Har bestämt mig för hybridcykel men vet inte vilken

Jimin

Medlem
Detta kommer att låta galet men jag lärde mig cykla som liten men har efter 8 års åldern inte haft någon cykel utan mest åkt inlines. Nu tänkte jag ta tag i det! :)

Har googlat som en tokstolle och ser att det finns en hel djungel med cyklar, allt från billiga till superdyra. Min budget som jag tänker mig är max 5000 kr (har dessutom blivit varslad, annars hade jag nog kunnat tänka mig 10-13k) och har absolut inga problem med begagnade cyklar heller.

Då jag inte riktigt vet ifall jag kommer att cykla på grus eller asfalt eller skog så tänkte jag mig en hybridcykel med dämpad framgaffel för om jag förstår det rätt så kan man låsa framgaffeln och då blir den styv(justera dämpningen). De cyklarna som jag har i siktet är följande:
Riverside 900
Merida Crossway
White SC Comp

Från blocket kunde jag hitta denna som en vän rekommenderade mig Nishiki SL dock saknar den också framgaffel.

Jag tog med White SC COMP då många har rekommenderat denna här på forumet, dock har den ingen dämpad framgaffel.

Vilken cykel av dessa är ett vettigt val för det priset? :)

Senast ändrad:

Jimin

Medlem
Skippa dämpad framgaffel på en billig hybrid. Det är bara 2 kg skrot som sitter där framme på en sådan cykel.
Satsa på stel gaffel, gärna i kolfiber om det går att hitta.
Jaha? Trodde att den hade en bra funktion? :)

Kolfiber känns som att jag måste upp i 10k segmentet? Aluminium är väl det bästa jag kommer åt nu med den budgeten om jag förstår det rätt?

Jimin

Medlem
Detta kanske är en dum fråga men påverkar de extra 2kg någonting? Att cykeln blir tyngre tänker jag mig :)

Jimin

Medlem

rois

Aktiv medlem
Den begagnade Nishiki'n är en gammal modell. Den har fälgbromsar, försvann för mer än 10 år sedan. Köp den inte till priset säljaren begär. Om du köper nytt, satsa på hydrauliska skivbromsar.
Som andra säger, dämpad framgaffel på den här typen av cyklar är inte mycket att ha. Skapar bara framtida underhållsproblem.

Jimin

Medlem
Den begagnade Nishiki'n är en gammal modell. Den har fälgbromsar, försvann för mer än 10 år sedan. Köp den inte till priset säljaren begär. Om du köper nytt, satsa på hydrauliska skivbromsar.
Som andra säger, dämpad framgaffel på den här typen av cyklar är inte mycket att ha. Skapar bara framtida underhållsproblem.
Okej! Oj vad nära jag var på att slå till på den i så fall! Tack för att du nämner detta.

Okej hydrauliska skivbromsar ska jag föra ned på listan som ett krav. Är det för att det är "skönare" att bromsa med sådana skivbromsar eller fyller de andra funktioner?

Jaha? oj tänkte inte ens på underhållsdelen av en dämpad framgaffel. Hur ofta måste man hålla på att serva de? 1 gång om året?

rouster

Aktiv medlem
Okej! Oj vad nära jag var på att slå till på den i så fall! Tack för att du nämner detta.

Okej hydrauliska skivbromsar ska jag föra ned på listan som ett krav. Är det för att det är "skönare" att bromsa med sådana skivbromsar eller fyller de andra funktioner?

Jaha? oj tänkte inte ens på underhållsdelen av en dämpad framgaffel. Hur ofta måste man hålla på att serva de? 1 gång om året?
En så kass och billig gaffel servar man inte. Den slänger man och köper en stel.

P.R

Ny medlem
Nishikin skulle vara mitt val då jag själv har en men tyvärr med dämpad gaffel som bara är en massa extra vikt och mindre stum när man tar i. Man behöver inte dämpad gaffel på en hybrid och vill man cykla i skogen är det bättre att skaffa en MTB som är anpassad för det.

Jimin

Medlem
Nishikin skulle vara mitt val då jag själv har en men tyvärr med dämpad gaffel som bara är en massa extra vikt och mindre stum när man tar i. Man behöver inte dämpad gaffel på en hybrid och vill man cykla i skogen är det bättre att skaffa en MTB som är anpassad för det.
Den var väl inte dämpad framgaffel? Men såg nu snabbt att den är såld :)
Okej, jag kommer nog inte att köra så mycket i skog utan lite grann när jag ska korsa/gena eller när jag ska åka till parker. Men i övrigt så kommer det nog att vara mycket asfalt. Hur är det under vintertid? Kan man köra hybrider under vintertid?

Waylost

Aktiv medlem
Jag pendlar på en Merida Crossway Striker. Jag gillar den dämpade billiga framgaffeln. Jag märker stor skillnad på komforten stötmässigt med den av/på.

Jimin

Medlem
Trots kommentarerna tror jag att jag väljer att gå med dämpad framgaffel och det börjar luta mot denna

Den känns rimlig och så gillar jag designen av den, inte för att det har någon påverkan på funktionen :)
Kommer ändå att åka på semester strax och är borta i 3 veckor så om jag inte blir övertygad om någon annan så kommer jag nog att köra på denna och hoppas på det bästa :)

rois

Aktiv medlem
Om du tänker använda cykeln för pendlingsändamål, även när det är blött, så är det praktiskt med skärmar. Även pakethållare och stöd är praktiskt. Kolla att det finns fästen för detta innan du köper. Hybridcyklar är ju typiska pendlarcyklar som används året runt. Jag kan inte uttala mig cykeln du länkar till. Angående Nishiki'n behöver du inte gräma dig, jag tycker att White cykeln du länkade till är ett bättre köp.

Jimin

Medlem
Om du tänker använda cykeln för pendlingsändamål, även när det är blött, så är det praktiskt med skärmar. Även pakethållare och stöd är praktiskt. Kolla att det finns fästen för detta innan du köper. Hybridcyklar är ju typiska pendlarcyklar som används året runt. Jag kan inte uttala mig cykeln du länkar till. Angående Nishiki'n behöver du inte gräma dig, jag tycker att White cykeln du länkade till är ett bättre köp.
Ja exakt, det blir pendlingsändamål och kommer inte att bry mig ifall jag kommer till jobbet på 11 minuter istället för 14 som vissa kollegor skyltar med.
Vad menar du med skärmar?
Okej ska fundera på white cykeln! :) får man fråga varför du tycker det? Finns det några fördelar med den till skillnad från andra?
Tack!

rois

Aktiv medlem
Ja exakt, det blir pendlingsändamål och kommer inte att bry mig ifall jag kommer till jobbet på 11 minuter istället för 14 som vissa kollegor skyltar med.
Vad menar du med skärmar?
Okej ska fundera på white cykeln! :) får man fråga varför du tycker det? Finns det några fördelar med den till skillnad från andra?
Tack!
En skärm täcker hjulet/hjulen så att du inte får vattensprut på dig. Om du inte har skärmar så kommer du att bli helt nedstänkt när cykelvägarna är blöta. Ännu värre på vinterhalvåret om det ligger smuts/grus på vägarna.
Exempel på cykel med skärmar, https://www.crescent.se/cyklar/hybrid/yokto-16-vxl.html.
Jag varken gillar eller ogillar White cykeln. Det finns många cyklar som liknar den. Men att få en ny cykel med hydrauliska skivbromsar till ungefär samma pris som en ca 15 år gammal Nishiki med V-bromsar anser jag vara ett bättre köp. Alla slitdelar är nya, garanti mm. Tillbehör du får med till begagnade cyklar värderar jag inte så högt.

Jimin

Medlem
En skärm täcker hjulet/hjulen så att du inte får vattensprut på dig. Om du inte har skärmar så kommer du att bli helt nedstänkt när cykelvägarna är blöta. Ännu värre på vinterhalvåret om det ligger smuts/grus på vägarna.
Exempel på cykel med skärmar, https://www.crescent.se/cyklar/hybrid/yokto-16-vxl.html.
Jag varken gillar eller ogillar White cykeln. Det finns många cyklar som liknar den. Men att få en ny cykel med hydrauliska skivbromsar till ungefär samma pris som en ca 15 år gammal Nishiki med V-bromsar anser jag vara ett bättre köp. Alla slitdelar är nya, garanti mm. Tillbehör du får med till begagnade cyklar värderar jag inte så högt.
Jaha! Sådana kallas för skämar, tack för förtydligandet! :)
Då är jag med, men alla de som jag länkade i första tråden inkls Riverside 900 som jag lutar mig åt verkar ha hydrauliska skivbromsar om jag förstår det rätt? :)

Pfaff

Aktiv medlem
De där gafflarna är inte dämpade. Finns inte tillstymmelse till dämpare i dom utan endast fjädrande;-)
Till fjädrande gafflars försvar skall jag säga att jag hade en sådan på en hybrid för en del år sedan när jag drogs med en frusen skuldra. Det funkade faktiskt hyfsat att mildra stötar från vägbanan. Bytte så småningom gaffeln till en kolfibergaffel och körde cykeln som vintercykel med bockstyre och allt.

Trots kommentarerna tror jag att jag väljer att gå med dämpad framgaffel och det börjar luta mot denna

Den känns rimlig och så gillar jag designen av den, inte för att det har någon påverkan på funktionen :)
Kommer ändå att åka på semester strax och är borta i 3 veckor så om jag inte blir övertygad om någon annan så kommer jag nog att köra på denna och hoppas på det bästa :)
Jag har en sån. Är en mångsidig brukscykel skulle jag säga. Har kört den till jobbet ~2 mil enkel resa sedan i våras och kört en del utflykter på grus och enklare stig och har inte behövt dra åt en skruv eller laga en punka ännu.

Idoru

Aktiv medlem
Angående framdämpare, jag är själv nybliven cykelpendlare på en elhybrid från Haibike och upplever stor skillnad med dämpat fram. Vet inte om det är 2kg onödigt eller av högre kvalitet, dock.

Jag har ett stycke med nedförsbacke och tjälskador där hastigheten brukar klättra upp till ca 50km/h. Med dämpare märker jag knappt av de, men om jag har den i låst läge cyklar jag nästan av vägen för att styret och jag hoppar omkring 😂

rois

Aktiv medlem
Jaha! Sådana kallas för skämar, tack för förtydligandet! :)
Då är jag med, men alla de som jag länkade i första tråden inkls Riverside 900 som jag lutar mig åt verkar ha hydrauliska skivbromsar om jag förstår det rätt? :)
Nakamura'n från Intersport har mekaniska skivbromsar. Dessutom 21 växlar, 3x7. Det är en billig cykel, med billiga komponenter. Jag hade valt bort den. Resten har hydrauliska skivbromsar.
Det är bättre att du funderar på hur du skall använda cykeln, än att be kommentarer om vilken cykel som är bra. Alla bedömer efter sina behov. Mina behov är inte som dina. Ex hur långt per dag skall du cykla, året runt eller bara vackert väder, skall du handla och lasta cykeln, är det kuperat där du cyklar, är det mycket vind, cyklar du på jämn asfalt eller ojämnt underlag, prioriterar du enkelt underhåll, var parkerar du cykeln etc.

Jimin

Medlem
De där gafflarna är inte dämpade. Finns inte tillstymmelse till dämpare i dom utan endast fjädrande;-)
Till fjädrande gafflars försvar skall jag säga att jag hade en sådan på en hybrid för en del år sedan när jag drogs med en frusen skuldra. Det funkade faktiskt hyfsat att mildra stötar från vägbanan. Bytte så småningom gaffeln till en kolfibergaffel och körde cykeln som vintercykel med bockstyre och allt.
Är kolfibergaffel mjukare? eller på något sätt gör det skönare att åka med?

Jimin

Medlem
Jag har en sån. Är en mångsidig brukscykel skulle jag säga. Har kört den till jobbet ~2 mil enkel resa sedan i våras och kört en del utflykter på grus och enklare stig och har inte behövt dra åt en skruv eller laga en punka ännu.
Åh! Hur ofta har du behövt serva den? Är det någonting som du skulle vilja ändra på den?

rois

Aktiv medlem
Kolfibergafflar anses dämpa vibrationer bättre än aluminiumgafflar. Även stål anses dämpa bättre än aluminium. Men jag har ingen kolfibergaffel, så jag kan inte jämföra.

Jimin

Medlem
Nakamura'n från Intersport har mekaniska skivbromsar. Dessutom 21 växlar, 3x7. Det är en billig cykel, med billiga komponenter. Jag hade valt bort den. Resten har hydrauliska skivbromsar.
Det är bättre att du funderar på hur du skall använda cykeln, än att be kommentarer om vilken cykel som är bra. Alla bedömer efter sina behov. Mina behov är inte som dina. Ex hur långt per dag skall du cykla, året runt eller bara vackert väder, skall du handla och lasta cykeln, är det kuperat där du cyklar, är det mycket vind, cyklar du på jämn asfalt eller ojämnt underlag, prioriterar du enkelt underhåll, var parkerar du cykeln etc.
Det stämmer mycket riktigt som påpekar att man sätter oftast kraven efter sina egna behov. Framförallt då bra är subjektivt kan det sluta med miljontals olika svar men tänkte egentligen inte mer än att man inte exempelvis som i det du nämnde om att jag hade sprungit och köpt Nakamura pga okunskap när jag kunde ha fått en med hydraulisk skivbroms. Detta lärde jag mig efter att jag hade lagt upp posten :)

Men som svar på dina bra frågor så är min tanke att jag endast kommer att cykla när det är fint väder, cykla till naturreservat för att parkera cykeln där och springa istället och därefter cykla hem. Som det ser ut idag kommer jag inte att handla men fäste för pakethållare är nog bra att ha just in case. Ifall jag väljer att pendla med cykeln till jobbet (6km) så kommer det att vara relativt ockuperat(har detta någon påverkan när man ska välja cykel?). Då jag inte riktigt vet om jag kommer att cykla på jämnt/ojämnt underlag tänkte jag på en hybridcykel. Vad gäller underhåll prioriterar jag enkelt men är rätt händig annars och kan serva den själv ifall det skulle vara så. Det mesta finns på nätet så det är bara att sätta sig och läsa :)
Min tanke är att jag kommer att parkera den i cykelförrådet men får den inte plats så blir det balkongen. Där har jag utrymme för det iaf :)

Jimin

Medlem
Kolfibergafflar anses dämpa vibrationer bättre än aluminiumgafflar. Även stål anses dämpa bättre än aluminium. Men jag har ingen kolfibergaffel, så jag kan inte jämföra.
Jaha okej! Då vet jag varför man ska försöka satsa på en kolfiber :) (utöver förhållandet med densitet och vikt)

rois

Aktiv medlem
Cyklarna du länkat till är ganska billiga, så jag tror inte att det sitter kolfibergafflar på dem. Då får du gå högre upp i prisklass.

Om du bara skall cykla när det är fint väder så är behovet av skärmar inte så stort.
Om du bara skall cykla till en motionsslinga är inte behovet pakethållare så stort heller. Det är praktiskt om man skall handla.
Med 6 kilometer enkel väg och relativt plant så är det inte så viktigt med stort utväxlingsomfång. Då kan en navväxlad cykel vara ett alternativ. Blir lite mindre underhåll då.
Om du skall parkera i ett öppet cykelförråd finns det en stöldrisk. Bra med billig cykel då, och kraftigt lås. Att släpa upp en cykel på balkongen är lite omständligt.
Med de behov du har så kan en begagnad navväxlad cykel vara ett alternativ. Så kan du se efterhand vilka dina behov blir, och byta då.

Jimin

Medlem
Cyklarna du länkat till är ganska billiga, så jag tror inte att det sitter kolfibergafflar på dem. Då får du gå högre upp i prisklass.

Om du bara skall cykla när det är fint väder så är behovet av skärmar inte så stort.
Om du bara skall cykla till en motionsslinga är inte behovet pakethållare så stort heller. Det är praktiskt om man skall handla.
Med 6 kilometer enkel väg och relativt plant så är det inte så viktigt med stort utväxlingsomfång. Då kan en navväxlad cykel vara ett alternativ. Blir lite mindre underhåll då.
Om du skall parkera i ett öppet cykelförråd finns det en stöldrisk. Bra med billig cykel då, och kraftigt lås. Att släpa upp en cykel på balkongen är lite omständligt.
Med de behov du har så kan en begagnad navväxlad cykel vara ett alternativ. Så kan du se efterhand vilka dina behov blir, och byta då.
Jaha nej nej, kolfiber är ingenting jag kommer att satsa på nu utan det kanske blir senare ifall jag väljer att uppgradera mig.
Tänker att det mer eller mindre kommer att vara för motion och är det så att jag handlar oftare framöver så kommer jag nog vilja sätta dit ett pakethållare. Inom det spannet så är det tyvärr en jobbig backe upp och skön backe nedåt men jag sätter det på listan också navväxel. Balkongen är lite omständigt men inte så färst, det är ju bara hissen upp och in i lägenheten samt ut till balkongen ^^
Men ja stöldrisken har jag tänkt på, den är onormalt hög här känns det som. Denna tar jag med mig idag " Så kan du se efterhand vilka dina behov blir, och byta då. " Tack! :)

Pfaff

Aktiv medlem

De sväljer små vibrationer bättre än alu men är ffa mycket lättare och styvare än i synnerhet fjädrande gafflar. Har du ingen särskilt anledning att hålla stötar från underlaget borta välj en hybrid med stel framgaffel, vilket material den än måtte vara utav.

Jimin

Medlem
De sväljer små vibrationer bättre än alu men är ffa mycket lättare och styvare än i synnerhet fjädrande gafflar. Har du ingen särskilt anledning att hålla stötar från underlaget borta välj en hybrid med stel framgaffel, vilket material den än måtte vara utav.
Tack! Just nu lutar det åt white :)

Åh! Hur ofta har du behövt serva den? Är det någonting som du skulle vilja ändra på den?
Ingen gång. Som andra varit inne på, dämpgaffeln är väl inte helt nödvändig kanske och bidrar med en del vikt, men att den är helt oanvänbar håller jag kanske inte med om... Men om jag skulle ändra något så är det nog det. Men vad fan, cykeln kostar 5lax, den funkar kanon sett till pris tycker jag.

Jimin

Medlem
Ingen gång. Som andra varit inne på, dämpgaffeln är väl inte helt nödvändig kanske och bidrar med en del vikt, men att den är helt oanvänbar håller jag kanske inte med om... Men om jag skulle ändra något så är det nog det. Men vad fan, cykeln kostar 5lax, den funkar kanon sett till pris tycker jag.
Perfekt! Tack för svar! Vänder kappan efter vinden och just nu lutar det åt denna :)

Skulle inte överanalysera. Du kommer inte få världens bästa cykel för femtusen hur som helst, är säker på att alla alternativ är fullt användbara. Men ja, jag är nöjd med min. Köp någon bara.

Jimin

Medlem
Skulle inte överanalysera. Du kommer inte få världens bästa cykel för femtusen hur som helst, är säker på att alla alternativ är fullt användbara. Men ja, jag är nöjd med min. Köp någon bara.
Jag ska ändå på semester i 2 veckor så jag har tillräckligt med tid att tänka på saken. Förväntar mig inte heller få den bästa för 5k så jag tror att det lutar åt denna just nu :)

Snuten

Aktiv medlem
Jag är nog också en av dem som rabiat avråder från billiga dämpare. Vikten trumfar allt - ju lägre vikt desto roligare cykling.

Men nu märker jag att dämpning/fjädring börjar smyga sig in i gravelbikesegmentet och det känns som att "here we go again" med olika speciallösningar (tex fjädrande styrstam) för att få till lite fjädring. Påminner mkt om hur fjädringen smög sig in i mtb-segmentet och ganska snabbt blev det normala. Ni som är yngre tror mig kanske intenu, men min första mtb, som var helt ok specad även om den absolut inte var top of the line, levererades helstel. Det var inget konstigt med det, då alltså.

En spaning helt enkelt, var är vi på väg?

Jimin

Medlem
Jag är nog också en av dem som rabiat avråder från billiga dämpare. Vikten trumfar allt - ju lägre vikt desto roligare cykling.

Men nu märker jag att dämpning/fjädring börjar smyga sig in i gravelbikesegmentet och det känns som att "here we go again" med olika speciallösningar (tex fjädrande styrstam) för att få till lite fjädring. Påminner mkt om hur fjädringen smög sig in i mtb-segmentet och ganska snabbt blev det normala. Ni som är yngre tror mig kanske intenu, men min första mtb, som var helt ok specad även om den absolut inte var top of the line, levererades helstel. Det var inget konstigt med det, då alltså.

En spaning helt enkelt, var är vi på väg?
Jag tillhör nog en av de som inte heller förstår riktigt ännu vad som är bra eller dåligt då jag varken har testat ena eller andra men måste ändå fråga hur kopplingen med lägre vikt till roligare cykling går ihop? :)

me.I.am

Aktiv medlem
Om nu dämpare fram ökar vikten med 2kg, har ingen men har erfarenhet av olika vikt på cyklar.
För min del spelar vikten roll för hur roligt det är att cykla. Har:
Racer 8kg (träning - roligt)
Gravel 10kg (till affär i icketjuvområde - roligt, och lite träning - tråkigt)
Gammalt bojsänke 16kg (till affär i tjuvområde - tråkigt)

Hade jag inte haft racern hade jag tränat mindre.
När det är läge för Graveln o handla hittar jag nästan på en anledning att handla
Med Bojsänket, handlar om jag är tvungen.

Men det är som med allt annat, vissa bryr sig nog mindre om vikten. Och t.ex. @Pfaff tyckte det var bra med fjädrat fram i vissa lägen.

Jimin

Medlem
Om nu dämpare fram ökar vikten med 2kg, har ingen men har erfarenhet av olika vikt på cyklar.
För min del spelar vikten roll för hur roligt det är att cykla. Har:
Racer 8kg (träning - roligt)
Gravel 10kg (till affär i icketjuvområde - roligt, och lite träning - tråkigt)
Gammalt bojsänke 16kg (till affär i tjuvområde - tråkigt)

Hade jag inte haft racern hade jag tränat mindre.
När det är läge för Graveln o handla hittar jag nästan på en anledning att handla
Med Bojsänket, handlar om jag är tvungen.

Men det är som med allt annat, vissa bryr sig nog mindre om vikten. Och t.ex. @Pfaff tyckte det var bra med fjädrat fram i vissa lägen.
Okej jag har faktiskt börja titta lite grann på cyclocross för om jag förstår det så kan man fortfarande köra på ickeasfalt på de och det verkar ju vara någonting men då måste man upp i pris. Roligt! Ser fram emot min första cykel iaf! :D

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer