Hambini tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

marr

Moderator
Forumvärd
Hambini tråden
Det är lätt att argumentera när du väljer ut bara det du vill/kan svara på.

Diskussionen handlar om standarder på vevlagerhus, vilket Hambini kritiserar för det mesta. Kan du berätta vilken ramtillverkare han tillhör? Varför skulle han behöva utvärdera andra tillverkares vevlager för att vara trovärdig i den frågan?
Du ser inga problem alls med att densamme som sågar det mesta och saluför den magiska lösningen?

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Förvisso. Det stämmer (så vitt jag vet) att för ett obelastat lager så kommer den största effektförlusten från tätningarna. Men i det stora hela så handlar det väl inte om några enorma förluster oavsett.

Problemet är dock att när du monterar kullagren (vevlagret) så är de redan "belastade" om inte ramen är perfekt konstruerad. Som ett exempel så kan jag nämna att när jag konverterade en gammal MTB från fyrkantaxel till utanpåliggade vevlager (Hollowtech 2), så roterade mitt vevparti märkbart dåligt efter en första montering. Eftersom den ramen aldrig hade planfrästs så misstänkte jag att lagerskålarna (och därmed kullagren) inte var parallella. Jag tog och planfräste ramen och genast så roterade vevpartiet mycket bättre.

Om kullagrena i vevpartiet inte är parallella eller koncentriska (deras mittpunkt överensstämmer) så kommer de att hamna under avsevärd last när du pressar en 24mm stålaxel genom dem, eftersom den försöker "tvinga dem" att bli det.

Tycka vad man vill om Hambini (han är ju lite av en pajas), men han är åtminstone ingen dumskalle och företag som Open Cycle som "designar" premiumprylar i Europa eller USA och sen producerar dem under billigast möjliga slavliknande förhållanden i Kina förtjänar all skit de får. Det är rätt uppenbart att de är medvetna om att deras toleranser är undermåliga (eftersom de inte kan/vill uppge vad de är).

Om Open Cycle vore lite smarta så skulle de bara säga något i stil med: "Vi har identifierat ett fåtal produkter hos kunder som inte hållit våra högt satta krav på kvalitet. Vi ber om ursäkt för detta och är i samtal med vår tillverkare för att förbättra vårt kvalitetsarbete." Detta även om de internt vet att 1/10 ramar egentligen inte hållet måttet, men säljs ändå. Sen behöver de bara kompensera kunden genom att ge honom en ny (fungerande) ram och det hela skulle snabbt glömmas bort. Men istället så verkar de försöka skrämma Hambini med rättsliga åtgärder. Antar att de aldrig hört talas om "Streisandeffekten" heller...
Exakt. Kommunicerar man inte och istället försöker tysta ner kritiken genom att stämma, det ser aldrig bra ut.

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Du ser inga problem alls med att densamme som sågar det mesta och saluför den magiska lösningen?
Det skulle vara ett problem om han bara snackade skit om hur dåliga ramarna är utan bevis, för att sen kunna sälja sina lösningar. Men han visar ju och t.o.m mäter framför kameran, samt förklarar. Han är inte den enda som sågat Cervelo t.e.x och Cannondale är kända för att ha problem med bb.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hambini tråden
Har fått intrycket av att hans rörelse eller Youtubekanal inte är så stor, utan han löser problem åt folk som frågar efter dom och ger därefter sin ocensurerade åsikt av problemen han måste lösa.
Lagersaldot är och var även innan coronagrejen väldigt usel så undrar hur många lager han ens säljer.
Han verkar sitta på goda kunskaper och ha goda kontakter samt jobbmässiga fördelar när det kommer till analytiska redskap för att kunna "ringa tjurskit", så att säga.
Men klart är väl att hans "rants" får uppmärksamhet och det är där han får bensin till elden. Tycker mest det är roligt och underhållande att kolla på och uppskattar en annars oköpt kanal. Objektiv kunskap är svår att få tag på när man själv inte behärskar den. GCN eller Bikeradar som alltid älskar allt som dom blir sponsrade med att produktgranska har jag totalt tappat allt förtroende för. Simon som älskade WD40 till sin kedja och sa att inget annat behövs, till dess att Muc-off började sponsra ;)

Oköpt? Han gör ju ogenerat reklam för sin egna produkter. Det om något är ju en 100% reklamvideo.

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
kan ju vara att 9 av 10 ramar är inom specifikation. Han lär primärt få in de 1 av 10 ramar som inte är det.

sedan tror jag få Svenson cyklister märker skillnad med lite missmatchning. Ett annat läge dock om man kör på elit nivå och lever på det. Då vill man inte slösa watt på onödig friktion.
Det finns ju hur många som helst som köper Ceramicspeed grejer för flera tusen för att spara typ 1 W, som inte kör på elitnivå. Samt cyklar för upp emot 100000kr. Det betyder inte att de skulle märka nån skillnad men kan tänka mig att de inte heller vill slösa watt p.g.a. ett skevt eller ovalt vevhus.🙂

Berk

Aktiv medlem
Hambini tråden
Jo effekten är ju proportionell mot varvtalet, dvs både driv och ren förlust ökar i lika hög grad med ökande effekt..

10 watt säger allt om man läser mitt inlägg för det är beräknat med 1 Nm motstånd i lagret och 100 rpm. Men som du säger, vid 50 rpm är det 5 watt osv, så det beror helt enkelt på.

Men även där säger du inte med vilken effekt man trampar. 10 Watt är mycket, då måste det vara riktigt dålig. Googlade lite, men hittade ingenting om förlust av vevlager i ram med för stora toleranser.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hambini tråden
Men även där säger du inte med vilken effekt man trampar. 10 Watt är mycket, då måste det vara riktigt dålig. Googlade lite, men hittade ingenting om förlust av vevlager i ram med för stora toleranser.
Hur skulle det ha någon betydelse vilken effekt man trampar med menar du?

Berk

Aktiv medlem
Hambini tråden
Hur skulle det ha någon betydelse vilken effekt man trampar med menar du?

Som jag försökte att skriva tror jag att förlusten är proportionell med effekten, inte en fast 1 Nm. Fast 1 Nm händer vid t.ex. friktionen av tätningar. Tänker att snedbelasting av lagrar ger mer friktion ju högre effekten är. Men kanske har jag fel.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hambini tråden
Som jag försökte att skriva tror jag att förlusten är proportionell med effekten, inte en fast 1 Nm. Fast 1 Nm händer vid t.ex. friktionen av tätningar. Tänker att snedbelasting av lagrar ger mer friktion ju högre effekten är. Men kanske har jag fel.
Jaha du menade så, jo förstås, det kan nog spela in om det blir snedbelastat, det har du rätt i. Men hur mycket är nog rätt svårt att gissa. :giggle:

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Det beror ju på , på vilket sätt vevhuset avviker. Hålet kan vara för stort eller för litet. Det kan vara för stort på ena sidan och för litet på andra. Det kan också vara ovalt, vilket jag tror det också var på Open ramen. Så det är säkert väldigt olika vad som ger störst förlust.

NiclasY

Aktiv medlem
Hambini tråden
Hambini kanske är kunnig, men jag får absolut inte det intrycket när jag ser hans videor. 45% orerande över självklarheter, 45% invektiv mot andras lösningar, 10% egen tes utan bevis. 100% slöseri med tid.

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Det är svårt att veta vem som är opartisk när man diskuterar Hambini p.g.a. att han sågat hälften av cykelindustrin, mer eller mindre. Sen hjälper inte sättet han får fram sitt meddelande på direkt. Men att säga att han är okunnig är inget annat än ignorant.

Kid1000

Aktiv medlem
Hambini tråden
En länk till en YouTube video räcker väl. Här är en från tråden som spårade ur:
Jag förstår hur Hambini tänker.
Vi måste samtidigt ha ett par tre saker i åtanke:
1. Mätpuckarna Hambini använder, de håller en snäv tolerans vid en given temperatur. Aluminium expanderar och krymper mycket beroende på temperatur.
2.Gjuten kolfiberkomposit toleransnivåer, det finns anledningar till varför Shimano och SRAM har plastkoppar till deras PF lager.
3.Verifiera BB bredd med skjutmått, vill man hålla hundradels tolerans som man gör med mätpuckarna så använder man mikrometer, ingenting annat.

Summa summarum, Hambini ger inte ett seriöst intryck. Detta oaktat vad han tycker o tänker om ramtillverkares tillkortakommanden. Jag har större respekt för Gerard Vroomen än Hambini. En av dom har gått igenom alla faser från ide till färdig produkt.

Berk

Aktiv medlem
Hambini tråden
Jaha du menade så, jo förstås, det kan nog spela in om det blir snedbelastat, det har du rätt i. Men hur mycket är nog rätt svårt att gissa. :giggle:

Eller tvärtom: om friktionen skulle var 1Nm skulle vevarma går jättetrogt även om man rörde dom med händerna utan belastning och folk skulle klaga på det. Så om det finns viktiga förluster måste dom vara proportionell med effekten.

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Jag förstår hur Hambini tänker.
Vi måste samtidigt ha ett par tre saker i åtanke:
1. Mätpuckarna Hambini använder, de håller en snäv tolerans vid en given temperatur. Aluminium expanderar och krymper mycket beroende på temperatur.
2.Gjuten kolfiberkomposit toleransnivåer, det finns anledningar till varför Shimano och SRAM har plastkoppar till deras PF lager.
3.Verifiera BB bredd med skjutmått, vill man hålla hundradels tolerans som man gör med mätpuckarna så använder man mikrometer, ingenting annat.

Summa summarum, Hambini ger inte ett seriöst intryck. Detta oaktat vad han tycker o tänker om ramtillverkares tillkortakommanden. Jag har större respekt för Gerard Vroomen än Hambini. En av dom har gått igenom alla faser från ide till färdig produkt.
Så du menar att en flygingenjör som jobbat på militärflygplan inte vet hur man mäter ett vevlagerhus? Eller vilka mätaparat han ska använda.

Vroomen har hotat med stämning, och har ännu inte gjort det. Varför gör han inte det om han har rätt i sitt påstående att Hambini har fel? Open kommer onekligen förlora kunder p.g.a. Hambini så varför inte göra det? Dessutom har Vroomen hävdat att Hambini har fel angående ramen, utan att ha tagit in och testat den. Varför uppger inte Open sina toleranser för sina ramar?

Cervelo som Vroomen ligger bakom har höjt sina toleranser för bbright istället för att se till att variationen blir mindre och kvaliten bättre. Så de ramar som tidigare gick bort vid kontrol, blir nu godkända. Det finns hur mycket som helst på nätet om problem folk haft med Cervelo.

För mig är det klart att Vroomens högsta prio är att inte förlora pengar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hambini tråden
Det är svårt att veta vem som är opartisk när man diskuterar Hambini p.g.a. att han sågat hälften av cykelindustrin, mer eller mindre. Sen hjälper inte sättet han får fram sitt meddelande på direkt. Men att säga att han är okunnig är inget annat än ignorant.

Karln är en tomte som försöker tjäna pengar med sin stora käft. Kunnig människor är mer ödmjuka - han är nog på MS
0.jpeg

• Gilla
Reactions: hm

Kid1000

Aktiv medlem
Hambini tråden
Så du menar att en flygingenjör som jobbat på militärflygplan inte vet hur man mäter ett vevlagerhus? Eller vilka mätaparat han ska använda.

Vroomen har hotat med stämning, och har ännu inte gjort det. Varför gör han inte det om han har rätt i sitt påstående att Hambini har fel? Open kommer onekligen förlora kunder p.g.a. Hambini så varför inte göra det? Dessutom har Vroomen hävdat att Hambini har fel angående ramen, utan att ha tagit in och testat den. Varför uppger inte Open sina toleranser för sina ramar?

Cervelo som Vroomen ligger bakom har höjt sina toleranser för bbright istället för att se till att variationen blir mindre och kvaliten bättre. Så de ramar som tidigare gick bort vid kontrol, blir nu godkända. Det finns hur mycket som helst på nätet om problem folk haft med Cervelo.

För mig är det klart att Vroomens högsta prio är att inte förlora pengar.

Jag är ingenjörstudent och har jobbat ganska länge. Jag har lärt mig sålla bland dom som kan sina grejer och dom som ej kan.
Hambinis utbildning vet jag inget om mer än det han påstår sig vara.
Jag vet vad jag kan och jag skulle inte använda skjutmått för att verifiera hundradels toleranser. Gjorde jag det på mina dåvarande jobb så skulle jag fått sluta innan provanställningen löper ut.
Man lär sig göra skillnad på hundradelar och tiondelar och vilka verktyg man har.

Vroomens prio är att göra pengar på sitt rykte. Varumärket står för många saker, han har uppnått detta genom hårt arbete och många andra saker.

Visa mig en ram där kolfiber bb shell är runt inom 3 hundradelar, ta 10 st från en batch om 100 st. Det finns liksom inte. Så jag fattar inte problemet egentligen.

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Karln är en tomte som försöker tjäna pengar med sin stora käft. Kunnig människor är mer ödmjuka - han är nog på MS Visa bilaga 453293
Haha, kunniga människor är mer ödmjuka? Många av de mest drivna framgångsrika människorna i världen är antagonistiska narcissister som inte är rädda att trampa på några tår för att komma dit de har kommit, och Hambini verkar ha lite av de dragen.

kais01

Aktiv medlem
Hambini tråden
man behöver inte lyssna länge på denne helt osannolikt ordbajsande man för att förstå att han är en charlatan.

skulle han mot all förmodan här och var ha rätt i sina predikningar ändrar det inte på den saken.

CRClasse

Medlem
Hambini tråden
Vet inte varför ni sitter och refererar till en massa internetdata när det finns en SKF katalog som berättar allt. Under avsnittet Snedställning i SKF-katalogen (Katalog 6000 SV - Mars 2006) sidan 40 står det "Stela lager t ex spårkullager och cylindriska rullager, tillåter ingen eller mycket liten snedställning". Vad gäller friktionen i lagret (spårkullager) finns det beskrivet på sidan 88-101 men exemplen kommer från korrekt monterade lager. På sidan 101 finns det beskrivet hur snedställning påverkar friktionen. Effektförluster finns beskrivet på sidan 103, kapitlet avslutas på sidan 105. Bara för att klargöra så har varje lager en MINSTA tillåtna belastning för att kunna fungera som ett rullningslager annars blir det ett glidlager därför är det viktigt att förspänna till rätt kraft. Som någon nämnde tidigare så skulle man aldrig behöva byta ett vevlager om alla parametrar uppfylldes men tyvärr har vi vatten och smuts att ta hänsyn till. Tror att detta är teknologi B på gymnasiet men kan ha fel.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hambini tråden
Haha, kunniga människor är mer ödmjuka? Många av de mest drivna framgångsrika människorna i världen är antagonistiska narcissister som inte är rädda att trampa på några tår för att komma dit de har kommit, och Hambini verkar ha lite av de dragen.
De mest kunniga människor jag stött på i mina år som ingenjör har varit antingen otroligt ödmjuka eller riktiga jävla svin.
Hambini framstår i mina ögon som ett svin och jag gillar honom inte, men han är inte något dumhuvud.

CRClasse

Medlem
Hambini tråden
Jag är ingenjörstudent och har jobbat ganska länge. Jag har lärt mig sålla bland dom som kan sina grejer och dom som ej kan.
Hambinis utbildning vet jag inget om mer än det han påstår sig vara.
Jag vet vad jag kan och jag skulle inte använda skjutmått för att verifiera hundradels toleranser. Gjorde jag det på mina dåvarande jobb så skulle jag fått sluta innan provanställningen löper ut.
Man lär sig göra skillnad på hundradelar och tiondelar och vilka verktyg man har.

Vroomens prio är att göra pengar på sitt rykte. Varumärket står för många saker, han har uppnått detta genom hårt arbete och många andra saker.

Visa mig en ram där kolfiber bb shell är runt inom 3 hundradelar, ta 10 st från en batch om 100 st. Det finns liksom inte. Så jag fattar inte problemet egentligen.
De inlägg jag har sett tror jag han använder skjutmått för att visualisera för vanliga dödliga att måtten är utom tolerans för att senare hänvisa till ett mätprotokoll från koordinatmätmaskin och dessa brukar man ha en extra decimal på för att vara säker på att de uppfyller kraven, ska du mäta hundradelar har du en mätmaskin som mäter tusendelar och då i ett tempererat rum och tempererat mätobjekt. Han har då redovisat orundhet och koncentrisetet (snedställning mellan lagerlägena).

Kid1000

Aktiv medlem
Hambini tråden
De inlägg jag har sett tror jag han använder skjutmått för att visualisera för vanliga dödliga att måtten är utom tolerans för att senare hänvisa till ett mätprotokoll från koordinatmätmaskin och dessa brukar man ha en extra decimal på för att vara säker på att de uppfyller kraven, ska du mäta hundradelar har du en mätmaskin som mäter tusendelar och då i ett tempererat rum och tempererat mätobjekt. Han har då redovisat orundhet och koncentrisetet (snedställning mellan lagerlägena).
Så har jag också gjort när man jobbar i produktion där man ska leverera protokoll ihop med produkten.
Jag brukar använda mikrometer när jag vill åt toleranser typ 5 hundradelar, även då spelar temp in slm sagt, men det var ett tag sen sist. Tack för uppfriskningen av mitt dåliga minne!. Det var kul så länge det varade.

Poängen är den att 2 hundradelar inom toleransen både i diameter och i rundhet är bara önsketänkande givet förutsättningarna. En gjutform med avtagbara lagerlägen.

Sådant görs enklast med plastbussingar med lager i typ shimano och srams pressfit och byta oftare.

borano20

Aktiv medlem
Hambini tråden
Hej.. OERHÖRT underhållande tråd. Inlägg #68 slår alla andra, hoppas att lördagskväll i timmerkojan är förklaringen. Ett helrör å ett tangentbord, sen jääävlar.... mvh borano20

Larsifer

Aktiv medlem
Hambini tråden
Han provar puckarna i hålet på ena sidan. Sen vänder han på ramen och provar puckarna igen. Jaa, han tar ju faktiskt i puckarna med händerna och man kan tänka sig temperaturförändring.
Du kanske är något på spåret? Kanske skulle de som köpt för små cyklar kunna välja att enbart cykla på soliga dagar för att kompensera?

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Tror iofs att Sam00 vill folk väl. Inte kasta skitmycket pengar på något som eventuellt är dåligt.
Jo, så är det definitivt. Det är synd att några av de snyggast designade cyklarna möjligtvis inte håller en acceptabel nivå på kvalitén. Jag hade inte varit så misstänksam mot Open om de inte hade haft några kopplingar till Cervelo. Det är väl dokumenterat vilka problem kunder har haft med deras ramar.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Hambini tråden
Jo, så är det definitivt. Det är synd att några av de snyggast designade cyklarna möjligtvis inte håller en acceptabel nivå på kvalitén. Jag hade inte varit så misstänksam mot Open om de inte hade haft några kopplingar till Cervelo. Det är väl dokumenterat vilka problem kunder har haft med deras ramar.
Fast problemen med usla toleranser på Cervelohojarna kommer väl först efter att Vroomen sålt märket till det holländska cykelimperiet Pon (de äldre Cerveloramarna hade andra problem). Om jag inte missminner mig har Hambini själv sagt att det är de senare modellerna som haft dessa problem då Pon valt att öka de tillåtna toleranserna, så att fler ramar går genom QC. Så det kan du ju knappast lägga på Vroomen (eller har Cervelo någon annan koppling till Open/3T?). Personligen tycker jag dock att de är lika goda kålsupare bägge två.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Hambini tråden
Vad är meningen med denna tråd? Sam00 vill starta ny tråd för att alla andra brukar balla ur, men försvarar sen hambini blint och sväljer allt med hull och hår utan någon som helst kritisk granskning och hugger på all konstruktiv kritik, det kan ju bara leda till en sak. Att tråden inom tre-fyra inlägg blir precis som de andra.
Ligger en hel del i det HåkanC skriver (vi har haft våra meningsskiljaktigheter genom åren, men här är vi helt på samma sida), hur stort är problemet om han kritiserar en ram när tiotusentals har ramen utan att märka av ”problemen”.

Till TS. Du skriver att vad ska han göra annat än att sälja lager som ”fixar” de ”problem” han påstår finnas på alla, nä det har han ju all rätt att göra. Men du kan inte förneka att det sätter honom i en position där han inte är helt oberoende eller opartisk.

mig tappade han helt när han började skrika massa fula ord och ägnar stor del av filmerna åt att kalla folk könsord. För mig blir det svårt att ta någon seriöst då. Att han sen inte svarar på kritik eller svarar genom att kalla hen ett könsord och bara svara på det som passar hjälper inte. Att han hållt på som ingenjör inom flygindustrin betyder ju inte att han är någon ”ybermänniska”

Jensen

Aktiv medlem
Hambini tråden
Det är väl som redan skrivits mängder av ramar som inte är i närheten lika dåliga som dom som presenteras i Hambinis videor. Det vore väl inte speciellt intressant eller bra marknadsföring för hans produkt att se ramar som har bra/rätt toleranser, likväl så antar jag att ägare till ramar med bra toleranser inte söker en lösning på ett icke existerande problem.
Jag kan tycka att Hambinis språkval kan vara lite väl hårt ibland men det är lite underhållande i vår lättkränkta värld vi idag lever i!

Intressant är att jag då aldrig monterat ett vevparti som snurrat lika obehindrat/friktionsfritt som hans gör efter han monterat sina vevlager, mina snurrar många gånger med ganska hög friktion måste jag ändå säga. Värsta jag vart med om var på en Lapierre kolfiber racer med Shimano pressfit, det snurrade inte mer än ett par varv hur mycket fart jag än försökte få på det.

Hur många watt som går till förlust är väl kanske inte så intressant för gemene man då det säkert inte är speciellt märkbart men livslängden lär ju å andra sidan bli betydligt sämre.

Kollar man på miljön ett vevlager på en landsvägscykel lever i så bör ju egentligen ett vevlager hålla i en evighet kan jag tycka, speciellt om man underhåller cykeln väl. Dessvärre tycker jag att vevlagerbyte är något som anses som vanligt förekommande underhåll.

Vad som ändå är djupt skrämmande är att vi betalar sjukt mycket pengar för cykelramar som har bristfälliga eller rent ut sagt dåliga toleranser, är det för mycket begärt att ett BB eller HS tillverkas med lagersäten i linje och inom tolerans för angiven lagerstandard? Är det för mycket begärt oavsett om ramen kostar 5 000kr eller om ramen kostar 50 000kr?

Om vi kollar på den senaste videon om Open ramen och om Hambinis svar på Open´s hot om anmälan så är det ju helt galet hur Open kan tänka att dom gör rätt!
Tänk om dom bara hade vänt sig till Hambini och bett om kontaktuppgifter till kunden då dom inte kände till att något garantianspråk gjorts och att dom ville ersätta kunden då ramen uppenbart inte uppfyller deras kvalitet dom strävar efter, dom hade ju kanske till och med kunnat be Hambini göra en kort video om att Open var ansvarsfulla och ville göra rätt för sig?

Men Open vill uppenbart inte göra rätt för sig även om det kostar småpengar i sammanhanget, dom ser det som smartast att hälla bensin på elden. Ganska korkat enligt mig!

eller så vill inte hambini göra en sådan video eller att kunden kontaktar dem först. Det ligger ju inte i hans intresse. Läser man om munhuggandet han haft med tex Flo och läser BÅDA sidors version så känns det mer som att han inte har något intresse i att ”förlikas” eller jobba konstruktivt mot tillverkarna, han verkar rent av inte ens vilja tala om hur vissa tester gjorts.

att påstå att han är opartisk är inget annat än ignorant.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Vad är meningen med denna tråd? Sam00 vill starta ny tråd för att alla andra brukar balla ur, men försvarar sen hambini blint och sväljer allt med hull och hår utan någon som helst kritisk granskning och hugger på all konstruktiv kritik, det kan ju bara leda till en sak. Att tråden inom tre-fyra inlägg blir precis som de andra.
Ligger en hel del i det HåkanC skriver (vi har haft våra meningsskiljaktigheter genom åren, men här är vi helt på samma sida), hur stort är problemet om han kritiserar en ram när tiotusentals har ramen utan att märka av ”problemen”.

Till TS. Du skriver att vad ska han göra annat än att sälja lager som ”fixar” de ”problem” han påstår finnas på alla, nä det har han ju all rätt att göra. Men du kan inte förneka att det sätter honom i en position där han inte är helt oberoende eller opartisk.

mig tappade han helt när han började skrika massa fula ord och ägnar stor del av filmerna åt att kalla folk könsord. För mig blir det svårt att ta någon seriöst då. Att han sen inte svarar på kritik eller svarar genom att kalla hen ett könsord och bara svara på det som passar hjälper inte. Att han hållt på som ingenjör inom flygindustrin betyder ju inte att han är någon ”ybermänniska”

Meningen med tråden är att diskutera allt som har med Hambini att göra. Den andra tråden handlade om köpråd. Vad menar du med att tråden blir som de andra? Tråden gick hur bra som helst innan du flög in hit och ballade ur.

Hur vet du att de tiotusentals inte får problem med vevlgren? Många kanske måste byta vevlager för tidigt p.g.a. att vevhuset avviker från standarderna på vevlagren, men inte har nån anning varför.

Menar du att Hambini påstår att alla ramar av det slaget han testat har samma problem? Jag förstår inte riktigt vad du menar där. Jag har redan svarat @marr på den frågan.

När har han inte svarat på kritik, och av vem? Han är ju beredd att gå till domstol och bevisa det han har hittat gällande Open ramen.

Jensen

Aktiv medlem
Hambini tråden
Meningen med tråden är att diskutera allt som har med Hambini att göra. Den andra tråden handlade om köpråd. Vad menar du med att tråden blir som de andra? Tråden gick hur bra som helst innan du flög in hit och ballade ur.

Hur vet du att de tiotusentals inte får problem med vevlgren? Många kanske måste byta vevlager för tidigt p.g.a. att vevhuset avviker från standarderna på vevlagren, men inte har nån anning varför.

Menar du att Hambini påstår att alla ramar av det slaget han testat har samma problem? Jag förstår inte riktigt vad du menar där. Jag har redan svarat @marr på den frågan.

När har han inte svarat på kritik, och av vem? Han är ju beredd att gå till domstol och bevisa det han har hittat gällande Open ramen.
Tråden blir ju bara pajkastning. Speciellt Pga att du köper allt med hull och hår och försvarar honom blint, bland annat genom att gång på gång påstå att han är opartisk. Att han säljer en ”magisk lösning”, det är ju inte hans fel. Lite som om jag skulle starta en yt kanal, ta hans lager, skrika några könsord över honom och såga hans vevlager genom att visa något test och sen i nästa sekund sälja en annan lösning, du menar att det inte skulle finnas något egenintresse för mig då i att du kastar hans lager och köper mitt?
Menar att han kastar skit och skriker könsord om märken utan att nämna något att det kan vara enstaka exemplar och ibland får man känslan av att han undanhåller information.

läs på lite om hans tvist med flo tex. Och läs nu inte bara vad hambini skriver, läs inte bara hans version och öppna ögonen lite 😉
Läs tex https://flocycling.com/blogs/blog/flos-side-of-the-hambini-accusations sen kan du säga ”ja men de är ju partiska”, ja men det är ju även hambini i mycket av det han visar i sin yt kanal.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hambini tråden
Vill minnas att han åtminstone i samband med nåt ”test” av aerohjul för ett par år sedan ballade ur fullständigt när han fick mothugg.

jonte987

Aktiv medlem
Hambini tråden
Fast poängen var väl också att flytta pajkastning från den andra tråden hit och det är väl bra.

Jag vet inget om ämnet men har ändå en uppfattning klar

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
Tråden blir ju bara pajkastning. Speciellt Pga att du köper allt med hull och hår och försvarar honom blint, bland annat genom att gång på gång påstå att han är opartisk. Att han säljer en ”magisk lösning”, det är ju inte hans fel. Lite som om jag skulle starta en yt kanal, ta hans lager, skrika några könsord över honom och såga hans vevlager genom att visa något test och sen i nästa sekund sälja en annan lösning, du menar att det inte skulle finnas något egenintresse för mig då i att du kastar hans lager och köper mitt?
Ja, jag litar på hans expertis, eftersom han är kvalificerad att uttala sig om det han själv hittat och uppmätt. Det är ingen magisk lösning, det finns andra lösningar, som andra påpekat. Men han kan bevisa felen han hittar i ramarna. Om han skulle påstå att vevhuset är dåligt utan nåt bevis, ja då skulle jag helt klart tro att han gör det bara för att sälja sina vevhylsor för att fixa ett problem som inte existerar.

Om du vill starta en yt kanal och skrika könsord, utan nån utbildning eller erfarenhet för att backa upp det du säger. Ja, då hade nog motivationen varit klar.

Sam00

Aktiv medlem
Hambini tråden
@Jensen Jag ska kolla in det här med Flocycling, har inte tid just nu dock, måste jobba. Återkommer senare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer