[Happy uppdateras] - Måndag morgon jobbar vi

Ny tråd iconen är alldeles för stor, sen ändras den inte/eller försvinner om man läst en tråd, ska det vara så ?
ser ju rätt knepigt ut.

Den funkar precis som förut, dvs om du backar tillbaka så kommer den inte uppdateras eftersom sidan inte laddas om, men om du laddar om sidan så försvinner ikonen (om ingen skrivit nya inlägg under tiden). Klicka på själva ny-markeringen så hamnar du på det äldsta olästa inlägget.

Alltså, läsbarheten har tyvärr försämrats ordentligt. Bredare marginaler gör att radbrytningen blir lååååångt åt höger, men det värsta är att rubriken på varje inlägg och knapparna under flyter ihop med brödtexten i en enda röra. Inte bra. Inte bra på nåt sätt.

Det blir nog bra det här (så länge man väljer brunt)! Bra också att ni som programmerar sidan lyssnat på användarna!

Mer feedback från mig (gäller mobil-versionen):
Bra att citat nu har mindre font, men ännu bättre tror jag om kursiv. Alternativt ytterliggare lite mindre. Gäller även signaturer, dom borde också göras mindre än själva huvudtexten.

Och försök ta bort lite luft i signaturdelen. Och kanske begränsa antal rader i signatur samt höjd på ev. bild (jag skulle tex inte ha några problem med att göra min bild lite mindre).

Håller med att om att det är bra att ni lyssnar och justerar.

En sak jag skulle vilja ändra, är radavståndet i artiklarna. Det är mycket större än i forumet... Även forumets radavstånd skulle kanske minska en aning? Utan att ha en aning, kan det vara radavståndet som gör forumet lite jobbigt? Vad var det förut?

Bilagor

• Screenshot_2016-02-02-22-56-11.png
    Screenshot_2016-02-02-22-56-11.png
    209.6 KB · Besök: 39
Allt ser mycket bättre ut nu än i morse =)
Saknar fortfarande att veta vilken tråd jag läser i för stunden, har man flera flikar uppe samtidigt med trådar man valt som intressanta blir det lite lurigt.

Rattnalle sa:
me.I.am sa:
JohanA sa:
Kikar på att förändra textradernas längd. Satta ihop en skiss på ändring för desktop (när ni ser högerspalten med en annons och rutor för kalender och köp & sälj):

Överst: som det är nu, 880 pixlar för texten, textstorlek 14
Nedre: begränsat bredden till 675 pixlar + minskat textstorleken till 13 pixlar.

Vad tror ni?

Jag besväras inte av nuvarande bredd (det kanske inte är så många som gör det egentligen), men där böjer jag mig för majoriteten.
Men textstorleken röstar jag för att den nuvarande behålls.

Jag röstar också för nuvarande. Annars kommer texten att bli för liten på 90% zoom och allt annat för stort på 100 % ;-)

Är inte detta bättre?
Alltså att citat skrivs med kursiv text.

fhloston sa:

En sak jag skulle vilja ändra, är radavståndet i artiklarna. Det är mycket större än i forumet... Även forumets radavstånd skulle kanske minska en aning? Utan att ha en aning, kan det vara radavståndet som gör forumet lite jobbigt? Vad var det förut?

Mindre radavstånd påverkar ofta läsbarheten negativt. Med färre antal tecken per rad (som på mobil) funkar det att ha mindre radavstånd men i desktopvarianten, med 135(!) tecken per rad (optimalt för effektiv läsning är 60-75), måste man egentligen ha större radavstånd, det ger ögat mer plats att fokusera enbart på de bokstäver som står på den raden.

jomper sa:
Den funkar precis som förut, dvs om du backar tillbaka så kommer den inte uppdateras eftersom sidan inte laddas om, men om du laddar om sidan så försvinner ikonen (om ingen skrivit nya inlägg under tiden). Klicka på själva ny-markeringen så hamnar du på det äldsta olästa inlägget.
Ok, då är jag med, men Ny iconen borde va mindre och mindre synlig, det skulle va mer behagligt då.

Jag tror att det skulle vara snyggare med höger-justerade sid-knappar

Bilagor

• Screenshot_2016-02-02-23-08-45.png
    Screenshot_2016-02-02-23-08-45.png
    301.9 KB · Besök: 37
Jag lägger mig inte så mycket i debatten kursivt eller ej. Men hur missar man att det är citat med en rätt blaffig linje till vänster om citaten?

GustafH sa:
fhloston sa:

Mindre radavstånd påverkar ofta läsbarheten negativt. Med färre antal tecken per rad (som på mobil) funkar det att ha mindre radavstånd men i desktopvarianten, med 135(!) tecken per rad (optimalt för effektiv läsning är 60-75), måste man egentligen ha större radavstånd, det ger ögat mer plats att fokusera enbart på de bokstäver som står på den raden.

Kanske så, jag använder mobilen till 99%.

Mange. sa:
Allt ser mycket bättre ut nu än i morse =)
Saknar fortfarande att veta vilken tråd jag läser i för stunden, har man flera flikar uppe samtidigt med trådar man valt som intressanta blir det lite lurigt.

Håller med, brukar klicka upp 20-30trådar i nya flikar som jag sen läser igenom efterhand. Funkar verkligen inte nu längre.

fhloston sa:
Kanske så, jag använder mobilen till 99%.

I fallet mobil skulle man antingen kunna minska teckenstorleken och få in lite fler tecken per rad (jag räknar 53) så man får in motsvarande två rader till på samma yta (lika många rader men fler ord). Då skulle det nog inte kännas lika stor utan mycket mer behagligt att läsa. För få tecken per rad kombinerat med ett bra radavstånd gör att ögonen får hoppa mycket och då blir man stressad när man läser.

me.I.am sa:

Jag lägger mig inte så mycket i debatten kursivt eller ej. Men hur missar man att det är citat med en rätt blaffig linje till vänster om citaten?

Inte så att man "missar" det men det är enklare och snabbare att läsa igenom en tråd när ny text sticker ut på ett tydligare sätt.

Supertramp sa:
me.I.am sa:

Inte så att man "missar" det men det är enklare och snabbare att läsa igenom en tråd när ny text sticker ut på ett tydligare sätt.

Visuellt kan jag hålla med om att det är snyggare, men funktionellt tycker jag det är sämre. Jag brukar läsa citaten (kommer inte ihåg allt som skrivits) och då är det mer lättläst med vanlig text. Tycker för övrigt att den mindre teckenstorleken är lite b. Som sagt tycker jag blaffelinjen är mer än tillräcklig.

När man surfar från mobilen så kan man inte gå till sista sidan i en tråd från forumsidan utan man måste öppna tråden först?

Jonte H sa:
När man surfar från mobilen så kan man inte gå till sista sidan i en tråd från forumsidan utan man måste öppna tråden först?
Om du klickar på datumet kommer du väl till sista sidan (dock kommer du även till sista inlägget och inte överst på sidan)?

Men, då tror man att knapparna är en signatur, hilfe, det här kommer aldrig att bli bra - ALDRIG, hur ska man nånsin kunna hitta "inläggslista" om det inte ser ut som det alltid gjort?!!+

För många linjer.
Skrolla upp och kolla på tidigare inlägg, en del innehåller fler linjer än text :-)

Senast ändrad:
Citat i kusiv var riktigt snyggt! Tumme upp! Tycker inläggen smälter ihop väldigt mycket med långa citat just nu.
Det nya sträcket gjorde gott för att skilja inläggen åt. Snyggt! Tror dock ändå på nån typ av linje mellan inläggen, likt pbeijers förslag på sid 8. Nuvarande linje ramar in "knapparna" snyggt.

Senast ändrad:
Jag sällar mig till gruppen som skulle vilja ha trådnamnet i varje inlägg...

Edit: I samma storlek som "av" inte i rubrikform, som högst upp.

Senast ändrad:
Nu när jag editerade mitt förra inlägg insåg jag också att något jag stört mig på även på gamla happy är att "redigerad-raden" får onödigt mycket plats i ett inlägg. Går den att lägga någon annanstans i inlägget?

Tillbaka
Topp