hållbarhet på hjälmar

Eskilj

Ny medlem
hållbarhet på hjälmar
Tänkte köpa ny hjälp då min giro Cinder håller på att haverera, och ville höra om det finns någon samlad happykunskap kring kvalitet på hjälmar.

Jag är tämligen tjockskallig, så har använt girohjälmar då de funkar bra upp till 62-63 cm huvudomkrets, men sannerligen inte speciellt imponerad av hållbarheten. Efter drygt 1000 mil och ett år senare hade deras fantastiska "rock-lock" spänne gett upp, då de små plastpiggarna som höll ihop det hade slitits ner, och nu efter ca 2500 mil och 2,5 år har mips-plasten börjat spricka...

Pannkuddarna har jag bytt ut två gånger, och de har hållt knappt 6 månader, sen har de varit söndersvettade trots tvätt tämligen regelbundet..

Med hållbarhet avser jag alltså såklart inte att den skall gå att använda igen efter en krasch, det är jag inte oäven till att byta ut, men om någon har tankar kring landsvägshjälmar med anständig hållbarhet?

Är det så att hållbarheten är negativt korrelerad till priset, dv.s. att billigare hjälmar byggs med kraftigare grejer, då de ändå struntar i vikten?

Vore kul att höra olika erfarenheter!

Bengt-re

Aktiv medlem
hållbarhet på hjälmar
Kör med keps under så håller hjälmarna dubbelt så länge.

Specialized S-Works hjälmar tycker jag håller bra - inte lika lätta kanske som giros finhjälmar, men känns rent allmänt som vettiga kompromisser.

Men annars om du gillade din giro Cinder så köp en ny likadan? Det är trots allt förbrukningsvara.

glitch

Aktiv medlem
hållbarhet på hjälmar
Svettas du mycket? Har haft många girohjälmar och de har hållit i regel tills jag krashat dem vilket brukar bli några år. Har aldrig haft nåt som gått sönder annat än att nån av kuddarna nån gång slitits ut / delat sig.

kais01

Aktiv medlem
hållbarhet på hjälmar
kanske köpa luftigare alltså större hjälm?

brukar handtvätta kuddarna och diska ur hjälmen då och då. om det förlänger livslängden vet jag inte säkert, men mina brukar hänga med ca fem år, men kuddarna behöver bytas ibland. alltså köp hjälm där detta låter sig göras.

föredrar skalhjälm, känns att det är lättare värdera ev åldrande, och om det uppstår en missad spricka i frigoliten spelar det mindre roll.

i ett astronauttest på marken fick försökspersoner ha underkläder på sig kontinuerligt utan tvätt. de smulades sönder på typ 20 dygn. minns tyvärr inte materialet, men testet visar att det vi utsöndrar är rätt aggressivt.

så att rengöra hjälmen emellanåt är ett bra tips för bättre hållbarhet.

Eskilj

Ny medlem
hållbarhet på hjälmar
Bra tips helt klart! Ska kolla sworks. Skallsvetten är inte nådig något material, och visst är hjälmar förbrukningsvaror men tycker att ca fem år som kais01 skriver vore mer rimligt än det dryga år som mina girohjälmar varit anständiga. Tack för era svar!

Bengt-re

Aktiv medlem
hållbarhet på hjälmar
Bra ide, men omöjlig emedan skallomkretsen är +2,5 Standarddeviationer, och därmed finns sådana hjälmar inte att tillgå. Sen hur de skulle se ut om de var ännu större är ju också en rätt rolig grej att tänka på! 😀

Toad_3D_Land.png

Ungefär så? 🤪

Bengt-re

Aktiv medlem
hållbarhet på hjälmar
Något ditåt! 😀🤣 när jag skulle hyra skidhjälm för några år sen var den enda hjälmen i min storlek prydd med seriefigurer och hade texten ”super cool dude” med grafittittext... undrar vilken kundgrupp de tänkte att personer med min skallstorlek tillhör...

Ibland är det nog lika bra att skratta åt eländet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer