HappyMTB:s Mekskola #5: Justera framväxel

oxr

Aktiv medlem
Dags för ännu en lektion i HappyMTB:s mekskola. Det har blivit tid för framväxeljustering:

Senast redigerad av en moderator:

Rattnalle

Aktiv medlem
Vore det inte smidigt att i slutet av artikeln lägga in länkar till de tidigare delarna i serien så att dessa blir enklare att hitta? I synnerhet om det är tänkt att bli många delar.

Det verkar ha smugit sig in lite fel också:

"1. I utgångsläget ska kedjan ligga på den innersta klingan fram och och det yttersta drevet bak, alltså minsta fram och största bak."

Yttersta bak blir ju detsamma som det minsta i min värld. Borde det inte vara innersta både fram och bak?

"Om kedjan skrapar emot framväxeln när kedjan ligger på innersta klingan fram (minsta) och innersta drevet bak (största), alternativt yttersta klingan fram (största) och yttersta drevet bak (minsta), är detta helt i sin ordning. Detta är kombinationer som aldrig ska användas."

Det här är väl helt bakvänt? Största fram och minsta bak = tyngsta växeln använder man ju. Likaså minsta fram och största bak = lättaste växeln. Största största eller minsta minsta däremot, när kedjan går på tvären.

Senast ändrad:

Miracle

Aktiv medlem
Texten var bra snurrig. Nog är det meningen att man ska kunna använda minsta drev fram & största bak.

Frid!

GurraG

Aktiv medlem
Jag tycker justeringen skulle börja från 0 dvs efter vajerbyte för det är då de flesta har problem:
-5 Se till att alla höljen/ändhylsor sitter på plats i reglage, höljesstyrare och ram.
-4 Se till att reglaget för framvx är "nedväxlat" - håll i vajern och "växla till lilla klingan".
-3 Spänn vajern med handkraft och fäst den i växelns fästskruv - se till att den ligger rätt i det spår som finns för vajern.
-2 Växla upp några gånger utan att rotera vevarna - det gör du för att "sätta allt på plats"
-1 Känns vajern lite slapp? Gör om moment -3
Gå till punkt 1 i Happy-instruktionen

Mina 5 öre

Senast ändrad:

Mathias B

Aktiv medlem
Härligt, nu ska jag ta mig tid att få till den där förbannade framväxeln som inte gjort något annat än att strula sedan jag drattade omkull för ett tag sedan.

Åke

Aktiv medlem
Tycker höjden och vridningen är det som är svårast att få till bra på framväxeln. Det gås inte igenom i artikeln, har aldrig ägt en cykel med fast fäste men det borde ju underlätta.

- Åke

cerro

Aktiv medlem
Åke skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker höjden och vridningen är det som är
> svårast att få till bra på framväxeln. Det
> gås inte igenom i artikeln, har aldrig ägt en
> cykel med fast fäste men det borde ju
> underlätta.
>
> - Åke

+1 Det är ju de som är det svåra. Att justera en framväxel med direct mount för 2-delat vevparti är ju nästan enklare än att montera en kedjestyrare ;)

Repaterion

Ny medlem
Det var inte värre än bak med andra ord, försökte mig på det att läsa det där i Shimano pappret till mina växlar och fatta nada..

Kaffekask

Aktiv medlem
Vad ska man justera om framväxeln (3-delad) fungerar ok på mellanstora och stora klingan men inte riktigt vill växla ner till lilla klingan? När man väl fått ner den på lilla så fungerar den bra och går fint att växla upp men det är just från mellan till lilla som den trasslar.

oxr

Aktiv medlem
Då skulle jag kika lite på vinkeln. Vinkla in den en aning i bakkant och se om det blir bättre. När du ändå är igång så kontrollera höjden. Det ska vara ca 3 mm mellan korgen och spetsen på storklingans drev, när korgen passerar över. Alltså precis så att korg och kedja kan passera över.

Kaffekask

Aktiv medlem
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Då skulle jag kika lite på vinkeln. Vinkla in
> den en aning i bakkant och se om det blir bättre.
> När du ändå är igång så kontrollera höjden.
> Det ska vara ca 3 mm mellan korgen och spetsen på
> storklingans drev, när korgen passerar över.
> Alltså precis så att korg och kedja kan passera
> över.

Tack för tipset men det räckte med att justera L-skruven något så att växelföraren åkte aningens närmare ramen.

Köp & Sälj

Topp