[Happy Rehab] Stisse vs. Träd & Asfalt: 0-1

Stisse

Ny medlem
Hola alla Happyiter!

Idag så damp det ner en kalender för 2011 i min brevlåda med bilder på mig från diverse Happy-turer från dom senaste åren. Mig veterligen har jag inte beställt någon sådan och ingen av mina närstående snokar runt på Happy vad jag vet - så då återstår väl bara två alternativ:

1) Huvudet tog mer stryk än jag trodde av att damma in i ett träd, vilket har resulterat i att jag har långa minnesluckor över perioder där jag gör saker helt utom mental kontroll. Som t.ex. Happy-surfa, talar med min fru, en hederlig fredags After Work, eller beställer en kalender föreställandes mig själv.

2) Några eller någon av mina sköna och underbara Happy-polare i omgivningen har insett att jag behöver få lite uppmuntring i den ökenvandring av inget cyklande som jag nu befinner mig i.

Jag tror på alternativ 2. Men man vet ju aldrig...

Tusen tack alla!
Ni, eller du, Happyiter som varit inblandade vet vilka ni är, och jag har några misstänkta : )
Inte för att det gjorde cykelsuget mindre precis, men det ger bra motivation att komma tilbaka upp i sadeln så snart jag kan (och får).

Som bonus lite helmet-carnage:

P1010035.JPG ht=544

Impact vänster fram. Trädet hängde ut från höger men jag minns att jag i sista ögonblicket instinktivt duckade, och det blev att jag vred huvudet åt höger.

P1010032.JPG ht=544

Mosad framdel och i princip sprickor överallt i hjälmen. Den har fungerat som tänkt : )

P1010033.JPG ht=544

Same, same - but different.

P1010022.JPG ht=544

Närbild på min livsräddare.

Status:
Från att dom första två veckorna efter sjukhus-utsläppet vara halvberoende av starka piller för att inte värk och smärta skulle göra mig alltför grinig och vresig, så har det nu under den fjärde och femte veckan faktiskt gått snabbt uppåt och blivit mycket bättre. Det trodde jag faktiskt aldrig då jag hasade fram här hemma, larvigt flinandes i en dimma.

Min inställning är att jag läker ihop snabbare om jag rör och aktiverar dom fungerande kroppsdelarna, så länge jag inte vrider/böjer nacke samt böjer rygg mer än vad mina "utslagsbegränsare", d.v.s. nackkrage och 3-punkts-korsett medger. Detta höll läkaren också med om, belasta max tills smärta samt behåll krage/korsett tiden ut så ska detta bli bra utan några kvarvarande men.

Jag har provat på snabbare promenader och faktiskt lite lätt jogging i några minuter (missade en spårvagn...) och det gör inte alls längre ont i rygg och nacke på samma sätt.
Det värsta är väl att jag är rejält stel i nackmuskulatur och axlar vilket ger spänningshuvudvärk ibland. Men det går över med en Alvedon.

Jag har taktat upp och jobbar igen nu, blir inte sämre av att vara där än att vanka runt hemma, och jag har ju hyfsat bra rörlighet i överkroppen. Kan inte gå hemma och vara samhället till last ; ) Har ett bra och flexibelt jobb där jag lätt kan variera mig vid behov. Även vila om så skulle vara. Ibland har jag lite ömhet i rygg på kvällen, men då är det bara att vila.
Kan nu t.o.m. vrida mig så pass i överkroppen att jag kan se döda-vinkeln och bakåt i bilen och kan således köra igen. Även om jag inte är så snabb i och ur bilen.

Första planen är att inom några veckor i alla fall komma upp och småtrampa lite på trainern. I en mycket upprätt position d.v.s. Jag får väl pilla på barends som pekar uppåt på racer-cykeln a´la Blocket.

Röntgen igen om en vecka, får väl se vad läkaren säger då.
Men positiv inställning och hyfsad grundfysik ska väl se till att jag är på banan igen i februari.
Men jädrar-i -min-låda vad jag kommer att bli avhängd på stigarna och längs landsvägarna. Men vad gör väl det, det kommer vara kul ändå : )

Jag är glad över att jag inte blev en grönsak, eller sitter i rullstol, eller slog sönder halva ansiktet eller liknande. Och det är mina två små döttrar och frun också.

Vi ses snart i en skog eller på en landsväg igen! Kanske mycket snarare än vad ni anar ; )

[Edit: Rubriken... 0-1 ska det ju vara. Stötskadade hjärnceller...]

Senast redigerad av en moderator:

Stisse

Ny medlem
En annan sak jag inte visste...och som kostade mig EN TIMME av försök till postande, 5 redigeringar, försök till konvertering av text etc. tills jag hittade felet...var att man får inte skriva Tr*madol i en tråd. Då går det inte att posta tydligen. Efter mycket om och men så gafflade jag in det till att det gick att posta om jag tog bort stycket med Tr*madol, och det visade sig att jag endast behövde ta bort ordet så gick det.
Är detta på riktigt?
Finns det såna filter alltså?
Va-f-n...man får visa en bild på en fet gubbe med sin p*enis i ett avgasrör - men man får INTE skriva ett smärtstillande medel.

Stisse

Ny medlem
Tr*madol.

Ehhhh...
När jag ersätter a med en * så funkar det. Prova själv om ni inte tror mig. Eller också har jag blivit galen på riktigt. Hjälmen tyder väl på vissa skall-problem kanske...

Fkavipela

Ny medlem
Tack för att du skriver några rader om vad du varit med om Peter!
Se till att bli frisk nu!! :)

// Jonas
PS Du får inte skriva Tra*adol, Vi*gra etc men Amfetamin går bra ;)

moody

Aktiv medlem
Härligt att läsa att du är på språng igen!
Lycka till med läkningen och krya vidare!

Är själv fortf inte helt ok i nacken och höger ben, efter svart audi-kontakt för drygt 1,5 år sedan. Det är ett gissel även de där mindre blessyrerna man kan ådra sig efter en fullkontakt med en tingest.

/E

42Hz

Aktiv medlem
Skönt att höra att det är på bättringsvägen!

Stisse skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan sak jag inte visste...och som kostade mig
> EN TIMME av försök till postande, 5
> redigeringar, försök till konvertering av text
> etc. tills jag hittade felet...var att man får
> inte skriva Tr*madol i en tråd. Då går det inte
> att posta tydligen. Efter mycket om och men så
> gafflade jag in det till att det gick att posta om
> jag tog bort stycket med Tr*madol, och det visade
> sig att jag endast behövde ta bort ordet så gick
> det.
> Är detta på riktigt?
> Finns det såna filter alltså?
> Va-f-n...man får visa en bild på en fet gubbe
> med sin p*enis i ett avgasrör - men man får INTE
> skriva ett smärtstillande medel.

Skulle gissa att det är för att förhindra spam i forumet med robotar, speciellt då vi*gra även är blockat.

Trailmaster

Aktiv medlem
Gött o höra att det går åt rätt håll Peter och jag tror inte du kommer att ligga långt från täten när du kommer med igen på skogsturerna om jag känner dig rätt.
Jag har ju också men efter markkänningar med huvet före vilket gör att det värker mer eller mindre för jämnan i nacken.
Happy rehab på dig.

//Gerry

Leo

Ny medlem
Stisse: Hehe, missade du brevet som låg i paketet med kalendern? :-)

God jul, önskar hjultomten Leo

Stisse

Ny medlem
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Stisse: Hehe, missade du brevet som låg i paketet
> med kalendern? :-)
>
> God jul, önskar hjultomten Leo

Jaha...he, he, får titta i kartongen igen. Till mitt försvar kan jag säga att det var äldsta dottern som öppnade : )

PeterA

Aktiv medlem
Jag är säker p att jag kommer att bli avhängd av dig förr eller senare. Det brukar jag ju bli.
Lycka till med rehaben.
/Peter

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer