Happy VR -12 OBS OBS! ny info om anmälningar! Kolla första inlägget!

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Nu har länk och anmälningsnummer kommmit från VR-kansliet. Torsdag 18/8 19:00 kommer jag att öppna en ny tråd för anmälan till gruppen som startar 09:58 och där har vi 60 platser. Jag lägger upp en annan för vår grupp som startar 04:36 och där finns det 70 platser.
OBS! Så fort tråden dyker upp lägger du till ditt namn i resp tråd och PM:ar samtidigt mig. Du får då ett svar med länk och anmälningsnummer, sedan sköter du resten själv. Det är först till kvarn som gäller och det är PM:et som räknas. Jag kommer att tömma min PM-låda klockan sju så det är ingen idé att försöka tjuvstarta;)
Uppdelningen i subgrupper får vi sköta senare, vi har gott om tid på oss.

Senast redigerad av en moderator:
Oj, 12-tiden, då hinner man ju cykla ett varv under natten, sova lite och sedan cykla ett varv till :). Blir det några bilar i vägen denna gång månntro?

Jag är nog på igen på en halvfem-grupp : )
Sub 8:30 hägrar om jag bara får hålla mig fri från skador i tills nästa år.

Tack Anders! Det var skönt att starta på förmiddagen, så det gör jag gärna igen. Det var säkert 10+ av 8:58-gänget som redan nu ville köra 8:28 nästa år...

Jag får låta besvikelsen rinna av först, men sen är jag nog intresserad av ett nytt 8:58 försök.

Jag är sugen på ett sub 8 men realistiskt är kanske en 8:28 grupp. Jag har 3ggr under 9h varav 8:40 är snabbast. Får man vara med?

hmmm... har inte beslutat mig än för en VR-satsning nästa år, men en 8:28-grupp låter lovande!
Körde på 8:37 i år då vi var 6-10pers som drog. En "sub 8½"-grupp med glada Happyiter kanske kunde vara kul? Har man anmält sig nu när man skrivit i tråden? :-)

MVH
//Nicklas

Revansch på mig själv nästa år.
Jag föredrar en start vid 04.30 och ett nytt försök att klara 8:58.

Efter att iår kört under åtta timmar så har jag svårt att veta vad jag ska sätta för mål till nästa år. Att sätta målet till sju och nånting känns hysteriskt fort. Jag är ändå bara en jobbpendlare med fyra barn och har begränsat med tid för träning. Funderar på att bilda en enmansklunga och dra själv hela vägen runt. Bugges tråd från vr2009 inspirerar. Undrar om det går att komma ner emot nio timmar?

Nästa år kan jag tänka mig att vara med igen. Kan ev. tänka mig sub8 eller sub8:30, gärna i en snabbgrupp på förmiddagen.
/Peter

Senast ändrad:
arnehavre skrev:
Har man anmält sig nu när
> man skrivit i tråden? :-)
>
> MVH
> //Nicklas

Nä, inte alls. Som sagt, jag återkommer när det börjar bli dags. Det här var bara lite förhandsinfo.

Skulle vara intressant med en 8:28 satsning om det går bra för er till VR2012. Har kört med Finax och Conti 2010 och 2011. Men med tre barn och detta år med 7st sjuktillfällen sen Jul blir det för mkt.

Tror att 8:28 kan vara ett realistiskt mål för 2012. Har mäktat med 13 rundor i rad, de tre sista under 8 tim.

Hoven

Anders H. skrev:
>> Förmodligen kommer de att få starta betydligt senare än hittills, kanske vid tolvtiden på dan.

Tycker jag inte är en bra ide.

I år uppfattade jag biltrafiken som minimal.
Det var i stort sett endast sträckan Hammarsundet-Motala som var stökig.
Så skulle man kunna avleda biltrafiken på den sträckan under lördagen, på någon av småvägarna,
vore det underbart.

Skulle snabbgrupperna starta vid 12-tiden kommer man i mål relativt sent.
Många vill nog avnjuta sin pasta och öl på gräsmattan med lagkompisarna innan
man åker iväg och duschar. För att senare på kvällen ha en gemensam middag.
Detta kan bli svårt vid senare starttid.

God natts sömn - Vakna - frukost och sedan start är perfekt.
Vid ännu senare start hinner många kanske tappa den där laddningen som finns inombords
plus att man kanske måste ha ytterligare en måltid innan man startar.

Dessutom (oavsett när starten för snabbklungor blir).
Släpp iväg snabbklungorna i en seedningsordning så minskas risken för
omkörning av stora klungor.
09:30 MAS, 09:32 SUB7, 09:34 Conti, 09:36 SUB7.30, .......

Nej, behåll starttiden som den är för snabbgrupperna.

mvh,
Mats P. (ContiTestTeam)

Senast ändrad:
Pilen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> I år uppfattade jag biltrafiken som minimal.
> Det var i stort sett endast sträckan
> Hammarsundet-Motala som var stökig.
> Så skulle man kunna avleda biltrafiken på den
> sträckan under lördagen, på någon av
> småvägarna,
> vore det underbart.
>

Då hade ni tur. När vi kom till Jkpg, kanske 5-7 min efter er så var det mer trafik än jag någonsin varit med om tidigare. Bilar, ngn buss, lastbil i den fil vi försökte ta oss fram i. Vid ett tillfälle var det en bilist som stannade vid övergångsställe för att låta folk gå över. Det blev lite kalabalik där då vi verkligen fick kryssa mellan refuger, flanerande människor, bilar och allt på en gång.
Ngra flaggvakter såg vi inte till just där.
Mot Bankeryd gick det också trögt då det var bilar framför oss som kröp pga att de stoppats upp av framförvarande klungor.
30 bilfria mil tack :)!

Senast ändrad:
Körde på 8:02 i år med start på natten så en sub 8 satsning med start på förmiddagen skulle sitta fint nästa år

saltgurkan skrev:
>> 30 bilfria mil tack :)!

Det är väl allas dröm.

Men innan vi är där så tror jag inte på att senarelägga starten för snabbgruppen till 12-tiden.

Kanske det dessutom är vi själva som orsakar den kraftiga trafiken norrut (Motala-Hammarsundet).
D.v.s. cyklister från VR och dess familjer som är på väg hem efter avslutat lopp.
Nej, avled den trafiken på småvägar.

Jkpg kan man väl också lösa. Stänga av den enda väg vi utnyttjar. Det gäller ju inte hela stan.
(I fjol fick vi poliseskort, fungerade mycket bra. I år var det lite småstökigt)

Heja alla Happy SUB-grupper.

Jepp, det blir lite för slumpartat med trafiken. Vi upplevde dock inte några problem Hammarsundet-Motala, jag var iofs rätt groggy då så jag kan minnas fel :).
Ang. polis-eskort så fick vi en polis-mc framför oss en bit genom Karlsborg. Det hade precis varit broöppning så det var fullt med cyklister överallt. Polis-mc:n la sig väl framför de som hade mest bråttom, dvs vår grupp och sen var det bara till att susa igenom samhället, klart lyxigt :).

Saltgurkan.
Egentligen ville jag med mitt första inlägg protestera mot senarelagd start
p.g.a synpunkt 2 (målgång) och 3 (start).
Jag tycker dagens starttid är perfekt på dessa punkter.

Nu kanske det blev fokus på trafiken som också är ett problem som måste lösas.

Snart dags att klippa bort den blå VR-nummerlappen från styret och komma
igång med träningen igen ;-)

Vi hamnade mitt i en brandkårsutryckning i Jönköping. Klart spännande.

Pilen skrev:

> Tycker jag inte är en bra ide.

Jag tycker väl också att det verkar vara lite trist att komma fram när det börjar bli kväll. Anledningen är, som jag förstod, att snabbgrupperna fortfarande kommer ikapp många av de långsamma cyklisterna som blir nervösa av omkörningarna. Vi får vänta på besked, det verkade i alla fall klart att det skulle bli senare.

Borde det inte vara ganska smidigt att starta på kvällen. Starta vid 22 och i mål på morgonen. Man behöver förvisso lampor men bör slippa det mesta av trafiken, både bilar och andra cyklister.

Du kommer inte att slippa cyklister om du startar kl 22. Förra året startade jag med en grupp som hade som målsättning att vara först i mål och köra på under 9 timmar kl 19:40 eller något sånt. Vi körde om allt i vår väg på någon timme och sen låg vi bakom ledbilen och körde. Tyvärr var vi lite för få så vi missade Sub 9 med 20 minuter. Så ska man starta på fredagskvällen ska man starta så tidigt som möjligt, inte vänta till kl 22 och ha en massa blåbär framför sig. Biltrafiken var dock obefintligt. Ett annat problem var att vi var lite "för" snabba så depåer och flaggvakter utmed banan var inte klara när vi kom åkandes.

Sub 8.30 låter spännande, vore skoj att köra med en grupp från början av loppet nästa år. Körde 9.30 i år men det var väl oorganiserat i de grupper jag åkte med..

Selast skrev:
> Du kommer inte att slippa cyklister om du startar
> kl 22. Förra året startade jag med en grupp som
> hade som målsättning att vara först i mål och
> köra på under 9 timmar kl 19:40 eller något
> sånt. Vi körde om allt i vår väg på någon
> timme och sen låg vi bakom ledbilen och körde.
> Tyvärr var vi lite för få så vi missade Sub 9
> med 20 minuter. Så ska man starta på
> fredagskvällen ska man starta så tidigt som
> möjligt, inte vänta till kl 22 och ha en massa
> blåbär framför sig. Biltrafiken var dock
> obefintligt. Ett annat problem var att vi var lite
> "för" snabba så depåer och flaggvakter utmed
> banan var inte klara när vi kom åkandes.

Blåbären och alla veteraner. Fin mix.

För min egen del tycker jag att det var optimalt som det var i år med start på fm. Samtidigt så är de som cyklar riktigt snabbt en ganska litet del av antalet deltagare, jag förstår om de trötta förstagångscyklisterna blir uppskakade av att det blåser förbi en klunga på 20-30 pers i 35-40 knyck när de kämpar för att orka i mål, speciellt om de roppar innan de kör om.
Dock tycker jag inte att det är särskillt bra att senarelägga snabbgrupperna ytterligare. Det blir för sen målgång. Jag tvingades släppa vår grupp innan bankeryd, när jag sedan kom till fagerhult var de i full färd med att plocka ihop depån, frågan är hur mycket depåer som kommer att hållas öppna för snabbgrupperna. Jag skulle tro att de kanske håller ett par st igång.

Jag och brorsan är klart intresserade av sub8 tid för start mindre viktigt bara det blir ett stort gäng som kan kör ihop så vi klarar under 8 timmar.

kajan1972 skrev:
> Med årets 8:58 i gott minne är man ju sugen på
> 8:28 nästa år.

+1
Definitivt så känns sub 8:28 som ett mål att sikta på! Är dock inte så sugen på att varken starta 12:00 eller mitt i natten.

9-10 tiden tycker jag har varit perfekt.

ahmen... 8:30!... det kommer ju bli jättejobbigt...
undrar vilken kroppsdel som kommer ge upp vid den hastigheten?
hmm... kanske kunde vara värt att ta reda på...

/H

Citerar DrEnglund rakt av:
8:28 ja tack!
Förmiddagstid ja tack!
Happygänget JA TACK!

Oj trodde inte att det funkade med inlägget istället blev det övertydligt men ni förstår vad jag menar :-)

Själv tycker jag att man borde låta 150-350 pers få starta på fredagen runt 12:00 i en tävlingsklass (lite Grand Fondo stuk). Problemet är dock vilka som skall få anmäla sig i tävlingsklassen, måste man påvisa att man kört 30mil under 7:30 eller räcker det med tävlingslicens. Låt det sedan vara en "rullande" avstängning av banan. Om något år kanske vi har ett intresse fån TV att sända tävlingen likt man gör med Vasaloppet.

Är verkligen sugen på en sub9-grupptill nästa års vätternrundan. Åkte förra året ganska oorganiserat på ca 10:30 så känner att det skulle vara kul med ett lite mer organiserat försök på sub9. Finns troligtvis intresse av fler som jag cyklade med förra gången också

//Olle

Tillbaka
Topp