har någon seriös tillverkare börjat med brantare gaffelvinkel?

pennan

Medlem
För varje år som går så blir ju gaffelvinkeln flackare på nya xc hojar, men var går gränsen? Tror ni dom kommer gå mot brantare gaffelvinkel igen om några år?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Flackare än ~67,5 kommer man nog inte se på mainstream XC-hojar, de vassa märkena är redan där men de flesta lång väg dit.

kais01

Aktiv medlem
not anytime soon.

inte så länge folk accepterar de långa styren som är nödvändiga för att parera de styrkrafter som uppstår vid sned markbelastning när man kör låg gaffelvinkel. denna effekt ökar vid fetare däck, och där var det nog uppe och vände på 3,0?

trenden dock inte universell. nya ninodödaren trek superkaliber har samma branta 69 grader som min för tiden motsvarande cube ams xc 29a från 2012-13. och för en mainstream xc-åkare med engelbrektslopp och cykelvasa i sikte; där är behovet av utförsdugliga cyklar mer begränsat. snarare vill man kunna ligga på rulle:)

men folk vill ju ändå oavsett behov gärna ha det som de 'riktiga' åkarna har, och t ex här på forumet är tongivande skribenter intresserade av bitvis svår brant terräng. som t ex åre, hellas, ängårdsbergen. så trenden lär fortsätta. den underförstådda frågan jag känner finns i tråden är; kommer man att samlas någonstans även med xc-cyklarna på plats, eller kommer spridningen förbli?

och ni som testat och experimenterat vidare nedåt till säg 60 grader; tycker ni det ändå går för långt i något läge, eller vill ni bara vidare? tänker att det kanske till slut blir svårt att få grepp på framhjulet, att det flyter upp, eller att det helt enkelt blir för stelt även med brett styre?

någon som känt gränsen?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Om man måste ta sig fram för egna ben så är 64 grader för flackt för mig, har varit där och vänt. Det kräver en del fart för att komma till sin rätt.

Ninodödaren Supercaliber har överlag en mycket konservativ geometri och den har väl inte direkt dödat någon heller?
Varken på herr eller damsidan.

Min endurocykel har ett HA på 64,9 och min XC på 65.5. Här mellan ligger gränsen för mig, XC-cykelns vinkel innebär inga som helst nackdelar, medans endurocykeln kan bli lite vinglig om det går för sakta uppför en liten brant t ex.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer