Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat?

Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat

• Antal röster
    328

Tomcaten

Aktiv medlem
Har du blivit påkörd, prejad och/eller skadad av bilister/chaufförer när du har varit ute och cyklat?
Till följd av cyklistens extrema oansvar och olagliga smitning dog en plåt papperskorg på magnus ladulåsgatan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I Uppsala är väl cyklisternas medelålder tämligen låg och många saknar både körkort och är onyktra misstänker jag? Demografin påverkar.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det blir så knäppigt när det kommer till körkortsfrågan för cyklister. Ska de dömas efter regelverket som i trafiken kräver ett bil körkort när de cyklar?

I fallet med orsaka trafikolycka(med bil) och smita ger indraget körkort men har man inget o cyklar, vad blir man av med då?

Skapa ett cykel-körkort?

grondahl

Aktiv medlem
Alla är skyldiga att känna till lagar och regler. Dock så är ju en inkompetent bilist rent krasst en betydligt större samhällsfara än en inkompetent cyklist.

Tomcaten

Aktiv medlem
Tror du att det finns flera inkompetenta bilister än dito cyklister?

Black planet

Aktiv medlem
Vet inte vad Volvobilister har för agg mot cyklister. Problem med för stora bilar?
Senast igår en buss struntade att den hade väjningsplikt.

grondahl

Aktiv medlem
Tror du att det finns flera inkompetenta bilister än dito cyklister?
Jag tycker att det är rätt ointressant frågeställning faktiskt. De flesta människor växlar mellan olika trafikslag. De är fotgängare, ibland cyklar de, ibland kör de bil. En majoritet av cykelpendlarna i Stockholm har ju körkort. Men de är betydligt farligare när de framför ett motorfordon än när de går eller cyklar.

johan44

Aktiv medlem
I Uppsala är väl cyklisternas medelålder tämligen låg och många saknar både körkort och är onyktra misstänker jag? Demografin påverkar.
Min (minimala) erfarenhet av Uppsala är att också bilar och framför allt bussar är mycket läskigare än i Stockholm.

Tomcaten

Aktiv medlem
De är generellt mera riskmedvetna(bilister) än cyklister.

Det heter Trafikskolan.

Tomcaten

Aktiv medlem
Min (minimala) erfarenhet av Uppsala är att också bilar och framför allt bussar är mycket läskigare än i Stockholm.
Ja. Nedgradering av kompetenta busschaufförer har ökat med konkurrensen emellan de tre bolag som tagit över efter SL, Keolis, Arriva och Nobina.

Oftast kommer de från taxi-branschen och behandlar 18 tons bussen som 1,3 tons taxin. Illa mao.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har aldrig cyklat i uppsala (förutom i Lunsen och där såg jag inga bussar) men generellt tycker jag det funkar helt OK med både bussar och bilister i Stockholm och det är jag rätt säker på att jag skrivit förut.

Någon skrev om bockstyre. Det kanske inverkar att jag kör på en clowncykel i stan (Brompton) - antar att jag med mina knappa två meter ser rätt fånig ut på en Brompton och därför behandlas med viss extra hänsyn. :-)

johan44

Aktiv medlem
Ja. Nedgradering av kompetenta busschaufförer har ökat med konkurrensen emellan de tre bolag som tagit över efter SL, Keolis, Arriva och Nobina.

Oftast kommer de från taxi-branschen och behandlar 18 tons bussen som 1,3 tons taxin. Illa mao.
Jo, jag har kört buss och vid ett tillfälle som passagerare fick jag kliva in och köra upp bussen för en backe när det snöade, han som egentligen körde hade inte snitsen att köra tungt fordon utan vinterdäck i hal sluttning...

hs

Medlem
Senast påkörd när jag cyklade över en korrsning på cykelbanan och bilist ej stannade.
Riktning av hjul som följd.
Landsv träning när du väl är ute på småväg

Tomcaten

Aktiv medlem
Jo, jag har kört buss och vid ett tillfälle som passagerare fick jag kliva in och köra upp bussen för en backe när det snöade, han som egentligen körde hade inte snitsen att köra tungt fordon utan vinterdäck i hal sluttning...
Okej men hade du D-körkortet?

hs

Medlem
Senast blivit påkörd i korsning med hjulriktning som resulat självklart smitning.
Men om du lämnar in en skade anmälan tex vid vägbyggnad och ej får rätt mot kommun tex och det överklagas går nästa myndighet på komunens eller företagets linje fast som för mig de kom in med falska bilder från när ombyggnad var klar och ej som det såg ut vid skade tillfälle.
Sett cyklister med kamera på cykel som tar bilder med korta intervaller för bevis vid ev olycka.
Mtb cykling kräver ju möjlighet att tvätta av cykel efter varje tur och ej alt för mig.
Nuvarande Covid gör ju att cykel anv för fler resor än vanligt och ständiga förtätning av städerna utan väg utbyggnad att olyckorna ökar.
Så klä dig färgglatt bra ljus,Mips hjälm och se dig noga spec vid korsningar.

johan44

Aktiv medlem
Lyse på fram och bak alltid! Det finns en anledning till att bilar har lyse på, det ökar säkerheten (tacka nazisterna för den kunskapen, lång historia...). Bra dynamolyse fixar biffen, jag skruvade på mina 2012 och har inte skänkt dem en tanke sen dess, tuffar och går året runt. Hur många batterilampor från 2012 lever?

grondahl

Aktiv medlem
Så klä dig färgglatt bra ljus,Mips hjälm och se dig noga spec vid korsningar.
Även om du klär dig som en julgran mitt på ljusa dagen så är problemet att bilförarna inte tittar efter cyklister. Ljus och reflexer är ju förutsättning för att en bilist som faktiskt tittar efter cyklister ska kunna se dig i mörker (och lagkrav dessutom) så det är ju inte så mycket att orda om. Det bästa är att utgå från att ingen ser dig eller kommer ta hänsyn till dig.

Tillägg för tydlighetens skull: Jag menar alltså inte att bilförare struntar i att titta efter cyklister pga illvilja utan att många helt enkelt har fullt upp med att hålla koll på övrig biltrafik. Dvs som https://en.wikipedia.org/wiki/The_Invisible_Gorilla

johan44

Aktiv medlem
Även om du klär dig som en julgran mitt på ljusa dagen så är problemet att bilförarna inte tittar efter cyklister. Ljus och reflexer är ju förutsättning för att en bilist som faktiskt tittar efter cyklister ska kunna se dig i mörker (och lagkrav dessutom) så det är ju inte så mycket att orda om. Det bästa är att utgå från att ingen ser dig eller kommer ta hänsyn till dig.
Bilister kan se rakt igenom en cyklist men om du har en bra (stvzo förstås) lampa så blir du en lampa som mer signalerar "fordon i rörelse" till medtrafikanter. Men visst, aldrig nåt för givet som cyklist.

grondahl

Aktiv medlem
Bilister kan se rakt igenom en cyklist men om du har en bra (stvzo förstås) lampa så blir du en lampa som mer signalerar "fordon i rörelse" till medtrafikanter. Men visst, aldrig nåt för givet som cyklist.
Rent krasst borde det vara bättre att köra en blinkande, kraftfull lampa helt utan avskärmning. 4000 blinkande lumen borde ju vara svårt att missa.

johan44

Aktiv medlem
Rent krasst borde det vara bättre att köra en blinkande, kraftfull lampa helt utan avskärmning. 4000 blinkande lumen borde ju vara svårt att missa.
Haha, blink funkar, men man får avväga nyttan mot hur mycket sämre man gör världen som helhet...

FrankK

Ny medlem
My friend was physically pushed off his bicycle by a guy on a scooter in Goteborg. No serious injuries but unpleasant experience.

FrankK

Ny medlem
haha that be a great story, unfortunately no.

kais01

Aktiv medlem
min erfarenhet är att en välavbländad korrekt lampa möjligen funkar att uppmärksamma mötande cyklister, men även det är knappt. övriga inklusive bilister ignorerar närmast.

så det behövs något mer.

har själv en mer spridande lampa bredvid. i vissa miljöer ställer jag den på hyper constant, betyder att den lyser stadigt på svagt, men blinkar till. mycket bra funktion, från cateye.

just så här års med åter anfallande mörker är det värst, innan vi trafikanter och dit räknar jag mig själv, lärt oss att titta efter mer uppmärksamt och på ett annat sätt. det är samma visa varje år.

WSMC

Aktiv medlem
För att slippa starta en ny tråd testar jag här.

Hade min cykel parkerad och fastlåst mot en stolpe på trottoaren.
Bilist backar upp ca 2-3 dm på samma trottoar mot cykeln vilket resulterar i skada på framgaffeln.
Jag får bilistens uppgifter samt tar foto på plats.
Vi kommer överens om att jag ska kolla med LBS vad det kommer att kosta samt meddela det till personen i fråga. Visar sig kosta ca 5-7000 kr vilket bilisten vill ta på sin försäkring.

Bilisten har gjort en anmälan till sitt försäkringsbolag.

Nu till min fråga:
Bilisten påstår att även jag måste göra en anmälan(säger även att dennes försäkringsbolag säger det), medan mitt försäkringsbolag säger att jag inte behöver göra det(då personen var vållande), för då måste jag betala min självrisk.
Någon som har varit med om något liknande som vet vad som gäller?
En snabb sammanfattning och en liten uppdatering:

Mitt försäkringsbolag menade att jag inte behövde göra någon skadeanmälan alls. Endast motparten.
Motparten hävdade att denne skulle göra en skadeanmälan, och jag en, till våra respektive f-bolag.

Då inget verkade hända, kontaktade jag själv motpartens f-bolag.
Först då fick jag reda på hur det går till:

Motparten och jag ska göra två separata skadeanmälningar till motpartens f-bolag.
De behöver en offert på kostnaden från LBS samt originalkvitto på cykeln.
Edit: glömde att de även vill ha registreringsnummer på motpartens fordon.

Puh, tänk om jag hade fått reda på det direkt(nu har det gått tre veckor).
Jaja, allt inskickat, så nu är det bara att invänta svar från motpartens f-bolag ang, ersättning.

Kanske kommer fler uppdateringar, vem vet:giggle:

Senast ändrad:

Helkama raisu

Aktiv medlem
Blev rammad av cyklist(jag i bil) mitt inne i centrala stan, trodde det var en vuxen kvinna som började be om ursäkt men sedan stack hon och försvann i strömmen.

Som ni kan läsa går det åt bägge hållen.
Men det är sällan jag sett en cyklist medvetet försökt köra på en bilist eller använda cykeln som verktyg för att uppfostra bilister.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
De är generellt mera riskmedvetna(bilister) än cyklister.

Det heter Trafikskolan.
Trots det sitter de ”riskmedvetna” bilisterna och riktar koncentrationen på mobilskärmen istället för trafiken. Jag skulle uppskatta att en tredjedel av bilisterna i ett uppskattat åldersspann mellan 18-45 sitter med mobilen i handen medan de framför sitt fordon. Det plockas för få körkort.

Eddy

Aktiv medlem
Påkörd av bilist som svängde över vägen mot en parkeringsplats. Lyckades hoppa upp med baken på motorhuven. Satt/låg där och han körde vidare in på parkeringen. Jag fortfarande fastlåst i pedalerna. Trasigt framhjul blev notan för bilisten.

Sen hade han mage att börja backa när jag skulle krångla mig lös, vilket resulterade i att han drog ner mig i backen,

BMF

Medlem
Min erfarenhet är inte direkt att cyklister i Sthlm är så bra dom heller. Har tidigare arbetat i sthlm och cyklisterna i trafiken är en upplevelse. Pga av att cykelbanor är dragna innanför bilfilerna blir det strul. Bilen behöver korsa cykelbanan vid högersväng. Sitter du då i en VW caddy tex med skåp så har man en hyffsat stor död vinkel. Flera gånger när jag sänkte farten, slog på blinkers i god tid och långsamt svängde höger för att just ge marginaler om det är en cyklist i döda vinkeln så blev jag ikappkörd av andra cyklister bakifrån. Ofta med resultatet att cyklisten blev förbannad och bankade i skåpet när dom körde om. Själv skulle jag aldrig våga mig på den manövern.
Sedan har jag två gånger blivit påkörd av cyklister vid obevakade övergångsställen. Ena gången hade cyklisten hyffset att skrika hallå innan smällen. Ingen av gångerna stannade cyklisterna. Så att se motorfordonen som problemet räcker nog inte. Snarare att alla skulle behöva komma ihåg några enkla regler ifrån körskolan.
Man ska alltid göra allt man kan för att undvika en olycka.
Man ska alltid underlätta för andra i trafiken.
Och du ska alltid vis hänsyn för andra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sin döda vinkeln får man allt ta ansvar för själv, omöjligt för andra trafikanter att veta var du inte ser.

Men övergångsställen är många som cyklar helt omedvetna om, det är som att gående inte har företräde över cykelbanor ffa. Har som cyklist som stannar och släpper förbi både blivit nästan påkörd och blivit belönad med arga tillmälen.

ooms

Aktiv medlem
Sin döda vinkeln får man allt ta ansvar för själv, omöjligt för andra trafikanter att veta var du inte ser.
Nja, omöjligt är det inte. Har man det minsta lilla trafikvett eller erfarenhet är det inte så svårt att sätta sig in i var döda vinklar kan finnas.

perzzon

Aktiv medlem
Nja, omöjligt är det inte. Har man det minsta lilla trafikvett eller erfarenhet är det inte så svårt att sätta sig in i var döda vinklar kan finnas.
Man kan fortfarande inte lasta någon annan för att man inte har koll på den själv.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Man kan fortfarande inte lasta någon annan för att man inte har koll på den själv.
Kan hålla med om att alla har ett gemensamt ansvar, så är det ju med allt i trafiken. Men att räkna med att andra sköter din döda vinkel, det kan man inte göra. Det slutgiltiga ansvaret är ditt.

grondahl

Aktiv medlem
Såg någon artikel (antagligen cyklistbloggen) att modern bildesign dessutom skapar större döda vinklar än ex en klassisk Volvo 240.

Makten

Aktiv medlem
...med funderingen varför hon tycker det är ok att använda sin bil som vapen.
En delorsak lär vara den ständigt negativa bilden av cyklister som målas upp i media och det hat-drev som tillåts på Facebook och andra sociala medier. Fundera gärna på vad som skulle hända om man bytte ut ordet "cyklist" i det som brukar skrivas, mot valfri "utsatt grupp". Det skulle bli ramaskri. Men cyklister är det kutym att öppet hata.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Såg någon artikel (antagligen cyklistbloggen) att modern bildesign dessutom skapar större döda vinklar än ex en klassisk Volvo 240.
Sannerligen, det är enormt stor skillnad på olika bilar. Fokus på lågt luftmotstånd gör inte heller gott misstänker jag eftersom speglarna på många nya bilar är väldigt små.

BMF

Medlem
Sitter du i en skåpbil med bara ruta på passagerardörren men inget mer bakåt får du en gigantisk död vinkel. Det jag menade var inte att cyklisten ska ta hänsyn till det mer än att om jag sänker farten, blinkar i tid och långsamt går in och "blockar" cykelbanan för att kunna svänga höger så tycker jag det är ett livsfarligt beteende av en upphinnande cyklist att istället för att sänka farten ge sig på att köra om där på insidan. Jag som bilist kan svänga undan utan att stoppa upp övrig biltrafik speciellt mycket och och även cyklisterna slipper stanna. Alla behöver bara sänka farten lite och alla borde bli ungefär lika sura och sena i slutändan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag håller med i sak, det är klart alla ska underlätta för varandra. Om inte alla höll stenhårt på sin rätt i trafiken utan bara försökte få det att flyta så bra som möjligt hade det funkat klart bättre!

Crocko

Aktiv medlem
Kan lika gärna riva av plåstret och erkänna att jag är lika mycket offer som gärningsman, vilket faktiskt kanske har gjort mig till en lite snällare men fortfarande arg bilist när jag byter styret mot en ratt, skall kanske tillägga att jag kör en hel del i tjänsten så man får en bra chans att studera regionala skillnader.

Det finns ju gott om exempel på trafikoffer här så jag nöjer mig med att de sedvanliga bussspeglarna, trottoar och dikesprejningarna har man varit med om men inget som krävt transport från platsen, den mest chockande och allvarliga incidenten var mitt och Stockholms stads fel, rakt in i ett byggstaket som stod utan varning innan tvärs över cykelbanan, körde natutrligtvis för fort och med bristfällig belysning.

Bakom ratten räddar jag uppskattningsvis livet på 2-3 cyklister och lika många fotgängare i veckan, och det baserar jag helt på att jag som bilist är beredd att göra avkall mina rättighetet och har tillräckligt kort mellan ögon och högerfoten. Ingen nämnd och ingen glömd men det finns gott om självmordsbeägna av alla tänkbara trafikslag där ute. Sist jag körde på någon så var det en fotgängare på götgatan, jag cyklade i gångtempo när denna tje med lurar på och mobilen framför ansiktet valde att kliva rätt ut åt sidan framför mitt hjul, nu blev det inga andra skador än möjligtvis en smutsig byxa men har aldrig sett maken på förvånad och anklagande människa när hon utbrast, -Körde du på mig?

Sen har jag ett mindre stolt ögonblick där jag och stadsplaneraren får göra upp om vem som är dummast i huvudet, utfarten från en parkering som jag frekvent använder skyms åt ena hållet av ett hus som byggts mellan utfarten och ett parti av vägen sin som svänger. Påföljden av detta är att man måste blockera hela gångvägen och minst halva cykelvägen innan man ser om det kommer en bil från det skymda hållet. Stressad kraftigt motljus och lite för hög rullfart gjorde att jag han inte se cykeln och han inte heller mig innan framhjulet på en fixie satt fastkilad mellan asfalten och mitt framhjul.

Så rent tekniskt sett så var det ju cyklisten som körde på mig och inte tvärt om, men helt klart jag och omständigheterna som ledde till olyckan, men inget blodvite, jag lånade ut ett hjul så att han kunde fortsätta att cykla tills hjulet var reparerat vilket jag naturligtvis betalade. Min enda konklusion av de senaste årens trafik är att det blivit ett betydligt hårdare klimat där ute och om man väljer att hårdnackat bara se ena sidan av problemen så är man garanterat en del av problemet, inte innan vi börjar visa mer hänsyn än den vanliga, -Flytta på dig här skall jag fram, mentatliteten så kommer det inte bli bättre. Cyklister, fotgängare och motorburna är alla lika stora kolsupare som det ser ut idag, och det ser helt annorlunda ut utanför storstäderna där folk faktiskt verkar värna om sina liv.

Jag håller med i sak, det är klart alla ska underlätta för varandra. Om inte alla höll stenhårt på sin rätt i trafiken utan bara försökte få det att flyta så bra som möjligt hade det funkat klart bättre!
Jag tror snarare på att man måste göra det glasklart och fritt från tolkningar åt ena eller andra hållet. Om vi tar ditt exempel att korsa en cykelbana vid högersväng; antingen ska 100% av väjningsplikten ligga på bilisten eller så ska 100% av väjningsplikten ligga på GC-banans trafikanter. Sedan ska det följas strikt 100% av gångerna av alla parter. När det ska tas hänsyn och tvekas från något eller båda hållen uppstår irritation och osäkerhet. Cyklisten kanske tänker att de tre senaste högerblinkande bilarna han körde om på insidan stannade för honom, och bilisten kanske tänker att cyklisten igår stannade.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer