Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Froste

Aktiv medlem
Spännande pendling idag odubbat och med en ickefunkis bakbroms. Sopsaltat i Nacka men ej i Stockholm.

Men fy faen för sträckan Nacka Forum - Sickla. Har jag räknat rätt att man förväntas korsa Värmdövägen 6 ggr för att sicksacka mellan alla byggen?

Senast ändrad:

Sleaford

Aktiv medlem
Mycket halt idag. Lömskt då termometern visar tydligt +3.
Ta det lugnt kära medpendlare
Jo tack. Väldigt lömskt. Jag fick för mig det var läge att hoppa på singlespeeden med sommarslicks. Vilket skämt. Rullade ut längs en glashal Hägerstensvägen. Nere vid Södertäljevägen satte omdöme och förnuft in och jag vände hojen hemåt igen.

mattihp

Aktiv medlem
Kom inte upp i morse efter lite leräventyr igår så idag blev kortaste möjliga vägen till jobbet.

Igår hade jag en del ärenden att fixa, det hade varit så svårt och tagit så lång tid utan cykel att fixa i olika delar av stan! Tack vare lite olägliga blockar av zoner i turf så fick jag också ta lite sköna omvägar och lyckades cykla in 3 mil iaf.

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Intressant, jag tyckte inte alls att det var halt idag. Väldigt trevlig morgonpendling i lugnt Z2 tempo. Rätt tomt på cykelvägarna norrifrån in till Roslagstull. Blev, med all rätta, kallad idiot idag. Vid rödljuscykling (i en "lugn" och liten korsning) krockade jag nästan med en annan cyklist. Den gentlemannen var ju då svartklädd och hade varken lampa eller reflexer på vare sig cykel eller sig själv... nåja, vi var väl två idioter där och då!

Fänkålsulven

Aktiv medlem
När jag gick en hundpromenad vid sjutiden var det verkligen snorhalt. Vid cykelavfärd en timme senare var det betydligt mycket bättre väglag.

Vattenfall har satt upp vepor med information om att bygget vid Galoppvägen i Solna förväntas pågå till hösten 2024...

Edit: Skickade in en ny felanmälan till Solna Stad. Den jag skickade in i höstas fick jag inte ens nåt svar på.

Senast ändrad:

94tibe14

Aktiv medlem
Pendlingen i sig gick super, hade 12m/s i rakt motsatt riktning men hittade en rutinerad pendlare med elcykel att gömma mig bakom.

När väskan packades igår gjordes detta med vetskapen om att man hade ett par jeans liggande på kontoret och packade därmed bara ner skjorta.

Om det inte redan framgått så låg det inga jeans på kontoret.

Tur man har snäll kollega som springer och bankar på HMs dörr vid öppnig,

Spänning i vardagen

salle

Aktiv medlem
Halt som sagt. Utgick från att det var molnigt inatt utan att ha en susning :), så tog crossen med friktionsdäck. Borde kört dubbdäckshärket. Men kom fram utan incidenter. Regn säger prognosen till hemfärden. Första pendlingen sen 15 december, mkt trevligt!

Senast ändrad:

tonimakaroni

Aktiv medlem
Får instämma i den minoritet som inte upplevde någon direkt halka imorse.
Dock började motvinden redan hemma med platt bakhjul.
I med ny TL vätska och pumpa upp och höll bra till jobbet.

Ska ta en kik så det inte är något större som sitter i däcket innan hemfärd, helt klart nackdel denna årstid då skärmarna typ täcker allt för lätt kunna se vad som sitter i däcken utan vända upponer på cykeln alt. kasta upp i meckställ.

Ilritorno

Aktiv medlem
Fick på dubbdäck först förra veckan på mitt numera "vinterhjulpar" för pendlaren. Efter multipla förkylningar nov-dec blev det inte mycket cyklande så inte blivit av innan. Igår var första dagen jag cyklade på dubben. Kändes som knappt behövts. Men idag som så många andra påpekat verkligen befogat, tokhalka. Värst när kom ut från ett skogsparti i en nerförsbacke mellan Tallkrogen och Enskede. Vattnet hade runnit ner på cykelbanan och skapat en fin isbana. Men fick ta det lite lugnt bara. Skönt väder annars. Inte samma blåst som igår. Härligt vara igång och pendla igen efter uppehållet.

salle

Aktiv medlem
Halt som sagt. Utgick från att det var molnigt inatt utan att ha en susning :), så tog crossen med friktionsdäck. Borde kört dubbdäckshärket. Men kom fram utan incidenter. Regn säger prognosen till hemfärden. Första pendlingen sen 15 december, mkt trevligt!
Måste jinxat ngt, eller upprört pendlarguden; punka på bakdäcket när jag kom ner i cykelrummet. Fastighetsägaren har ställt dit en kompressor så allt lugnt och en ny slang senare var jag på väg igen. Note to self: ha fler än en plasthandske i väskan, hjälper liksom dåligt om ena handen är ren när den andra ändå blir smutsig.

Kashedian

Aktiv medlem
Måste jinxat ngt, eller upprört pendlarguden; punka på bakdäcket när jag kom ner i cykelrummet. Fastighetsägaren har ställt dit en kompressor så allt lugnt och en ny slang senare var jag på väg igen. Note to self: ha fler än en plasthandske i väskan, hjälper liksom dåligt om ena handen är ren när den andra ändå blir smutsig.
Ha med dig såna istället. Tar bort all cykelsmuts på typ 3sek.

NickPick

Aktiv medlem
Det går trögt nu när isgatorna har blivit asfalt med dödsgrus i ett tjock lager.
Mötte nån tant med lampan riktad rakt upp. Skrek ”blända av!”.
Annars var tre lokala knarkare ute och flyttade sina bohag med cyklar och vagnar. Faktiskt att personer som inte har råd med mat har råd med så fina cyklar :)

federico

Aktiv medlem
FB009701-1F37-4F84-895C-70FCFB34BC3E.jpeg

0E7E410F-C5EC-4618-8BBB-7D2E12BD993F.jpeg

13 januari

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Det går trögt nu när isgatorna har blivit asfalt med dödsgrus i ett tjock lager.
Mötte nån tant med lampan riktad rakt upp. Skrek ”blända av!”.
Annars var tre lokala knarkare ute och flyttade sina bohag med cyklar och vagnar. Faktiskt att personer som inte har råd med mat har råd med så fina cyklar :)
Noterade exakt samma (gruset dvs.. finns inga knarkare på min pendlingssträcka... vad jag vet iaf...). I Täby ligger det nu ett rätt tjockt lager med grus på "cykel"-sidan av den kombinerade cykel-gång-vägen, medan "gå"-sidan är renare än en barnrumpa. Borde det inte vara tvärtom?

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Varmt och ljust när jag pendlade. Tänker att snart är det någon form av lopp i Dalarna, så tolkade jag förekomsten av en man med stressad blick på rullskidor i cykelbanan på Hägerstensvägen.

En undran, är de fordon (har ju fler hjul än jag iaf)?

nisseson

Aktiv medlem

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Ahh då var min min milda gubbirritation inte helt fel ute =). Man kan ju dock ha förståelse/medlidande/empati med ångesten inför ett kommande motionslopp - finns ju någon sjö man kan cykla runt har jag förstått.

ani

Aktiv medlem
De skall alltså inte vara på cykelbanan, om det även finns en gångbana.
Vilket känns lätt märkligt. Utan att vara någon elitskidåkare på något vis stakar jag typiskt >15 km/h och skejtar >17 km/h. I snitt över distans, så jag kör lätt om massor av flanörcyklister. Betraktar mig därför också pragmatiskt som just cyklist på cykelbana.
Men jo, det finns gott om rullskidåkare som håller gångfart också.

Madrugada

Medlem
Hej! Första inlägget här hittills. Har sen två år tillbaka pendlat med ett barn till dagis i fel ända av staden, och ett jobb i motsatt riktning. Med cykelkärra. Typ 1.6-2 mil per dag beroende på tur och behov av att handla på vägen.

Har under dessa år inte klagat, men lidit mig igenom vintrarna.

Nu sent i höstas kajkade den billiga elcykeln från Jula äntligen ihop totalt och jag stod i valet och kvalet om man skulle gå på bättre kvalitet eller gå på billigaste igen. Slutade med en Haibike trekking 6 high med monster stor ram, som jag lyckades få galen rabatt på i mellandagarna. (64cm ram, jag är 1.96).

Har aldrig tidigare cyklat på en ram skapt för mig tidigare. Är helt lyrisk. Kör på nya ice spiker pro clinchers och pendlingen har aldrig varit så rolig. Trots snömodd, oberäknelig skare och total blankis om vartannat här i Skellefteå.

Önskar bara man gjort rätt från början, men nu kom nöjet med pendlandet tillbaka!

Ha en bra vecka allesammans.

Senast ändrad:

n_andersson

Aktiv medlem
Vilket känns lätt märkligt. Utan att vara någon elitskidåkare på något vis stakar jag typiskt >15 km/h och skejtar >17 km/h. I snitt över distans, så jag kör lätt om massor av flanörcyklister. Betraktar mig därför också pragmatiskt som just cyklist på cykelbana.
Men jo, det finns gott om rullskidåkare som håller gångfart också.
Finns det nån här som snittar under 30km/h på cykeln? 😋

IM

Aktiv medlem
Hej! Första inlägget här hittills. Har sen två år tillbaka pendlat med ett barn till dagis i fel ända av staden, och ett jobb i motsatt riktning. Med cykelkärra. Typ 1.6-2 mil per dag beroende på tur och behov av att handla på vägen.

Har under dessa år inte klagat, men lidit mig igenom vintrarna.

Nu sent i höstas kajkade den billiga elcykeln från Jula äntligen ihop totalt och jag stod i valet och kvalet om man skulle gå på bättre kvalitet eller gå på billigaste igen. Slutade med en Haibike trekking 6 high med monster stor ram, som jag lyckades få galen rabatt på i mellandagarna. (64cm ram, jag är 1.96).

Har aldrig tidigare cyklat på en ram skapt för mig tidigare. Är helt lyrisk. Kör på nya ice spiker pro clinchers och pendlingen har aldrig varit så rolig. Trots snömodd, oberäknelig skare och total blankis om vartannat här i Skellefteå.

Önskar bara man gjort rätt från början, men nu kom nöjet med pendlandet tillbaka!

Ha en bra vecka allesammans.
Stark debut. Välkommen.👌

Avd: @rabattkodstråden

Topp