Happyride hackat eller säljer epostadresser

kebarb

Aktiv medlem
Sitter i samma sits som @hungrig. Fått flera spammail till min happy-unika mailadress.

Detta är inte att ses som ett försök att diskreditera forumets admins men kanske man bör se över sina rutiner och lösenord? Om man skippar det - fine. Men byt gärna lösenord etc så att det stannar vid endast spillda mailadresser och att de inte lyckas förstöra forumet på något annat sätt.

TGIF och trevlig helg alla wattfantomer!

Jag har vid flera tillfällen fått spam där både mitt användarnamn här och cykelrelarerade termer förekommer, såväl som sjukt dålig svenska. (Tänk Google translator)

För mig var det helt uppenbart att det var en läcka härifrån, även om användarnamnet finns i något annat sammanhang.

E-post har jag nog ändrat någon gång längs vägen, men kommer inte ihåg när.

Det är dock väldigt sällan man får dessa e-poster.

Efter att jag upptäckte detta så ändrade jag lösenorden på alla forum med samma användarnamn så att de blev unika.

Att kalla användaren som startade denna tråd för foliehatt var att gå långt. Jag har relativt god IT vana och använder olika identiteter / eposter / användarnamn beroende på sammanhang. Och för mig var det inte alls svårt att förstå vart uppgifterna läckt.

Hur / när / varför det har skett lämnar jag öppet.

Försäljning eller byte av adressregister är förekommande mellan svenska aktörer idag. Trots att det mig veterligen är olagligt.

Senast häromdagen fick jag spam från nån tölpig Stockholms-fest-fixare (Studio Sven?) som förmodligen köpt min e-post någonstans. Jag har nämligen inte köpt något av honom.

Han svarade på kommunikationen men kunde inte uppge vart han inhämtat min persondata (något som är krav enligt GDPR) och efter kommentarer och frågor runt detta slutade denna tölp att svara.

Det förekommer en del oansvarig och naiv hantering av personuppgifter hos många företag och organisationer idag.. och vi som har namn med politiska kopplingar eller ovanliga namn tycker som regel att det är ganska trist, eftersom man då tvingas uppträda under pseudonym när man bokar på restaurang, köper konsertbiljetter, registrerar sig på forum går på porrklubb osv.

Jättebra tråd här med tips om hur man kan skapa unika adresser för alla olika forum!

Att handel med användardata förekommer tror jag är helt självklart, men kanske inte från happyride.

-Andy-

Aktiv medlem
Hur vet ni som har fått spam/reklam att läckan är/har varit Happyride? Chansen finns att era datorer/telefoner/paddor är kontaminerade av diverse virus, spionprogram och annat skärp som dammsuger enheten på uppgifter. Intrång i e-postsystem (på systemnivå eller på individnivå) är tyvärr också rätt vanligt och en källa där det finns mycket information som många vill åt.

Happy har varit utsatta för intrång tidigare, men det finns även andra sätt som information kan läcka och spridas.

KOLOSS

Aktiv medlem
Hur vet ni som har fått spam/reklam att läckan är/har varit Happyride? Chansen finns att era datorer/telefoner/paddor är kontaminerade av diverse virus, spionprogram och annat skärp som dammsuger enheten på uppgifter. Intrång i e-postsystem (på systemnivå eller på individnivå) är tyvärr också rätt vanligt och en källa där det finns mycket information som många vill åt.

Happy har varit utsatta för intrång tidigare, men det finns även andra sätt som information kan läcka och spridas.
De flesta kör happyride+email@gmail.com elelr kör egen catchall. Jag kör arch linux och är ganska säkert på att jag inte fått nåt virus

Topp