Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat?

Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat

• Antal röster
    328

perzzon

Aktiv medlem
Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat?
Innan jag läste den här tråden hade jag bara en gnagande känsla av att jag blivit utsatt för saker. Helt plötsligt kommer jag ihåg en massa situationer där man kunde skadat sig eller värre.
Som tur är har det aldrig blivit mer än hot och materiella skador. Eg bara en materialskada faktiskt. Men massor med incidenter.
Hotfullast har varit när man hött med näven eller dyl efter skitbeteenden från andra trafikanter.

Erik O

Aktiv medlem
Blivit påkörd av bilar vid korsningar totalt tre gånger, inga värre skador men lite manglade cyklar. Alla gånger har det främst varit bilisternas fel men alla gånger har jag också uppfört mig som om jag kört bil alltså räknat med att bilisterna sett mig. Det försöker jag att undvika numera.

izar

Aktiv medlem
En sak är att en bilist inte ser en cyklist pga att hen har uppmärksamheten mot andra bilar, där har vi som cyklister ett ansvar att cykla defensivt då det är vi som förlorar på en kollision.

En annan sak är alla idioter ute på vägarna som medvetet prejar eller kör om med några cm marginal, det är dem som är absolut allra värst. Frågan är hur man löser deras problem, att prata lugnt och sansat med dem brukar sällan hjälpa.

Otäck tråd det här. Jag har blivit påkörd av bilist som korsade cykelbana, trots ögonkontakt med föraren, hon bromsade men ångrade sig. Jag har blivit prejad i diket av mötande bil som bytte sida av vägen när han såg mig. Omkörd med cm marginal trots gott om utrymme till vänster om bilen. Självklart också spolarvätska och glåpord. Följden av detta är att jag helt slutat med lvg cykling, bara skog numera. Nog för att man kan skada sig där också, men det är i all fall ingen där som medvetet försöker köra ihjäl en.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Har blivit påkörd ett par gånger av bilister som har fått dyra räkningar för cyklar och utebliven träning/tävling.
Annars är incidenter vardagsmat i trafiken.
Tur att man är vaken och vet ungefär vad som kan hända.

sdx

Aktiv medlem
Jag höll på att bli på körd härom dagen när jag var ute löptränade av en bilist med 2 mountainbikes hängande bak på bilen.sug på den karamellen.

catch

Medlem
Sidan ser inte så seriös ut.
Oavsett: Hur skulle jag påverka allmänna attityden i trafiken genom att skriva på det där?
#nyfiken
Kommentatorn Roberto Vacchi och klädtillverkaren Craft står bakom.

Edit 😂

Senast ändrad:

bellasoda

Aktiv medlem

Per76

Ny medlem
Lite småincidenter men har aldrig varit i backen eller något allvarligt, 28 år i sadeln.
Det verkar som en del bilister är oerhört fokuserade på att cyklister skall passeras så fort det bara går. Så det slutar inte helt sällan med att de bromsar hårt precis när de kommit om, för att det är en refug, fartgupp, avsmalning, övergångställe eller liknande som de inte uppmärksammade på grund av sin besatthet av att köra om mig. Sen finns det en del som verkar se rakt igenom cyklister när de skall köra ut...

Skamgränsen

Aktiv medlem
Kommentatorn Alberto Vacchi och klädtillverkaren Craft står bakom.
Antar att du menar Roberto? Låter ju lite seriösare än sidan såg ut.

Frågan är ju vem som ska göra något?

Japp, jag har också blivit påkörd. Jag tror inte hon som satt i bilen bryr sig om varken Craft eller folk som kommenterar cykel däremot...

marr

Moderator
Forumvärd
Jag blev påkörd av en backspegel. Omkörning, 70väg. Xc90 hade två lvg hojjar på taket och skyllde på mötande trafik.... TACK SOM FAN! Ungefär.

xyz-saft

Aktiv medlem
När jag pendlade genom Göteborg så hände det saker varje vecka. Nu när jag mest cyklar längs en landsväg med bred vägren och/eller cykelbana så brukar det vara ganska lugnt.

Blev dock omkörd på högersidan av en bilist för ett tag sedan. Skymd kurva och vägren som försvinner, heldragen linje. Hade jag gått ut där hade jag inte haft någonstans att ta vägen eftersom det låg fler bilar bakom. Jag låg i höger hjulspår. Bilisten la sig väldigt nära bakom och tutade. Jag gick ut lite åt vänster för att markera att det inte var lämpligt att köra om, och om han ändå skulle göra det så ville jag ha marginal att flytta på mig om det blev trångt med möte.

Inte första gången jag har råkat ut för upprörda bilister just där.

quid

Aktiv medlem
Sambon undgick häromdagen en allvarlig incident. Runt en mycket skymd och smal kurva på GC-vägen kom en mötande traktor med skopan upphöjd i huvudhöjd. Traktorföraren såg inte ett smack av vägen framför. Staket på ena sidan vägen, tät häck på andra sidan. Sambon uppfattar att hon inte får ögonkontakt och tvärnitar hojen, framhjulet viker sig, hon hopptumlar av så mycket åt sidan hon kan. När hon tittar upp ligger cykeln under skopan, just framför traktorhjulet, först där hade föraren sett att något befann sig framför honom och stannat. Hon hukar in under skopan och tar cykeln åt sidan, traktorn kör direkt vidare...

Mitt eget närmaste men långt ifrån enda close-call: Stod still vid rödljus på ett markerat cykelfält. Bil kommer upp jämsides, ingen blinkers på, vi ska väl framåt båda två tänker jag. Men vid grönt så gasar han på och tvärsvänger höger just som jag också börjat rulla. Undviker med en hårsmån plåtkontakt och bilen accelerar bara iväg.

Makten

Aktiv medlem
Ingenting nånsin, men jag hade antagligen dött ett tiotal gånger om det inte vore för att jag har ögon i nacken och ALDRIG tar några som helst risker i trafiken. Jag räknar med att exakt alla är blinda, döva och komplett dumma i huvudet. Det verkar löna sig.
Citerar mig själv eftersom ovanstående gällde även igår. Såg att en bil var på väg ut ur ett parkeringshus i min färdväg. Det är stopplikt vid utfarten och jag saktade in trots det, eftersom folk är idioter. Mycket riktigt, idioten körde rakt ut. TROTS att hon såg mig. Hade jag inte saktat in (vilket jag inte borde behövt) så hade det smällt. Tveklöst. Kärringjäveln gasade därifrån bara.

Jag fattar inte hur en del är funtade. Hur går det ens till att nå upp till vuxen ålder om hela huvudet är fullt med bajs?

Berk

Aktiv medlem
Sedan jag flyttade till Stockholm har jag haft några nästan-påkörning. Flesta med bil som svänger till höger utan blinkers när ljusen blir grönt, som fler har skrivit här. Närmast var med en taxi i motriktning på en korsning. Vi ville båda svänga till vänster, motrikrad, och (trodde att?) vi hade ögonkontakt och svängde till vänster över korsningen. Då bestämde taxiförare att köra rakt fram istället och släkta blinkaren. Det var min enda OTB jag har haft på pendlaren. Hade tur att enda skadan var ett liten hål i en handskar.

I Nederländerna har jag blivit prejad in i trottoarkanten vid 30 km/h på min lvgcykel. Hade ögonkontakt med föraren när det hände, inte trevligt! Förstår inte hur jag kunde komma undan bara med några skavsår också några hål i min nya cykelkläder. Tror att föraren var arg (och helt galen) för att jag körde om andra cyklister med stor marginal. Gatan var jättebred och tomt, förutom några cyklister och den enda bil som måste har kört mycket snabbt för att jag alltid har koll när jag kör om.

WSMC

Aktiv medlem
För att slippa starta en ny tråd testar jag här.

Hade min cykel parkerad och fastlåst mot en stolpe på trottoaren.
Bilist backar upp ca 2-3 dm på samma trottoar mot cykeln vilket resulterar i skada på framgaffeln.
Jag får bilistens uppgifter samt tar foto på plats.
Vi kommer överens om att jag ska kolla med LBS vad det kommer att kosta samt meddela det till personen i fråga. Visar sig kosta ca 5-7000 kr vilket bilisten vill ta på sin försäkring.

Bilisten har gjort en anmälan till sitt försäkringsbolag.

Nu till min fråga:
Bilisten påstår att även jag måste göra en anmälan(säger även att dennes försäkringsbolag säger det), medan mitt försäkringsbolag säger att jag inte behöver göra det(då personen var vållande), för då måste jag betala min självrisk.
Någon som har varit med om något liknande som vet vad som gäller?

Jolinwood

Aktiv medlem
Ring motpartens försäkringsbolag och hör kanske? Om han erkänt borde du inte behöva betala självrisk..?

Min bil blev repad av grannen för någon vecka sedan, anmälde direkt, mitt försäkringsbolag pratade med grannens försäkringsbolag. Grannen betalar självrisk och jag pyntar inte en spänn.

fhloston

Aktiv medlem
För att slippa starta en ny tråd testar jag här.

Hade min cykel parkerad och fastlåst mot en stolpe på trottoaren.
Bilist backar upp ca 2-3 dm på samma trottoar mot cykeln vilket resulterar i skada på framgaffeln.
Jag får bilistens uppgifter samt tar foto på plats.
Vi kommer överens om att jag ska kolla med LBS vad det kommer att kosta samt meddela det till personen i fråga. Visar sig kosta ca 5-7000 kr vilket bilisten vill ta på sin försäkring.

Bilisten har gjort en anmälan till sitt försäkringsbolag.

Nu till min fråga:
Bilisten påstår att även jag måste göra en anmälan(säger även att dennes försäkringsbolag säger det), medan mitt försäkringsbolag säger att jag inte behöver göra det(då personen var vållande), för då måste jag betala min självrisk.
Någon som har varit med om något liknande som vet vad som gäller?
Hmm, jag har inte varit med om bil-cykel, men de tre gånger jag har varit med om bil-bil så har jag anmält till försäkringsbolaget (if) och de har gjort upp med den vållande motpartens försäkringsbolag.

WSMC

Aktiv medlem
Ring motpartens försäkringsbolag och hör kanske? Om han erkänt borde du inte behöva betala självrisk..?

Min bil blev repad av grannen för någon vecka sedan, anmälde direkt, mitt försäkringsbolag pratade med grannens försäkringsbolag. Grannen betalar självrisk och jag pyntar inte en spänn.
Yes, har mailat motpartens f-bolag och väntar på svar.
Det lite märkliga är att mitt f-bolag inte kunde/ville kontakta motpartens dito om jag själv inte gjorde en skadeanmälan.
Jaja, väntar in svar så får vi se.

WSMC

Aktiv medlem
Hmm, jag har inte varit med om bil-cykel, men de tre gånger jag har varit med om bil-bil så har jag anmält till försäkringsbolaget (if) och de har gjort upp med den vållande motpartens försäkringsbolag.
Som jag skrev ovan var mitt f-bolag inte så villiga att ta kontakt med motpartens dito, men de kanske ändrar sig om jag tjatar lite 🙂

Grimpeur

Aktiv medlem
[
Yes, har mailat motpartens f-bolag och väntar på svar.
Det lite märkliga är att mitt f-bolag inte kunde/ville kontakta motpartens dito om jag själv inte gjorde en skadeanmälan.
Jaja, väntar in svar så får vi se.
Jag har själv backad in i grannens bil och då anmälde vi båda till våra respektive försäkringsbolag. Var ruggigt smidigt som jag mindes det ett telefonsamtal där jag sa att jag backade på grannen och sedan var det utagerat. Misstänker att jag pyntade självrisk men det var alles. Jag minns att jag var förvånad över hur smidigt det var. Jag skulle tro att bil cykel interaktionen inte är lika vanlig varav de rutinerna inte finns. När det gäller två bilar som krockar så tror jag att är frågan om vilken trafikförsäkring som ska ta smällen. När det gäller din cykel så tror jag att du saknar trafikförsäkring varför situationen blir en annan.

liveforthis

Aktiv medlem
Blivit prejad av en linjebuss mot en refug/trottuarkant så jag gick i marken . Inga skador men ilska mot busschauffören som jag följde efter och vifta med näven mot och försökte få stop på. Detta skedde mitt i stan vid våran centralstation

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Vad är problemet med att göra skadeanmälan? Det går ändå på bilens försäkring.
Bilisten kör på ditt parkerade fordon.

WSMC

Aktiv medlem
Det låter som att du borde byta bolag efter detta :unsure:
Hoppas allt går bra!
Ja, löser de inte det här smidigt så finns nog risken.
Jag tror dock att det är som det säger; räcker om vållande gör en anmälan till sitt f-bolag.
Only time will tell.

WSMC

Aktiv medlem
Vad är problemet med att göra skadeanmälan? Det går ändå på bilens försäkring.
Bilisten kör på ditt parkerade fordon.
Problemet är att mitt f-bolag sa att om jag gör en skadeanmälan så måste jag betala min självrisk.
Hoppas ju att de vet vad de pratar om.

Valhalla_

Aktiv medlem
Trodde man gjorde skadeanmälan oavsett. Vem som är vållande avgör man väl inte själv, även om båda parter vet vem det var?

WSMC

Aktiv medlem
Trodde man gjorde skadeanmälan oavsett. Vem som är vållande avgör man väl inte själv, även om båda parter vet vem det var?
Trodde jag också, men här är delar av svaret från mitt f-bolag:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi kan ta emot en skadeanmälan men det blir inte rättvist för dig då du har en självrisk hos oss. Därför ska den tas på den vållandes försäkring så du ska slippa självrisken. Vi har ingen kontakta med motpartsbolaget.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Valhalla_

Aktiv medlem
Trodde jag också, men här är delar av svaret från mitt f-bolag:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi kan ta emot en skadeanmälan men det blir inte rättvist för dig då du har en självrisk hos oss. Därför ska den tas på den vållandes försäkring så du ska slippa självrisken. Vi har ingen kontakta med motpartsbolaget.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vilket bolag har du?

ooms

Aktiv medlem
Verkar underligt. Nu vet jag inte hur försäkringsbolagen gör upp sinsemellan, men kan det vara så att ditt bolag är rädda att behöva ta smällen och det andra bolaget bara betalar din självrisk?

Oavsett tycker jag det är underligt hur försäkringsbolag agerar ibland. Den enda gång jag varit i trafikolycka gjordes skadeanmälan till båda bolagen, sedan redde de ut det hela och kom till nåt beslut. Smidigt för oss inblandade. När vi hade en vattenskada i föreningen blev LF (där vi har fastighetsförsäkringen) och Trygg-Hansa (där en boende hade sin bostadsrättsförsäkring) oense om nån petitess. Men istället för att de kunde ta kontakt och direkt reda upp det hela sinsemellan, envisades de med att kommunicera via oss (mig som ordförande resp den boende) vilket tog 2-3 veckor i varje "replikskifte". Jag höll på att bli galen, och samma sak med den boende.

WSMC

Aktiv medlem
Be att få byta handläggare då? Kan man göra det? Du kanske har stött på ett ägg som inte kan hur det funkar?
Kanske det, får se vad de svarar på senaste mailet där jag ifrågasatte att de inte kunde hjälpa till i kontakten med motpartens f-bolag.

Påkörd vid pendling för 15 år sedan. En bilist stannade för en GC-överfart före en rondell och släppte över en fotgängare, sedan tittade han åt mitt håll. Jag uppfattade att han såg mig och började cykla över, men det gjorde han tydligen inte utan körde på mig. Kraftigt stukad handled och cykeln skrot. Han satt nog och dagdrömde och spanade efter bilar i rondellen.

Nära ögat på LVG: Låg en bit över 40 genom byn Bispbergshyttan norrifrån och blev omkörd av en dam. Det är 40, möjligen 50 på sträckan. Det hade inte varit något problem om det inte varit för att hon stannade och svängde höger in på en tomt precis efteråt. Jag hann med nöd och näppe stanna innan jag åkte in i bakluckan med låsta hjul. Hur fn tänkte hon där?

Annars händer det så gott som var eller varannan landsvägstur på lite krokigare vägar att någon får för sig att köra om strax före backkrön eller skymda kurvor. Det är liksom underförstått att om det blir möte så är lösningen att preja ut cyklisten i diket. Det har hänt att det sitter en fet dekal "baby onboard" på bakrutan också. För cyklister har ju inte familj att komma hem till så det är OK att riskera livet på dom för att komma hem med ungarna lite snabbare med bilen eller hur tänker föräldrarna där...

Jag gillar trainern och kommer troligen att använda den en del nästa sommar också. Det sociala är kul men det är för mycket närmissar i trafiken.

Tomcaten

Aktiv medlem
Man bör förstora separationerna emellan bilist och cyklist, samsning är inte långsiktigt bra.

Eliasson12

Ny medlem
Jag har tyvärr blivit påkörd.. Dessvärre så var bilisten mer orolig för sin bil.. :/

BAPEsta

Aktiv medlem
Blev nästan påkörd av bil som körde mot rött ljus vid övergångsställe i Barkarbystaden häromveckan. Fok kör riktigt stressigt här. Annat var det hemma i Lund, där regerade cyklarna vägen.

Blev nästan påkörd av bil som körde mot rött ljus vid övergångsställe i Barkarbystaden häromveckan. Fok kör riktigt stressigt här. Annat var det hemma i Lund, där regerade cyklarna vägen.
Kan tyvärr inte hålla med BAPEsta. Jag bor i Stockholm men bodde tidigare i Lund och cyklar även där med jämna mellanrum. Blev nästan helt tillplattad av en mindre lastbil som svängde till infart över cykelled för några veckor sedan. Samma vecka blev jag omkörd av en stadsbuss som sedan prejade mig av vägen trots att jag cyklade på cykelvägen. Fick en snabbkurs i hur man bunny-hoppar upp på trottoar och klarade mig. Förövrigt cyklar folk i regel i Lund helt galet, det är nästan så att det medcyklister är farligare än bilisterna ibland.

Är det bara jag som upplever att bilister är mer aggressiva och arroganta om man har bockstyre på cykeln?

Upplever att bilister är mycket duktigare på att hålla avstånd och vara snälla när jag cyklar på damcykeln än när jag cyklar på racer.

Tomcaten

Aktiv medlem
Inte ok. Det blir bara värre.

2020 verkar det vara standard att köra mot brand-gult. Är så satans trött på att se det och att polisen inte gör något såvida inte den bilisten har något negativt med registreringsnumret, annars kliver de inte ut.

Men med ny teknik kommer det snart inte längre att hända :sneaky: Det heter https://www.sensysgatso.com/sweden och kommer att ta över delar av världen med sitt system som motverkar detta (y)

Helkama raisu

Aktiv medlem
Citerar mig själv eftersom ovanstående gällde även igår. Såg att en bil var på väg ut ur ett parkeringshus i min färdväg. Det är stopplikt vid utfarten och jag saktade in trots det, eftersom folk är idioter. Mycket riktigt, idioten körde rakt ut. TROTS att hon såg mig. Hade jag inte saktat in (vilket jag inte borde behövt) så hade det smällt. Tveklöst. Kärringjäveln gasade därifrån bara.

Jag fattar inte hur en del är funtade. Hur går det ens till att nå upp till vuxen ålder om hela huvudet är fullt med bajs?
Blev omkörd av dam i ett sånt farthinder som är Som en chikan (endast ett körfält). Blev redigt trångt med endast cm till bilen vid passagen. Kommer ikapp längre fram där det är fartgupp varpå damen tvärbromsar framför, inget fartgupp just där, viker ut på sidan av bilen och kraschar hennes backspegel till småbitar. Stannar varpå hon försvinner med spinnande hjul, jag blir stående med funderingen varför hon tycker det är ok att använda sin bil som vapen.

Tomcaten

Aktiv medlem
Blev rammad av cyklist(jag i bil) mitt inne i centrala stan, trodde det var en vuxen kvinna som började be om ursäkt men sedan stack hon och försvann i strömmen.

Som ni kan läsa går det åt bägge hållen.

ooms

Aktiv medlem
Blev rammad av cyklist(jag i bil) mitt inne i centrala stan, trodde det var en vuxen kvinna som började be om ursäkt men sedan stack hon och försvann i strömmen.

Som ni kan läsa går det åt bägge hållen.
Ser dagligen cyklister som orsakar incidenter på Uppsalas gator. Trafikvettet är i många fall lågt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer