Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

johan44

Aktiv medlem
Typisk cyklistfälla. Jag vill påstå att det inte alls är "säkrast" att blint cykla när man har grönt. Har man inte gjort psykoanalys på den som står till vänster om en och ska svänga höger så riskerar man att bli gibbad.
Bättre då att titta på trafiken i korsningen och bara cykla över när det är klart. När man precis kommer fram till korsningen är det ju många gånger tomt. Det är när man stått vid rött och väntat ett tag som trafik ackumulerats. Tyvärr brukar rödljuskörning medföra gubbskrika från andra trafikanter. Det vill iaf jag undvika. Dränerar min energi.
Undrar om nån någonsin sagt att det är säkrast att cykla blint när man får grönt... ;-) Och min erfarenhet är att det nästan aldrig blir gubbskrika om man sköter rödljussmygandet smidigt.

rln

Aktiv medlem
Mest motvind i morse och mest medvind hemmåt. Släppte i en backe i morse då jag stod upp och bröt. Åkte i Närke.

ipv6

Aktiv medlem
Tror jag hittade orsaken till växelproblemet...

1675110088402.png

Sleaford

Aktiv medlem
Mkt behaglig pendling. Ganska svalt men ändå rätt kokta lobsterfingrar. Den här buren välte jag för snart en vecka sedan (stod mitt i cykelbanan). Kan ingen ta hand om den? Eller åtminstone ställa den upp så jag får bli lite sådär arg igen och välta den en gång till?
bur.jpg

Senast ändrad:

Froste

Aktiv medlem
Skickade det här till Nacka kommun för två veckor sedan:
Som relativt van cyklist och åretruntpendlare upplever jag huvudcykelstråket längs Värmdövägen mellan Nacka Forum och Sickla som mycket otrygg och svår att navigera på grund av alla de markarbeten i området. Jag cyklar denna sträcka nästan dagligen på min resa från Saltsjö-Boo till Södermalm. Detta är cyklisternas ”motorväg” och i nuläget förväntas vi förstå hur sträckan ska cyklas med flera byten från norra till södra sidan av gatan och med dålig skyltning. Jag önskar att ni ser över hur den här sträckan hanteras nu med extra hänseende för oss oskyddade trafikanter cyklandes och gåendes i januarimörkret.

Och fick svaret:
Tack för er synpunkt. Vi jobbar efter de TA-planer som tas fram men vi tar med oss er åsikt och ser om vi kan förbättra tydligheten för vägledningen.

Idag såg jag en cyklist ligga blodig på marken längs den här sträckan, under Järlaledenbron (Jag cyklade vidare då två personer redan hade stannat). Så jävla knepigt att navigera den här sträckan och helt uppenbarligen fara för folks hälsa.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Som relativt van cyklist och åretruntpendlare upplever jag huvudcykelstråket längs Värmdövägen mellan Nacka Forum och Sickla som mycket otrygg och svår att navigera på grund av alla de markarbeten i området. Jag cyklar denna sträcka nästan dagligen på min resa från Saltsjö-Boo till Södermalm. Detta är cyklisternas ”motorväg” och i nuläget förväntas vi förstå hur sträckan ska cyklas med flera byten från norra till södra sidan av gatan och med dålig skyltning. Jag önskar att ni ser över hur den här sträckan hanteras nu med extra hänseende för oss oskyddade trafikanter cyklandes och gåendes i januarimörkret.

Och fick svaret:
Tack för er synpunkt. Vi jobbar efter de TA-planer som tas fram men vi tar med oss er åsikt och ser om vi kan förbättra tydligheten för vägledningen.

Idag såg jag en cyklist ligga blodig på marken längs den här sträckan, under Järlaledenbron (Jag cyklade vidare då två personer redan hade stannat). Så jävla knepigt att navigera den här sträckan och helt uppenbarligen fara för folks hälsa.
Ja det är en väldigt dålig lösning. Där biltrafiken rullar på med några avsmalningar. Cyklisterna skickas från sida till sida på ett minst sagt underligt sätt. Jag hamnar i körfälten vilket känns fel när det i grunden finns bra cykelbanor. På hemväg rullar jag Sickla Bro-Lillängen i körfält.

KjellF

Aktiv medlem

Och fick svaret:

Du kan mail och fråga kommunen om de kontrollerar att entreprenören följer TA-planen. Många gånger tror jag att planen enbart är en pappersprodukt.

Froste

Aktiv medlem
Ja det är en väldigt dålig lösning. Där biltrafiken rullar på med några avsmalningar. Cyklisterna skickas från sida till sida på ett minst sagt underligt sätt. Jag hamnar i körfälten vilket känns fel när det i grunden finns bra cykelbanor. På hemväg rullar jag Sickla Bro-Lillängen i körfält.
Jo, själv kör jag också ofta i bilkörfälten både dit och hem. Men det är inte en hållbar lösning för kategorin "försiktig cyklist". (Förstår att det du säger samma sak men vill bara poäntera.)

Det krävs en hel del från en cyklist att, i fart kunna titta sig över axeln och skapa sig en bra överblick om vad som pågår utan att köra på något/omkull.

Du kan mail och fråga kommunen om de kontrollerar att entreprenören följer TA-planen. Många gånger tror jag att planen enbart är en pappersprodukt.
Det ska jag göra.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Tidig hempendling i dagsljus. Benen kändes pigga på hemvägen också. Troligen pga mestadels medvind.

Det pågick en filminspelning inne i tunneln under E4 vid Järva Krog, men en i filmteamet vinkade förbi mig. Nu hoppas jag på att få skymta min lycrainbakade gubbmage i Ruben Östlunds nästa guldpalmsvinnare…

simson

Aktiv medlem
Mkt behaglig pendling. Ganska svalt men ändå rätt kokta lobsterfingrar. Den här buren välte jag för snart en vecka sedan (stod mitt i cykelbanan). Kan ingen ta hand om den? Eller åtminstone ställa den upp så jag får bli lite sådär arg igen och välta den en gång till? Visa bilaga 605715
Ser ut som byggsopor,
gissar på en sorterasäck, det sjuka är att när man köper säcken så ingår hämtning av den men den kan va snodd förstås 😕.
Man kan prova att ringa https://sortera.se/foretag/ men sannolikt så struntar de i det å då måste man felanmäla till Stockholms stad😕.
Mange

mattihp

Aktiv medlem
Några enstaka snöflingor, men hyggligt tempo och många zoner tagna, strax under 3 mil.

Så skönt!

Sen börjar problemen när jag närmar mig jobbet. Först en gubbe på cykel som väjer upp från cykelvägen för att skrämma upp en unge som kollar i mobilen som blir förbannad på mig för att jag skäller ut honom.. Sen är dörren till cykelgaraget trasigt så fick ta in cykeln på kontoret..

MHGT86

Aktiv medlem
Fin runda in. Lätt snöfall. Men är det värt att cykla på bilvägen? En sopbil/lastbil som tyckte jag skulle hålla mig på cykelvägen och började tuta och blinka och småprejade ut mig i väggrenen (där jag var på väg till så snart det skulle slå om till grönt vid trafikljuset). Sparar cirka 5 minuter på att inte cykla på cykelvägen.

weldion

Aktiv medlem
Fin runda in. Lätt snöfall. Men är det värt att cykla på bilvägen? En sopbil/lastbil som tyckte jag skulle hålla mig på cykelvägen och började tuta och blinka och småprejade ut mig i väggrenen (där jag var på väg till så snart det skulle slå om till grönt vid trafikljuset). Sparar cirka 5 minuter på att inte cykla på cykelvägen.
Vad är det för hastighetsbegränsning på vägen?
Intressant att föraren tycker att det är värt att hota med att döda dig pga ditt vägval.

Topp