Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Norrgående cykelbana förbi sthlms universitet och Naturhistoriska var helt orörd. Gav mig på ett försök att cykla där, men gav upp då cykeln, efter knappa två meter, fastnade i snön. Valde körbanan istället som var riktigt moddig och slirig, och med oväntat mycket trafik. I övrigt var det mestadels fint, om än lite motvind från stan ut till Mörby. Skramlade ihop 25 (långsamma) km, alltid nåt!
Haha, jag gjorde samma misstag. Var som att cykla i betong. Såg att några hade gett upp tidigt och gått över till körbanan. Gjorde samma. Täby och Danderyd får fullt godkänt idag. Sthlm och Vallentuna blää. 1h45min långsam pendling.

7CE01104-CD4A-4814-9B11-359F883C6AAE.jpeg

FC5D79F7-482D-47C1-93B9-7FD8562C5887.jpeg

28 mars

Norrgående cykelbana förbi sthlms universitet och Naturhistoriska var helt orörd. Gav mig på ett försök att cykla där, men gav upp då cykeln, efter knappa två meter, fastnade i snön. Valde körbanan istället som var riktigt moddig och slirig, och med oväntat mycket trafik. I övrigt var det mestadels fint, om än lite motvind från stan ut till Mörby. Skramlade ihop 25 (långsamma) km, alltid nåt!
Hua! Var det samma på bägge sidor Roslagsvägen? Prioriterat pendlarstråk liksom, grrr.

Första pendlingen kanske i mars pga knäoperation. Extremt hög puls pga 3v ren vila och bra med vind… snittade 80% av max vilket är rejält.
Oj. Jag har ingen vidare koll på vad som är rimlig/bra eller vettig nivå att ligga på. Dålig på sånt. Hade 195 i puls i bergen på Mallis för ett år sedan. Och det måste ha varit väldigt nära mitt max. Har samma flås nu som då. När jag kör min vanliga jobbpendling snittar jag oftast kring 156 vilket ju i såna fall är ungefär 80% av mitt max. Kanske därför jag går in i dörrposter och somnar i soffan så fort jag kommer hem om kvällarna (?)

Första pendlingen sen i fredags morse. Iskall motvind i kombination med ett sommartidsdopat dagsljus kl 17. Den vanliga blandningen av stora delar perfekt sopsaltat och kortare sträckor med jobbig modd.

Vid Brunnsviken fick jag till min förvåning på håll se ett barn ramla omkull i snövallen mellan gångbana och cykelbana och sedan barnets mamma slänga sig över det. När kom närmare insåg jag att barnet var en stor Berner Sennen och att dess matte höll fast hunden medan hon kopplade den. Troligen hade det varit nån interaktion mellan denna hund och den vargliknande hund som en elsparkcyklist körde med i koppel en bit längre fram.

Senast ändrad:
Lätt snöfall på icke vinterväghållna cykelvägar kan bara sluta på ett sätt. Trasig ny goretex jacka, byxa och vante. Mitt knä är ganska upprepat och svullet men i övrigt hel. Inget dubb fram, punka för 1veca sen då åkte sommardäcket på fram. Sårat ego framförallt. Raggar nog skjuts hem. Jaja, det får bli en läxa.

Senast ändrad:
Drack 3 glas Georgiskt oranget vin på Amfora vinbar. kan riktigt rekommendera det. maten var ju god men lätt dyr. tur vi hade 50% på matnotan.
Sedan var det dags att trampa hem, och jösses va fint det var. torra fina cykelbanor och ljust. sommartid kanske inte är så dumt.
Dagens pendling var ju typ lika fin. Provade mina nya Oakley med photokromatiska linser, de kändes snabba vilket var tur för cykeln var inte så snabb. fick lite vittring på hjul men de var för snabba, men liten jaktinstinkt som sakta infann sig.

Lite trött och småsen drar jag av snöret som mina NW-kängor dras åt med. Tack och lov hade jag nytt snöre och spänne hemma. Blev en fin stund med pyssel innan jag kunde ta mig iväg.

ZEN-pendling pga ryggen så jag testade nya g/c längs Värmdövägen. Den funkar fint om man inte har brådis, laxar ner från Forum Nacka samt accepterar 90 grader passage av körfält där g/c tvärt upphör.

Annars jolmigt i lite för varma kläder.

DNS igår pga mentalt haveri när jag insåg i vilken omfattning vintern tänkte göra comeback... Blev inte gladare av att sitta i bilen och stirra, så idag blev det cykel igen. För en gångs skull rådde varken förmiddagens stig"cykling" eller cykelpendlingen bot på tungsinnet.. 😒. Tror jag går och drar nåt gammalt över mig till den här vita glädjedödaren tackar för sig!
20230329_221237.jpg

Sitter och funderar på om någon har koll på hur det ser ut på Hägerstensvägen?
Ej sopsaltat men farbart. Samma som igår skulle jag säga (möjligtvis lite knöggligare från nattens minusgrader). Hojade inte idag eftersom det var så vidriga förhållanden igår (värst var innerstan på kvällen). Sopsaltarna verkar ha lagt ner. Min polare Big-Bear aka Cykel-Björn säger att dom dragit till Thailand med stålarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp