Happykorrekt lådcykel i Göteborg

MagerValp

Aktiv medlem
Min mor (70+) har bestämt sig för att skaffa en lådcykel. Dels för att åka och handla, men mest för att kunna ta med sig labradoren ut på turer, utan att behöva ta bilen. En låda med dörr eller lucka där hunden kan kliva in är alltså ett krav.

Är det någon som har koll på möjliga butiker i Göteborgstrakten, där man kan komma och provcykla? Cargobike känner jag till men det är ju hopplöst tunga härken.

Elassistans är ett alternativ men inget krav, så lägger denna i vanliga forumet.

ADD

Aktiv medlem
Om man tänker lite utanför lådan. Så skulle en händig son kunna fixa till en Labradorcontainer på en sån här. Viss risk för bakvikt dock.
s3_24_comfort_2406-0754-5002-18.jpg

MagerValp

Aktiv medlem
Nihola finns i lite olika utföranden. Vill man slippa drivlineunderhåll får man plocka ihop den själv med en motor på en navväxlat.
En i mitt tycke nästan helt lyckat lådcykel är Seaside.
Nihola är fina! Ligger tyvärr runt 15000 över andra märken, men den finns på Elcykelbutiken och skall helt klart provcyklas.

Seaside däremot hittar jag ingen som säljer i Göteborg. Är överlag skeptisk till cyklar utan riktigt styre.

velovin

Aktiv medlem
Vi har en Ecoride Loader sedan två år, väldigt nöjda. Den har dock traditionell "toppmatad" låda, men det borde vara rätt lätt att såga ut en dörr framtill.

MagerValp

Aktiv medlem
Babboe har många trehjuliga modeller, också en modell för hunden. Jag har ingen erfarenheter alls, men dom ser ok ut.

Helt klart, Babboe Dog med eller utan E är nog den som ligger bäst till:

Babboe GO var dock lite snyggare och gillas bättre, men priset är ju lite 😬

velovin

Aktiv medlem
Vad gäller elen så är det snudd på ett obligatorium om vi snackar trehjulig lådcykel som ska köras med last, speciellt om det finns någon typ av backe längs färdvägen.

Jag trampar cyklar både mycket och ofta, men lådcykeln med barn och last klarar jag knappt att få upp för brantare backar utan batteri.

Pfaff

Aktiv medlem
Sportson finns, men har bara Cargobike så vitt jag kan se
Uppenbart skall man titta efter en modell som heter ”Flow” har jag just lärt mig. Om man vill ha framhjulsstyrning på en Babboe.
Köpte just en begagnad Cargobike Kindergaten med navmotor idag från kommunens försäljningskanal. Intressant upplevelse, inget att rekommendera om man bor i backiga städer. Malmö hör inte till dom så det funkar. Bättre än att ta bilen i vilket fall så att de större inköpsresorna blir avgasfria.

MagerValp

Aktiv medlem
Det verkar helt klart finnas lådcyklar som utvecklats för Holland/Danmark/norra Tyskland/Skåne utan en tanke på att det finns något som räknas som en riktig backe.

Pfaff

Aktiv medlem
Det verkar helt klart finnas lådcyklar som utvecklats för Holland/Danmark/norra Tyskland/Skåne utan en tanke på att det finns något som räknas som en riktig backe.
Utan att kunna sätta fingret på något konkret är det kanske en mittmotorutrustat cykel du skall leta efter. Ett alternativ för händige herrn skulle kunna vara att eftermontera en Bafang eller en Tongsheng på en cykel med BSA-vevstandard. Då kan du få nästan hur mycket effekt som helst med rätt modellval. Jag anar att modern kan behöva draghjälp med en labbe på flaket. Och att hon kan tillhöra fotbromsgenerationen.

Hcsokim

Aktiv medlem
Nihola är fina! Ligger tyvärr runt 15000 över andra märken, men den finns på Elcykelbutiken och skall helt klart provcyklas.

Seaside däremot hittar jag ingen som säljer i Göteborg. Är överlag skeptisk till cyklar utan riktigt styre.
Det priset beror nog mycket på att det (i mitt tycke) är en mycket bättre styrning på niholan. Där är det bara hjulen som svänger, och på många av de andra märkena svänger hela lådan, vilket blir mycket ostabilare så fort du kommer upp i lte "fart"

Arth

Medlem
Vi hade en Babboe E-big i 5 år - den var hemsk. Hela tiden bök med elektroniken, jag tror vi bytte display 2 eller 3 gånger eftersom den inte riktigt kunde tåla att bli våt. Batteriet gav dessutom upp efter väldigt kort tid (dock efter garantin) så det skulle renoveras med nya celler. Till sist gav motorn upp och kunde inte repareras.

Jag vet inte om deras motorer/elektronik har blivit bättre men jag är tveksam.

Edit: Angående motorkraft är det ju en fin balans med en trehjulig lådcykel. Vi har en Bullitt med EP8 cargo-motor nu, den drar som bara den. 25 km med två barn i uppförsbacke utan problem. Om den hade suttit på vår trehjuling hade jag fått panikanfall varje gång jag cyklat på den. Den är inte speciellt mysigt att hantera en trehjuling med last i hög fart.

Senast ändrad:

skjivert

Aktiv medlem
Cool morsa!
Tror också på Niholan då den faktiskt är ganska snygg och välgenomtänkt för att vara en trehjuling.
Med EL! Instämmer med tidigare talare att man inte vill cykla en trehjuling med last utan el även som vältränad cyklist.

Utöver det finns det ju också livelo samt butcher. Lite mer modernt stuk men båda bra cyklar tror jag. Butchern har för/nackdelen att den går att luta vilket gör den lite roligare men också mer ostabil vilket kanske kan vara aktuellt om man börjar bli till åren.

MagerValp

Aktiv medlem
Utöver det finns det ju också livelo samt butcher. Lite mer modernt stuk men båda bra cyklar tror jag. Butchern har för/nackdelen att den går att luta vilket gör den lite roligare men också mer ostabil vilket kanske kan vara aktuellt om man börjar bli till åren.
Butcher har också nackdelen att den kostar 85 papp.

Finns Livelo att beskåda i Göteborg?

Hejnrik

Aktiv medlem
Titta även på Christiania cyklar. Den finns exempelvis i varianten med kort låda med öppningsbar front och med el-assist. Olika motoralternativ påverkar priset, hyfsat stark navmotor från Promovec är billigast och så finns det mittmotor från Shimano.

Vi har själva en som köptes från Elcykelbutiken 2019. Den har fungerat perfekt utan något krångel. Använder den till hämtning och lämning på förskola/skola, storhandla, frakta (h)julgranen och åka med återvinning.

Precis som alla trehjulingar där hela lådan svänger är den något instabil i samband med svängar i högre hastighet, men det lär man sig snabbt att kompensera med förflytta tyngdpunkt.

Den stora anmärkningen är att det sitter skivbromsar från ett litet okänt märke från Taiwan, Bengal. Det är skitsvårt att hitta nya bromsbelägg till dem.

Den här varianten har vi:

Kort variant med dörr och el-assist finns hos Elcykelbutiken i Göteborg:

MagerValp

Aktiv medlem
Titta även på Christiania cyklar. Den finns exempelvis i varianten med kort låda med öppningsbar front och med el-assist. Olika motoralternativ påverkar priset, hyfsat stark navmotor från Promovec är billigast och så finns det mittmotor från Shimano.
Jo... fast det är det där med 45 kg nettovikt som gör mig mest fundersam. Jämför med Niholas dryga 30. Rätt stor skillnad i hanterbarhet och får hon eltorskt är hon ju i princip strandad.

Den stora anmärkningen är att det sitter skivbromsar från ett litet okänt märke från Taiwan, Bengal. Det är skitsvårt att hitta nya bromsbelägg till dem.
Bra att veta!

Jonatan F

Aktiv medlem
Har kört en del låda.

VÄLDIGT instabila. Om man står stilla på snedden i en backe och svänger Max med tom låda kan hela cykeln välta. Körde i 25 på en cykelbana och blev omkörd av en snabb moped. Gjorde en snabb undanmanöver i sidled 20cm ca. Och gick upp på två hjul.
De jag köpte lådan av hade gått omkull i 15 kmh pga instabil i fart. Alla hastigheter över 10 kmh med tom låda får man ta det väldigt försiktigt!
Det var en cargobike of Sweden med wire-bromsar. Och jag bodde i ett backigt område :)

En annan egenhet var att bromsarna nästan aldrig var lika varma och lika rena varvid höger eller vänster broms tog lite bättre vilket i sin tur ledde till att cykeln broms-svängde kraftigt åt det hållet. Därmed använde min fru bara bakbromsen vilket ju funkar sådär med tung last etc. Jag höll emot kasten vilket väl funkade halvbra.

Tror Nihila därmed är bättre. Var en till salu här för någon månad sedan för 10-12 tkr. (Tips är att köpa när det snöar, jag vet av erfarenhet att de är otroligt svårsålda då!)

Maakus

Aktiv medlem
Du får köpa till bättre bromsar och montera på efteråt.
Code RSC, MT7or eller ett par Saint.
Sen ett par snabba, lätta, breda hjul.
DHF finns i 24" för framhjule :D

Moses95

Aktiv medlem
Om hon inte ska ha med en massa last så vill jag verkligen slå ett slag för ex Livelo. Haft en vanlig boxcykel med el här i Gbg och enligt mig är det massor av svängar start broms i oändlighet. Med vanlig box var min känsla att jag skulle välta minst en gång per 500 meter cyklat. Testade en Livelo av en vän och det är inte som en cykel, men skulle säga att en del av cykelglädjen kvarstår! :)

Cyklat

Medlem
Otroligt stort sug på flera av dem!
Samma här! Hoppas någon kan köpa och bidra med lite internet-cykling. Hade såklart köpt en själv om jag inte redan haft en nihola, som förövrigt är en mycket bra cykel. Min har mitt-motor och jag håller med om att detta nära på är ett måste om cykeln ska användas där det är lite backigt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Samma här! Hoppas någon kan köpa och bidra med lite internet-cykling. Hade såklart köpt en själv om jag inte redan haft en nihola, som förövrigt är en mycket bra cykel. Min har mitt-motor och jag håller med om att detta nära på är ett måste om cykeln ska användas där det är lite backigt.

Ska se om jag kan övertyga resten av familjen. Kunde vara en fin cykelsemester om man köper i Köpenhamn.

Synd bara att de kör interna växlar :/

MagerValp

Aktiv medlem
Statusuppdatering!

Avfärdade:
  • Ecoride — stor och klumpig och finns ingen lucka på lådan, för hög kant för hunden
  • Livelo — blandade kinakomponenter men listpris 57000 går inte ihop
  • Butcher — löjligt dyr
  • xyz-cargo — Köpenhamn är för långt bort
Provcyklat:
  • Christiania Bikes Short Box — perfekt låda med lucka framtill, kändes relativt smidig att baxa runt och vända. Dock inte optimalt att provcykla på ett av Göteborgs mest trafikerade pendelstråk kl 16.45. Utmanande att svänga hela stora lådan och hantera känslan av att den tippar åt fel håll.
Kvar att testa:
  • Nihola
  • Babboe
  • Cargobike

Pfaff

Aktiv medlem
Cargobike har en hund-version med lucka. Den hade vi tidigare.

Nihila är billig på blocket 12tkr typ. Kolla där.
Jag köpte just * en begagnad Cargobike Kindergarten från kommunen. Den har också lucka. Kräver dessutom mod och mannakraft att framföra i trafik. Jag tycker synd om den barnstugepersonal som tilldelas en sådan.
Men den funkar för korta sträckor när det skall storhandlas.
För lite mer seriös cykling krävs dels framhjulsstyrning och dels mittmotor.

*Edit, har skrivit om det förut, ser jag. Har nu cyklat såpass på skrället att jag kan ha en uppfattning om cykelns egenskaper. Inge’ vidare alltså men funkar för mina behov. Nätt o jämnt.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp