HappyMTB:s Mekskola #10: Byta bromsbelägg på skivbromsar

oxr

Aktiv medlem
HappyMTB:s mekskola har kommit fram till sista delen. Dags att byta bromsbelägg:

Senast redigerad av en moderator:

Loppbo

Medlem
Jag skulle vilja se en lektion i mekskolan där man får lära sig att få bort skrikande skivbelägg :)

Snuten

Aktiv medlem
När man trycker tillbaka kolvarna på cykelbromsar, finns det inte risk för att bromsvätskan slår baklänges då?

Snuten

Aktiv medlem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är risken med det?

Jag menar alltså slår baklänges och läcker ut uppe vid handtaget. Det var en stilla undran eftersom jag bara mekat skivbromsar på bil och mc och där kunde det hända att man fick översvämning i bromsvätskebehållaren om man hade mycket vätska i och var oförsiktig.

Men det är kanske något slags slutet system på cyklar?

theBrand

Aktiv medlem
Avid har en gummibälg vid huvudcylindern som kompenserar för ändringen på kolvarnas läge. Antar att andra märken har liknande lösningar. (Jupp, det är ett slutet system)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om man har fyllt på bromsvätska när kolvarna varit utskjutna en bit (pga slitna belägg) så kan det vara för mycket i systemet och då tar det stopp, om man nu inte lyckas pressa ut bromsvätska genom packningarna i handtaget.

BaronW

Medlem
Om man skulle använda en kofot till att trycka tillbaka kolvarna så borde den va ganska liten. Kallas då den för kalvfot?

Ja, helt rätt, jag har precis stigit upp o har inte fått mitt kaffe än......

Labanos

Aktiv medlem
Kofot?? Kalvfot?? Det är väl för böfvelen inte lastbilar vi snackar om här? Man tar bara en valfri matsked i besticklådan så blir det fint. :-)

Snuten

Aktiv medlem
theBrand skrev:
> Avid har en gummibälg vid huvudcylindern som
> kompenserar för ändringen på kolvarnas läge.
> Antar att andra märken har liknande lösningar.
> (Jupp, det är ett slutet system)

Ok. Tack. Misstänkte det. Man hanterar ju en cykel lite hur som helst och vänder den upp och ned ibland. Vore ju jobbigt om det kunde rinna ut bromsvätska då.

Kaffekask

Aktiv medlem
Om man bytt beläggen (efter att ha tryckt tillbaka kolvarna) men bromsskivan ändå knappt får plats mellan beläggen, vad kan man då göra?

oxr

Aktiv medlem
Har du fått kolvarna i botten? Lite trögt kan det vara i början men det brukar ge sig.

Kaffekask

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Har du fått kolvarna i botten? Lite trögt kan
> det vara i början men det brukar ge sig.

Japp, kolvarna är i botten. Hjulen kan snurra men segt fram. Går kanske till sig vid inkörning.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om man har luftat sina bromsar med slitna belägg så kan det vara ett litet överskott av bromsvätska när man stoppat dit nya, tjockare belägg. Då får man släppa ut det på lämpligt vis, t.ex. vid nippeln nere vid bromsoket.

Kaffekask

Aktiv medlem
jomper skrev:
> Om man har luftat sina bromsar med slitna belägg
> så kan det vara ett litet överskott av
> bromsvätska när man stoppat dit nya, tjockare
> belägg. Då får man släppa ut det på lämpligt
> vis, t.ex. vid nippeln nere vid bromsoket.

Ok, jag har dock aldrig luftat bromsarna (2 år gammal hoj). Ska testa cykla ikväll och se om det går till sig.

frippegubben

Aktiv medlem
Det känns som att det fattas en bit av filmen?
I början pratar han om att man skulle få tips om att köra in bromsarna, men det finns inte med i filmen. Och i texten pratas det om att man kan behöva centrera beläggen mha 5mm insex, inte heller det finns med i filmen. Det kanske kommer i avsnitt 10.5?

oxr

Aktiv medlem
Jag kan tyvärr inte fylla i luckorna där. Någon ny version av filmen är inte aktuellt.

Judarn

Aktiv medlem
Lyckades trots rätt mycket våld inte få in kolvarna tillräckligt mycket (Formula R1S). Den slutliga lösningen blev att släppa ut lite olja genom luftningsventilen. Hur kan oljevolymen "öka" i ett slutet system?? Förra gången jag bytte belägg var det inget problem...

Acura

Medlem
Judarn sa:
Lyckades trots rätt mycket våld inte få in kolvarna tillräckligt mycket (Formula R1S). Den slutliga lösningen blev att släppa ut lite olja genom luftningsventilen. Hur kan oljevolymen "öka" i ett slutet system?? Förra gången jag bytte belägg var det inget problem...

DOT vätskan är hygroskopisk och binder vatten som gör att den tar mer plats när den blivit äldre.

/Anders

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer