[Halvt OT] Simpel klocka för löpning - puls och GPS

hungrig

Medlem
Min fru, som sällan använder klocka till vardags, skulle vilja köra med klocka när hon springer. Främst för för att logga puls, men jag tänker att det även kan vara intressant med GPS. Jag har själv en Fenix 5, men den är både onödigt dyr för bara löpning, och nog lite väl klumpig. Eftersom hon förmodligen bara kommer använda den just vid löpning, så verkar smartwatch-funktioner mindre relevanta.

Hur är det med de riktigt billiga klockorna, är de något att ha, eller skall man upp i ett par tusen för att vara bra? Om man går på till exempel en Forerunner 45, kommer det saknas något viktigt som jag har på min Fenix?

Jag har ju upptäckt att klockan släpar efter extremt jämfört med pulsband när jag cyklar, men är den skillnaden lika stor vid löpning, eller funkar det bra att mäta direkt med klockan?

FredriCX

Aktiv medlem
Jag har inte upplevt någon OK pulsmätning för träning vid handled. Det är än så länge mest en gimmick enligt mig. Vill man veta pulsen på riktigt är det till att köpa ett pulsband.

Köpte en Forerunner 35 till dottern. Den verkar bra. Hittade den för ca 1200 kr.

Bongo

Medlem
Jag har aldrig haft nån fenix - men ett gäng med pulsklockor och forerunner 45 är den jag har upplevt som bäst sen FR 305 (som jag kanske inte skulle gilla lika mycket idag). Pulsmätningen vid handleden funkar helt ok när jag jogg-pendlar till jobbet tycker jag. Brukar själv ha pulsband när jag cyklar eller om jag löptränar.

Det som saknas är triathlon-läge ( om man gillar sånt) och träningseffekt-mätning. Jag hade en Suunto Spartan Trainer innan som jag var ganska missnöjd med.

NLC

Aktiv medlem
Om du bara vill logga puls och tid tror jag du kommer rätt långt med t.ex. Garmin Forerunner 35 även om den minst sagt ger ett rätt billigt intryck jämför med de lite mer påkostade modellerna.

moros

Aktiv medlem
Har hon med mobilen när hon springer? Då är det absolut lättaste att köpa ett pulsband för ett par hundralappar och köra en app som t.ex. Runkeeper, Endomondo, Polar Beat etc, för att logga puls gps mm.

Vill man däremot ha varningar på pulszoner, löpkadens eller annan data när man springer (och inte bara logga för att följa utveckling eller analysera i efterhand) då är det ju rätt smutt att ha det på handleden.

FredriCX

Aktiv medlem
Om du bara vill logga puls och tid tror jag du kommer rätt långt med t.ex. Garmin Forerunner 35 även om den minst sagt ger ett rätt billigt intryck jämför med de lite mer påkostade modellerna.
Så billig tycker jag inte den känns. Kanske inte premiumgarmin eller äppleklocka, men helt OK.

NLC

Aktiv medlem
Så billig tycker jag inte den känns. Kanske inte premiumgarmin eller äppleklocka, men helt OK.
Jag är väl bortskämd efter att ha kört med 920XT och 645, men det jag upplever på grabbens 35a är att den, likt en Edge 130 vs 5x0, har omotiverade begränsningar i handhavande och menysystem.

hungrig

Medlem
Tackar för intressanta svar. Det lutar väl åt en 35 eller 45 efter min tolkning av svaren här, och prisskillnaden är ju inte jättestor, så kanske 45 i så fall.

Mobilen brukar vara med, men jag uppskattar själv att snabbt kunna kolla på klockan och få veta hur långt man kommit, hur länge man varit ute, etc. Antar att hon gillar samma. Blir svårare att luras om hur långt vi sprungit när vi springer ihop bara, men det får jag kanske leva med ("vi har bara sprungit 3 km, vi kör en bit till innan vi vänder").

Klockan skall vara födelsedagspresent, så därför känns det inte så roligt att köpa begagnat, även jag själv köpt både klocka och cykeldator från blocket.

Barometer

Aktiv medlem
Jag köpte en Amazfit GTR till frugan. Hon blev helnöjd. Om den visar sig funka bra på lite längre sikt skulle jag säga att de etablerade märkena är gravt överprisade. Den medföljande appen är dessutom löjligt bra jämfört med Garmins.

hungrig

Medlem
Det landade till slut i en FR 45. Mycket för att jag redan är van vid Garmin, och det då blir enklare för mig att ge support vid behov :-) Hittills är hon nöjd, och det känns som lagom nivå när det gäller funktion utan att bli för klumpig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer