[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti

oxr

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
I HappyMTB:s mekskola #3 monterar vi ett nytt vevparti. I det här exemplet använder vi oss av Shimano's Hollowtech II vevparti, men principen är den samma för alla moderna vevpartier med utanpåliggande lager.


 
Senast redigerad av en moderator:

Loppbo

Medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Hehe, kul att läsa en ordentlig guide för ett meck man gjorde för c:a en månad sen för första ggn. Och då krävdes det säkert flera dagars research runt om på engelska youtube-videos för att vara säker man inte gjorde fel.
 

Stumpy

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Det ser ju lätt ut.
Min oro är alltid att jag skall dra sönder något dyrt. Pajar man lagret är det ingen större fara, men hur oförsiktig måste man vara för att förstöra ramen? Jag skulle önska att gängorna i lagret var mjukare än de i ramen, men så är kanske inte fallet.
 

marr

Moderator
Forumvärd
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ser ju lätt ut.
> Min oro är alltid att jag skall dra sönder
> något dyrt. Pajar man lagret är det ingen
> större fara, men hur oförsiktig måste man vara
> för att förstöra ramen? Jag skulle önska att
> gängorna i lagret var mjukare än de i ramen, men
> så är kanske inte fallet.

Shimanos lagerkoppar till ht2 är gjorda av mjukost iallafall :p
 

örgelgörgel

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
En liten kommentar bara: När man inte drar de två klämskruvarna i flera steg så kommer den första sitta lösare än den andra när man är klar. Bättre är att dra båda med säg 7Nm och sen dra med det angivna momentet på båda, alltså korsvis åtdragning. Sen bör man inte heller sluta dra när man närmar sig att det är åtdraget med en momentnyckel, då får man en högre startfriktion när man börjar dra skruven igen och risken är att det klickar direkt när man börjar dra. Momentnycklar är bra men bara när man använder dem på rätt sätt..
 

soderblom

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Så här åstadkoms rätt lagerspänning i fält med borttappad ändplugg och begränsat med verktyg, demonstrerat av en happyit som jag låter förbli anonym.

IMG_4150_mod.JPG
 
Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här åstadkoms rätt lagerspänning i fält
> med borttappad ändplugg och begränsat med
> verktyg, demonstrerat av en happyit som jag låter
> förbli anonym.
>
>


Haha det där måste ju platsa i fulmeks tråden;)
 
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Bra beskrivning!
Jag är inte jätte erfaren men har bytt vevparti på lvg:n några ggr, från standard till compact då. Jag har pressfit vevlager, men det är ju typ samma procedur.

Men jag har en fråga:
Kedjelinje eller chainline, vad är definitionen för det?
Jag tror att den är vevparti-specifik? vilka är de vanligaste? Vilket är måttet för tex Shimano HT2?
Har den stor betydelse?
 

Ubu

Ny medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här åstadkoms rätt lagerspänning i fält
> med borttappad ändplugg och begränsat med
> verktyg, demonstrerat av en happyit som jag låter
> förbli anonym.
>
>


:D
 

s

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten kommentar bara: När man inte drar de
> två klämskruvarna i flera steg så kommer den
> första sitta lösare än den andra när man är
> klar.

Står ju till och med i instruktionsbladet som följer med vevpartiet att de skall korsdras. Hur kunde dom missa det?

Sen är jag lite tveksam till vanligt fett. Bättre än inget men t.ex Shimanos anti seize funkar dessutom som korrosionsskydd.

> Bättre är att dra båda med säg 7Nm och
> sen dra med det angivna momentet på båda,
> alltså korsvis åtdragning. Sen bör man inte
> heller sluta dra när man närmar sig att det är
> åtdraget med en momentnyckel, då får man en
> högre startfriktion när man börjar dra skruven
> igen och risken är att det klickar direkt när
> man börjar dra. Momentnycklar är bra men bara
> när man använder dem på rätt sätt..

Smart!
 

Lulle

Ny medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
s skrev:
-------------------------------------------------------
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten kommentar bara: När man inte drar de
> > två klämskruvarna i flera steg så kommer den
> > första sitta lösare än den andra när man
> är
> > klar.
>
> Står ju till och med i instruktionsbladet som
> följer med vevpartiet att de skall korsdras. Hur
> kunde dom missa det?
>

Det brukar till och med stå på en liten klisterlapp på vevarmen.
 

TBy

Medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
s skrev:
> Sen är jag lite tveksam till vanligt fett.
> Bättre än inget men t.ex Shimanos anti seize
> funkar dessutom som korrosionsskydd.

Fett funkar för att skydda mot korrosion om man drar på det på en ren och torr yta, OCH att det sitter kvar. Ett halvsegt kullagerfett tycker jag är bra till det mesta. Anti-Seize brukar sällan vara annat än fett med någon form av partiklar såsom grafit, koppar, aluminium eller molybdensulfid.
 

TBy

Medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Den lilla irriterande brickan med en låspligg som skall hindra vänster vevarm att trilla av nämns ju inte i artikeln. Kanske beroende på att den ofta rycks eller trycks sönder när man lessnar på att det tjorvar. Pliggen har endast överlevt på ett av fyra beggade HT2-vevar jag köpt.
 

tmalm

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Skjutmått? borde väl räcka med linjal för å mäta 68 eller 73mm?
Sen tycker jag polygrip funkar bra att skruva lagerkoppar med men det kanske bara är jag det :-)

Bra guide annars!

/T
 

42Hz

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
TBy skrev:
-------------------------------------------------------
> Den lilla irriterande brickan med en låspligg som
> skall hindra vänster vevarm att trilla av nämns
> ju inte i artikeln. Kanske beroende på att den
> ofta rycks eller trycks sönder när man lessnar
> på att det tjorvar. Pliggen har endast överlevt
> på ett av fyra beggade HT2-vevar jag köpt.

Nämns i videon i alla fall.
 

TBy

Medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> TBy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den lilla irriterande brickan med en låspligg
> >[...]
> Nämns i videon i alla fall.

Aha. Dålig research av mig där.
 
Senast ändrad:

Lulle

Ny medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
TBy skrev:
-------------------------------------------------------
> Den lilla irriterande brickan med en låspligg som
> skall hindra vänster vevarm att trilla av nämns
> ju inte i artikeln. Kanske beroende på att den
> ofta rycks eller trycks sönder när man lessnar
> på att det tjorvar. Pliggen har endast överlevt
> på ett av fyra beggade HT2-vevar jag köpt.


Hur viktig är piggen? Piggen lossnade från plattan på min vev igår. Satte tillbaka den i plattan med lite karlssons klister. Borde jag oroa mig? När man väl dragit åt alla skruvar så kan piggen inte ha någon betydelse?
 

TBy

Medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Vevarmarna har då inte haft minsta tendens att komma någonvart på mina vevar utan pigg. Känns som en modern variant av lawyer lips.
 

s

Aktiv medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Caretta skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag förstår inte varför han nämner det där om planfräsning?

Helt parallella vevhussidor förlänger livslängden på lagren. Om det behövs eller inte beror på hur vevhuset ser ut från början. Det har byggts massor av cyklar hemma i stugorna utan att vevhussidorna planats innan montering. Lagren fylls sedan med vatten och sand i olika stor omfattning så det är svårt att avgöra vad som i slutändan tog död på dem. För vissa håller lagren hur länge som helst. Det enda man kan vara riktigt säker på är att det inte gör någon skada att planfräsa och att det är ett litet lotteri att inte göra det.
 

Leo

Ny medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Caretta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men jag förstår inte varför han nämner det
> där om planfräsning?
>
> Helt parallella vevhussidor förlänger
> livslängden på lagren. Om det behövs eller inte
> beror på hur vevhuset ser ut från början. Det
> har byggts massor av cyklar hemma i stugorna utan
> att vevhussidorna planats innan montering. Lagren
> fylls sedan med vatten och sand i olika stor
> omfattning så det är svårt att avgöra vad som
> i slutändan tog död på dem. För vissa håller
> lagren hur länge som helst. Det enda man kan vara
> riktigt säker på är att det inte gör någon
> skada att planfräsa och att det är ett litet
> lotteri att inte göra det.

En väldigt vanlig vandringssägen, som råttan i pizzan ungefär. Jag har inte sett en enda ram hittills som haft så sneda vevhussidor att de krävt planfräsning. Lagerkopparna är trots allt så pass styva att de inte deformeras vid montering. Lack på vevhussidorna gör inte heller någon skada. Att vatten skulle läcka in i lagren den vägen är också osant, då lagren sitter innanför vevlagerkopparna som man skruvar fast i ramen. Vattnet som tränger in i lagret kommer in mellan vevarm och lager, ej mellan ram och vevlagerkopp. Får man vatten i ramen kommer ej heller det i kontakt med vevlagret, då plaströret som sitter mellan lagren tätar.

Skulle vevlagren verkligen deformeras vid montering pga att man inte planfräst vevlagerhuset så skulle man inte ens lyckas trycka igenom vevaxeln från ena till andra sidan då axeln är tight att trä igenom. Någon som råkat ut för det, hand upp?

/Leo
 
Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Å andra sidan så är det väl redan gjort i förväg på de flesta cyklar av hygglig kvalisort, iaf de jag byggt de senaste åren. Men hade det inte varit gjort hade jag inte oroat mig nämnvärt.
 

mfo

Medlem
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Kör 26" HT med gammal billig ram (Trek 4500) och bytte just snabbt slutkört BB50 till finare (k&s Happy). Har inte planat vevhussidorna, och håller med fg talare (Leo) att det inte ser snett ut, och kan inte föreställa mig att lagerkopparna blir sneda om det skulle vara ngn tiondels mm färg eller pålagringar från tillverkningen. Tät och ganska lång gängning borde vara den avgörande faktorn. Nya lager - hoppsan, var det såhär det skulle vara!!! Synd bara med 5 grader och dagsregn..
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[HappyMTB:s Mekskola #3] Montera vevparti
Menar du UN50? Det är ju en annan typ av vevlager och på dem sitter båda lagren i samma hylsa, på den tiden när de var aktuella så pratade man inte alls om att plana vevlagerhylsan eftersom det inte ens i teorin skulle kunna vara ett problem.

Den typen av vevlager höll också i all evighet jämfört med utanpåliggande vevlager. Kanske finns det ett samband, kanske inte.
 
Topp