HappyMTB:s Mekskola #8: Bryta och montera kedja

silverman834

Ny medlem
Bra enkel guide!

Men jag var tre kommentarer, ni skriver "Om du ska montera en Shimano kedjenit behöver du också en tång för att bryta av nitens styrstift." I många fall har även kedjebrytaren ett hål med vars hjälp man kan bryta av niten med.

Det hade kanske varit bra om ni även beskrivit hur man undviker att länken blir stel efter att ha installerat en ny nit.

Användande av kedjelås? Fast man hade väl inte kunnat sagt något annat än om hur smidiga och enkla de är att använda.

Rattnalle

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Användande av kedjelås? Fast man hade väl inte
> kunnat sagt något annat än om hur smidiga och
> enkla de är att använda.

Du menar att det inte finns någon mening med att använda något annat än just kedjelås? :)

Stel länk hade vart trevligt att nämna. Det var en sån grej som tog mig ett tag att komma på själv.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
marcus_ec skrev:
> Vart är mekskola 6?

Är du stor nog att vara här antas du redan kunna det där med sex...

garfunkel

Aktiv medlem
Tycker man kunde ha visat närbild på hur man placerar kedjan i brytaren. I övrigt utan anmärkning :)

Senast ändrad:

SafeSurfer

Aktiv medlem
Jag har svårt att veta hur långt man ska skruva in kedjeniten. Det sägs att den ska sticka ut like mycket på båda sidor men dels är det svårt att se sen tycker jag att jag måste skruva in den något mer för att den inte ska vara stel, den sticker då ut aningen mer på insidan än utsidan. Jag tycker det är svårt att hitta det perfekta läget där länken inte är stel. Tar gärna emot tipps på detta från happy.

Batavus

Aktiv medlem
Bra principguide! Lärde mig förutom allt annat att låta bli att lägga nya kedjan över (främre) vevkransen vid hopsättning - kan man göra efter hopfogningen.
Som sagt var fipplet vid kedjeverktyget svårt att se.

Ska man någon gång göra rent och smörja växelsystemet så är det när man byter kedja.

örgelgörgel

Aktiv medlem
Många kedjebrytare har ju ett justerbart mothåll för att klara många olika bredder, från 1/8" bmx-kedja till 11-delat, kanske hade varit bra att ta med? För jag hade en kedjebrytare som jag lånade ut för längesen, sen var styrstiften som man ska lägga kedjan på krokiga vilket uppenbarligen innebar att personen i fråga inte begrep hur man använde verktyget på rätt sätt..

Kung_Gustaf

Ny medlem
För mig fungerar bara film #5 på iPhånen :/ Jag vill också ha åsikter och skriva kritik... mest för sakens skull. Ni vet. Grupptryck.

JohanA

Administrator
Kung_Gustaf skrev:
> För mig fungerar bara film #5 på iPhånen :/
> Jag vill också ha åsikter och skriva kritik...
> mest för sakens skull. Ni vet. Grupptryck.
Videokoden är nu uppdaterad i artikeln så videoklippet ska funka i Iphånen också.

Kaffekask

Aktiv medlem
jonas-ni skrev:
> KMC har en video med långsammare tempo, fler
> närbilder och kedjelås.
>
>

Den var bra, saknade kedjelåset på Happys. I övrigt en bra video som vanligt.

Cyrox

Medlem
I textens sista stycket, andra meningen, förekommer följande förslag:

"En regel är annars att lägga kedjan på de största dreven fram och bak, utan att dra den genom växlarna, och sedan lägga ihop ändarna. Kedjan ska vara så lång att de två ändarna precis ska möta varandra, och sedan lägger du på ytterligare två länkar."

Rekommendation gäller endast för cyklar av Hardtail-modell.

För en heldämpad modell kan rekommendationen leda till att cykeln allvarlig skadas då avståndet mellan framdrev och kasett ökar när bakre fjädring komprimeras. Rekommendationen bör ha tillägget att för heldämpad cykel skall bakre fjädringen vara fullt komprimerad när man mäter ut kedjelängd.

Bengt-re

Aktiv medlem
underscore skrev:
> Hyffsat värdelös video :o

Hyffsat värdelöst inlägg...

Loppbo

Medlem
Har alltid tänkt skaffa ett kit för att kunna lufta ordentligt. Var kan jag köpa ett bra luftningskit till ett bra pris? Finns så många att välja på ju!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer