Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Vissa saker ändrar sig inte, där hade jag och cykelkamrat diskussion med svängande bil för... 8-10 år sedan. Vi pekade på cykelgrönt, bilisten pekade på gångarrött. Heta känslor uttrycktes.
Mina incidenter har framförallt varit i korsningen Kolonnvägen/Gårdsvägen. Nyckelordet verkar vara Solna 😜

Edit: Äh, Ulvsunda ligger väl inte i Solna?

storfiskarn

Aktiv medlem
Trött som fan och 15,9 snittfart.
Tror jag behöver en finväderscykel utan dubb för såna här dagar.
17AD1024-FE26-4123-9418-48ABE4F2096E.jpeg

MHGT86

Aktiv medlem
Måste köpa saker för att börja vinterpendla igen (för att motivera att trampa i minusgrader). Skoskydd för väta/vind och en hjlämmössa i fleece? Något mer som måstemåste ha? Räcker detr med bibs shorts och vinter-tights över eller måste man köra något varmare på benen??? Vilken typ av jacka för att inte bli kokt? Sträcka = 10km en väg.

Sleaford

Aktiv medlem
Måste köpa saker för att börja vinterpendla igen (för att motivera att trampa i minusgrader). Skoskydd för väta/vind och en hjlämmössa i fleece? Något mer som måstemåste ha? Räcker detr med bibs shorts och vinter-tights över eller måste man köra något varmare på benen??? Vilken typ av jacka för att inte bli kokt? Sträcka = 10km en väg.
Vinterskor tycker jag är bra. Mest för att minimera antalet plagg. Tar 10 minuter att stassa på mig alla tajta lager när jag ska iväg efter jobbet. Så tycker det är skönt ju mer man kan minimera, väljer därför bort överdrag till befintliga skor. Köpte denna och debutkörde med den idag: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.428.21366/cykelkeps-bontrager-thermal-svart-one-size. Blir det kallare än -5 tar jag en likadan fast med fleece. Annars räcker alltså den länkade för mig (syntet). En vinterjacka med rätt tunt foder funkar bäst för mig. Lättast att styra med flerlagersprincipen då. Vintertights med padding föredrar jag när det kommer till byxor. Är det -5 eller kallare kör jag en merinolångkalsong under. Fast det är ju grymt individuellt såklart. Har blivit mindre lättfrusen av mig och har inte kört med elsulor/elhandskar denna vinter (än så länge). Pendlar 26 km enkel väg.

MHGT86

Aktiv medlem
Vinterskor tycker jag är bra. Mest för att minimera antalet plagg. Tar 10 minuter att stassa på mig alla tajta lager när jag ska iväg efter jobbet. Så tycker det är skönt ju mer man kan minimera, väljer därför bort överdrag till befintliga skor. Köpte denna och debutkörde med den idag: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.428.21366/cykelkeps-bontrager-thermal-svart-one-size. Blir det kallare än -5 tar jag en likadan fast med fleece. Annars räcker alltså den länkade för mig (syntet). En vinterjacka med rätt tunt foder funkar bäst för mig. Lättast att styra med flerlagersprincipen då. Vintertights med padding föredrar jag när det kommer till byxor. Är det -5 eller kallare kör jag en merinolångkalsong under. Fast det är ju grymt individuellt såklart. Har blivit mindre lättfrusen av mig och har inte kört med elsulor/elhandskar denna vinter (än så länge). Pendlar 26 km enkel väg.
Tack, det var nog svar på alla mina frågor!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Sen iväg till kotknackaren i morse. Full fräs i regnjackan gjorde att jag hamnade svettig på britsen…
Sedan iväg i lättande regn till Solna. Vägen över Kungsholmsstrand och Pampas har något.

Sällis en bit, Slussen-Nacka Forum, med klubbkompisen. Hamnade som vanligt i körfälten längs Värmdövägen. Kontemplativt längs mörklagd Saltisväg. Pizza👍

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Kallt som fan och jävligt vackert
Visa bilaga 605049
Ja idag var det fint. Kom norrifrån längs med Regeringsgatan och vid Kungliga Operan trodde jag någon tänt strålkastarna. Var ju f*n ljust mitt i allt.
Lite svalt på morgonen så BarMittsen flög på igen.
Min pendling börjar bli värsta Karate Kid filmen... BarMitts on, BarMitts off...

Snitt 22.3km/h.

ipv6

Aktiv medlem
Har börjat pendla med pulsband för att försöka ta det lite lugnare. Verkar fungera sådär. Snitt 23.3, 60% Z2, 34% Z3, 2% Z4.

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Vad låga snitt alla verkar ha. Var är alla TdF wannabecyklister som åker slalom mellan barnvagnarna i 50 blås som man läser om överallt? Kommer de fram med vårsolen tro? :giggle:

Vill man jaga älg så bör man ta sig till skogen.
Samma sak gäller för att möta en slalomåkande TdF wannabecyklist, man måste ta sig till rätt jaktmarker med rätt utrustning. Dvs gå ut med barnvagnen och ta med några kompisar så man åtminstone kan gå 2 i bredd, ännu bättre ifall 3. Leta upp smala passager eller dold solig plats bakom en skarp sväng, ett hushörn eller vid en tunnel. För att maximera upplevelsen rekommenderas att man lyssnar på en podd om "bli ett bättre jag" (eller annat svammel), vill ju inte i misstag bli störd av en ringklocka. Sen är det bara att vänta.

Pqz

Aktiv medlem
Fördelen med oregelbundna arbetstider är att man ofta får ha vägen för sig själv. På väg till jobbet söndagmorgon, 7.30 och jag tro minsann jag kan ana lite dagsljus i horisonten... sommaren närmar sig 😎! Visa bilaga 605503
Gillar verkligen pendling när man jobbar helg!
*Drömmer mig tillbaka till pandemin...*

GEHW

Medlem
Motvind(!) för mig ut till Ekerö Centrum. Sen endast 15 min trafik med Slagsta Färjan pga högt vattenstånd. Oklart sammanhang dock!
Mottrafikant som hävdade farled går före högerregeln. Glad att vår kapten inte tuppade sig 🙈

Bilagor

• 8F50C85B-C8FE-49D9-B75C-65058D36C2D0.jpeg
    8F50C85B-C8FE-49D9-B75C-65058D36C2D0.jpeg
    736.7 KB · Besök: 32

Radiac

Aktiv medlem
Definitivt ingen medvind här....men hoppas på hemvägen.... (fan vad det blåste...)

En lång blå buss tyckte att det var en bra idé att blinka höger när den svängde ut från busshållplatsen, när jag var bredvid...
H*n kanske inte såg mej, (kollade troligen inte) men hade h*n blinkat åt rätt håll så blir det ju lättare för oss andra
Som tur var så inget möte, fanns plats att väja på

MHGT86

Aktiv medlem
Premiär - dubb på, lätt snöfall och motvind över Lidingöbron imorse. Det tog 50% längre än pendlingen fram t.o.m. juni förra året. Trodde Zwift skulle hålla mig i form men i den virtuella världen har man ju inte motvind och grovmönstrade spikdäck när man kör 🤷‍♂️

EDIT: ser att fölket har börjat skriva i sin snittfart och klart man är med och mäter 🌭 när man får chansen. 19,1km/h snittfart

Dougge

Ny medlem
Tog en sväng in till Halmstad idag. Rejäl motvind och grått. På väg hem kom Solen och medvinden. 4 mil med elcykel är det riktigt behagligt.

Larsifer

Aktiv medlem
Tutad på av en taxi när jag har grönt rakt fram och han ska svänga höger. Händer lite då och då och jag misstänker att det hänger ihop med att det ibland är grönt för cyklister men när bara cyklistknappen är tryckt på så är det parallellt fortfarande röd signal för gående och jag tror att bilister ibland bara ser gåendesignalen och tänker "jävla cyklister som kör mot rött". Nån som känner igen?
Typisk cyklistfälla. Jag vill påstå att det inte alls är "säkrast" att blint cykla när man har grönt. Har man inte gjort psykoanalys på den som står till vänster om en och ska svänga höger så riskerar man att bli gibbad.
Bättre då att titta på trafiken i korsningen och bara cykla över när det är klart. När man precis kommer fram till korsningen är det ju många gånger tomt. Det är när man stått vid rött och väntat ett tag som trafik ackumulerats. Tyvärr brukar rödljuskörning medföra gubbskrika från andra trafikanter. Det vill iaf jag undvika. Dränerar min energi.

Topp