en cyklist omkull med kraft men klarade sig bra enligt egen utsago. Efter bygget vid vägen mot Midsommarkransen så dråsade cyklisten framför mig i backen och jag hade lite för dåligt avstånd så jag åkte in i cykeln, framskärmens stag böjdes till och det skrapade bra av däcket. tog väl en 10 minuter i mörkret att få ordning på skärmen och där gjorde jag tavlan att ringa CB och meddela att det kan ta lite tid hem. Hon skulle såklart prompt hämta mig med bilen (som inte har dubbdäck)... jaja, fick ett par km cykel till fram till den överenskomna mötesplatsen iaf.

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Premiär för dubbat fram und bak. Men fina cykelvägar in till stockholmshitty. Tog försiktigt i alla svängar och korsningar. Väldigt få som cyklar in känns det som, tomt på vägarna och på stravas segment leaderboard.

MrSthlm

Aktiv medlem
Nej, inte halt i dag men det är skönt med dubb, inte ens chans i världen att jag orkar med avancerade väderanalyser varje dag. Såg en snubbe på en racer med ganska smala däck, antar att det här är en som analyserar vädret. 🙃 (dvs han har rimligen redan gjort en överslagsanalys för vädret hem)

Ja, idag var det lite färre kvinnor och barn :sneaky: men en del cyklister var det trots allt, åtminstone ungefär från Alvik och framåt.

Senast ändrad:

sailor

Aktiv medlem
Igår var det det skönt med dubb, en bil skulle stanna för min skull men trots abs och Vorsprung durch Technik så stannade bilen mitt på övergångsstället så halt var det.

MrSthlm

Aktiv medlem
Igår var det det skönt med dubb, en bil skulle stanna för min skull men trots abs och Vorsprung durch Technik så stannade bilen mitt på övergångsstället så halt var det.

Friktionsdäck for the win, bra för miljön, absolut men för riktigt halt väglag är det avsevärt mera tveksamt (om inte ens en Audi lyckas stanna vet man att det är halt).

Senast ändrad:

ipv6

Aktiv medlem
Friktionsdäck for the win, bra för miljön, absolut men för riktigt halt väglag är det avsevärt mera tveksamt (om inte ens en Audi lyckas stanna vet man att det är halt).

Jag har en Audi med friktionsdäck, vill bara föra till protokollet att jag inte hade några problem att stanna igår så det beror nog en hel del på föraren också :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har en Audi med friktionsdäck, vill bara föra till protokollet att jag inte hade några problem att stanna igår så det beror nog en hel del på föraren också :)

Som BMW förare har jag lite svårt för Audi. På sommaren brukar vi dominera vägarna (ok, en tolkningsfråga...), på vintern en närmast total Audi dominans, det är lite jobbigt, har jäkligt svårt för Audi Quattro. 😅 Jag får intrycket av att Audi förarna verkligen suktar efter vintern så att de äntligen kan få visa framfötterna, snömodd, katastrofväder, det spelar ingen som helst roll, bara att bränna på i omkörningsfilen. 🙃 Return of mega investment, typ. När man är uppe i fjällen ska man inte ens tala om.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Som BMW förare har jag lite svårt för Audi. På sommaren brukar vi dominera vägarna, på vintern en närmast total Audio dominans, det är lite jobbigt, har jäkligt svårt för Audio Quattro. 😅 Jag får intrycket av att Audio förarna verkligen suktar efter vintern och äntligen kan få dominera, snömodd, det spelar ingen som helst roll, bara att bränna på. 🙃 Return of investment, typ.
Min Auuuuudio.

NickPick

Aktiv medlem
Jag skulle väl påstå att en Audi inte stannar bättre än något annat. Fyrhjulsdriften hjälper ju till upp i fart och att ta sig loss från din överbelånade villauppfart, men knappast hjälper det inbromsningen 😁 en tung bil får ju kämpa mer för att stanna…
Ps, kör aldrig fast 👀

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Saltet klarade fortfarande av att hålla huvudstråken halkfria på min hempendling. Testade Kolonnvägen igen som omväxling, men förirrade mig in på ICA:s parkering och fick ta mig genom en snödriva och över en lerig gräsmatta för att komma tillbaka till rätt väg 🙃

Berk

Aktiv medlem
Provat med stänkskärmar?

Han har ju redan en snörensare, men den verkar inte funka mot geggan ;)

Den här är en av de få som passar. Täcker bara till bakbromsen, men funkar fortfarande ok och är enkel att montera.

Kashedian

Aktiv medlem
Provat med stänkskärmar?
Det är 1mm marginal för bakdäcket.. knappt UCI-legalt va?

Men en ny vinterhoj är på G och då kanske det blir stänkskärmar! Däremot tycker jag att stänkskärmar bäst lämpar sig för grispendling och inte riktig vinterpendling där snö (och lera) kan fastna och störa.

Kanske någon adhoc-skärm som skyddar bakväxeln och en liten bit av kedjan däremot 😅

Peth

Aktiv medlem
Det är 1mm marginal för bakdäcket.. knappt UCI-legalt va?

Men en ny vinterhoj är på G och då kanske det blir stänkskärmar! Däremot tycker jag att stänkskärmar bäst lämpar sig för grispendling och inte riktig vinterpendling där snö (och lera) kan fastna och störa.

Kanske någon adhoc-skärm som skyddar bakväxeln och en liten bit av kedjan däremot 😅
Från oktober till mars finns väl ingen annan pendling än grispendling i Sthlm?

Topp