Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat?

Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat

• Antal röster
    328

Ilves

Medlem
Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat?
Det här kommer kanske bli ganska ovetenskapligt, men det är väl ett ämne som ligger i tiden. Hur som helst: Som rubriken lyder, och jag kan börja.

Kommentar (frivillig): Jag har blivit tutad på, skriken åt och mordhotad, men jag har - ta i trä - aldrig blivit fysiskt skadad av en bilist/chaufför när jag har varit ute och cyklat. Upplever till min stora glädje dessutom att bilisterna är litet mer försiktiga vid t ex omkörningar när jag är ute och cyklar med min nioåring.

weldion

Aktiv medlem
Blivit påkörd rakt bakifrån av en bil som hade lite väl bråttom. En oangenäm upplevelse på alla sätt och vis.

earnstrom

Medlem
Aldrig hänt ngt allvarligt under träning, men 10 års jobbpendling på samma sträcka i Gbg har gett mig 4 (el kanske 5) påkörningar där bilar svängt in över cykelbana, eller svängt i korsning. En gång pajade cykeln, senaste gången pajade jag litegrann.
(Räknade på det och insåg att jag ligger ganska nära riks-snittet per person-km).

Peth

Aktiv medlem
Dam i Volvo XC60 backade tvärs över cykelfältet utan att kolla om där fanns, typ, cyklister. 10 timmar på akuten med axel ur led. Två år senare är det fortfarande inte helt bra.

Senast ändrad:

parbe

Ny medlem
Pendlar.
Ofta incidenter i rondeller med bilar som kommer in från höger där det redan finns en cykel (2 närkontakter). Även ofta incidenter med omkörning i rondell och sen högersväng (1 närkontakt).

kroem

Aktiv medlem
Påkörd vid pendling/träning till jobbet, vid infart till rondell, jag på cykelöverfarten. Dubbelfiligt, första bilen stannade, andra inte...

knaper

Aktiv medlem
Snuddad vid av långtradare när den körde om mig, det är det enda. Inte har någon varit otrevlig mot mig heller.

ooms

Aktiv medlem
Den enda egentliga incident jag varit med om under mina ca 20 år som cyklist i Uppland är en omkörning på 263:an direkt följd av högersväng (typ 10m framför mig) mot Skokloster. I tätbebyggt område / stadstrafik är jag alltid uppmärksam på det mesta och anpassar min körning för att undvika incidenter. Visst skulle jag kunna "hävda min rätt" mer, men det är ju bara jag som får ont av det.
En gång har jag fått smaka på spolarvätska, naturligtvis i Stockholms län (Norrvikenleden).

bigmollo

Aktiv medlem
Tutad och prejad blir jag minst en gång i veckan när jag cykelpendlar. Jag följer regler och försöker vara så smidig som möjligt i trafiken men vissa verkar vara tvungna att jävlas med cyklister.
När jag cyklar vanligt ute på vägarna händer det lite för ofta att bilar susar förbi 10 cm från armbågen.

Pugilism

Aktiv medlem
För många gånger. Men det var några år sedan sist och den gången torskade bilisten i rätten. Hoppas att det var den sista.

m3lk3r

Aktiv medlem
Gubbe körde rakt ut från parkering över cykelbanan. Körde på fotled och cykel blev något trasig. Kunde ej jobba på ett par dagar men fick ej fraktur. Gubben och hans tant skyllde på att jag cyklade för snabbt men kunde säga till honom trots att jag var omtöcknad. Tyckte ärligt talat synd om dom egentligen.

clnr

Aktiv medlem
Nedprejad i dike då mötande bil nödvändigvis skulle köra om en annan bil på smal väg.

ebonbrd

Medlem
Nej, lyckligtvis inte. Jag upplever att de allra flesta bilister nog är vettiga människor som visar respekt där det behövs. Men det behövs bara en dåre... Så det gäller att hålla ögonen öppna och inte anta att andra/någon sköter sej.

Frasse

Medlem
Jag har cyklat i Stockholms innerstad sedan jag flyttade hit 1984...Jag har flugit över en taxi och landat på huven sedan den tvärnitat framför mig, jag har blivit prejad intill trottoarkanten av bussar flertalet gånger(cyklar ALDRIG till höger om buss eller lastbil längre), jag har blivit puttad på bakifrån av buss vid rödljus...(ja, med flit, den ni!) Jag har blivit nerprejad i diket framifrån där vägen smalnade av och bilen uppenbarligen tyckte att hen hade större rätt till vägen( smet), småprejad, omkörd på farligt sätt bara för att hinna ifatt vid nästa rödljus, nersprutad av spolarvätska, tutad på , fått fingret, blivit utskälld pga "lykrabög", massor med gånger. Jag cyklar fortfarande i stan men jag har annammat tefloninställningen, låt allt glida av, glid förbi, håll avstånd, tänk att ingen ser dig o skit i idioterna ... men jag har slutat landsvägsträna, delvis pga detta, kör grus mest nu... det är ju synd egentligen men det är inte värt riskerna tycker jag, stay safe!

glitch

Aktiv medlem
påkörd vid övergångsställe av bilist som stannade och sen körde rätt in i sidan på mig när jag var mitt på. Hon såg inte mig.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
påkörd vid övergångsställe av bilist som stannade och sen körde rätt in i sidan på mig när jag var mitt på. Hon såg inte mig
Samma lika. Fast en penisinnehavare bakom ratten. Annars väldigt lite, nån spolarvätskesprutning, nån tut, men det sistnämnda kan jag mycket väl ha förtjänat.

Måste säga att jag upplever klart mer förståelse än motsatsen i Stockholmstrafiken, blir dagligen framsläppt av bilar trots att de inte är tvungna tycker jag. I innerstan.

gsb

Aktiv medlem
Prejad av lastbil i Italien vid trång passage med skrapad axel (mot lb) som följd och dödsångest. Fick sitta med darriga ben en bra stund innan jag kunde cykla vidare.
Lastbilschaffisen körde bara vidare, märkte nog inget?

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Ingenting nånsin, men jag hade antagligen dött ett tiotal gånger om det inte vore för att jag har ögon i nacken och ALDRIG tar några som helst risker i trafiken. Jag räknar med att exakt alla är blinda, döva och komplett dumma i huvudet. Det verkar löna sig.

radarminnet

Aktiv medlem
Jag blev påkörd snett framifrån av en äldre herre i mötande bil som svängde vänster helt utan att lägga märke till mig. Det blev en rätt bra flygtur, men märkligt nog inga skador att tala om på mig. Cykeln däremot...

radarminnet

Aktiv medlem
påkörd vid övergångsställe av bilist som stannade och sen körde rätt in i sidan på mig när jag var mitt på. Hon såg inte mig.
För balansens skull måste jag väl också erkänna att jag varit sjukt nära att göra exakt det här också, helt nyligen. Högersväng vid bevakad korsning med mötande cykelöverfart. Jag stannade för en cyklist som var på väg över, men missade helt att det kom en till efter honom. Vet inte riktigt hur nära det var, men cyklisten blev, fullt förståeligt, redigt förbannad.

Fredrik S

Aktiv medlem
Bilister som skall köra om trots att det inte finns plats och bilister som hytter med näven och pekar att jag skall cykla på trottoaren/gångbanan inträffar i stort sett varje gång jag cyklar genom bebyggelse för att komma till vägarna där jag nöter landsväg i min ensamhet.

RasmusOlofsson

Aktiv medlem
blev en gång prejad av en suv som kom i motsatt riktning i det andra körfältet dvs. bilen körde över mittstrecken och in på mitt körfält, fick cykla ner i diket för att inte bli påkörd.
Det var inget misstag av bilisten, vi hade ögonkontakt genom hela händelsen och personen visste precis vad denne gjorde.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
I vintras höll jag på att bli påkörd av en bil som struntade i väjningspliktskylten innan han korsade en upphöjd g/c-bana, händer ganska ofta när man skall genom bostadsområdet där vi bor. Jag fick vingla ut på bilvägen med cykeln på snedden medan jag tog stöd med andra handen på taxichaufförens motorhuv.
När jag nöter landsväg så händer det att vissa bilister passerar en med två decimeters avstånd, som tur är visar de flesta hänsyn. Jag undrar om de bilisterna passerar andra bilister med lika liten marginal?

frause

Aktiv medlem
Jag har blivit tutad på, skriken på, farligt omkörd och prejad men aldrig påkörd av något motorfordon. Än. Det är väl bara en tidsfråga.

Däremot körde jag faktiskt på en vit hantverkarbil bakifrån i veckan. Sjukt pinsamt.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Ej drabbad själv. Cyklar dagligen i Stockholm men mkt på cykelbana. Några taxibilar som varit lite väl hetsiga ibland men de flesta visar hänsyn. Folk är generellt dåliga på att använda blinkers så jag cyklar aldrig bredvid någon som har möjlighet att svänga.

Har också sett en del som är lite väl modiga ffa vid cykelpassager intill rondeller. Mig veterligen har man inte företräde men bilar ska se till att inte köra över de som redan är på cykelbanan. Jag brukar invänta lämplig lucka.

I bilen är jag mkt noga med blinkers inte bara medan jag svänger utan också för att visa att jag planerar att svänga. Många cyklister som är dåliga på att visa var de ska också.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tycker nog att de flesta i innerstan har rätt bra koll på att det kan komma cyklister i alla fall där man förväntas komma. Med visst mått av ödmjukhet och försiktighet går det bra.

Makten

Aktiv medlem
Bilister som skall köra om trots att det inte finns plats...
Eller bilister som MÅSTE köra om oavsett om cyklisten framför håller max påbjuden hastighet. Ofta ser de inte ens vad som är framför. Har vid en mängd tillfällen blivit omkörd när jag bromsar för att släppa fram folk på övergångsställe. Hjärndödheten hos vissa vet inga som helst gränser. Men det är klart, kan man inte ens använda blinkers lär det ju inte finnas många hjärnceller att använda. Verkar gälla minst hälften av alla bilister.

BengtG

Medlem
Blivit påkörd fyra gånger. Nedträngd i dike vid inkörning i cirkulationsplats. Cyklar på huvudled, påkörs från anslutande väg. Skador på tänder, blåmärke och hemmatom. Två gånger lätt knuffad, men utan skador.

aribr

Aktiv medlem
Blev påkörd för några år sen när en bilist svängde över cykelbanan. Cykeln dödad men jag klarade mig helt utan skador. Bilisten såg mig helt enkelt inte...maste ha varit i blindspot.

nypan

Aktiv medlem
Jag betraktar mig som en ytterst försiktig cyklist och även bilist. Cyklar nog aldrig mot rött osv, men pendlar man året runt så är olycksrisken ständigt närvarande.
Förutom de nästan otaliga gånger det varit nära så har jag haft närkontakt två gånger med bil.
1:a gången
Bilist svänger vänster vid korsning och korsar då cykelbanan där jag cyklar rakt fram. Bägge har grönt, bilisten är lite stressad. Får hjälp av passerande att etablera kontakt med polis och ambulans.
Jag spräcker njuren, pajar delar av hojen, hamnar på akuten/trauma och får läka ihop njuren under två veckors sjukskrivning.
2:a gången
Bilist passerar mig på cykelbanan och svänger in höger framför mig som ska rakt fram.
Kan ringa polis själv som kommer till platsen och går igenom händelsen med mig och bilisten.
Skrapar upp knän och armar lite men inte värre än så.
Bägge gångerna kunde ha slutat betydligt värre.
Bilisterna kom undan med endast böter bägge gångerna.

motionisten

Aktiv medlem
Som alla andra som cyklat ett slag, antar jag. Prejad av vägen av buss två gånger , påkörd av långtradare rejält i korsning en gång ( tittar på en och såg dig inte -typ). Backspegel i bakhuvudet av vit(!) skåpbil som bara drog vidare osv. Och en massa incidenter som man nästan bara tycker är vardagliga, fast flera av dem skulle kunna kostat en livet.
Har ruttnat ganska rejält på landsväg och pendling på senare år och börjat gömma mig i skogen mer och mer fast jag suger på MTB. Verkar faktiskt vara fler som tänker som jag när man börjar kolla runt bland gamla cykelkompisar, mer MTB och CX/grusväg. Farligast av allt känns klubbträningarna och klungkörning, alldeles som gjort för att väcka mördarinstinkten i många bilister här ute på landet. Synd då den biten är så kul med lvg.
Man börjar komma till den åldern då man inser att man inte är odödlig och trafiken (och inställningen till cyklister!) har hårdnat. Man kan inte ha tur hur länge som helst liksom, känns det som med lvg.

Senast ändrad:

Stålhäst

Aktiv medlem
Vid handelsområde svepte bil förbi och prejade in mig i trottoarkant - ramlade upp på trottoaren med skrapsår. Annars en bil som rivstartade från sidan av vägen - jag cyklade med en hand, missade handtaget när jag tvärbromsade och stupade:/

En gång cyklade jag över en cykelöverfart med grönt ljus. Bilist som svängde höger saktade in och gav mig en lång tuuuuuuuuut. Jag klev av cykeln, fällde ned stödet, och knöt skorna:)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Satt i pelotonens g2-klunga i morse. På Flatenvägen förbi badet (30km/h?). Börjar det tutas bakifrån. Med klungan lite spretig pga den dåliga asfalten valde bilisten att gasa på på fel sida om refugerna istf att vänta.

Tycker klimatet har hårdnat, mer på landsvägarna men även runt stan. Incidenterna där makten ska bevisas med bilen som tillhygge blir fler.

Även om 99,9% visar hänsyn är den sista idioten inte född.

WSMC

Aktiv medlem
Jag har råkat ut får min beskärda dos av incidenter i huvudstan. Jag försöker dock alltid att göra som många gör med husdjur, att uppmuntra bra agerande. Om det är en bilist som släpper fram mig(väjningsplikt till trots) så vinkar jag alltid till som ett tack. Hur gör ni andra?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har råkat ut får min beskärda dos av incidenter i huvudstan. Jag försöker dock alltid att göra som många gör med husdjur, att uppmuntra bra agerande. Om det är en bilist som släpper fram mig(väjningsplikt till trots) så vinkar jag alltid till som ett tack. Hur gör ni andra?
precis så. Samma när jag blir omkörd på lvg-rundor och bilen håller en rejäl säkerhetsmarginal i sidled och även när de väntar med omkörning tills det kan ske säkert t.ex. vid möte.

freddag

Aktiv medlem
bra, banna nu dessa infiltratörer från bil sweden och m sverige

infilt.png

niklasfloe

Ny medlem
Kom cyklande på huvudled i lördags när jag såg en Mclaren närma sig från höger på en påfart med väjningsplikt. Han saktade in och stannade så han hade gott om tid att se mig. Men så fort jag passerar så kör han ut. Hade jag inte varit snabb på att reagera och svängt ut mot mitten av vägen så hade det smällt rejält. Var nog inte mer än ett par cm från förardörren... gapade och viftade med armarna bakom honom så att han skulle stanna och han saktade in lite grann, men sen gasade han på och stack. Tog regnumret och polisanmälde när jag kom hem. I stunden kändes det som han ville köra på mig, antingen så var det så eller så hade han EXTREMT dålig syn...

Jolinwood

Aktiv medlem
Påkörd i långsam hastighet så att jag välte på övergångställe i anslutning till rondellen A Odhners gata / Otto Elanders gata, ingen fara för min hälsa men totaaalt onödigt, jag klassar det som cyklistförakt, han måste ha sett mig, det var ljust och gick inte fort.

Påkörd på bakhjulet av bil som körde ut från parkering längsmed Karl Johansgatan ca 160. Föraren smet. Kunde gått illa för både jag och bilen körde relativt snabbt.

fhloston

Aktiv medlem
De allra flesta bilister visar hänsyn och är uppmärksamma.

Jag har tre incidenter som jag minns, en buss och en Porsche. Bägge körde om mig väldigt nära, helt utan anledning (god sikt, bred väg osv) Porschen dessutom i betydligt högre hastighet än tillåten (70). (Porschen gissar jag var på väg till verkstaden ute vid kungsberga, färingsö)

Den tredje var en bilist som även han körde om mig väldigt nära. Denna gång när jag korsade ett övergångsställe (en fil i körriktningen) . När jag höjde handen i en "vad håller du på med"-gest stannade han och undrade vad jag menade. Jag sade att "det där var väldigt nära". Han kontrade med att jag borde ha hållt längre åt höger.

A G

Medlem
Blivit prejad nästan helt av vägen två ggr av mötande bilister som gått över på min sida trots fri körbana för dem. Båda på 70km/h väg, men svänger över precis innan möte. Känns väldigt olustigt att det finns människor som medvetet verkar göra detta. Även fått gå ner i dike när mötande bil kör om vid ett tillfälle.

johan44

Aktiv medlem
En anledning till att jag la ner lvg var trafikklimatet på ekerö. Nu paddlar jag och ser en blixtsnabb ökning av vattenskotrar med idioter till förare. Lite trist.

Kristofer70

Ny medlem
Kommer inte ihåg alla tillfällen under mina år som cykelpendlare i Stockholms västra förorter men några har satt sig som taxin som svängde över cykelöverfart trots att vi hade ögonkontakt så jag drog in i sidan och flög över taket, killen som på GC-banan i Rissne bussade sin kamphund efter mig, tonårsmorsan som lackade ur när jag vänligt bad henne hålla in sin prydnadshund och sitt lilla barn när jag lugnt ville passera på GC-bana och som då gav mig fingret och kallade mig bögjävel samt lite till, bussen som prejade mig in i trottoaren på Kungsholmen, den unga killen i BMW som från passagerarsätet böjde sig ut och stötte till mig med handen när bilen passerade tätt intill. Och ett gäng till. Jag har inte blivit teflonig utan följer trafikreglerna och blir minst lika aggressiv tillbaka i förhoppning att en läxa ska snappas upp. Ett tag var jag så skraj att jag hade en lång handpump med mig ifall det skulle bli handgemäng och inte bara hotfulla situationer. Dock ska tilläggas att väldigt många bilister stannar och släpper fram trots att de egentligen inte behöver och många visar hänsyn, det premieras såklart med en tacksam vinkning. Lite färre bland fotgängare/hundägare men såklart undviker jag GC och vanliga cykelbanor och går inte det så cyklar jag väldigt lugnt där. Fart är förbehållet reda cykelvägar och allmän väg som påbjuder högre hastighet för cyklister. Även andra cyklister, men då av annan kategori än de som i allmänhet återfinns på Happy, är lite läskiga med vinglande och knasiga omkörningar av elcyklister och knepiga placeringar vid stoppljus och galna möten/omkörningar. Cykelpendlar inte längre, motionscyklar bara ett par gånger i veckan nuförtiden.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om det är en bilist som släpper fram mig(väjningsplikt till trots) så vinkar jag alltid till som ett tack. Hur gör ni andra?
Alltid! Har länge funderat på att försöka dra igång nån slags "tacka en bilist"-kampanj för att göra trafikklimatet bättre.

I tillägg till mina ändå rätt nöjda kommentarer om trafiken i innerstan så vill jag också tillägga att det inte alltid är lika glatt på landsvägarna alla gånger. Det är nog där jag upplever att det finns flest oförsiktiga bilister.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer