Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Radiac

Aktiv medlem
Försökte rulla ur 2h SS skogscykling igår. Gick sådär i motvinden. Ena handen tinade vid Nacka Forum, den andra vid Sickla och tårna började kallna vid Karlberg. Det var bistert i morse.

Jag köpte elvärmestrumpor till i år (har kört med elsulor tidigare, men det blev för trångt i skorna, inbyggt batteri)
Väldigt skönt när det är minusgrader, rekommenderas!
Funderar på elvärme till handskar också, har tvekat på grund av allt laddande och så
Men är väldigt frusen av mej, så blir nog det med till nästa år

r72

Aktiv medlem
Överklädd och ångkokt. Körde för ovanlighets skull med pulsband och fick på köpet besked av Garmin om lämplig återhämtningstid. 48 timmar ska jag tydligen vila efter 14 km pendling i 23 km/h! Bara att leta upp en lämplig soffa på kontoret och sova över :ROFLMAO:
För att vara någon typ av träningsapparat tycker jag Garmins produkter rent generellt är väldigt förtjusta i att rekommendera vila...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
På väg till saltgruvan, tog vägen genom stan och Haga för att slippa så mkt av motvinden som möjligt. Soft, utom col de Västmanna då, men 3-4 gånger avtorkning av brillorna.

Hem, lite väl fort i medvind känns i buggarna. Kul när två ledbussar och en grävmaskin mötte en grävmaskin från andra hållet i krönet med vägbygget på kungsholmsstrand. Gick att trixa dig förbi kaoset. 😀

Brakstav

Aktiv medlem
Min fru kollade för nån dag upp hur man skulle kunna cykla för att ta sig till Sundbyberg norrifrån och fick då nedanstående förslag från Google.
lurväg.png

Det såg ut som kanske eljusspåret i Ursvik, men jag visste inte riktigt vad som går där. Sist jag åkte genom så var det också sommar och jag kom inte ihåg hur spåret var. Grus/asflat? Så igår kväll när jag befann mig i Sundbyberg och på väg hem så provade jag.
I Ursvik försvann(?) skyltning mot Solna/Kista så jag antog att det var elljuspåret helt enkelt som menades.

Det blev jobbigt. Blött grus och isbanor om varannat och kullar upp och ner. Ren tur att dubben fungerade så bra på ett par ställen. Det är ju också inte riktigt så rak väg som kartan visar. Vad kan det vara google menar?

ipv6

Aktiv medlem
Kollade termometern innan avfärd, 6 grader. Valde rätt cykel men glömde korrigera klädseln=kokt. Men skönt med odubbat.3,5km/h snabbare medelhastighet än med dubbarna igår säger internet, 23,9km/h i medel.

26.2 med dubbar, men en stor del av det var nog medvind och tur med rödljus. Funderade på att byta hjul men orkade inte. Ibland tar man lite märkliga beslut när man är morgontrött...

DarkMatter

Aktiv medlem
Idag lite snabbpendling. Med dagsljus, 6 grader och frukost i magen kändes det helt rätt. 22,2 km/h

Träffade på en stolle idag. Hundförare med hörlurar, gåendes på gatan* som bestämmer sig för att korsa utan att se sig för. Skickar hunden med koppel före. Jag använder mina skrikande bromsar för att informera honom om hans misstag och han såg ut att ha mottagit beskedet.

* Zinkens väg uppför så ingen större fara.

salle

Aktiv medlem
Behövde pga anledning åka tidigare från kontoret. Motvind deluxe. Egolappen fladdrade ordentligt och orsakade enligt avancerade beräkningar 4,3 watts motstånd. Måste ta ett snack med R&D-avdelningen i mancaven ikväll för att se om det går att utveckla. Även bromsverkan och växelöversyn bör ske. Nackdelen med n+1, det finns alltid något att skruva på.
I övrigt så var det få människor ute. Medelhastigheten hamnade på futtiga 21,6, men inbegrepp ett stopp för att ta på vindjackan pga att jag är klen.

dogday

Aktiv medlem
Behövde pga anledning åka tidigare från kontoret. Motvind deluxe. Egolappen fladdrade ordentligt och orsakade enligt avancerade beräkningar 4,3 watts motstånd. Måste ta ett snack med R&D-avdelningen i mancaven ikväll för att se om det går att utveckla. Även bromsverkan och växelöversyn bör ske. Nackdelen med n+1, det finns alltid något att skruva på.
I övrigt så var det få människor ute. Medelhastigheten hamnade på futtiga 21,6, men inbegrepp ett stopp för att ta på vindjackan pga att jag är klen.
Har gått från fladdrande gummiduk till styvare Ass savers-kopior (kopior pga billigare) för att få en mer rigid upplevelse. Du kan ju ta upp det gänget på R&D som ett förslag.

Froste

Aktiv medlem
Single speed sailing, Södermalm - Saltsjö-Boo. 27,8km/h snitt.

Fin kadensträning med utväxling 42x18. Snabbaste pendlingen på ett bra tag.

Men, kanske ska ta å fixa en bromsskiva bak ändå. Inte helt pk att bara köra med frambroms, men man blir en jävel på att modulera bromsverkan.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Hade en intim stund med en SL-ledbuss som jag började cykla om när chauffören blinkade höger och svängde in mot en hållplats på Roslagsgatan. När jag var ungefär vid dragspelet var det ändrade planer och bussen blinkade vänster och svängde ut igen. Jag slog av på farten för att släppa förbi bussen, men hann bli helt utprejad i mötande fil innan den hade passerat. Som tur var var det ingen mötande trafik, men jag kände mig ganska liten där ändå. Jag är nöjd med att jag lyckades hålla mitt humör i schack och höll mig helt ifrån obscena tecken, könsord, svordomar och andra invektiv. Men jag borde i alla fall ha bjussat på en slängkyss som det tipsades om högre upp i tråden...

Senast ändrad:

roller

Aktiv medlem
Startade senare än vanligt hemifrån idag. Hoppades på att slippa regnet, men lyckades inte vänta ut det. När jag cyklat en bit på bron hände det. Bommen gick ned - broöppning. Idag upptäckte jag att det behövs mer kläder för att stå ut med snålblåst och regn från sidan. Jösses vad jag började frysa. Lyckades hitta lite vindskydd, men det hjälpte inte fullt ut. Nästa gång vänder jag och cyklar 5 min åt andra hållet innan jag vänder så slipper jag frysa.

KjellF

Aktiv medlem
Jag använder en såhär till mina kompis- och egenlappar:
https://www.öob.se/heminredning/textilier/matplatstextilier/bordstablett-3107153

Lite beroende på hur stora du gör så får du ut 2 eller 3 från en enda bordstablett. För att höja säkerheten lite så klistrar jag sedan på en reflextejp på min kompislapp:
https://www.swedol.se/reflextejp-ece-104-pg-1001494.html (en meter tejp för 69 kr räcker till måååånga kompislappar).

ptrk

Aktiv medlem
Vid stallmästargården brukar jag köra på bilvägen för att få rätt bredd och kunna trycka på.
Både en taxi och en buss höll på så jag tänkte att jag tar väl cykelbanan då. Fick tvärbromsa för en hel hög med gräsänder som härjade över hela cykelbanan. Alltså 20-30 stycken. Och ingen av dom var reflex?!?

I övrigt standard-pendling. Bättre känsla på vägen hem, gissar att det beror på medvind…

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Hade en intim stund med en SL-ledbuss som jag började cykla om när chauffören blinkade höger och svängde in mot en hållplats på Roslagsgatan. När jag var ungefär vid dragspelet var det ändrade planer och bussen blinkade vänster och svängde ut igen. Jag slog av på farten för att släppa förbi bussen, men hann bli helt utprejad i mötande fil innan den hade passerat. Som tur var var det ingen mötande trafik, men jag kände mig ganska liten där ändå. Jag är nöjd med att jag lyckades hålla mitt humör i schack och höll mig helt ifrån obscena tecken, könsord, svordomar och andra invektiv. Men jag borde i alla fall ha bjussat på en slängkyss som det tipsades om högre upp i tråden...
Så går det när man försöker vara snäll..
Hände typ samma för mig idag. En långtradare kommer ikapp mig på en "mellan stor" väg men vågar inte köra om. Jag är snäll och byter till vänstra sidan av vägen för att låta den passera (I know, fel sida men jag hade inte bråttom och det fanns inte utrymme vid vägrenen). Såklart kommer det efter 5s emot en mindre lastbil som 1) vägrar bromsa in, samt 2) lägger på helljus för att "markera" åt mig...
Men kul med lite action på pendlingen igen. Nu skall jag inte försöka vara snäll resten av året.

MrGunnar

Aktiv medlem
I morgon ser jag fram emot en fantastisk dag! min son ska få ringa i klockan på barnonkologen efter en lyckad cancerbehandling. Han har varit helt fantastisk !

Betydligt bättre idag, Antagligen medvind men det säger man ju inte utan idag var jag ganska pigg!
25.3km/h i snitt och 25km.

Sleaford

Aktiv medlem
Nybrogatan/Karlavägen runt 7 i morse. Kollar att det är fritt att korsa körbanan och kör ut. Kommer en svartklädd förmåga farandes på snabb elhoj utan lyse. Nära där. Hon gapar nåt åt mig. Blir en smula förvånad och replikerar med att hon ska sätta på lyset samt nåt om vilken sopa hon är. Hojar vidare och när jag kommit en bit hör jag från henne "Dö din jävla sopa". Det var väl ändå en smula överdrivet? Det här störde hursomhelst mitt morgonhumör som dittills varit gott. Men nåja. Uppe vid korsningen Nybrogatan/Valhallavägen finns en liten cykelbanesnutt just innan Valhallavägen. Där hade nån ur begåvningsreserven ställt en sån där ståltransportbur mitt i cykelbanan tillsammans med en vanlig kundvagn. Kom emellan och puttade omkull den relativt stora transportburen. Väldigt skön känsla när den kraschade i marken. Härmed avreagerad med sjunkande pulsvärde. Fast det här började nu bli lite för mkt BikeSthlm även för min smak. Så jag valde att gå ner lite i varv för den resterande färden. Nu brassas elementet på max tillsammans med skotork + en gammal bilkupévärmare i mitt duschrum på jobbet. Rena rama torksåpseffekten, kommer utan vidare upp över 30 grader.

mattihp

Aktiv medlem
Nybrogatan/Karlavägen runt 7 i morse. Kollar att det är fritt att korsa körbanan och kör ut. Kommer en svartklädd förmåga farandes på snabb elhoj utan lyse. Nära där. Hon gapar nåt åt mig. Blir en smula förvånad och replikerar med att hon ska sätta på lyset samt nåt om vilken sopa hon är. Hojar vidare och när jag kommit en bit hör jag från henne "Dö din jävla sopa". Det var väl ändå en smula överdrivet? Det här störde hursomhelst mitt morgonhumör som dittills varit gott. Men nåja. Uppe vid korsningen Nybrogatan/Valhallavägen finns en liten cykelbanesnutt just innan Valhallavägen. Där hade nån ur begåvningsreserven ställt en sån där ståltransportbur mitt i cykelbanan tillsammans med en vanlig kundvagn. Kom emellan och puttade omkull den relativt stora transportburen. Väldigt skön känsla när den kraschade i marken. Härmed avreagerad med sjunkande pulsvärde. Fast det här började nu bli lite för mkt BikeSthlm även för min smak. Så jag valde att gå ner lite i varv för den resterande färden. Nu brassas elementet på max tillsammans med skotork + en gammal bilkupévärmare i mitt duschrum på jobbet. Rena rama torksåpseffekten, kommer utan vidare upp över 30 grader.
Visst är det en obehaglig känsla när man själv blir utsatt av någon som inte kan/vill hålla sig med trafikvett? Vet inte någon känsla som liknar den; kanske beror på att ens liv eller hälsa ändå på något sätt stått på spel.

Det är nästan bara då jag behöver avreagera mig på något sätt.

johan44

Aktiv medlem
Tutad på av en taxi när jag har grönt rakt fram och han ska svänga höger. Händer lite då och då och jag misstänker att det hänger ihop med att det ibland är grönt för cyklister men när bara cyklistknappen är tryckt på så är det parallellt fortfarande röd signal för gående och jag tror att bilister ibland bara ser gåendesignalen och tänker "jävla cyklister som kör mot rött". Nån som känner igen?

KjellF

Aktiv medlem
Jag blev en gång utskälld av en bilist som anpassade sin högersväng efter det han såg av min ljussignal. Det han inte såg var att min ljussignal slog om till grönt precis innan jag körde ut.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Tutad på av en taxi när jag har grönt rakt fram och han ska svänga höger. Händer lite då och då och jag misstänker att det hänger ihop med att det ibland är grönt för cyklister men när bara cyklistknappen är tryckt på så är det parallellt fortfarande röd signal för gående och jag tror att bilister ibland bara ser gåendesignalen och tänker "jävla cyklister som kör mot rött". Nån som känner igen?
Jag har varit nära att bli klippt i motsvarande situation vid några tillfällen.

roller

Aktiv medlem
Ja, speciellt på de ställen där de har bara en signal åt vardera håll för cyklister innan man ska passera medan för gångtrafikanter är det en före och en efter. Då ser bilisterna bara den som är efter övergångsstället, dvs den för gående.
Jag har slutat att enbart lita på signalerna utan inväntar att bilister stannar (eller märkbart saktar ned) innan jag passerar för att minska risken för fysiska OCH psykiska skador.

johan44

Aktiv medlem
Ja, speciellt på de ställen där de har bara en signal åt vardera håll för cyklister innan man ska passera medan för gångtrafikanter är det en före och en efter. Då ser bilisterna bara den som är efter övergångsstället, dvs den för gående.
Jag har slutat att enbart lita på signalerna utan inväntar att bilister stannar (eller märkbart saktar ned) innan jag passerar för att minska risken för fysiska OCH psykiska skador.
Håller med, man kan absolut inte lita på signalerna och bilisterna i det här läget (det gör man väl aldrig fullt ut iofs som cyklist...)

ipv6

Aktiv medlem

Händer mig typ varje dag vid Max i Solna och i korsningen Ulvsundavägen/Norrbyvägen.

Topp