Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Typisk stockholmsvinter med duggregn och jämngrått. Lite medvind livade ändå upp stämningen. Det är svårt att tro att det såg ut såhär för knappt två veckor sedan:
Kung Borependling.jpg

Mediokern

Aktiv medlem
Samma upplevelse som många andra här.
Pendlingen till jobbet var blåsig och blöt då tilltagande duggregn gjorde att misärnivån steg.
Hempendlingen var normal grå decemberpendling.
Trevlig helg på er!

Guldragge

Aktiv medlem
Hojar Hägerstensvägen ner mot Södertäljevägen (efter Shellmacken). Här har man skapat en lång smal korridor pga vägarbetet. Smalt om man som cyklist ska passera gående. Tjommen som traskar framför mig hade antagligen lurar. Saktar in till nästan stillastående bakom honom. Plingar. Har en rätt högljudd sak till ringklocka. Ingen reaktion. Passerar honom med snålt utrymme men utan någon kontakt. Och som han börjar skrika. Hua. Där vaknade man till. Väldigt aggressiv stämma. Jag rullar vidare. Han fortsätter skrika. Jag släpper händerna från styret och gör nån slags ap-rörelser med händerna. Ni vet när man krafsar sig i sidorna så där som kanske en chimpans förväntas göra. Då blir det än mer fart på honom. Han måste ha varit ett femtiometer bort vid det laget och är nu uppe i nån slags hysterisk obehaglig falsett. Herregud. Jag stör mig faktiskt inte nåt särskilt på zombiegångare med hörlurar. Lite som att man som vinterpendlare måste spara sin energi till annat. Men går man på en trång passage längs en stor väg kanske man åtminstone kan hålla sig längs ena sidan? Sen kom jag på att jag hojade om en kille rätt kort innan passagen av den här liraren. Saktar ner lite och tänker att den han ska komma ikapp mig. Vänder mig om och ser ingen. Stackars sate om han fastnade hos den här gaphalsen......känns ju lite risigt då det var jag som var nån slags igång-triggare. Hrmf.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Hojar Hägerstensvägen ner mot Södertäljevägen (efter Shellmacken). Här har man skapat en lång smal korridor pga vägarbetet. Smalt om man som cyklist ska passera gående. Tjommen som traskar framför mig hade antagligen lurar. Saktar in till nästan stillastående bakom honom. Plingar. Har en rätt högljudd sak till ringklocka. Ingen reaktion. Passerar honom med snålt utrymme men utan någon kontakt. Och som han börjar skrika. Hua. Där vaknade man till. Väldigt aggressiv stämma. Jag rullar vidare. Han fortsätter skrika. Jag släpper händerna från styret och gör nån slags ap-rörelser med händerna. Ni vet när man krafsar sig i sidorna så där som kanske en chimpans förväntas göra. Då blir det än mer fart på honom. Han måste ha varit ett femtiometer bort vid det laget och är nu uppe i nån slags hysterisk obehaglig falsett. Herregud. Jag stör mig faktiskt inte nåt särskilt på zombiegångare med hörlurar. Lite som att man som vinterpendlare får man spara sin energi till annat. Men går man på en trång passage längs en stor väg kanske man åtminstone kan hålla sig längs ena sidan? Sen kom jag på att jag hojade om en kille rätt kort innan passagen av den här liraren. Saktar ner lite och tänker att den han ska komma ikapp mig. Vänder mig om och ser ingen. Stackars sate om han fastnade hos den här gaphalsen......känns ju lite risigt då det var jag som var nån slags igång-triggare. Hrmf.

Jag är imponerad av ditt föredömliga lugn, utmärkt disciplin. I och för sig gav ju dina ap-rörelser viss effekt... :sneaky:

Kan inte garantera att jag skulle lyckats hålla mig lika lugn om någon började skrika åt mig på det sättet. 🙃 (skulle nog kunnat bli en svordom eller två tillbaka...)

Jag upplever att det är på modet att vara förbannad på cyklister. Ibland får jag nästan intrycket av att vissa söker konflikt bara dom ser oss, varför inte promenera över direkt framför oss och sedan kalla oss för idioter som inte ser oss för? Eller sporadiskt när man får möte ser man riktigt hur de liksom drar sig mot mitten för att få en anledning till att svära på oss, att ta ett steg bort istället är inte att tänka på, nej nej.

Senast ändrad:

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hojar Hägerstensvägen ner mot Södertäljevägen (efter Shellmacken). Här har man skapat en lång smal korridor pga vägarbetet. Smalt om man som cyklist ska passera gående. Tjommen som traskar framför mig hade antagligen lurar. Saktar in till nästan stillastående bakom honom. Plingar. Har en rätt högljudd sak till ringklocka. Ingen reaktion. Passerar honom med snålt utrymme men utan någon kontakt. Och som han börjar skrika. Hua. Där vaknade man till. Väldigt aggressiv stämma. Jag rullar vidare. Han fortsätter skrika. Jag släpper händerna från styret och gör nån slags ap-rörelser med händerna. Ni vet när man krafsar sig i sidorna så där som kanske en chimpans förväntas göra. Då blir det än mer fart på honom. Han måste ha varit ett femtiometer bort vid det laget och är nu uppe i nån slags hysterisk obehaglig falsett. Herregud. Jag stör mig faktiskt inte nåt särskilt på zombiegångare med hörlurar. Lite som att man som vinterpendlare måste spara sin energi till annat. Men går man på en trång passage längs en stor väg kanske man åtminstone kan hålla sig längs ena sidan? Sen kom jag på att jag hojade om en kille rätt kort innan passagen av den här liraren. Saktar ner lite och tänker att den han ska komma ikapp mig. Vänder mig om och ser ingen. Stackars sate om han fastnade hos den här gaphalsen......känns ju lite risigt då det var jag som var nån slags igång-triggare. Hrmf.
Den smala vägen är cykelbana. Gångtrafikanter hänvisas till andra sidan genom skyltning, förvisso bristfällig sådan.
Däremot biter inte logik och regler på sådana personer.

josofin

Aktiv medlem
Kallt...🥶... Svårt att bromsa när man inte har någon känsel i fingrarna! Hur ska det här gå om jag är plågad redan vid några få minus.. ? Brukar ju cykla stig året runt, ner till minus 10 brukar gå bra... Men pendlingen är ju i öppna landskap och i högre fart, så antar vinden är boven. Men ger inte upp riktigt än. Hoppas på en mild vinter ☃️.

SIE

Aktiv medlem
Kallt...🥶... Svårt att bromsa när man inte har någon känsel i fingrarna! Hur ska det här gå om jag är plågad redan vid några få minus.. ? Brukar ju cykla stig året runt, ner till minus 10 brukar gå bra... Men pendlingen är ju i öppna landskap och i högre fart, så antar vinden är boven. Men ger inte upp riktigt än. Hoppas på en mild vinter ☃️.
Bar mitts!

Larsifer

Aktiv medlem
Vintercykelskor. Har såna i neopren, som jag kanske borde börja använda snart för det har varit lite svalt i sommarskorna senaste veckorna. Eller damasker. Har såna också, men de är så bökiga att sätta på sig att jag får stora skälvan nu bara av att tänka på det. Köpta lite små kanske, behöver spänna över tårna och sen fästa ihop kardborreband bakom hälen och upp en bit på benet. Enda sättet jag kan lyckas är att stå på knä, sträcka mig åt sidan / bakåt och försöka lägga tryck ner mot golvet. En fantastiskt jobbig rörelse att utföra. Speciellt med de lätt bylsiga vinterkläderna och ryggsäcken på. När jag lyckats har jag det svårare benet kvar.

SIE

Aktiv medlem
👍har börjat kika på det.. finns det liknande för fötterna, pedal mitts 🤔
Jag löste det med vanliga varma kängor då jag även har ”dåliga fötter” som min dotter säger. De (kängorna) jag har finns tydligen även i dammodell.

De har inte SPD-fästen, men iaf stealth-sula.

Edit: kräver såklart skoombyte på jobbet om man inte jobbar utomhus eller i strumplästen.

Berk

Aktiv medlem
👍har börjat kika på det.. finns det liknande för fötterna, pedal mitts 🤔

På stig får jag kalla tårna och anklarna kring -5, då byter jag till (SPD) cykelvinterskor. På min, relativt korta, pendling får jag också kalla tårna och anklarna kring -5. Kortare körtid kompenserar högre fartvind för mig. Vid pendling föredrar jag halv-höga vinterkängor i läder, vid behöv med tjockare strumpor.

josofin

Aktiv medlem
Jag löste det med vanliga varma kängor då jag även har ”dåliga fötter” som min dotter säger. De (kängorna) jag har finns tydligen även i dammodell.

De har inte SPD-fästen, men iaf stealth-sula.

Edit: kräver såklart skoombyte på jobbet om man inte jobbar utomhus eller i strumplästen.
SPD kör jag aldrig och byter skor gör jag alltid, de där såg riktigt bra ut! Frågan är om de är varmare än de Vaude Moab AM Stx jag kör nu?

SIE

Aktiv medlem
SPD kör jag aldrig och byter skor gör jag alltid, de där såg riktigt bra ut! Frågan är om de är varmare än de Vaude Moab AM Stx jag kör nu?
Det borde de vara då det är renodlade vinterkängor. Om möjligt kan man ju beställa hem och testa gå omkring hemma i dem en förmiddag för att känna av värmen.
För egen del sammanföll köpet med att jag även villhövde ett par varma och vattentäta kängor för vinterlek/vandring.

När jag cyklade tre mil i makligt tempo nu i helgen var de snudd på för varma i 2 plusgrader, dock med ganska tjocka ullstrumpor. YMMV.

Velo76

Medlem
Termometern visade - 6 vid start egentligen första kylan denna vinter. Dubbla vantar och i princip täckt ansikte. Passerar en liten bro efter 2/3 av resan, rött ljus naturligtvis. Sträcker mig efter vattenflaskan i ryggfickan inget där, tittar ner och där sitter flaskan i i stället genomfrusen. :) Gladde mig istället åt att i princip alla cyklister jag mötte hade belysning och bra reflexer.

Berk

Aktiv medlem
Äntligen torra luft, lagom kalt och halvklar himmel: perfekt cykelpendlingsväder!

Och upptäckte idg att hemska oljudet av dubb av en mötande cyklist kompenserades helt av insikten av glädje av mina egna ljudlösa, lättrullade semi-slicks :)

KjellF

Aktiv medlem
Jag använder ytterst sällan skoöverdrag eller tåvärmare och då enbart när välventilerade sommarskor blir för kalla. I alla fall för mig kommer kylan nerifrån pedalen och då hjälper bara tjocka sulor och inläggssulor (eller på vetenskapligt korrekt svenska så leds fotens värme bort genom pedalerna). Jag använder cykelvinterskor ev förstärkta med värmesulor eller vid längre vinterturer vinterfodrade kängor.

Köp & Sälj

Topp