Handla från Probikekit och brexit

Detta ämnet är säkert avhandlat oändliga gånger tidigare, men gör det lätt för mig och frågar ändå. Tänkte handla från Probikekit och får upp ett pris i sek inkl frakt. Är detta priset det handlar om fram till dörr, eller kan det tillkomma tull/moms?

ooms

Aktiv medlem
Det var ju inte direkt tydligt beskrivet... men jag tolkar det som att det tillkommer moms och ev tull. Oklart dock om det tas ut av dem innan det skickas eller om det blir vid ankomst till Sverige.

Jag läste där och min slutsats var att det mesta skickades från ett lager inom EU och att det som skickas från England står Probikekit för tull/moms. Så jag handlade :-O

Ststak

Ny medlem
Jag handlade från Planet X och fick hem ett inbetalningskort där moms och tull skulle betalas innan paketet kunde hämtas ut.Skulle tro att samma sak gäller i ditt ärende.

ooms

Aktiv medlem
Jag läste där och min slutsats var att det mesta skickades från ett lager inom EU och att det som skickas från England står Probikekit för tull/moms. Så jag handlade :-O
Ja, men klickar du på ”Sweden” under ”Popular destinations” så står det att det skickas fr UK och att alla försändelser måste förtullas ”which may incur additional charges and fees”.
Därav att det är ganska otydligt...

Ja, men klickar du på ”Sweden” under ”Popular destinations” så står det att det skickas fr UK och att alla försändelser måste förtullas ”which may incur additional charges and fees”.
Därav att det är ganska otydligt...

Aj då, ja då gjorde man nog fel val... Vad är tull/moms på cykeldelar? 20%?

ooms

Aktiv medlem
Aj då, ja då gjorde man nog fel val... Vad är tull/moms på cykeldelar? 20%?
Samtidigt skriver de ju högre upp att ”tax and duties will be settled on your behalf with our courier, so there is no cost to you”.
Vad nu det innebär, sköter de pappersarbetet åt mig gratis, eller betalar de även momsen? Som sagt, ganska oklart.

Samtidigt skriver de ju högre upp att ”tax and duties will be settled on your behalf with our courier, so there is no cost to you”.
Vad nu det innebär, sköter de pappersarbetet åt mig gratis, eller betalar de även momsen? Som sagt, ganska oklart.

Ja det känns väldigt oklart. Skulle det tillfalla moms/tull så kan man ju tycka att det är falsk marknadsföring. Om de nu inte utformat det så för att man ska missuppfatta. Bra affärsidé ett tag...

Läser igenom deras hemsida igen och enligt den informationen på den bifogade bilden så vore det mycket märkligt om det tillkommer kostnader. Kan man tycka iaf..
Screenshot_20210301-142519_Samsung Internet.jpg

mzi

Aktiv medlem
Jag handlade från Planet X och fick hem ett inbetalningskort där moms och tull skulle betalas innan paketet kunde hämtas ut.Skulle tro att samma sak gäller i ditt ärende.
Från just Planet X så betalar du först brittisk moms som PX behåller, och sedan svensk moms och så tull på det om det krävs. Så de är lite av ett unikum.

Martin_H

Medlem
Skriv gärna om hur det gick. Jag har funderat på att beställa från just Probikekit men tvekat just på grund av det dubbla budskapet.
Håller tummarna för att det är det som står överst och tydligast som gäller!

Nu efter lång väntan så har iaf försändelsen skeppats och än så länge har bara priset för produkten dragits från mitt konto. Så förhoppningsvis blir det ingen tull/moms. Men fortsättning följer..

moros

Aktiv medlem
Nu efter lång väntan så har iaf försändelsen skeppats och än så länge har bara priset för produkten dragits från mitt konto. Så förhoppningsvis blir det ingen tull/moms. Men fortsättning följer..
Tull och moms plockar speditören dvs PostNord, DHL etc när de förtullar det (om de behöver göra det)

Tull och moms plockar speditören dvs PostNord, DHL etc när de förtullar det (om de behöver göra det)
Ja det borde vara så, men samtidigt så skriver Probikekit själva att de står för övriga kostnader som ev tull osv. Se längre upp i tråden. Dock är deras formuleringar lite oklara då man kan få fram dubbla budskap om man klickar sig runt i deras brexit-info. Så därför är det lite "spännande" hur detta slutar.

moros

Aktiv medlem
Ja det borde vara så, men samtidigt så skriver Probikekit själva att de står för övriga kostnader som ev tull osv. Se längre upp i tråden. Dock är deras formuleringar lite oklara då man kan få fram dubbla budskap om man klickar sig runt i deras brexit-info. Så därför är det lite "spännande" hur detta slutar.
Jag menade mest att bara för att de inte dragit mer pengar så är man inte "safe". De drar ju det beloppet som du har accepterat vid köpet. Inkluderas allt, så är det klart.

Men om man är osäker på om butiken verkligen skickar paketet med svensk moms och tull inbetald, så är man inte på säkra sidan förrän du fått paketet utan ytterligare inbetalningar.

Slutligen är facit här. Min försändelse kom fram utan kostnad för tull/moms. Så troligtvis stämde uppgifterna på deras hemsida att de står för eventuella sådana kostnader. Dock tog det nästan fyra veckor från beställning till leverans.

F

Federer

Guest
Slutligen är facit här. Min försändelse kom fram utan kostnad för tull/moms. Så troligtvis stämde uppgifterna på deras hemsida att de står för eventuella sådana kostnader. Dock tog det nästan fyra veckor från beställning till leverans.
Du ska inte ropa hej förrän du är över bäcken, vissa Speditörer skickar en räkning i efterhand.

Sluggo112

Aktiv medlem
Lånar tråden lite och frågar samma sak? Det som framförallt är intressant är vilken summa du beställde för efter som saker som kostar under 1600:- (är det väl) är det en till och moms på över lag 😊 jag, funderar nämligen på att beställa en gaffel från just probikekit så är inte jätte sugen på att få till och moms på den 🤷🙈
Och deras sida är minst sagt otydlig 🤔

moros

Aktiv medlem
Lånar tråden lite och frågar samma sak? Det som framförallt är intressant är vilken summa du beställde för efter som saker som kostar under 1600:- (är det väl) är det en till och moms på över lag 😊 jag, funderar nämligen på att beställa en gaffel från just probikekit så är inte jätte sugen på att få till och moms på den 🤷🙈
Och deras sida är minst sagt otydlig 🤔
Moms alltid oavsett belopp, tullfritt upp till 1600 sen olika tull beroende på pryl. Här finns en tullkalkylator men alla grejer finns inte med. Men ange t.ex. Cykel, Storbrittannien och pris i GPB så får du vad det slutar på i svenska. Fraktpriset skall räknas in i summan du anger. Sen tillkommer avgifter från eventuell speditör som hanterar tullningen

Sluggo112

Aktiv medlem
Moms alltid oavsett belopp, tullfritt upp till 1600 sen olika tull beroende på pryl. Här finns en tullkalkylator men alla grejer finns inte med. Men ange t.ex. Cykel, Storbrittannien och pris i GPB så får du vad det slutar på i svenska. Fraktpriset skall räknas in i summan du anger. Sen tillkommer avgifter från eventuell speditör som hanterar tullningen

Jo i normala fall ja men som det står längre upp i tråden så skriver dom lite luddigt att det mesta skickas från deras lager som ligger i EU samt att om det skickas från deras lager i England så står dom för tillkommande kostnader i form av till och då, men som sagt lite luddigt skrivet

Screenshot_20220307-173611_Chrome.jpg
Screenshot_20220307-173556_Chrome.jpg
Screenshot_20220307-173531_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Topp