Har någon skivbromskonverterat en gammal Cannondale?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej Bullen!

Jag har en gammal Cannondale M500 från 95 som jag funderar på att skivbromskonvertera. Detta för att slippa bråka med V-bromsen varje gång jag skall montera en ny stänkskärm (vilket jag måste göra nu eftersom skärmen bak tillintetgjordes igår). Ja, det är att kasta pengar i sjön och lär väl inte innebära minskat krångel, men det borde ingen här vara främmande för! Och ja, cantileverbromsar vore förmodligen en billigare och bättre idé men man kan ju leka med tanken!

Problemet är att sadelstaget bak slutar nära hjulinfästningen vilket begränsar utrymmet så många adaptrar går bort.

Så, har någon skivbromskonverterat en gammal Cannondale och hur gick det i sådana fall?

Johan T

Aktiv medlem
Kanske helt irrelevant, men konverterade en gammal Gary Fisher en gång. Nya stora hjul, ny gaffel och så någon specialklämma bak. Blev rätt kul faktiskt. Men skulle aldrig göra om det idag, om du inte ändå tänkte byta gaffel och hjul av andra skäl? Det går ju utmärkt att cykla med fälgbroms oxå. Finns nog en tråd om det projektet här på Happy för hugade trådarkeologer :-)

Bengt-re

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Hej Bullen!

Jag har en gammal Cannondale M500 från 95 som jag funderar på att skivbromskonvertera. Detta för att slippa bråka med V-bromsen varje gång jag skall montera en ny stänkskärm (vilket jag måste göra nu eftersom skärmen bak tillintetgjordes igår). Ja, det är att kasta pengar i sjön och lär väl inte innebära minskat krångel, men det borde ingen här vara främmande för! Och ja, cantileverbromsar vore förmodligen en billigare och bättre idé men man kan ju leka med tanken!

Problemet är att sadelstaget bak slutar nära hjulinfästningen vilket begränsar utrymmet så många adaptrar går bort.

Så, har någon skivbromskonverterat en gammal Cannondale och hur gick det i sådana fall?

Campa-ok är uppenbart lägre än Shimanos men funkar med Shimano-reglage. Om nu det var tanken.

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag vill bara förtydliga att cykeln alltså inte har fästen för skivbroms!

Jag är just nu inne på cantileverbromsar iofs. Detta eftersom jag har bromsar liggandes, jag behöver bara nya klossar och reglage. Det blir ju både billigare och snyggare!

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag vill bara förtydliga att cykeln alltså inte har fästen för skivbroms!

Jag är just nu inne på cantileverbromsar iofs. Detta eftersom jag har bromsar liggandes, jag behöver bara nya klossar och reglage. Det blir ju både billigare och snyggare!
Man kan ju byta gaffel och köra skuvbromsat fram och cantisar bak?

Johan T

Aktiv medlem
Det finns ju adaptrar att klämma på ramar utan skivbromsfästen. Men som sagt, om det är värt det kan bara du avgöra. Jag skulle inte göra det igen.

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Gjorde så på en super v i den här videon iallafall, vet inte hur mycket dropoutsen skiljer sig dock.
Min M500 har mindre utrymme runt hjulinfästningen. Jag vet att exempelvis A2Z -adaptern, som många verkar använda, inte kommer att funka. Sadelstaget kommer att vara i vägen.

Av de lösningar jag känner till så tror jag att varianten som har en stötta från adaptern till v-broms/canti-bromsfästet är det bästa alternativet. Den lär väl kosta strax under tusenlappen dock och det börjar kännas som mycket pengar för något som kanske funkar när det finns lösningar som garanterat funkar!

n3wton

Aktiv medlem
Varför kan du inte köra v-broms och skärm bak? Jag är novis på fälgbromsar men lyckades precis bygga ihop det här ekipaget med breda skärmar och v-bromsar. Inte supermycket utrymme för bromsen men fungerar utan anmärkning. V-bromsar som dessutom duger ganska fint för att få stopp på kalaset, helt klart mer funkis än jag trott tidigare.

03CCDC9A-7B4C-4A2A-B2DA-95AB698D0561.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Varför kan du inte köra v-broms och skärm bak? Jag är novis på fälgbromsar men lyckades precis bygga ihop det här ekipaget med breda skärmar och v-bromsar. Inte supermycket utrymme för bromsen men fungerar utan anmärkning. V-bromsar som dessutom duger ganska fint för att få stopp på kalaset, helt klart mer funkis än jag trott tidigare.

Visa bilaga 526991
Tjusig cykel!

Bengt-re

Aktiv medlem
om du ska köra skivbroms bak så skulle jag rekomendera o få tag i ett sånt kit som spindelbenen har på bilderna i första inlägget https://happyride.se/forum/threads/skivbromsadapter-nu-hoppas-jag-den-haller.712733/

jag gjorde en snikkonvertering med en billig från wish se bild men den slet loss från dropouten o gjorde sallad av sadelstaget skivan o en bunt ekrar...
Visa bilaga 527003
Kom bara ihåg att det är uppåt 2kN som verkar på bromsokets infästning. Behöver vara stadigt för att hålla

DarthVidar

Aktiv medlem

Visa bilaga 526991
Grymt stilig cykel! Vad har du för V-bromsar på den där?

Jag har inga som helst problem med V-broms! Jag har kört med det de senaste 20+ åren på denna cykel och ser ingen anledning att byta från V-broms för ökad bromskraft, minskat underhåll m.m.

Att jag funderar på andra bromslösningar beror på att jag har svårt att få tillräckligt med utrymme mellan däck och skärm utan att bromsen tar i skärmen. Sist fick jag fila ett spår i skärmen vilket iofs var funkis men knappast optimalt.

Pfaff

Aktiv medlem
Phil Wood sålde skivbromsar redan på 1970-talet. Lär vara rätt tunga och främst för tandemcyklar.
Men infästningen kan kanske tjäna till inspiration?

01BC5C56-4430-43EA-9208-DC3943F9555D.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Grymt stilig cykel! Vad har du för V-bromsar på den där?

Jag har inga som helst problem med V-broms! Jag har kört med det de senaste 20+ åren på denna cykel och ser ingen anledning att byta från V-broms för ökad bromskraft, minskat underhåll m.m.

Att jag funderar på andra bromslösningar beror på att jag har svårt att få tillräckligt med utrymme mellan däck och skärm utan att bromsen tar i skärmen. Sist fick jag fila ett spår i skärmen vilket iofs var funkis men knappast optimalt.
Jag är ju novis på V-bromsar, och det kan vara så att de STX-bromsar som sitter på denna cykeln är lite udda då de har bromsklossar som ser ut som sådana som sitter på canti-bromsar (tror jag), dvs de har en stång som därmed kan skjutas ut ganska långt så bromsarmarna kan vara justerade långt ut samtidigt som beläggen är långt in. Osäker på om mina skärmar hade fungerar med vanliga v-bromsar, vilket jag inte tänkte på tidigare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer