Hålla tröjan fräsch mellan turerna

bruse

Aktiv medlem
evelina* skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man
> tvätta cykelskor i maskin?

Jag har gjort det iaf. Kör 30 grader ylleprogrammet, så far inte skorna omkring så hårt.

Leo

Ny medlem
bruse skrev:
> evelina* skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man
> > tvätta cykelskor i maskin?
>
> Jag har gjort det iaf. Kör 30 grader
> ylleprogrammet, så far inte skorna omkring så
> hårt.

Kan och kan, men SPD klossarna kan repa glasluckan till tvättmaskinen och det kan klonka lite extra också. Handtvätta skor i hink är lika enkelt och snabbt.

/Leo

Jensen

Aktiv medlem
varför hink i duschen, då kan man lika gärna kliva in rakt upp o ner me kläder o allt :D

själv har ja sett till att jag har cykelkläder för 1 veckas träning o lite mer, så tvättar jag kläderna en gång i veckan. använder kläderna en gång innan de går till tvätt alltså. 30 grader o extra vatten brukar maskinen ställas in på.

GummiAnkan

Ny medlem
Leo skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > evelina* skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan man
> > > tvätta cykelskor i maskin?
> >
> > Jag har gjort det iaf. Kör 30 grader
> > ylleprogrammet, så far inte skorna omkring
> så
> > hårt.
>
> Kan och kan, men SPD klossarna kan repa glasluckan
> till tvättmaskinen och det kan klonka lite extra
> också. Handtvätta skor i hink är lika enkelt och
> snabbt.
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Fan, bra ide! Men tejpa klossarna, eller ännu bättre, ta av dom innan tvättmaskinen.

Lågflyga

Ny medlem
Är det riktigt lerigt slänger jag in alla kläder och skorna på en gång i maskinen, och kör på siden/fintvätt. Kläderna funkar bra som dämpning för skorna, varken kläder eller tvättmaskin har gått sönder än. Är det på tok för lerigt blir det två tvättar på raken (siden/fintvätt går bara i 30 minuter). Sedan sätter jag skorna omedelbart i en skotork med varmluft i slangar. Två gånger 60 minuter på ljummen värme brukar fixa skorna torra. Ta inte för varmt om ni skall torka skor med läderdetaljer, då kan det bli sprött som papp.

HåkanC

Aktiv medlem
Marcus skrev:
> Hej!
>
> Jag undrar om nån har nåt tips på hur göra för att
> hålla cykeltröjan relativt luktfri ett längre tag.

Skaffa fler cykeltröjor så att du kan tvätta de du har använt innan de börjar lukta.......
Om du har kontakter västerut finns här flera bra tröjor för under 200:-/st
http://www.performancebike.com/shop/sub_cat.cfm?subcategory_ID=1110&orderby=2&filterby=&view_all=0
10_5444BLU.jpg

(Tyvärr skickar de inte direkt till Sverige längre)

bruse skrev:
> Grumme tvättsåpa är bra för exempelvis Gore-Tex
> kläder mm, då det ej innehåller blek- och vitmedel
> eller andra hemska saker.

Njaa,
om man skall vara riktigt noggrann är det bästa för alla typer av 'andas'-material syntetiskt tvättmedel men utan blek- och vitmedel.
Detta pga av att såpa och tvålfingor lämnar en hinna som (delvis)sätter igen porerna och förhindrar den ska 'andas'-funktionen.
Detta fick jag veta vid ett samtal till Gore Scandinavia, jag hoppas att Gore själva vet hur GoreTex skall skötas om.

/Håkan

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kaijan skrev:
> Johan <Se till att du stödjer Hammarby handboll
> när du köper=)

Ja, inte lär pengarna gå till jyrgården eller ajik, det kan jag lova dig.

Jerry

Aktiv medlem
evelina* skrev:
<->
> Kan man tvätta cykelskor i maskin?

Jag tror inte det. Tvättar _allt_ i 60 graders kulörtvätt
och efter att två par träningsskor har drabbats av lossnande
sulor så tror jag att det är bättre att lägga dojorna i en
hink med varmvatten och såpa och skrubba med en mjukborste.

bruse

Aktiv medlem
Se till att stänga alla kardborrlås innan! Annars fastnar fintröjan i värsta borren, å får dras loss, å är inte fintröja längre... inge kul.

Johan S

Ny medlem
Jag tycker det är större problem vid jobbpendlingen. Man kan ju inte ligga och masa i 20 km/tim bara för att undvika att vara svettig när man kommer till jobbet! Och det funkar i alla fall inte för mig att stå och tvätta kläder på jobbet, de hinner inte torka till jag ska hem och dessutom finns inget välventilerat utrymme att torka kläder på. Därför brukar jag hänga mina fuktiga käder över cykeln (som står i rummet). Mina nuvarande rumskompisar är någorlunda "doftförtående" i nuläget men det kommer bli värre i vinter... Duscha däremot går ju bra.

Mike å

Aktiv medlem
Måste vara något personligt det här med lukten.
Jag kör i samma uppsättning till/från jobbet (ca30 min x 2 med hyfsad svettmängd) hela veckan innan dom hamnar i tvättmaskinen på 40º.
Trots att jag inte använder ull (Craft) så har jag (eller andra) inga problem med att dom skulle lukta illa.
Ska bli skönt att testa dom nya ullmaxprylarna för då kanske man kan köra hela månaden;)

Mr Handley

Ny medlem
Skorna kan man slänga in i ett örngott innan man tvättar dom i maskin. Då slipper man klonkandet och risken att dom repar något.

Fast skorna sköljer man nog av för bäst resultat.

Jerry: Du och jag har samma tvättfilosofi :) Det enda som tar stryk är vissa gummerade tryck som släpper tidigare, annars så klarar de flesta plagg 60 grader utan problem.

Craft underställen kör jag på 95 någon gång i månaden under vintern för att dom skall bli extra fräscha.

roefv

Aktiv medlem
Hej!

Det du gör när du tillsätter ätticka till tvätten är att du kommer att protonera de basiska komponenterna. Ättikan är sur och lämnar gärna ifrån sig väten/H/protoner till de basiska komponenterna, -NH2/-NHCONH-, i urinämnena/svetten, dvs du gör salter av urinämnena(ureor, carbamider). Dettta gör att urinämnena kommer att bli polära, polära föreningar kommer då hellre att lösa sig i vattnet(polärt), än stanna kvar i tröja(opolär, alla plast matrial kan räknas som lite feta/opolöra). Allt detta enligt principen lika löser lika.

Hmmm... detta var nog hur jag som kemist skulle se på det hela... Hoppas nån fattar nått...

/ Joakim

T

the båttom is nådd

Guest
Gore vindvästar har jag tvättat flera ggr i 60 grader, var 6:e tvätt cirka, annars är de 40 grader.
Samma sak med vindstopper förstärkta (framsidan) byxor, dock så har handskarna blivit lite stela i 60 grader.

Drifter

Aktiv medlem
Jaha...nu ligger även ryggsäcken i tvättmaskinen på 60 grader. Få se hur många delar den kommer att komma ut i efter programmets slut;) Annars brukar jag köra alla mina träningskläder i 60 grader.

/Erik

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer