Hållbarhet framdrev (bild)

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej,
Jag har pendlat dagligen året runt och byter kedja höst och vår samt kassett var tredje kedja. Efter 7 år tänkte jag att även framdrevet skulle vara lite slitet. Nu då jag jämför med ett nytt så tyckar jag inte att det gammla ser slitet ut. Kan man få en andra åsikt, visst var det lite onödigt att byta redan? Har någon ett bra tipps på hur man ska ta bort dreven på storklingan för att få en bash/kedjeskydd? Funderar på vinkelslip eller bandslip.

Bilagor

• 20160430_161739.jpg
    20160430_161739.jpg
    160.3 KB · Besök: 11

Crossmax

Aktiv medlem
Utifrån den där bilden håller jag med om att drevet inte ser särskilt slitet ut. Men det är bara utifrån vad som syns på bilden som sagt...

Gurra

Aktiv medlem
Ser knappt någon skillnad 0_o

Ang bash, jag tror inte en vanlig klinga håller för så många "bashes". Min bash är nästan 10 mm bred, den har fått ett par feta gropar genom åren. En vanlig klinga bara viker sig (har provat).

SafeSurfer

Aktiv medlem
Antar att hållbarheten på klingorna är bättre än jag trodde. Är svårt att bedöma slutaget då dreven ser såolika ut även då klingan är ny. Cykeln är en pendelhoj så ordvalet bash var kanske inte rätt. Tanken var att konvertera storklingan till ett kedjeskydd men kanske köper kortare klingbultar istället och tar bort storklingan. Skönt om klingorna håller så länge kedja och kasett brukar man ku känna att de är slitna.

NiclasY

Aktiv medlem
Ett bra test kan vara att lägga en ny kedja på dreven och se om det är någon skillnad i hur högt du kan lyfta kedjan i en punkt. Själv byter jag drev varje vår på pendlarhojen och det behövs verkligen trots 4-5 kedjbyten

Köp & Sälj

Topp