Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Hamnade bakom en sopsaltare i går. Från att ha gillat dessa åk och vad de gör har jag numera kommit att så smått avsky dessa djävulens påfund. Min avsky har intet att göra med att sög hjul på en igår.
Just den sopsaltaren ska man vara lite extra snäll mot. Han är en smula utstött och fick inte haka på de andra sopsaltarna till Thailand.

MagerValp

Aktiv medlem
Vår sopbil kör på filosofin business up front and party in the back.

561FF5AD-ABD2-486D-8C9E-EA23475285B4_1_105_c.jpeg

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Jag ska f-n starta AB Glad Tur Snöröjning nästa år. Kommer enbart att anställa operatörer som förekommer här i tråden och/eller faktiskt vet vad tanken med en cykelbana är. Sen ska jag campa utanför den som upphandlar gatuarbeten på gatukontoret och se till att klausulen för vite uppdateras så att bristande snörröjning blir en dyr historia!

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Jag ska f-n starta AB Glad Tur Snöröjning nästa år. Kommer enbart att anställa operatörer som förekommer här i tråden och/eller faktiskt vet vad tanken med en cykelbana är. Sen ska jag campa utanför den som upphandlar gatuarbeten på gatukontoret och se till att klausulen för vite uppdateras så att bristande snörröjning blir en dyr historia!
Jag är med!

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Lite känningar i halsen imorse så tänkte att jag nog skulle ta bilen. Fast den skulle ju frugan ha då hon ska bort över helgen. Alternativet tunnelbana med två byten ger jag ungefär 0,5 sekunders betänketid innan jag börjar dra på mig cykelkläderna. Tog det väldigt lugnt och fint och sakta. Inser, efter att ha sett Storfiskarns bild, att man inte hade mycket att klaga på under pendlingen👍

WSMC

Aktiv medlem
Chauffören i den traktor som plogar hemma hos mig har turban. Men han är grym. Plogar perfekt.
Det finns många andra ställen än Indien chauffören kan komma ifrån :giggle:
Oavsett så ska bra plogbilschaufförer hyllas alltid och ofta!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samhällen där turbanen är extra vanlig förekommer på Arabiska halvön, i Mellanöstern, Nordafrika, på Afrikas horn, Indiska subkontinenten, i Centralasien och Sydostasien.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Hempendling i strålande sol och ovanlig ostlig vind. Tillräckligt mycket bortsmält för att dubbarna skulle ha asfaltskontakt hela vägen. Dessutom fick jag meddelande om att mina nya hjul nu anlänt till Sverige.

Notis till vädergudarna - det här betyder alltså inte att jag tänker byta till sommardäck i helgen.

mamme1

Aktiv medlem
Det finns många andra ställen än Indien chauffören kan komma ifrån :giggle:
Oavsett så ska bra plogbilschaufförer hyllas alltid och ofta!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samhällen där turbanen är extra vanlig förekommer på Arabiska halvön, i Mellanöstern, Nordafrika, på Afrikas horn, Indiska subkontinenten, i Centralasien och Sydostasien.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men om fordonsföraren faktiskt ÄR indier så är det ju föga sannolikt att vederbörande kommer från t.ex arabiska halvön. Turban eller ej.
Inte sant?
(Fotnot. Indien förutspås att under April gå om Kina vad antalet innevånare beträffar och därmed bli världens folkrikaste land)

fyrbåk

Aktiv medlem
Chauffören i den traktor som plogar hemma hos mig har turban. Men han är grym. Plogar perfekt.
Fan, har du fått vår plogare? Hade turbanplogare (sikh?) i flera år som var fenomenal. Den här vintern har han inte synts till och ersatts med allsköns inkompetenta lallare. Vi vill ha tillbaka vår plogare i turban!

staine

Aktiv medlem
Kanske behöver komma med ett förtydligande? Jag skiter personligen fullkomligt i vad ploggubbarna har på huvet. Även snipp-mössa kan funka. Även om jag skulle föredra en kepsgubbe. Men det var ju Stockholms gatukontors och politikernas *duckar* totalitära och självgoda löjl-system som faktiskt ifrågasattes och som föranledde indier-diskussionen. Klart man hejar på David Batra!

mattihp

Aktiv medlem
Körde fem mil imorse iaf! Riktigt fint väder. Höll mig mest runt stan så jag slapp de värsta snöhögarna. En del idioter som inte låter mig väja utan går över på fel sida när jag börjat väja så man i ok hastighet får försöka svänga tillbaka. Att vuxna fotgängare inte vet vad som gäller. Pinsamt.

sdx

Aktiv medlem
Ej sopsaltat men farbart. Samma som igår skulle jag säga (möjligtvis lite knöggligare från nattens minusgrader). Hojade inte idag eftersom det var så vidriga förhållanden igår (värst var innerstan på kvällen). Sopsaltarna verkar ha lagt ner. Min polare Big-Bear aka Cykel-Björn säger att dom dragit till Thailand med stålarna.
Feministisk snöröjning

Mediokern

Aktiv medlem
För er som kommer söderifrån och ska över Skanstullsbron - det har ju varit supportervandring från Söder till Tele2. Det brukar innebära hög risk för skräp och inte minst glaskross på G/C-banan, så ta det försiktigt i morgon bitti.
1680442183460.png

Radiac

Aktiv medlem
Ingen cykelpendling på över en vecka. Svalt och händelselöst idag, isigt där det har smält och torrt större delen.
Utom på ett ställe där det fortfarande är snödrivor på cykelbanan, eftersom att vi har så bra styrande som sköter det i Sthlm...
Dubbdäcken får nog sitta på den här vecka också....

Senast ändrad:

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Jo, mina dubb stannar också på. Hade platt framdäck imorse när jag skulle iväg. Hände visst nåt när jag cyklade fram och tillbaks Bromma Records i lördags. Känner att pannbenet börjar ge vika efter den här segdragna vintern och jag tänkte först kasta in handduken och stanna hemma, haha. Sen kom jag på att frun har ju typ likadan hoj som jag och det var ju snabbt fixat att byta hjul. Så nu är det frun som har punka (vilket ger mig nåt att pyssla med ikväll).

Senast ändrad:

kvitterk

Aktiv medlem
Tog också vinterpendlaren med dubb idag, trots att det hade varit så skönt att ta den andra utan dubb och bara glida fram. Prognosen säger -9 i natt så får nog vänta till efter påsk innan det blir dubbfritt.
Rätt mycket folk i stan runt 8:20 ändå för att vara så kallt.

BFS

Aktiv medlem
Årets första cykelpendling igår. Soligt och fint till jobbet. Hela spektrat av underlag. Torr asfalt. Torr grusad asfalt. Våt grusad asfalt. Blöt uppluckrande is. Torr uppluckrande is. Blöt svallis. Torr svallis. Jämn blöt is. Ojämn blöt is. Torr ojämn is. Blöt ojämn is. Vattenpölar. Vattenpölar med is runt. Delvis frusna vattenpölar. Frusna vattenpölar. Lutande is. Jämn is. Spårig is. Spårig is med vatten i botten. Vinterväg i alla de former (utom oplogad vinterväg). Mörkt på hemvägen. Den blöta asfalten var nu frusen. Värre mao. Men, inga fall. :) Är naturligtvis nöjd. Vad är det för fel på mig?

Återkommande punkor gjorde att jag bytte till sommardäck med tubeless inför förra veckan. Trots en del snöfall gick det bra att pendla. Helg-jobb också bra och idag inga problem alls. Om man har en relativt torr pendlingssträcka hade jag inte tveka att skippa dubbarna nu. /Ekerö

MrSthlm

Aktiv medlem
Återkommande punkor gjorde att jag bytte till sommardäck med tubeless inför förra veckan. Trots en del snöfall gick det bra att pendla. Helg-jobb också bra och idag inga problem alls. Om man har en relativt torr pendlingssträcka hade jag inte tveka att skippa dubbarna nu. /Ekerö
Ja, jo, jag kan skippa dem men hoppas det håller sig torrt. :sneaky: Förra veckan kändes det tryggt med dubbar dock. 🙃 🙂

Sulfaten

Aktiv medlem
Efter påhälsning av liten spik i däcket i torsdags tog jag i helgen steget över till slanglöst. Hade tänkt vänta tills sommarsulorna åkte på, men när en kompis hade ventiler och vätska och fälgarna redan var tejpade var det bara att köra. Ska inviga det slanglösa bakdäcket imorgon, dock med vinterdäck på.
20230402_112131.JPG
20230403_090505.JPG

Topp