Handledsvärmare?

glitch

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Ett återkommande problem tycker jag är att det blir glipor mellan handske och jacka / tröja / underställ vilket är oskönt och irriterande så här års. Många bra cykelhandskar är väldigt korta i skaftet vilket förstärker problemet. I de mellantemperaturer vi har nu så kör jag ofta med t.ex. underställströja bara eller lång cykeltröja och då blir det inte skönt för handlederna.
Har någon hittat något slag "gaiter" / handledsdamask att dra över för att täcka glipan?
Alla jag hittar är ju tänkte att de ska gå ner en bit på handen med tumögla och jag vill ju inte ha nåt ner på handflatan utan bara täcka över glipan mellan handskens slut och tröjans / jackans slut?

ejma

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Har du speciella krav på handskarna? Jag har använt Specialized Element 1.5 de senaste 2 vintrarna och den används från ca 10 grader och kallare. De värmer handlederna bra och är i mitt tycke lagom varma och känns sällan fuktiga. Är de för fladdriga för dig?

Om det just är handledsvärmare av tunnare modell du önskar borde avkortade armvärmare fungera?

bearthefear

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Fast Houdini är av modellen som går ner över handflatan med tumhål.
Jag har den modellen och använder den främst till annat, men även ibland för cykling när det är snorkallt. Det går alldeles utmärkt att sätta dessa bara över den delen av handleden som önskas, man behöver ju inte använda tumhålet bara för att det finns…

Kan dock tillägga att dom är rätt tjocka, så det gäller att ha lite utrymme under jackan.

HåkanC

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
De här borde uppfylla din kravlista

Gore-M-GORE-TEX-INFINIUM-Stretch-Gloves-Gloves-Neon-Yellow-Black-SS19-100410089905.jpg

GoreTex Infinium Stretch Gloves för 500 SEK (där går det även att handla dem)
Att de har varselfärg är ju bara plus på lvg och även i skogen så här i älgjaktstider...

glitch

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Jag har handskar så det räcker, det är inte fler handskar jag är ute efter. Verkar vara Houdini eller typ woolpower som gäller. Ullvarianterna verkar ju lite stretchigare än Houdini men å andra sidan kanske Houdini tar vinden bättre?

simson

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Jag plussar för svettband det funkar bra men se till att de är stora å inte sitter åt , jag använder ett par duktigt gamla som inte har nån elasticitet kvar , typ 20cm långa, funkar kanon.
Mange

MartinC

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Jag känner igen problemet.
Har löst det genom att köra med tunna lösärmar i lycra. Funkar kalas. Sen får man anpassa klädseln lite därefter. Men inget kallras från blottas hud iaf...

mavicxp21

Medlem
Handledsvärmare?
Kan det vara något?
Gasbinda tub.

Vid snabbgoogle hittade jag denna, finns säkert fler märken och modeller.

glitch

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Verkar dyrt att byta hela garderoben till extra långa tröjor.
Armvärmare blir ju tighta nedtill så även dem tenderar att åka upp / täcker inte gapet mellan handske och armvärmare samt funkar ju bara som next to skin lager.
Hittade några gamla svettband i gömmorna, får bli att testa.

20211014_105757.jpg20211014_105844.jpg

salle

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
hand.png

AI tar snart över världen :). För övrigt tror jag på avklippa armvärmare eller något hemmasytt från en gammal tröja, postas med fördel i symaskinstråden sen.

Peth

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Verkar dyrt att byta hela garderoben till extra långa tröjor.
Armvärmare blir ju tighta nedtill så även dem tenderar att åka upp / täcker inte gapet mellan handske och armvärmare samt funkar ju bara som next to skin lager.
Hittade några gamla svettband i gömmorna, får bli att testa.

Visa bilaga 518272Visa bilaga 518273
Verkar dumt att byta hela garderoben. Byxor, strumpor, keps m.m. behöver du nog inte byta ut mot långärmade tröjor. 😁

glitch

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Jag kör med lill-sport längdskide handskar på vintern och tröjor med längre ärmar.
Fast jag pratar inte om vintercykling, utan om mellansäsongen när det kan vara mellan 5-14 grader där man inte kör med stora vinterhandskar. Alla mina långfingrade utan särskild fodring är rätt korta i skaftet och om plaggen sitter bra i övrigt så tenderar ärmarna kunna glida upp nån enstaka mm i cykelposition eller när man rör sig på cykeln och då blir det en irriterande och kylande glipa.
Hade inte tänkt varken tvångströjalånga ärmar eller vinterhandskar för att slippa en exponerad handled (med en pulsåder som påverkar handens temperatur markant). Har man dessutom problem med frusna händer som jag har, så är men än mer mån om att det inte ska glipa.

Costanza

Medlem
Handledsvärmare?
Testa underställ som går fram och fäster runt tummen, typ Houdinis underställströjor. De kör jag med på vinter på längdskidorna. Har inte provat på MTB, den stora frågan är väl ev. knölighet under handskarna mot styret

glitch

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Testa underställ som går fram och fäster runt tummen, typ Houdinis underställströjor. De kör jag med på vinter på längdskidorna. Har inte provat på MTB, den stora frågan är väl ev. knölighet under handskarna mot styret
Har ett gammal Houdiniunderställ med den lösningen. Använder aldrig det. Det är nåt slags Polartectyg som är rätt stumt och pga. förstärkningssömmarna runt öglorna blir det bara bylsigt och korvigt. Fördelen med något slags överdrag är ju också att man enkelt kan ta av det och att det funkar med alla plagg.

Pfaff

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Jag har en Lidl underställströja av den sorten. Modell tvångströja snarare, med väääääldigt långa ärmar och häll för tummen. Skänkes till behövande.
Men för en ständigt kall överarm efter en frusen skuldra har jag ett par knävärmare i strl xxs. Lite insydda för att sitta kvar. Kanske en lösning även för glipan - med lite kreativt saxande och symaskinande?

Eapea

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Vilket, för mig, konstigt "problem":
Även jag upplever precis samma problem. Mellansäsong så vantarna går inte lika långt upp samt kör ofta i någon av mina två långa tröjor (gammal rapha classic och en ny verge) och inte i stora vinterjackan. Bägge med alldeles för korta armar för någon som är 193cm kort och sitthöjd på 83cm.

Pfaff

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Även jag upplever precis samma problem. Mellansäsong så vantarna går inte lika långt upp samt kör ofta i någon av mina två långa tröjor (gammal rapha classic och en ny verge) och inte i stora vinterjackan. Bägge med alldeles för korta armar för någon som är 193cm kort och sitthöjd på 83cm.
Köp en större storlek?

velman

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Jag sydde själv. Likadana som Houdini fast kortare och utan hål för tummen. Kanske 8 cm långa. Köpte tyg på nätet och pysslade hemma en kväll. Täcker glipan och håller handlederna varma.

Om jag får för mig att sy mer kan jag skicka ett par till dig @glitch. I så fall; omkrets på handleden...?

glitch

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Jag sydde själv. Likadana som Houdini fast kortare och utan hål för tummen. Kanske 8 cm långa. Köpte tyg på nätet och pysslade hemma en kväll. Täcker glipan och håller handlederna varma.

Om jag får för mig att sy mer kan jag skicka ett par till dig @glitch. I så fall; omkrets på handleden...?

Älskar't! Får det till ca. 20.5 cm runt handleden. Får du för dig att gå loss hojta bara :)

Eapea

Aktiv medlem
Handledsvärmare?
Köp en större storlek?
Bägge är redan i för stor storlek (M). Jag har överkropp som en cyklist.

Edit: Jag skulle gärna ha en Small-tröja med armar som en XL-XXL men det är ytterst få tillverkare som har längd-specifika storlekar. Märkligt tycker jag då just cyklister har en tendens att vara tunna på överkroppen oavsett längd.

Aron

Moderator
Handledsvärmare?
Jag har ett par Houdini. Misstänker att de kan vara lite väl varma för det tänkta användningsområdet. Jag brukade ha mina under handledstätningen på torrdräkten på den tiden jag höll på med sånt.

(Glitch har stenkoll, men för den som inte dykt: Havet leder bort värme 28x effektivare än luft och Östersjön blir sällan varmare än 4-6 grader på djupet)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer