Happy Witch Ride 2021

Ecke

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Du hittar / har GPS?

Jag (vi) har ingen GPS och jag har ej kört HWR på 12 år. Det är väl bara kalhyggen nu mer? 😄

Jag bestämmer slutgiltigt fredag kväll om jag skall köra.
Generellt är det hyfsat bra markering. Har du kört några hundra meter utan att se någon orange färgmarkering - vänd om! Speciellt när man rullar grus - då är det lätt att missa att leden viker av! Obefintlig förvarning, men oftast en liten träskylt.
Något dåligt markerat hygge minns jag att det finns.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Vill först påpeka att jag *inte* anmäler mig bara för att jag skriver i tråden!
När jag och Davide dök in på macken i Brottby, bland de sista av alla 2019, så var det väldigt tydligt att flera omgångar skitiga cyklister hade suttit o ätit o tagit igen sig vid bordet i butiken. Stackars mackägare.

Road_Runner

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
När jag och Davide dök in på macken i Brottby, bland de sista av alla 2019, så var det väldigt tydligt att flera omgångar skitiga cyklister hade suttit o ätit o tagit igen sig vid bordet i butiken. Stackars mackägare.
Jo mackägaren ska man vara lite extra snäll emot o dom som jobbar där så går det bra 👍

fhloston

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021

Det ger lite rando vibbar med mack-stopp. Man kanske får be om en stämpel också 😀

lazer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Härligt att se att eländet fortsätter och att några tar ansvar för att sätta häxan på plats!
En liten detalj: jag vet inte om det har uppmärksammats, men lokalbefolkningen vid starten har tydligen tröttnat på att coronavandrare, svampplockare och möjligen också cyklister kör in på deras väg och parkerar. Skyltar med fordonstrafik förbjuden, parkeringsförbud etc möter numera den som svänger in där. Förmodligen privata skyltar som man kan välja att strunta i, men det kan ju finnas en risk för konfrontation.

fhloston

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Först
Härligt att se att eländet fortsätter och att några tar ansvar för att sätta häxan på plats!
En liten detalj: jag vet inte om det har uppmärksammats, men lokalbefolkningen vid starten har tydligen tröttnat på att coronavandrare, svampplockare och möjligen också cyklister kör in på deras väg och parkerar. Skyltar med fordonstrafik förbjuden, parkeringsförbud etc möter numera den som svänger in där. Förmodligen privata skyltar som man kan välja att strunta i, men det kan ju finnas en risk för konfrontation.
Förståerligt!

Sitter och kollar på flygbilder, finns inte jättemycket naturliga p-platser i närheten...

OrjanX

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Jag vill bara peka ut att det vid Täby Kyrkby inte går att följa det gula witchride-spåret i gpxen ovan för att korsa järnvägen, Roslagsleden är omdragen enligt (ungefär) grön sträckning (cykelbana)

Detta orsakade mig en kort stunds huvudbry i mitt utmattade läge förra året 😄

Visa bilaga 519899

###########################
Hej!

Jag har rättat rutten på Trailforks så den stämmer där vid Täby Kyrkby. Även uppsnyggad och tillpassad på en del andra ställen enligt TF:s rideguides / heatmap och det inritade stigarna + satellitbilder.

Untitled.png

Länk till rutten: Happy Witch Ride på Trailforks
Man får ta bort sin gamla rutt på GPS-enheten och ladda in den på nytt.

I övrigt några tips hur man får batterierna i sin GPS-enhet att räcka längre (utifall man tänkte vara ute länge):
Stäng av autozoom och skärmrotation (så att norr alltid är uppåt i enheten). Stäng även av Wifi och BT. Lycka till, hoppas ni får fint väder.

Mvh /Örjan, Trailforks Sverige-admin i Norrtälje.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Upprepar rådet att asfaltera förbi Angarn. Iaf historiskt inte varit uppskattat att det cyklas stigen genom fågelskyddsområdet.

Tusan, hade varit najs men jag har annat.

jensclaudius

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Jobbar på att övertala en compadre men får svar senare i veckan. Ev att jag kommer och cyklar själv, men hoppas på att kunna slå följe eller iaf att inte hamna sist så jag blir bortglömd och begravd utan någons vetskap....körde senast 2016 så det är väl dags att köra igen.

Hep

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Upprepar rådet att asfaltera förbi Angarn. Iaf historiskt inte varit uppskattat att det cyklas stigen genom fågelskyddsområdet.

Tusan, hade varit najs men jag har annat.
Jag har hört det där nämnas flera gånger, men jag tror inte det är något problem. Nu har jag flyttat och sålt min lilla snutt av den sträckan, men mina gamla grannar har aldrig nämnt något och de har mött mig orimligt många gånger på stigen.

Sedan är stigen utanför det område som är förbjudet att beträda och dessutom gäller det inte så här sent på året. Om korna är ute får man såklart ta det lugnt, men är ju rätt givet.

Fast så kul är inte just de metrarna, så klart det går att fega ur och köra runt. Åtminstone om man är en grusmes och dessutom klarar sig utan medalj.

lazer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Jag har hört det där nämnas flera gånger, men jag tror inte det är något problem. Nu har jag flyttat och sålt min lilla snutt av den sträckan, men mina gamla grannar har aldrig nämnt något och de har mött mig orimligt många gånger på stigen.

Sedan är stigen utanför det område som är förbjudet att beträda och dessutom gäller det inte så här sent på året. Om korna är ute får man såklart ta det lugnt, men är ju rätt givet.

Fast så kul är inte just de metrarna, så klart det går att fega ur och köra runt. Åtminstone om man är en grusmes och dessutom klarar sig utan medalj.
Håller med. Jag har alltid följt Roslagsleden slaviskt under 8-10 häxritter och aldrig undvikit den sträckan. På hösten finns det knappast några pippitittare där och sällan några kor. Så man stör ingen. Då har jag sämre samvete över alla jägare som fått sin dag förstörd när jag och en hord andra galna cyklister brakat fram genom skogen och skrämt allt vilt till grannlandskapen ...

Ecke

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Håller med. Jag har alltid följt Roslagsleden slaviskt under 8-10 häxritter och aldrig undvikit den sträckan. På hösten finns det knappast några pippitittare där och sällan några kor. Så man stör ingen. Då har jag sämre samvete över alla jägare som fått sin dag förstörd när jag och en hord andra galna cyklister brakat fram genom skogen och skrämt allt vilt till grannlandskapen ...
+1

Happy Witch Ride 2021
Häxan kallar till årets jakt! Happy Witch Ride är i antågande!

Jag råder ingen att dyka upp! Av tradition är denna begivenhet hemsökt av Häxan som gör sitt bästa för att försvåra och förhindra deltagare som trots avrådan väljer att ställa upp.

När:
Lördag 30/10 kl 08:00

Samling 07:50 för traditionellt gruppfoto.

Var:
59.66738, 18.66373 (se vägbeskrivning nedan)

Anmälan:
Om man skriver i tråden är man anmäld!

Om loppet: (nedan info är författad av Lazer och kopierad av mig från förra årets inbjudan)
Happy Witch Ride
är ett lopp för dem som tycker att omdöme och självbevarelsedrift är överskattade egenskaper och förtvivlan ett underskattat sinnestillstånd. Ca 10 mil på (eller släpandes på) cykel genom dystra höstskogar med hala rötter, förrädiska berghällar, bottenlösa lerhål, vattensjuka stigar, snorhala spångar, regn, hagel, taggbuskar, vargar och snålblåst. Färden kryddas ofta med brustna kedjor, punkteringar, knäckta hjul och kraschade växlar. Blåmärken, kramp och mentala sammanbrott är mer regel än undantag. Angrepp av övernaturliga väsen kan inte uteslutas.

Bortsett från tid och plats för starten och loppets sträckning råder fullständig anarki. Inga regler, inga startavgifter och ingen organisation. Att fuska är tillåtet (och rekommenderas). Inga dopingkontroller förekommer.

Ett råd är att inte komma ensam. Det vanliga är att man parar ihop sig med en olyckskamrat så att man hjälpa varandra upp ur lerhål, plåstra om, reparera, mata, trösta och så vidare. Större grupper fungerar naturligtvis utmärkt om man är ihopcyklade.
Det ska alltså understrykas att det inte är någon samlad grupp som kör. Det finns inga depåer, inga funktionärer och det som kan höra dig skrika vill du inte locka fram.

Om banan:
De första 4 milen till Domarudden (Fylke) är värst och det är ingen skam att bryta där, snarare ett friskhetstecken. En stor stark och en burgare inne i värmen är trevligare än att trampa cykel i ytterligare knappa 6 mil.
De som mot allt förnuft väljer att fortsätta har en chans att få i sig något på macken i Brottby ett par mil senare. Circle K i Täby Kyrkby ligger också nära leden. I övrigt är man hänvisad till vad skogen har att erbjuda i form av rötter, lavar och svampar. (Undvik de röda med vita prickar - man blir konstig av dem.)
Häxan brukar ge sig på diverse teknisk utrustning, så lite verktyg och reservslangar är bra att ha. En lampa är inte heller fel när mörkret sänker sig över skogen och det prasslar i snåren.

Bansträckning:
Roslagsleden från Grovsta, söderut genom 6 norrortskommuner. Karta bland annat på
www.trailforks.com/route/happy-witch-ride

Målsättning:
Att nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, ca 10 mil söderut. Eller att åtminstone att försöka.

Hitta till starten:
Till starten tar man sig enklast med bil. Samåkning eller skjuts rekommenderas eftersom det finns begränsat med plats att parkera.
Grovsta ligger vid Penningby vägskäl på väg 276 mellan Åkersberga och Norrtälje.
Från Stockholm är det kanske enklast att köra E18 till Norrtälje och vända söderut på 276:an, mot Åkersberga. Ungefär nio kilometer från Norrtälje (1,5 kilometer efter avfarten till Furusund) går en liten väg in till höger, skyltad med ”Västergärdet 1”. Sväng in där och följ Roslagsledens orange markeringar i ett par hundra meter så är du framme vid starten.
Alternativt kan man svänga av E18 i Rosenkälla (mot Åkersberga) och köra 276:an norrut - närmare men smalare väg och en massa fartkameror.
Koordinaterna är 59.66738, 18.66373.

Anmälda:
Ecke
easyflex
Rompa Tagen av Häxan i förtid!
Darin
Road_Runner
Lingon
Mini_me
Crossmax
AX3L
Bengt-re
hansandreasson
Cykelpappan
Swehedman +1 eller +2
ruben_ride
fhloston +3
skogling
dannef1
surefire
Lejon
Olmo
eh +1
jensclaudius + compadre
Häxan kallar till årets jakt! Happy Witch Ride är i antågande!

Jag råder ingen att dyka upp! Av tradition är denna begivenhet hemsökt av Häxan som gör sitt bästa för att försvåra och förhindra deltagare som trots avrådan väljer att ställa upp.

När:
Lördag 30/10 kl 08:00

Samling 07:50 för traditionellt gruppfoto.

Var:
59.66738, 18.66373 (se vägbeskrivning nedan)

Anmälan:
Om man skriver i tråden är man anmäld!

Om loppet: (nedan info är författad av Lazer och kopierad av mig från förra årets inbjudan)
Happy Witch Ride
är ett lopp för dem som tycker att omdöme och självbevarelsedrift är överskattade egenskaper och förtvivlan ett underskattat sinnestillstånd. Ca 10 mil på (eller släpandes på) cykel genom dystra höstskogar med hala rötter, förrädiska berghällar, bottenlösa lerhål, vattensjuka stigar, snorhala spångar, regn, hagel, taggbuskar, vargar och snålblåst. Färden kryddas ofta med brustna kedjor, punkteringar, knäckta hjul och kraschade växlar. Blåmärken, kramp och mentala sammanbrott är mer regel än undantag. Angrepp av övernaturliga väsen kan inte uteslutas.

Bortsett från tid och plats för starten och loppets sträckning råder fullständig anarki. Inga regler, inga startavgifter och ingen organisation. Att fuska är tillåtet (och rekommenderas). Inga dopingkontroller förekommer.

