Har jag missat något steg i att få loss min kassett?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag försöker byta kassett på cykeln men den sitter banne mig som berget. Igår försökte jag med min kedjepiska och ett sådant där kassett-vektyg som jag försökte vrida med en ganska kort skiftnyckel. Rörde sig inte en millimeter. Idag har jag letat fram ett stag (minns inte vad de heter egentligen) med rejält långt handtag för bättre hävstångseffekt och tänker ge mig på den igen ikväll. Men innan tänkte jag fråga om det är eller kan vara så att jag missat något steg. Behöver man göra mer än att ta av hjulet, ta ut axeln och sedan skruva loss kassetten? Shimano-grejer 8-speed, om det gör något skillnad. Min nuvarande teori är att vägsaltet och tjäran jag utsatt cykeln för under vintern helt enkelt guckat till sig så att det är supertrögs att få loss.

s

Aktiv medlem
Det skall räcka om du med lossa kassetten menar skruva av låsringen.
Ett vanligt problem är att dreven bitit sig in i bodyn. Brukar släppa om man knackar vänligt men bestämt i sidled. Lite allmänt vardagsvåld kan också vara en bra idé.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag har tappat relativt hårt på kassetten. Men den är slut ändå så jag kan absolut tänka mig att slå och dra hårdare i den. Vill mest undvika att typ vrida så att ekrar eller annat går av. Kommer ju behöva byta hjul förr eller senare, men skulle föredra senare då jag varken har tid eller råd att hitta ett lämpligt hjul just nu.

Makten

Aktiv medlem
Är det muttern som sitter fast eller kassetten på bodyn?

I det sistnämnda fallet kan det hjälpa att försöka ta ett drev i taget vad gäller de drev som inte är ihopnitade. Även finare kassetter har lösa minsta drev, några stycken. Har du två kedjepiskor så kan du också försöka vrida de olika kassettdelarna i förhållande till varandra. Håll emot på ett stort drev och vrid ett mindre bakåt, så lossnar det ur de gropar det antagligen ätit in i bodyn. Börja från minsta drev och ta ett i taget. Dreven som sitter ihop på spindel längre in sitter sällan fast eftersom spindeln helt enkelt är för bred för att kunna skada bodyn.

Edit: Inser dock att allt detta kanske inte gäller om kassetten har frihjulet inbyggd. Vet ej när man gick från separat frihjul till lös kassett på body. 🤔

n3wton

Aktiv medlem
Bara för att klargöra lite; du ska hålla emot med kedjepiskan, och vrida muttern motsols. De ska dras till 40Nm så de sitter ganska hårt. Gör du som jag skriver ovan är det bara till att ta i mer.

jolov

Aktiv medlem
Z
Jag har tappat relativt hårt på kassetten. Men den är slut ändå så jag kan absolut tänka mig att slå och dra hårdare i den. Vill mest undvika att typ vrida så att ekrar eller annat går av. Kommer ju behöva byta hjul förr eller senare, men skulle föredra senare då jag varken har tid eller råd att hitta ett lämpligt hjul just nu.

Ifall du lyckas dra av ekrar när du försöker lossa låsringen till kassetten så är det nog inget hjul du ska cykla på ändå :)

jolov

Aktiv medlem
Är mutter och låsring detsamma här? Undrar åt ...en kompis... som dragit åt låsringen med handkraft runt specialverktyget i tio år.
Om du med låsring menar den gängade delen som sitter längst ut på kassetten där det står att den ska dras med 40Nm. Japp!
Skärmavbild 2021-04-02 kl. 15.50.18.png

Batavus

Aktiv medlem
Kanske blir komplicerat, men du kan få ökad dragkraft om du med ett rör förlänger piskan eller kanske då än hellre nyckeln. Jag kan inte rekommendera skiftnyckel. Använd fasta nycklar.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Alltså, jag har bytt kassett tidigare i livet. Inte särskilt ofta, men några få gånger. Då vill jag minnas att det räckt med en skiftnyckel, typ som den i park tools videon. Igår stog jag och vän, som är rätt van att mecka, och drog för fulla krafter utan att komma någonvart. Det finns ju så många olika varianter på allt inom cykeldelar att det inte kändes omöjligt att någon variant har någon mystisk, eller arkaisk. lösning som innebär att man måste lossa nån ring eller liknande någonstans. Tänkte att det vorte klokt att fråga. Nåja. Ikväll ger jag mig på den med den här. Det borde ju funka.
1617372973690.png

Batavus

Aktiv medlem
Ja, funkar inte det... Konstigt att den "beckat" fast sådant! Går den att dra åt andra hållet? Jag menar, dra åt den litet hårdare, för att eventuellt och om möjligt få den i rätt spår eller gänga.

Leksakspojken

Aktiv medlem
Det är bara att ta i för kung å fosterland. Har du något lämpligt rör eller så att förlänga handtaget på kassettnyckeln.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du ska ha nytta av momentet från nya verktyget så får du förlänga skaftet på kedjepiskan också.

Berk

Aktiv medlem
Om du ska ha nytta av momentet från nya verktyget så får du förlänga skaftet på kedjepiskan också.

Antar att kedjepiskan TS använder är längre än sina korta skiftnyckel, så då har man redan nytta av nya verktyget. Men för att få ut maximal nytta behövs en förlängning.

d_anders

Aktiv medlem
Du har nog lite beläggning som måste brytas, kan krävas i alla fall några hundra Nm i så fall. Jag har dragit av niten som höll fast kedjan i piskan en gång. Den kassetten fick jag ändå bort till slut efter mycket slit. Som sagt är det bra att knixa till. Det är också viktigt att dra rakt i rotationsriktningen. Sitter det ordentligt så antingen lås fast piskan under något eller be en kompis hålla i den.

Kold

Aktiv medlem
Kan vara ute och cykla nu, men ditt verktyg ser ut som ett frikrans verktyg (svårt att se på bilden). Är det en kassett eller en frikrans du har? Om det är en frikrans ska du inte använda kedjepiska. Bästa sättet att få av en frikrans är att sätta verktyget i ett skruvstäd och använda hjulet som hävarm (moturs).

jolov

Aktiv medlem
Kan vara ute och cykla nu, men ditt verktyg ser ut som ett frikrans verktyg (svårt att se på bilden). Är det en kassett eller en frikrans du har? Om det är en frikrans ska du inte använda kedjepiska. Bästa sättet att få av en frikrans är att sätta verktyget i ett skruvstäd och använda hjulet som hävarm (moturs).
Det är ett vanligt kassettverktyg på bilden

MrSpock

Aktiv medlem
Jag hade också problem på en cykel. Köpte spärrhandtag på Biltema med teleskop, då fick jag loss kassetten. För mig hjälpte det också att använda kroppstyngden, dvs stå upp, hålla hjulet vertikalt och trycka spärrhandtaget nedåt så hårt man kan.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Så att... jag tar en följdfråga här.

Jag fick loss kassetten utan problem med den där armen. Förmodligen hade det räckt med vad som helst som fäste ordentligt i kassettverktyget. Skiftnyckeln slant ju av hela tiden. Men, det verkar som att "något" är trasigt där inne:
1617481915768.png
1617482003560.png

1617482029764.png
1617482049672.png

Jag antar att det där är mer än ett skönhetsfel. Just nu satte jag inte dit någon ny kassett. Men, hur illa är det där, och hur löser man det? Och vad kostar det? Och, om man har skådliga hjul, är det nu man passar på att köpa nya hjul om det ändå är dyrt att åtgärde det där? Om hjulen sitter på en kass ram, är det nu man försöker köpa ny cykel?

Berk

Aktiv medlem
Har du taget bort mer än bara kassettringen från navet?

Jag förstår inte helt vad jag ser där. Det verkar vara någon tätning.

Om du vrider på axeln, roterar den utan att gnissla? Om du rotera bara frihjulet, roterar den utan att gnissla?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag får lov att erkänna att jag faktiskt inte riktigt vet vad det är. Men skitigt som f-n är det i varje fall. Vad det än är så är det skitigt, skrynkligt och trasigt. Trasigt som i att det gått loss delar av det som ligger löst. Och inget gnissel kom från hjulet när jag vred på saker.

Men, jag hoppades lite på att det var någon sorts tätning som gått sönder. Jag kan försöka ta isär och tvätta imorgon. Kan man byta sådana tätningar?

Berk

Aktiv medlem
Om allt roterar utan problem skulle jag bara tvätta lite och skruva på en kassett igen. Det är bara att inte rikta högstryckstvättstrålen mot den (men det ska man inte göra oavsett).

Batavus

Aktiv medlem
Det är inte ett halvt kullager?
Kan ju inte vara så roligt att äntligen öppna "paketet", och få en sådan sak inför ögonen.

n3wton

Aktiv medlem
Kan det vara ett Shimano-nav? Jag tycker det ser ut som metallspån, som kan komma från att hjulet suttit löst i drop-outen och därmed gnagt loss flisor.

Vanligtvis byter man kanske inte cykel när bodyn tar slut.. Men jag hade först tagit reda på vilket nav det är, och kollat hur bodyn kändes. Är det ett low-end-Shimanonav brukar de vara kassa ganska snabbt, men enkla och billiga att byta. Samtidigt bör man se över lagerspänning, vilken ställs med konmuttrarna som sitter skruvade på axeln. Och fetta om lagren också såklart.

Allt ovan gäller såklart om det är ett sådant nav jag syftar på. Men det ser inte ut som ett maskinlager-nav utan snarare ett enklare med konlager osv.

Trasselplanta

Aktiv medlem
nu har jag städat i navet (heter det så?) och då ser det ut såhär:
1617516492466.png
1617516531877.png

allting snurrar fint, men kassetter jag sätter på har lite "spel" och kan ruckas en aning. Jag provade både med min 8- och 11-speed. Kan det hänga ihop? Jag har inga spacers bakom kassetterna, men det ska man väl inte ha på 8- eller 11-speed om jag förstått rätt.

Jag skulle tro att det där navet är den enklaste man kan hitta. Inte ens säkert på att det är shimano. Säkert no-brand. Då är frågan vad jag gör nu.... byter till ett annat enkelt nav? Annars har jag gillat att byta upp mig vartefter saker pajat. Så, byter jag upp mig till ett bättre nav? Eller är det bortkastat om det ändå är askassa hjul? Byter jag bakhjul och nav? Båda hjulen?

Senast ändrad:

Trasselplanta

Aktiv medlem
Det ser fint ut...monter och se hur det funkar?
Som sagt, kassetten "vobblar". Glappar typ eller rör sig någon millimeter in- och ut i en viss vinkel. Mest orolig att det ska få kedjan att äta upp min fina nya sunrace-kassett i förtid. Men det kanske alla kassetter gör innan man lastar den med en kedja? Annars rullar den fint.

d_anders

Aktiv medlem
Om hjulet är gjort för 11-delat så brukar man behöva en spacer innanför en 8-delad kassett. Är hjulet gjort för 10-delat så ska du inte behöva någon när du kör 8-delat

Berk

Aktiv medlem
Skulle gissa att du har en mtb nav. Mtb kassetter har samma bredde på bodyn från 8 till 12 delat. Om navet har 11-speed lvg bredde behöver du en spacer. Titta om det inte finns en spacer som kankse sitter fast på baksidan av gamla kassetten.

Glapp är inte ok.

d_anders

Aktiv medlem
Dvs om det är en "MTB 11-delad kassett" som du har testatat på ett landsvägshjul gjort för 11-delat så är glappet normalt och spacer behövs

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer