Hammarby hill xc 2019 cykelval?

Erklin

Ny medlem
Hej, jag undrar om det är någon som kört detta lopp förut och kan hjälpa mig med mitt cykelval.
Har förstått att det är ganska mycket grusväg och även en hel del stig. Hur många procent grusväg/skogsväg skulle ni säga att det är?
Jag har en svampig tungtrampad traktor med 27,5" hjul och 140mm slag som gör det den ska i skogen men är väldigt seg på grus.
mitt andra alternativ är en HT med 29" hjul som går som en raket på grus men studsar inte lika fint runt i hellasskogarna. Helst Skulle jag köpa en ny cykel som är bra på allt, men de är lite tight med tid för det..

Frågan är vilken som ger mig bäst tid? spar man in tid på procenten grus eller stig?

Tack på förhand.

Det är förhållandevis mycket stig för att vara ett långlopp, men den delen stig där en 140 mm FS är fördel mot en XC ht är ytterst begränsad.

Med ht kommer det såklart bli lite stötigt och obekvämt, men jag skulle tro att du tjänar på det tidsmässigt.

Optimalt hade såklart en XC FS varit.

hm

Aktiv medlem
Förut var det lite mera stig .
Nu är typ hälften grus ?
Om det är blött kanske traktorn passar bättre , är det tort ht.

Nu var det rätt många år sen jag körde, men när det begav sig gjorde jag det på en 150mm stighoj. Jag hade alla dagar i veckan valt en xc-ht istället. Är man inte långt fram går det inte skitfort på stigarna ändå. Man tjänar mer på att rulla bra på grusväg.

H.

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Nu var det rätt många år sen jag körde, men när det begav sig gjorde jag det på en 150mm stighoj. Jag hade alla dagar i veckan valt en xc-ht istället. Är man inte långt fram går det inte skitfort på stigarna ändå. Man tjänar mer på att rulla bra på grusväg.
Är banan samma nu?

H. sa:
Luthman Photography sa:
Är banan samma nu?
Banan lär inte ha ändrat sig så radikalt att en xc-ht inte är ett bättre val.

Rompa sa:
Banan är helt annorlunda nu.
Den stora förändringen verkar ha skett 2014 (när de slutade köra uppför hhb). Beskrivningen på hemsidan stämmer rätt bra med den bana jag körde när det utlovades mer stig. En loop på en mil sen tillbaka till hellas sen ut på typ 3,5mil till.

Jag hade hellre gjort det på en xcht än på en 140-hoj.

hm

Aktiv medlem
Solen skiner , vad väljer du för hoj?
Själv siktar jag på att ta en efteranmälan på plats . Får se hur det går , jag har tappat bort min form någonstans.

Rompa

Aktiv medlem
Jag tog rätt cykel iaf, Epic med 120fram :) , tyckte dock att banan var lite dåligt uppmärkt för dem som inte hittar den såg jag. Sen var nog funktionärerna mer sugna på att glo i mobilen än att faktiskt ha på sig gul väst och engagera sig i att faktiskt hålla koll på stället där vi körde. Men banan var fin!!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer