Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

dogday

Aktiv medlem
Friskt och fint. Minus fyra när jag kom iväg. Grusdäck bak och dubbad Suomi Routa fram funkar finfint (osäker på om dubben ens behövs i centrala och sopsaltade Stockholm, men jag är inte sugen på att testa det) när det inte är snökaoz, och för de tillfällena väntar en Bootzipper med dubbade 2,1"or. Känns, om så blott för några timmar, som att jag uppnått vinterdäcksnirvana.

MrSthlm

Aktiv medlem
Hårt det här, jag gick upp 0600 och var otroligt stolt över mig själv men enbart trea på avdelningen där jag jobbar, en vacker dag hoppas jag på guldmedalj.

Folk är så disciplinerade att jag känner mig slagen på förhand, hur pallar man gå lägga sig typ 21:30, är inte det skittråkigt? 😅 Jag tänker direkt på Timo Lahtinen, Malmös gamla tränare som brukade benämna deras spelmodell som att spela "äckligt disciplinerat" (med tydlig finsk brytning).

Senast ändrad:

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Bar Mitts säsongen öppnad. Fin morgon så passade på att förlänga pendlingen från 55min till 1h45min.
-6 vid start så fick bli ett extra lager på överkropp. Vinterskor med toe covers + rain covers. Ett par tunna vindtäta byxor hade jag inte tackat nej till den första 30min.

Guldragge

Aktiv medlem
Hårt det här, jag gick upp 0600 och var otroligt stolt över mig själv men enbart trea på avdelningen där jag jobbar, en vacker dag hoppas jag på guldmedalj.

Folk är så disciplinerade att jag känner mig slagen på förhand, hur pallar man gå lägga sig typ 21:30, är inte det skittråkigt? 😅 Jag tänker direkt på Timo Lahtinen, Malmös gamla tränare som brukade benämna deras spelmodell som att spela "äckligt disciplinerat" (med tydlig finsk brytning).
Jag går och lägger mig 21.30. Tycker inte det är skittråkigt. Men min fru tycker det.

kais01

Aktiv medlem
en sak med att vara igång tidigt så här års är att en klar natt blir det kontinuerligt kallare fram till att solen stiger upp. det kan allltså vara uppåt ett par grader varmare någon timme tidigare,

visade sin verkan i torsdags tror jag det var; när jag cyklade iväg till (en skön och lugn frukost på) tåget efter 0530 var det problemfritt underlag. ett par timmar senare när hustrun skulle ut var det blankis på lokalgatan.

även något att fundera på för våra normaltidskramare.

jag lägger mig förresten 22-2230 inför en sådan jobbdag. väckar klockan står på 0511, men en annan klocka kvittrar diskret till lite före 05.

så man vid behov kan drömma färdigt. sen är man redo för dagen. utan känsla av överdriven disciplin.

MrSthlm

Aktiv medlem
en sak med att vara igång tidigt så här års är att en klar natt blir det kontinuerligt kallare fram till att solen stiger upp. det kan allltså vara uppåt ett par grader varmare någon timme tidigare,

visade sin verkan i torsdags tror jag det var; när jag cyklade iväg till (en skön och lugn frukost på) tåget efter 0530 var det problemfritt underlag. ett par timmar senare när hustrun skulle ut var det blankis på lokalgatan.

även något att fundera på för våra normaltidskramare.

jag lägger mig förresten 22-2230 inför en sådan jobbdag. väckar klockan står på 0511, men en annan klocka kvittrar diskret till lite före 05.

så man vid behov kan drömma färdigt. sen är man redo för dagen. utan känsla av överdriven disciplin.

Jag ska försöka sluta vara så fördomsfull, 22 och upp 05 kan fungera. Man blir ju inte lika seg om man lyckas etablera någorlunda regelbundna vanor.

Lyckas jag med detta bör jag rimligen knipa förstaplatsen, dvs först till avdelningen.

En liten nackdel så här på vintern är väl att det är kallare tidigt på morgonen.

Peth

Aktiv medlem

Kl 06:00 har man ju redan missat den riktigt bra cyklingen i Sthlm. Vid femtiden är man i stort sett ensam på vägarna – kvalitetscykling!

kais01

Aktiv medlem
En liten nackdel så här på vintern är väl att det är kallare tidigt på morgonen.
det är det det inte är:) det är kallast strax innan solen går upp. när typ normalt folk anländer till jobbet vintertid. ju tidigare du då är uppe desto mindre kallt.

stiger man upp efter att solen gått upp aka sommar gäller det omvända.

Senast ändrad:

mankis

Aktiv medlem
-9 idag och blev fatbiken till jobbet, tänker lunchträna ute lite, klädde mig såklart för varmt, liite jobbigare än pendlaren blev det.

fatbike.JPG

Ek21

Medlem
@Ekerö-pendlare: Jag vill minnas att Ekerö sopsaltar men den tilltänkta upplevelsen nu på morgonen (från bron och förbi Drottningholm innan övergång till bilväg) blev bokstavligen grusad; var det ett olycksfall i arbetet eller minns jag från tidigare vintrar Ekerös hantering av cykelbanor i rosenrött skimmer?

Höjdpunkter från senaste tidens pendling:
1. Omledning vid UD ut bland gatusten, pollare och trappor
2. Möte med lastbil, på 70-sträcka, som ändå gav oss 15cm marginal i sidled
3. Mötande cyklist som signalerar vänstersväng och ger oss -15 cm marginal, d.v.s. en klapp på axeln

Guldragge

Aktiv medlem
Man kan inte lita på någon längre. Ingen elitpendlarheadsup. Givetvis avstängt. Omväg=💩 [slut på gnäll]&ironi]
Västerbron har onekligen utmärkt sig såhär i vinterns uppstart......jag får vara nöjd att jag dagligen hojar under den och inte över den. Annars för varmt klädd idag, det var förvisso kallt...men tydligen inte så kallt. Långkallingarna får åka rygga hem.

salle

Aktiv medlem
Västerbron har onekligen utmärkt sig såhär i vinterns uppstart......jag får vara nöjd att jag dagligen hojar under den och inte över den. Annars för varmt klädd idag, det var förvisso kallt...men tydligen inte så kallt. Långkallingarna får åka rygga hem.
Hur då? Vilken väg kör du då?

ipv6

Aktiv medlem
Motvind hem i mörkret. Den kalla vinden ger mycket gubbrinn i mina ögon. Jag får nog leta fram ett par mer vindskyddande transparenta glasögon om den här kylan fortsätter. I normala fall brukar jag bara köra med mina vanliga glasögon vid pendling.

Jag har inga problem med ögonen. Näsan däremot... så fort det är någon minusgrad är det som att öppna kranen till Niagarafallet. Finns det något man kan göra?

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm, tror att Västerbron södergående är öppen nu igen, jag skymtade någon enstaka cyklist på andra sidan?

Jag tog väl fel sida, sorry... men upplevde det för sent för att vända, skadan var redan skedd, typ. 🙃

Det var friskt ute, synd att jag att glömde innersulorna till mina Lake skor/kängor men jag överlevde (de är ju så himla varma ändå).

Tjock Sagan

Aktiv medlem
"känns som" -13 grader vid start idag. Fick bli ett fjärde lager på överkropp, vindtäta byxor ovanpå vintertightsen samt vinterskoskydden istället för regn shoe covers. Perfekt klädd. Vacker morgon. Trögt före. Pendlarfritt idag. Såg väl 4-5 andra cyklister på min förlängda 1h50min Z2 pendling.

Larsifer

Aktiv medlem
Perfekt före i Göteborg idag. Fick plinga på tre barnvagnslattefunktionsklädersmammor som gick i bredd över hela vägen. Lååångsamt vänder en av dem sig om och bara tittar med död blick på mig. De flyttade sig självklart inte en millimeter åt sidan.
Drog du till med lite gubbskrika eller knödde du dig bara?

Topp