Handla inte hos Tooorch, Spobik och Cykelkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja det sker garanterat manuellt, det är ingen jävla robot som åker omkring och gör allt.
Ytterligare någon som svarat utan att ha läst/förstått vad han/hon svarar på.
1658408226547.png

Stora mysteriet här är hur något för cyklar kan heta Toooorch?!?

vad vill det namnet betyda? Låter mer som en försäljningsplats för grillar eller kanske pizzaugnar.
kebabpizza med bea.... mums..
Det undrade faktiskt jag också

Varför heter ni Tooorch? För att det är kul och lite knäppt – och för att vi vill att du skall komma ihåg oss ?

Nähä, nu fick jag ett nytt meddelande

Det är det gamla ordernumret på den ordern som blev annullerad. Har du lagt en ny beställning? Om inte, gör gärna det så att jag kan skicka ordern till dig.

Jag har alltså skickat dem ordernumret. Fattar inte hur de tänker att jag ska lägga en ny order på en vara där lagersaldot i skrivande stund är 0. Jag bifogade mitt telefonnummer med svaret på förra meddelandet och bad dem ringa om det uppstod några frågor, men det ignorerade de. Problem löses så mycket snabbare per telefon.

Nähä, nu fick jag ett nytt meddelande

Jag har alltså skickat dem ordernumret. Fattar inte hur de tänker att jag ska lägga en ny order på en vara där lagersaldot i skrivande stund är 0. Jag bifogade mitt telefonnummer med svaret på förra meddelandet och bad dem ringa om det uppstod några frågor, men det ignorerade de. Problem löses så mycket snabbare per telefon.
Ja well. Vill du lösa problemet, så lägg en order? De kan ju inte ta betalt för en makulerad order.

Går det inte. Så köp inte av dem. Glöm inte att du startade tråden, just för att varna för att handla där.

En fransktägt företag i byggtillbehörsbranschen. Jag omfattas av sekretessklausul och jag vet inte exakt hur mycket jag kan berätta, men eftersom deras kunder sannolikt får den här sortens meddelande då och då så är det ju ingen hemlighet att det förekommer. Och detta företag använde ett standardaffärssystem med plockmodul.

Detta är uppenbar funktionalitet (både meddelande till kund och till inköp) jämförbar med att systemet automatiskt skriver ut adressetiketter (snarare än att den som plockar ska sätta sig med en Word-mall och manuellt fixa en etikett).
Schneider? Rexel?
Förstår egentligen inte varför jag svarar men om jag kan bibringa dig lite förståelse för att olika företag av olika storlekar i olika brancher kan arbeta med olika system är i alla fall lite vunnit.
Tom du bör ha en viss förståelse för att det kan finnas viss skillnad i beställnings- och lagersystem i företag med 20000 vs 100 anställda samt även vinstmarginaler i sortimentet.
Även jag har - rätt ofta - i mitt yrkesliv råkat ut för uteblivna eller felleveranser från de förstnämnda stora och genomautomatiserade franska företag i byggtillbehörsbranchen. Det kan handla om så enkla saker som felplacerade artikelnummer.
Kanske svårt att förstå för en alltigenom perfekt människa som du?

iStock_95857213_wide.jpg

Väx upp!

Det finns väldigt många här som fattar hur plocking med handdator fungerar. Inte mycket att skryta om.

Nu har de tydligen inget sånt system eller så blev det knas i alla fall.
Handla någon annanstans.

Thunder burt 2,25 är på fi..håret för stort i infliten till Vasan.
Ska jag köpa 2,1 på Tooorch?

Helvete vad bitter över något helt förväntat i semestertider. Gå vidare i livet och fundera på att se om "En man som heter Ove" i helgen.
Är du frisk i huvudet eller? De har öppet och har ingen reservation på sina webbsidor om "semestertider". Alltså bör de fungera på samma sätt som under resten av året.

Har idag kommit i kontakt med Peter A som är ansvarig för cykelverksamheten på Tooorch. Här följer några omständigheter som framkom under detta samtal:

1. Besked om felaktigt lagersaldo, makulerade ordrar mm ska gå automatiskt (så alla ni som trodde att det sköttes manuellt och det därför var ursäktligt att det tog tid hade fel).
2. Men, de har senaste veckan haft IT-problem, problem som varit så stora att de övervägt att stänga hela verksamheten (deras IT-leverantör har inte kunnat få fram folk för att åtgärda felen).
3. (2) har manifesterat sig som, bla, att produkter de slutat sälja har blivit tillgängliga igen (dessutom ofta kraftigt prissänkta). Just min produkt har dock inte tillhört den kategorin.
4. Igår hittade de däremot fyra (!) däck av den sort jag beställt men istället för att deras kundtjänst ringde mig, som jag bett dem upprepade gånger att göra och folk i deras ledning jag fått tag på uppmanat dem att göra, e-postade de ett antal förvirrade och otydliga meddelanden. Varje sådant utbyte tog några timmar (istället för ett telefonsamtal där allt skulle retts ut på några minuter) = jag missade deadline för att få mitt paket skeppat igår och framme idag. Istället skeppades det idag, oklart om det kommer fram på måndag då - men då är det fem dagar senare än utlovat leveransdatum - hela min semestervecka gick upp i rök.
5. De har krediterat den ursprungliga ordern, fast med fel belopp. Orderbeloppet var 308:-, de har krediterat 282:-. Hur är detta ens möjligt? (Ordern bestod enbart av denna produkt så inget misstag med orderraderna och frakten var 59:- så inget misstag där heller.)
6. Det är högsäsong för cykelbranschen under sommaren, man har alltså normal eller bättre än normal bemanning.

Det är så mycket som är fel här. Man kör vidare trots grava IT-problem, man ringer inte för att reda ut komplikationer¹, den felaktiga krediteringen är bara ett stort "Va?" osv osv.

Det fanns alternativa leverantörer jag kunde vänt mig till som hade produkten i lager men Tooorch oförmåga att hantera situationer där saker går fel (Nej, jag är inte intresserad av att höra att andra leveranser fungerat. Det är förväntat.) har kostat mig nästan en vecka. Som jag påpekade i inledningen på förra tråden - men som många uppenbarligen hade svårt att fatta eftersom folk återkommande invände mot detta - förstår jag att det ibland kan bli fel på lagersaldot om man har tiotusentals produkter i sortimentet. Det är inget att hetsa upp sig över OM man sköter den sortens problem på ett professionellt och effektivt sätt.

¹ Först fick jag e-post (11:10 så de är inte särskilt morgonpigga) där de berättade att de hittat fyra däck och ber mig skicka ordernumret. Produktsidan är fortfarande inte uppdaterad så det går inte att lägga en ny order (och få ett nytt ordernummer) så jag skickar numret på den makulerade ordern. Till svar får jag att jag ska lägga en ny order och skicka ordernumret för den ordern. Jag svarar i min tur "Hur då? Går ju inte att beställa något som är slutsålt." Nytt svar "Vi har lagt upp en ny produkt, här är en länk." (Detta är inte autentiska citat utan destillat av resp meddelande.)

Varje sådant utbyte tar några timmar och i varje meddelande jag skickar ber jag dem ringa mig. Jag lägger en order direkt när jag ser sista meddelandet (och skriver till dem med ordernumret och uppmanar dem att se till att den går iväg omedelbart resp ringa mig - men som vanligt förgäves) 17:34.

• Gilla
Reactions: s
För mig framstår syftet med denna tråd som närmast identiskt med den förra trådens syfte, d.v.s. framföra ditt missnöje med nämnda bolag. Har svårt att se vad du vinner på att skapa ytterligare en tråd i ämnet.

Orka

Jag har noterat att verksamheten blir lite stressade och ledsna vid större eller upprepade haverier

För mig framstår syftet med denna tråd som närmast identiskt med den förra trådens syfte, d.v.s. framföra ditt missnöje med nämnda bolag. Har svårt att se vad du vinner på att skapa ytterligare en tråd i ämnet.

Fast… vid närmare eftertanke. Det är fredag idag!

Tycker ni är väl hårda här. Tooooorch skryter om 'galet snabba leveranser' och har ingen information på sin sida om att något annat skulle gälla under sommaren. Så nog kan man förvänta sig både snabb och bra service när det strular?
En butik som inte har detta som sin säljpitch hade jag gett minst en eller t.o.m. två veckors respit men sticker man ut hakan och lovar galet snabb leverans så får man allt vara beredd på ett lass skit när det uppstår problem.

Att bara bli lagom svenskt tråk-upprörd är ju heller inte särskilt underhållande, så tacka och ta emot istället ;-)

En tråd med gnäll på en leverantör. Många som tycker det är överdrivet gnäll. Går man vidare i livet och läser nästa tråd? Nej, man lägger energi på att dissa TS ganska hårt. "Gå vidare i livet"-inlägget är extra humoristiskt.

Känns som det gått nån form av prestige i detta fallet.....viktigare att kunna knäppa nån på näsan och hävda sin "rätt" in absurdum än att lösa problemet och ta semester?
Intressant sätt att hantera ett problem......under en semstervecka hade åtminstonde jag hittat andra däck flera gånger om.
Tur man inte handlar mot stökiga privatpersoner,utan bara jobbar mot företag som vet hur världen fungerar,och förstår att saker skiter sej ibland trots goda intentioner...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp