Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

kais01

Aktiv medlem
Tappade min sjukt grisiga kedja. Fick cykla resterande 8km barhänt då jag inte ville stoppa ner en kladdig hand i handsken. Tur att det var så varmt! Note to self: köp våtservetter.
banana slip tru tension all weather lube har jag nu testat några säsonger, visat sig funka bra även vintertid vid pendling.

man kan ta med fingrarna direkt på kedjan utan åthävor.

får man annars olja på fingrarna är vita insidan på klempor och apelsiner effektivt att göra rent med.

'citrus degreaser'...

Froste

Aktiv medlem
Snö brukar funka någorlunda bra mot kedjekladd på händerna. Tillräckligt bra för att jag vågar stoppa handskar i handsken igen.
(Kör själva rem eller SS men sonen har en 1x konverterad MTB som citycykel som ofta tappar kedjan)
Jo, gned händerna med blad, snö, hundbajs å vad annat jag kunde hitta i diket. Hittade inga gamla apelsiner.

johan44

Aktiv medlem
Härligt, det här lär reta upp vissa bilister rejält. 😅
Det roliga är att så fort det görs en cykelsatsning så kommunicerar alla medier hur många miljoner det kostar och som sagt, bilisterna blir arga. Summorna relateras aldrig till nåt och ingen pratar om vad en motorväg kostar per meter eller nåt så att det blir begripligt. Hur många miljarder förbifarten kostar är en abstraktion som inte upprör nån allmänhet.

johan44

Aktiv medlem
Det roliga är att så fort det görs en cykelsatsning så kommunicerar alla medier hur många miljoner det kostar och som sagt, bilisterna blir arga. Summorna relateras aldrig till nåt och ingen pratar om vad en motorväg kostar per meter eller nåt så att det blir begripligt. Hur många miljarder förbifarten kostar är en abstraktion som inte upprör nån allmänhet.
1,8 miljarder per kilometer får jag det till efter googling, kostnad för förbifarten alltså... ungefär lika mycket som stockholm satsat på cykeltrafik totalt över 10 års tid https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-ar-gatan-dar-cyklisterna-ska-bestamma-farten

Berk

Aktiv medlem

Ja tycker dock fortfarande att det framförallt är symbolpolitik. Stockholm behöver riktiga förbättringar av de jättemånga problematiska ställarna som finns för cyklister.

I det här fallet tycker jag att Surbrunnsgatan redan är en bra cykelgatan. Jag har aldrig haft problem med bilister på Surbrunnsgatan själva. Största problem är att det finns många korsningar där bil som kommer från höger har företräde (som vanligt). Vad skulle hjälpa mycket är om man alltid har företräde när man cyklar på Surbrunnsgatan, men tror inte att det finns med i planerna.

GEHW

Medlem
1,8 miljarder per kilometer får jag det till efter googling, kostnad för förbifarten alltså... ungefär lika mycket som stockholm satsat på cykeltrafik totalt över 10 års tid https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-ar-gatan-dar-cyklisterna-ska-bestamma-farten
nja typ 2 milj per meter var det väll? Men jag kan ha missat någon nolla :D
41 700 000 000 / 21 000 = 1 985 714 kr/m
Cykelgatan får jag till ca 25500kr/m

Vad skulle hjälpa mycket är om man alltid har företräde när man cyklar på Surbrunnsgatan, men tror inte att det finns med i planerna.
I och med att gatan redan idag har en hastighetsbegränsning på 30 km/h och markerade parkeringsplatser längs med hela gatan så kommer väjningsplikten mot de som färdas på Surbrunnsgatan (typ det som du önskar) att bli den enda skillnaden mot hur det är idag rent legalt.

Trafikförordning (1998:1276) sa:
8 kap. Bestämmelser för trafik på gågata, cykelgata och i gångfartsområde m.m.

1 a § På en cykelgata gäller följande:
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. En förare som från en väg kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
4. En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken. Förordning (2020:842).

Berk

Aktiv medlem
I och med att gatan redan idag har en hastighetsbegränsning på 30 km/h och markerade parkeringsplatser längs med hela gatan så kommer väjningsplikten mot de som färdas på Surbrunnsgatan (typ det som du önskar) att bli den enda skillnaden mot hur det är idag rent legalt.

Ah, jag visste inte att det fanns juridiska begreppet "cykelgata". Då får man hoppas att korsande trafikanter verkligen väjnar.

Att hela gatan är röd blir röd är dock också en stor skillnad, om inte juridiskt.

Ingen pending den här veckan på grund av en överjävlig förkylning. :/

Ah, jag visste inte att det fanns juridiska begreppet "cykelgata". Då får man hoppas att korsande trafikanter verkligen väjnar.
Ett nytt påhitt det här med cykelgata.

Det föreslås skyltas med B1. Väjningsplikt i de icke signalreglerade korsningarna med cykelgatan, precis som vid korsningar med huvudled.
Screenshot_20230207-231547~2.png

Screenshot_20230207-231610~2.png

Ja, i Nederländerna är de flesta cykelstråk röda och inte hala.
Det verkar som att tanken är att använda samma princip för färg som i Nederländerna. ❤️

Genomförandebeslut sa:
Det röda i asfalten kommer skapas genom infärgning men också med användning av porfyr. Bergarten
används i asfalt för att den gör vägytan tålig men ger också effekten att asfalten blir röd. Beläggningar med porfyr blir mer röd ju mer den slits och blir därför ett hållbart alternativ här när syftet är att
skapa kontraster mellan ytskikten.

INFRASTRUKTURnyheter.se sa:
– Det här är en lösning som vi har lånat från Nederländerna, som länge har jobbat med röda cykelgator. Den röda färgen kommer bland annat att uppnås med hjälp av bergarten porfyr, som blir rödare ju mer den slits, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
nja typ 2 milj per meter var det väll? Men jag kan ha missat någon nolla :D
41 700 000 000 / 21 000 = 1 985 714 kr/m
Cykelgatan får jag till ca 25500kr/m
2 miljoner per meter är väl samma sak som 2 miljarder per kilometer eller tänker jag fel?

kais01

Aktiv medlem
Alltid lär man sig nåt som lantis, trodde Surbrunnsgatan tillhörde Norrmalm.
den ligger i sibirien, alltså en del av vasastan norr om odengatan. norrmalm slutar vid tegnergatan. norrmalms stadsdelsområde är ett annat och vad jag förstår av våra politiker skapat administrativt begrepp, i det ingår flera stadsdelar, förutom norrmalm bland annat vasastan.

iden med ett parallellt stråk till den struliga odengatan är ju bra, men som berk skriver är det redan idag utmärkt bra att cykla där. liksom på resten av vasastans mindre gator.

en annan cykelmässig mardröm som skulle behöva ett parallellstråk är sveavägen. skulle väl vara luntmakargatan. men kommer de att användas...? man kan ju som exempel titta på hur många som tar kammakargatan (edit; sorry skall vara repslagargatan!) istället för infernot götgatspuckeln. och förutom en massa yra höns i form av gångtrafikanter slipper både förbjudande fartbegränsning på 10 kmh och ett antal rödljus, ända ner till folkungagatan.

tre procent??
.
AAE6E5AF-7687-47D0-88C5-ADAD57A049D3.jpeg

Senast ändrad:

Kvalster

Aktiv medlem
den ligger i sibirien, alltså en del av vasastan norr om odengatan. norrmalm slutar vid tegnergatan. norrmalms stadsdelsområde är ett annat och vad jag förstår av våra politiker skapat administrativt begrepp, i det ingår flera stadsdelar, förutom norrmalm bland annat vasastan.

iden med ett parallellt stråk till den struliga odengatan är ju bra, men som berk skriver är det redan idag utmärkt bra att cykla där. liksom på resten av vasastans mindre gator.

en annan cykelmässig mardröm som skulle behöva ett parallellstråk är sveavägen. skulle väl vara luntmakargatan. men kommer de att användas...? man kan ju som exempel titta på hur många som tar kammakargatan istället för infernot götgatspuckeln. och förutom en massa yra höns i form av gångtrafikanter slipper både förbjudande fartbegränsning på 10 kmh och ett antal rödljus, ända ner till folkungagatan.

tre procent??
.
Visa bilaga 607122

Kammakargatan istf Götgatan tarvar en förklaring

kais01

Aktiv medlem
Tror att det är repslagargatan som menas….
förstås!

var fick jag kammakargatan ifrån? antagligen för jag brukar ta den när kommer från östra station och ska till centralen. en bra smitväg dit för oss cyklister.

en annan är danderydsgatan när man istället skall ner mot stureplan. i sin trevliga litenhet en av stans fasionablare adresser.

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Roslagsgatan & Regeringsgatan kunde enkelt göras om till en cycling-highway.
Nåja, tillbaka till ämnet då..

Fanns inget att rapportera om gårdagens pendling iom att Garmin inte laddade upp förrän jag var djupt nere i parkeringsgrottan. Guess it never happend then... Undrar dock hur jag tog mig till kontoret..
Dagens pendling fick bli på en kickbike från bilservicehallen hem. Dryga 10min i noll Zen. För mycket is, grus och mod för att kickbikens däck skulle gilla läget. Körde även utan lampor. Dumma jag. Dock bättre utan än med ett blinkade halvata...

ni(c)

Aktiv medlem
Fin pendling idag utan dubb, men då lyckades jag på något sätt få främre stänkskärmen att lossna & kila fast framhjulet => rejäl krasch. Blåslagen, skrapad, trasiga kläder & sprickor på baksidan av mobilen men inga problem att cykla sista 2 milen i alla fall. Framför allt nöjd att det inte var någon bil i närheten, kunde gått mycket värre...

Sleaford

Aktiv medlem
Trasig hals efter ofrivilliga långpromenaden i måndags då bakhjulet havererade. Tyckte inte jag blev så nedkyld under den där promenaden. Halsen invänder. Ändå okay för mig. Nån gång ska kan man väl få ligga kvar i bingen hela dan.

RN

Aktiv medlem
Hittade inte min mössa jag har när jag cyklar imorse så det fick bli keps, funkade riktigt bra. Inte överjävligt vältränad men åtminstone inte panikkänslan i bröstet jag hade när jag cyklade till badminton i lördags (klart obehagligt).

Froste

Aktiv medlem
Cykel till Stadsgardskajen, punka, fälgen som hade en spricka i morse är nu helt paj, av med däcket, cykla på fälgen till Henriksdal, bus hem, plockar upp den på lådan imorgon.

Men kommer den stå kvar?

slaktarn

Aktiv medlem
Fin pendling hem från MAVA (sjukhuset - och ja, med stora bokstäver!) efter att ha legat inne för bröstsmärtor och andnöd. Snuskigt skönt att få komma hem. Nu fortsatt behandling i hemmet (skulle nästan kunna platsa i tråden det kunde ha varit värre eller visa din misär).

Little Stereo

Aktiv medlem
Det bör väl gå att ordna röd asfalt på annat vis än det som generellt sett nyttjats hittills? För att undvika den bieffekten.
Det gör det säkert, men eftersom ansvariga i Stockholm trots massor med påpekande från cyklister inte har fattat att det blir halare vid regn och halka så kommer det inte ske.

Topp