Ett råd är att inte komma ensam. Det vanliga är att man parar ihop sig med en olyckskamrat så att man hjälpa varandra upp ur lerhål, plåstra om, reparera, mata, trösta och så vidare. Större grupper fungerar naturligtvis utmärkt om man är ihopcyklade.
Det ska alltså understrykas att det inte är någon samlad grupp som kör. Det finns inga depåer, inga funktionärer och det som kan höra dig skrika vill du inte locka fram.

Om banan:
De första 4 milen till Domarudden (Fylke) är värst och det är ingen skam att bryta där, snarare ett friskhetstecken. En stor stark och en burgare inne i värmen är trevligare än att trampa cykel i ytterligare knappa 6 mil.
De som mot allt förnuft väljer att fortsätta har en chans att få i sig något på macken i Brottby ett par mil senare. Circle K i Täby Kyrkby ligger också nära leden. I övrigt är man hänvisad till vad skogen har att erbjuda i form av rötter, lavar och svampar. (Undvik de röda med vita prickar - man blir konstig av dem.)
Häxan brukar ge sig på diverse teknisk utrustning, så lite verktyg och reservslangar är bra att ha. En lampa är inte heller fel när mörkret sänker sig över skogen och det prasslar i snåren.

Bansträckning:
Roslagsleden från Grovsta, söderut genom 6 norrortskommuner. Karta bland annat på
www.trailforks.com/route/happy-witch-ride

Målsättning:
Att nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, ca 10 mil söderut. Eller att åtminstone att försöka.

Hitta till starten:
Till starten tar man sig enklast med bil. Samåkning eller skjuts rekommenderas eftersom det finns begränsat med plats att parkera.
Grovsta ligger vid Penningby vägskäl på väg 276 mellan Åkersberga och Norrtälje.
Från Stockholm är det kanske enklast att köra E18 till Norrtälje och vända söderut på 276:an, mot Åkersberga. Ungefär nio kilometer från Norrtälje (1,5 kilometer efter avfarten till Furusund) går en liten väg in till höger, skyltad med ”Västergärdet 1”. Sväng in där och följ Roslagsledens orange markeringar i ett par hundra meter så är du framme vid starten.
Alternativt kan man svänga av E18 i Rosenkälla (mot Åkersberga) och köra 276:an norrut - närmare men smalare väg och en massa fartkameror.
Koordinaterna är 59.66738, 18.66373.

Anmälda:
Ecke
easyflex
Rompa Tagen av Häxan i förtid!
Darin
Road_Runner
Lingon
Mini_me
Crossmax
AX3L
Bengt-re
hansandreasson
Cykelpappan
Swehedman +1 eller +2
ruben_ride
fhloston +3
skogling
dannef1
surefire
Lejon
Olmo
eh +1
jensclaudius + compadre
Jag vill anmäla mig

lazer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Någon som har en bra idé om var vi kan parkera?
Inte så kul att snurra omkring på morgonkvisten och leta…
Det här får tas med en nypa salt och ett par brasklappar ...
I somras, när jag upptäckte att jag inte var önskvärd vid HWR-starten, så parkerade jag på vägen mittemot. Huset vid krysset verkade inte vara ett bostadshus och såg oanvänt ut. Så där ställde jag bilen i några timmar utan att arga lappar eller medborgargarden väntade när jag var tillbaka. Det går kanske att stå längs vägen också. Ser ut som att någon gör det på bilden.
1635351993951.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
Jag spelar nog en 100ing på @Lingon , räknar med att han och @Lejon stöter av alla efter 100 meter och sen hoppar @Lejon i Åkersberga.
Lågt odds men bombsäkert.
Man tackar för det! Jag kan dock lika gärna köra fel och förirra mig rakt ut i ödemarken med tanke på mitt lokalsinne. Då blir det missing people som avgör om jag kommer i mål eller inte.

lazer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2021
För årstiden torrt i skogen, sol, knappt någon vind, lagom varmt ... Kan bara betyda att häxan har några riktigt elaka och oväntade plågor gömda i kvasten.
Lycka till alla!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer