Har någon testat cykelkärra för barn?

Spindelbenen

Aktiv medlem
En polare har en liknande, ser väldigt lik ut...
Han och tjejen tycker om den, och ungarna älskar den.

clintus

Ny medlem
Hade en liknande för ett par år sedan och den funkade kanon, ungarna gillade den och den fungerade bra som ballast när man tog en kortare träningsrunda och inte hade barnpassning. De var dock inte bekväm för ungarna längre sträckor +1 timmme eller på för knöliga grusvägar, men kortare sträckor går bra eller med paus. Min lastade 50 kg och hade en rekommenderad maxfart på hela 16km/h vilket överskreds utan problem.
Som sagt den fyller sin funktion om man inte ska köra långturer utan bara kortare transporter alt. korta träningsrundor med lägre fart (kärran bromsar naturligt utom nedför), backträning får en annan dimension också skall nog tilläggas framför allt när man flåsade som mest i uppförsbacken och ungarna frågade "är det jobbigt pappa".

jansson99

Moderator
Forumvärd
Har en kompis som använder en nästan dagligen. Han är helnöjd. Nu ska jag köpa en!

// Jocke

Skogling

Aktiv medlem
Wilier Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad väger den?
>

13kg

Calle F

Ny medlem
Vi har kvar vår Cannondale-kärra som vi köpte -96, fast vi använder den inte så mycket. Cannondale började med kärror av den typen som på bilderna i den här tråden i början av 70-talet , och den vi har är helt fantastiskt välgjord. Givetvis överdimensionerad alu-ram (Ingen Cannondale annars ju... :) ), bra hjul, smidig koppling och bra detaljer. Vi köpte det extra väderskyddet och jag svarvade lite alu-detaljer så att inte snabblåsen skulle rassla på ojämn väg, samt dekaltrimmade med bl a Troy Lee Design-dekaler. Ungen måste ju åka värdigt :)

Vi började med den när vår dotter var knappt ett år och vi fick fixa lite specialkuddar så hon satt bra och i vanliga fall somnade hon rätt snart så det kan inte ha varit helt fel för henne. Dessutom blev hon överlycklig när man tog fram den och lärde sig snart att knäppa loss tyget själv och kravla upp i den på egen hand :)

Tyvärr tillverkas den inte längre då Burley nog helt enkelt konkurrerade ut Cannondale på den typen av kärror. Den var inte billig men vi fick ett bra pris av en kompis som hade cykelaffär i Katrineholm. Vi hade även en Babyjogger med 20"-hjul ("Fullutrustad" med alla tillbehör, GT BMX-däck, 35 watt Nightsun-belysning och cykeldator. Prylgalen kan man bli på allt... :D http://www.babyjogger.com/bj2.htm ) och den använde vi mycket mer än cykelkärran, som är lite besvärlig att ha till vardags om man bor i liten lägenhet som vi och inte kan ha den uppfälld och redo för användning hela tiden.

Cannondale hade också nån låg rekommenderad hastighet men jag testade med barlast utan unge och den gick rakt och fint över 50 km/h också :D

PerM

Medlem
Borde man inte vara lite försiktigt med att ha allt för små barn i en sådan då de sitter i färdriktningen (inte bakåtvänd). Skulle ni sätta era småbarn i en bil utan en stadig barnstol och utan ett bra säkerhetsbälte och blåsa fram i över 50km/h?

Calle F

Ny medlem
PerM Skrev:
> Borde man inte vara lite försiktigt med att ha
> allt för små barn i en sådan då de sitter i
> färdriktningen (inte bakåtvänd). Skulle ni sätta
> era småbarn i en bil utan en stadig barnstol och
> utan ett bra säkerhetsbälte och blåsa fram i över
> 50km/h?

Inte över 15-20 knyck med ungen i, alltid fastspänd och med hjälm givetvis, är nog vad jag skulle rekommendera. Den första tiden hade vi dessutom en kort säkerhetslina i hjälmen som tog belastningen på huvudet framåt. Hittade tips på det på ameriknaska motsvarigheten till vägverket.

Jag tog ut kärran barlastad när vi hade köpt den och lärde mig hur den reagerade och påverkade cykeln vid t ex undanmanövrar och hårda bromsningar. Känslan är väldigt lik den man får när man har släp efter bilen och liksom bilsläp så går det också fel riktigt fort när man väl hittar gränsen. Om man highsidar kärran är det extremt svårt att reda ut det med last i den plus att ungen kommer att slå i sidledes. Inte bra alls. Att sen vår kärra är stabil i rätt höga farter har jag ju inte testat med unge i...

:)

PerM

Medlem
Skogling Skrev:
> Läs BARLAST i 50km/h !!!
>
> //Skogling

Ja, jag såg det. Min fundering var rent allmänt och INTE riktad mot någon specifik person i denna tråd. Anledningen till att jag funderade var att på flyget hem från staterna läste jag en artikel som tog upp problemet med barnvagnar som marknadsföres som träningsredskap (dom där trehjuliga farkosterna). Ställer man sig vid någon av infarterna till Central Park ser man hur många som helst som kommer springande med dessa barnvagnar i väldigt hög fart. Denna trend blev ganska märkbar även i Stockholm i somras. Enligt den artikeln var det många barn som skadades eller dödades vid olyckor med dessa barnvagnar. Den främsta orsaken var att de oftast satt med ansiktet i färdriktningen och deras nacke klarade inte av en sammanstötning. Det jag vänder mig emot är att många verkar så stressade idag så de måste ta med sig sina små barn på träningsrundan vilket jag tycker är fel. Däremot en utflykt med familjen i lugnt tempo så är dessa vagnar super.

Calle F

Ny medlem
PerM Skrev:
> Ja, jag såg det. Min fundering var rent allmänt
> och INTE riktad mot någon specifik person i denna
> tråd. Anledningen till att jag funderade var att
> på flyget hem från staterna läste jag en artikel
> som tog upp problemet med barnvagnar som
> marknadsföres som träningsredskap (dom där
> trehjuliga farkosterna). Ställer man sig vid någon
> av infarterna till Central Park ser man hur många
> som helst som kommer springande med dessa
> barnvagnar i väldigt hög fart. Denna trend blev
> ganska märkbar även i Stockholm i somras. Enligt
> den artikeln var det många barn som skadades eller
> dödades vid olyckor med dessa barnvagnar. Den
> främsta orsaken var att de oftast satt med
> ansiktet i färdriktningen och deras nacke klarade
> inte av en sammanstötning. Det jag vänder mig emot
> är att många verkar så stressade idag så de måste
> ta med sig sina små barn på träningsrundan vilket
> jag tycker är fel. Däremot en utflykt med familjen
> i lugnt tempo så är dessa vagnar super.

Dumt folk finns det gott om. Dock finns det lika många korkade journalister som vinklar hårt på lösa rykten. Jag har också läst om "alla" olyckor som påstod ha hänt och det verkar som stressade människor har sprungit ut framför bilar i högre grad än med "vanliga" barnvagnar och en sidosmäll är ju illa oavsett vagn. Sen händer det fler olyckor totalt med barnvagar inblandade också enligt vissa.

Vi hade främst en Babyjogger för att fortfarande kunna gå mycket istället för att köra bil och vara i naturen i lika stor grad som innan dottern. Det var nog framför allt terrängegenskaperna vi värderade högst alltså. Varför man automatiskt ska köra fort med en sån är jag också lite förundrad över, men jag är inte löpare på nåt vis å andra sidan. Dom riktiga idioterna däremot är nog dom som kör inlines med ungen i joggingvagn. Där borde nog nästan ungen tvångsomhändertas...

jns

Ny medlem
hej

Har precis en sådan, köpt av damen i fråga. Funkar kanon att lämna o hämta på dagis i samt badutflykter osv. Enda är att det tränger in vatten vid ihållande regn, sömmarna är inte tejpade. Kan också bli lite trångt i innerhöjd för grabben som fyller 5 nu snart. Iaf med overall, mössa o hjälm. Man vill ju gärna ha iaf nätet nere för att undvika "stenskott".

Hade jag tänkt ha den till längre cykelsemster så skulle jag nog satsa på en lite finare variant (lättare, regntät), gärna med möjlighet att köra som en trehjulsvagn utan cykel.

Calle F

Ny medlem
jns Skrev:
> hej
>
> Har precis en sådan, köpt av damen i fråga. Funkar
> kanon att lämna o hämta på dagis i samt
> badutflykter osv. Enda är att det tränger in
> vatten vid ihållande regn, sömmarna är inte
> tejpade. Kan också bli lite trångt i innerhöjd för
> grabben som fyller 5 nu snart. Iaf med overall,
> mössa o hjälm. Man vill ju gärna ha iaf nätet nere
> för att undvika "stenskott".

Det blir väl en kompromiss med höjden, antar jag. Vår Cannondale är högre än t ex en Burley och det är ju inget vidare i motvind. Sen är det väl billigare att tillverka en lägre också...

:)

Jubelero

Ny medlem
Beställde precis en sådan som PerM länkar till.
Fast från Tyskland, det blev billigare inbillar jag mig (fast ändå jävla dyrt).
17 ojrå för frakten
Bara nu inte lillkillen vägrar sitta i den....

http://www.bikeshop2000.de

Återkommer med recension.

//Håkan

*micke*

Ny medlem
Jag sonderar cykelkärremarknaden just nu och fastnat lite för Chariot, Cougar eller Cheetah. Flexibla och med lösningar som verkar vettiga. Men det kostar...

Är det bara för mig activekids.nu inte funkar?

PerM Skrev:
> Här finns en lite flexiblare vagn
>

PerM

Medlem
*micke* Skrev:
> Jag sonderar cykelkärremarknaden just nu och
> fastnat lite för Chariot, Cougar eller Cheetah.
> Flexibla och med lösningar som verkar vettiga. Men
> det kostar...
>
> Är det bara för mig activekids.nu inte funkar?
>
> PerM Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här finns en lite flexiblare vagn
> >
>
>
>
>
> Sponsrar Jompers Vätternrunda 2005

Den är lite seg måste jag säga http://www.activekids.nu/

*micke*

Ny medlem
Den är säkert jättefin. Kostar endast kring 10k i Svedala... :-|

museew Skrev:
> Denna verkar väl bra?
>

Calle F

Ny medlem
*micke* Skrev:
> Den är säkert jättefin. Kostar endast kring 10k i
> Svedala... :-|

Fullt pris för vår Cannondale låg väl på ca 4500 spänn -96/-97 och då är det ändå "bara" en cykelkärra. Den sålde visst inte så värsta bra överhuvud taget, och i Sverige knappt alls, och den gick ur produktion rätt snart efter vi hade köpt våran. Tur man är prylgalen... :)

jansson99

Moderator
Forumvärd
Japp, nu är den testad! Blev så inspirerad av din fråga att jag beställde en redan samma dag....

Jag ringde telefonnumret som stod på web-sidan, gjorde en beställning och fick kärran skickad till mig som bussgods. Det kostade 300 pix och kärran kunde hämtas vid bussgodsterminalen bredvid cityterminalen i Stockholm. Funkade perfekt.

Sen fick kartongen stå orörd tills i torsdag. Packade då upp den och monterade den. Inga verktyg behövdes. Snabbkopplingar och sprintar. Färdig att användas direkt ur kartong på mindre än 15 min! Helt godkänt.

När jag tittade lite närmare såg det lite snett ut där hjulaxeln var fäst vid ramen. Efter kontakt med säljaren och lite egna mätningar konstaterade vi att på min kärra var hjulaxeln ca. 5 mm sned. Jag fick en redogörelse för att det inte skulle påverka funktionen och att han aldrig hade haft problem med någon av sina egna kärror trots att även dessa visade siv vara lite sneda. Nu godtog jag detta eftersom priset är relativt lågt men tycker att han borde ha erbjudit en ny kärra utan diskussion. Detaljfinishingen är inte hundraprocentig men kärran känns gediget byggd och säker att användas ändå.

Fästet ska passa till flera olika cyklar....

citat från hemsidan:

- Inga extrafästen behöver monteras på de cyklar som man vill använda kärran till. Mycket enkelt att flytta kärran från en cykel till en annan.
- Inga verktyg behövs för att montera / demontera kärran eller för att fästa koppla den till olika cyklar.

....slut citat

Det står dock inget om att den inte passar till grövre ramar typ MTB. Till cyklar med skivbromsar funkar det bara om man har storlek 36 eller mindre i skor.
Jag hade tänkt att använda kärran tillsamman med min MTB-hoj men tji fick jag! Nu fick jag pumpa upp min gamla räser från tidigt 80-tal. Där fick fästet plats utan problem och mina två tjejer fick sin efterlänktade cykeltur tillsammans med pappa och farfar.

MEN, för att kunna använda kärran tillsammans med min MTB måste jag tillverka ett nytt fäste och en ny stång till cykeln. Är det någon på Happymtb som vet vart jag kan få hjälp att bocka till ett aluminiumrör någonstans i Stockholms norra delar?

Omdömet om kärran blir trots allt rätt gott ändå. Den är stadig och man känner den knappt när man cyklar på slätt underlag. Fästet är fjäderbelastat och sväljer de flesta ojämnheterna. Men Du bör tänka på att killen som säljer kärran är privatperson. Han kommer säkert att göra allt som står i hans makt för att slippa ta tillbaka kärror som anses felaktiga av någon anledning. Tror dessutom att liknande kärror nu även säljs av de större leksakskedjorna typ "TOYS'R'US"

20050402-002.JPG

Säkerhetsbältena ska justeras och spännas.

20050402-003.JPG

Det är farfar till höger. Jag är den smärta ynglingen i gul jacka......

20050402-004.JPG

Två mycket förväntansfulla tjejer. Ida närmast kameran och Johanna längst bort.

Alla "Edit": strul med bilderna

Sista Edit: flyttade bilden till Happyservern

Senast redigerad av en moderator:

jansson99

Moderator
Forumvärd
Snyggt! Får se om jag gör någonting liknande, eller om jag får till ett snabbfäste runt sadelstolpen.

Vad har Du för kärra?

// Jocke

Mr.Skalman

Ny medlem
Glöm inte bort att lägga nån bit gummi imellan så du inte skadar ramen...
Syns inte på bilden men det ligger ca 2mm gummibitar på varje sida..
Jag har en biltema cykelvagn...

Senast redigerad av en moderator:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer