Happykorrekt lådcykel i Göteborg

NAnders

Aktiv medlem
Jag köpte just * en begagnad Cargobike Kindergarten från kommunen. Den har också lucka. Kräver dessutom mod och mannakraft att framföra i trafik. Jag tycker synd om den barnstugepersonal som tilldelas en sådan.
Men den funkar för korta sträckor när det skall storhandlas.
För lite mer seriös cykling krävs dels framhjulsstyrning och dels mittmotor.

*Edit, har skrivit om det förut, ser jag. Har nu cyklat såpass på skrället att jag kan ha en uppfattning om cykelns egenskaper. Inge’ vidare alltså men funkar för mina behov. Nätt o jämnt.
Det är en sån där som blir direkt obehaglig att köra snabbare än typ 12 km/h, va?

NAnders

Aktiv medlem
Egentligen tror jag att Urban Arrow är grejen, men den är premiumdyr..
Jag var på ett evenemang för några år sedan där jag fick provcykla ett antal varianter. Förskoletrehjulingen med plats för åtta ungar var... obehaglig. Tvåhjulingen Urban Arrow Family däremot... vad säger man, kärlek vid första ögonkastet? Och snordyr.

Arth

Medlem
Egentligen tror jag att Urban Arrow är grejen, men den är premiumdyr..
Jag var inte speciellt imponerad över UA. Provade den (tvåhjuling) när vi skulle köpa ny lådcykel men det känns lite som att styra ett skepp. Extremt slö och dessutom sitter man, efter min mening, allt för tillbakalutad. Dessutom såg jag ett par dom hade inne till service - såg inte imponerande hållbara ut men däremot ganska slitna efter omkring ett år. Vi var ganska övertygade om att vi skulle ha en UA men slutade med en Bullitt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag köpte just * en begagnad Cargobike Kindergarten från kommunen. Den har också lucka. Kräver dessutom mod och mannakraft att framföra i trafik. Jag tycker synd om den barnstugepersonal som tilldelas en sådan.
Men den funkar för korta sträckor när det skall storhandlas.
För lite mer seriös cykling krävs dels framhjulsstyrning och dels mittmotor.

*Edit, har skrivit om det förut, ser jag. Har nu cyklat såpass på skrället att jag kan ha en uppfattning om cykelns egenskaper. Inge’ vidare alltså men funkar för mina behov. Nätt o jämnt.

Max 2,5 km enkel väg och aldrig svänga över 10kmh. Var min erfarenhet. Dock beter den sig bättre med last i lådan än tom. Vi hade cargo dog eller något sådant. Cyklade hem den från Hisingen till Billdal. Det var tungt när elen gav upp halvvägs.

RDFG

Medlem
Har en cargobike delight. Är väldigt nöjd.. mittmonterad motor, bra batteritid. Kör två barn (3 & 5 år) i den.

Är en viss invänjningsperiod med hur cykeltypen beter sig men sedan är det bara att tuta & köra.

Dyr dock

Storklas

Aktiv medlem
Besök veloform kanske? Han har ju sålt en hel del lastcyklar och om det inte finns hemma kan han nog ordna test av kunders ex om det finns behov.

ptrk

Aktiv medlem
Det är en sån där som blir direkt obehaglig att köra snabbare än typ 12 km/h, va?
Precis börjat cykla på en kindergarten från cargobike. Första intrycket är ändå övervägande positivt!

Man ska inte ha förhoppningen att köra fort. Men det är inte heller syftet enligt mig iaf. Att köra runt i kommunen med barnen osv är den fenomenal.

Tycker att kapellet ger lite rackigt intryck, men det funkar. I övrigt mycket nöjd

Topp