Har ni en separat olycksfallsförsäkring?

Ringen

Aktiv medlem
Ni som cyklar mycket, har ni en separat olycksfallsförsäkring utöver hemförsäkringen?

De har nämligen ringt mig ca 20 gånger senaste månaderna och velat sälja på mig en sådan nämligen. Jag är / har vart tveksam och sen tar det emot att köpa något av någon som ringer o tjatar.

Har ni några tips isåfall på vilket bolag som är bäst när det gäller skador på cykel? Isåfall tar jag själv kontakt med dom istället ifall jag får för mig att teckna en sådan.

Jag fått väldigt bra hjälp av Trygg Hansa. Jag kraschade på Mallorca för två år sen. Då ersatte de resan, sjukhuset, cykel, kläder och allt runt omkring.

Jag hade nåt annat bolag förut, har förträngt vad de hette, där blev det ett jävla käbbel för att jag hade bockstyre på cykeln. De menade att det var en tävlingscykel och därför inte ingick i försäkringen.

Jag har haft bra erfarenheter av Folksam när jag kraschat och jag har då haft deras plusvariant på hemförsäkringen. Men eftersom TH har högre ersättningsbelopp på kraschade cyklar har jag nu gått över till dem. Har inte hört någon som klagat på TH bland mina cykelkompisar, tvärtom. Så kör på Trygg Hansa säger jag.

Skaffar du licens ingår en grundolycksfallsförsäkring via Folksam som täcker kroppsskada vid tävling och träning.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fått väldigt bra hjälp av Trygg Hansa. Jag
> kraschade på Mallorca för två år sen. Då
> ersatte de resan, sjukhuset, cykel, kläder och
> allt runt omkring.
>
> Jag hade nåt annat bolag förut, har förträngt
> vad de hette, där blev det ett jävla käbbel
> för att jag hade bockstyre på cykeln. De menade
> att det var en tävlingscykel och därför inte
> ingick i försäkringen.

På riktigt? Herrejävlar vad smarta människor det finns.

Trygg Hansa säger ni alltså, ska kolla upp. Tänker det är dumt att inte ha en försäkring om olyckan väl är framme.

Tänker ofta att... det händer aldrig mig. Vet att det är ett idiotiskt resonemang och ingen utgår väl från att något ska hända däremot OM det händer så kan det vara värt de där hundralapparna man lagt ut eller vad det nu kan kosta.

Plus mycket idiotiska bilister som tror att landsvägarna är en racerbana där högerregeln inte gäller längre.

Eh, trygg hansa skulle jag passa mig för. Kompisar med cykelrelaterade saker har bara problem med dem.
Dock har det varit cykeln själv, typ stöld och skada.

Jag har ifs stora hem, den har fungerar bra, för skada på cykeln via "drulle, jag ramlade klanten som jag är" delen.

Olycksdelen är väl ganska lika mellan bolagen? Den har ju finjusterats via skidsemestrar och annat under många år.

If har dessutom höjt värdet på cykel de täcker, vid stöld, till 15k utan extra tillägg. Du kan såklart teckna särskild försäkring om du vill men vem parkerar en hoj för över 15k utomhus?

Kanske är olika beroende på handläggare och hur man lägger fram sin sak. Men jag vet flera som fått nya ramar på sina kraschade 50k cyklar, via TH utan frågor och utan åldersavdrag.. det var det som var min motivering att byta faktiskt.

Jag tänker i första hand på om jag skulle bli påkörd och skada mig. I andra hand på skador av cykeln. I sista hand stöld då jag endast har cykeln som träningsredskap och en annan för transport inom stan.

Men ok TH låter ändå bra, gäller dock att läsa på vad som gäller och inte gäller. Det här med att inte få ha bockstyre låter ju bara befängt.

Prata direkt med olika försäkringsbolag. Lägg fram några scenarion som de får svara på. T.ex vad du får hjälp med om du kraschar på ett motionslopp, pendlarstråket eller på väg till ICA.

Prata direkt med olika försäkringsbolag. Lägg fram några scenarion som de får svara på.

+1

Blir mitt mission för måndag.

Glöm inte få det skriftligt, annars kan du nog tyvärr glömma att de svaren du får faktiskt gäller.

"- Eh, jo jag tror han hette Johan som jag pratade på telefon med hos er för två år sedan, han sa att jag skulle få ersättning.." :P

Jag har via mitt fackförbund. Saco anslutna brukar ha sånt inbakat i fackavgiften. Värt att kolla upp, tar allt från avbruta tänder till tvärnitande bilar..

Ja vi har TH och tyvärr har jag fått utnyttja den efter en ridolycka.
TH var de enda som täckte fälttävlan när jag var yngre, de andra vägrade ta i vad de kallade "extremsporter". Sen verkar de vara ett av ganska få som tillåter motionslopp (och tävling) på cykel så länge man inte tjänar större delen av sitt uppehälle via tävlingscykling.

TH var inte heller några som helst problem när min cross som stod fastlåst inomhus i trapphuset på jobbet blev stulen. Fick det mesta av ersättningen dagen efter och resten när jag mailade kvitton på beställd cykel och alla tillbehör. Dock var sommarvikarien som jag fick prata med först väldigt okunnig (förståeligt visserligen) så jag ringde igen och fick en vettig person på tråden.

Jag har också Trygg Hansa olycksfallsförsäkring och det är värsta grejen. Jag har två omfattande försäkringsärenden som ligger som RR här på happy.

Självfallet ska man ha olycksfallsförsäkring! Ju fler desto bättre. Är olyckan framme. Hemförsäkringen täcker skador på egendom, hjälp vid rättstvist, viss sjukvård. Har kompis som bröt nacken, hade dels egen och en via föreningen, en mille från vardera. De utan noll och ingenting. Rätt stor skillnad när man skadas allvarligt och kanske behöver bygga nytt/om, etc etc.

Ringde runt till Trygg Hansa, IF och även Folksam igår....

Trygg hansa var de värsta jag pratat med. Blev runtkopplad till 3eller 4 olika personer då de ej kunde svara på frågorna eller var bara 90% säkra och gissade fram svaren. Den sista personen jag pratade med sa att jag fråga för mycket och andra vill komma fram.

Då jag som potentiell kund vill veta vad jag köper och vad som ingår fråga jag om jag inte bara kunde få svar på frågan. Nej tänk om alla fråga så mycket (och då hade jag bara frågat 2 följdfrågor) Bad han då att sluta tjafsa och svara på frågorna istället (nu var jag måttligt irreterad) Idioten fortsatte bemöta mig arrogant och när jag fråga om det inte låg i hans intresse att jag köpte försäkring via dom brydde han sig inte, när jag då sa att hans chef nog vill jag köper ryckte han på axlarna och sa kanske det.

Vid detta läget sa jag bara hejdå och la på, så jag kom alltså inte fram till några priser eller fick svar på mina frågor.

Bra bemötande är viktigt, sista bolaget Folksam bemötte mig lugnt, sansat och tog sig tid att svara på alla mina frågor i tur och ordning, det de inte visste på rak arm kollade de upp åt mig utan något tjaffs. Inget gissande eller spekulationer vilket jag uppskatta, har ännu inte sagt ja men lutar nu starkt åt just Folksam.

Klart man skall ha en olycksfallsförsäkring. (Helst sjuk- och olycksfallsförsäkring)
Hemförsäkringen är rätt värdelös för personskador.

Hemförsäkringen verkar vara den som man "måste" ha för att få pengar för cykeln om den krashas i en olycka som jag förstog det. Olycksfallsförsäkringen täcker bara skador på mig själv eller mina kläde, glasögon mm men inte just cykeln. Det ska den andre personen som kört på mig (om det nu är så det gått till) står för, eller dennes försäkringsbolag.

Hemförsäkringen kan där gå in o täcka en viss del om cykeln går sönder (som jag förstog det)

Ofta är det rätt förmånligt via arbetsgivare eller fackförbund.

Vi har olycksfalls- och sjukförsäkring via Malins jobb och det kostar 20 kr per moment, dvs 80 kr / månad totalt. Och jag har läst det finstilta, inga märkliga undantag för cykling. Kampsport och fallskärmshoppning tror jag var undantagen, och jag undviker både närkontakt med andra cyklister och större luftfärder så jag klarar mig nog.

Har helt bytt alla mina försäkringar från IF till Folksam. If suger vad gäller cykel i vanliga hemförsäkringen och det krävs tilläggsförsäkring vilket blir dyrt, ingår i Folksams, billigare premier för exakt samma villkor också (frånsett försäkringsvärde för cykel då).

Olycksfallsförsäkringen helt samma villkor.

För övrigt kan man ju gärna ha hur många olycksfallsförsäkringar som helst, ersättning från samtliga. Själv har jag dock bara två, privat och via cykelfrämjandet.

Är man på väg till/från el på jobbet (el skola för den del) är man ju försäkrad via arbetsgivaren/skolan också. Bra villkor i skolförsäkringen iaf på 80-talet. Gratis nödvändig tandvård till och med året då man fyller 24 efter att man som sexåring var smart nog att springa uppför en isbelagd rutschkana...

Vilken otur för TH att ha sådan personal när du ringde. Men jag tror fortfarande att de har bäst villkor och ersättningsmodell.

Jag lyckades förstöra en ram med litet tillbehör på en lvg. Jag hade och har fortfarande hemförsäkringen hos Länsförsäkringar och de tog skadan helt och hållet utan att blinka. Jag har haft med dem att göra förut och tycker att de är mycket bra att ha att göra med.

Hemförsäkring per hushåll gäller ej som inneboende då måste samtliga personer ha försäkringar så länge man inte har ett förhållande med den man bor med.

Aliide skrev:
> Hemförsäkring är ju obligatorisk att ha.

Nej, det är frivilligt.

Kan tipsa om Akademikerförsäkrings olycksfallförsäkring, även om den kräver att man är med i något anslutet fackförbund. Försäkringen är i alla fall billig (60 kr i månaden), och innehåller ingen form av undantag för riskfyllda aktiviteter, vilket alla de andra hade sist jag kollade. Nu verkar just Trygg-Hansas undantag vara för "fallskärmshoppning, glid- och skärmflygning", vilket ju kanske inte spelar så stor roll på det här forumet, men det är värt att hålla koll på vilka undantag som finns.

Ja. Hos LF. Deras undantag är motorsport, kampsport och om man tjänar mer än ett prisbasbelopp om året på sporten. Inget om äventyrssport eller liknande om jag inte missar något.
Nu har jag ju den via licensen också iofs. Så två blev det visst.

Senast ändrad:
Någon som har en separat försäkring som täcker just sådana här ortopediska ingrepp som man kan behöva inom denna hobby.

Har nyligen varit till akuten med axeln (och 11 ggr förut också!) och man blir ju bara frustrerad varje gång. Det är ju sorgligt att behöva säga det men man får fel vård på allmånvården! Just för vanlig vård och så är det ju ok men just Ortopedi verkar de ha svårt för. Går man till en privatklinik så skulle man få magnetröntgen och rätt insats direkt, utan långa väntetider.

Kanske skulle vara värt att teckna en försäkring så man får det, någon som gjort det?

Svårt detta med försäkringar. så här är nuläget för min familj.
Hemförsäkring från Folksam. täcker stöld av cykel upp till 15000 kr vilket gör att jag tecknat extraföräkring för elcykeln som är dyrare än så, extra 900 kr per år. Fördelen med folksam är att de bara har 1500 i självrisk mot 25 % hos Trygghansa vilket känns väldigt högt. Fick tipset från en kille på folksam att ha trygghansa för personförsäkringar vilket vi har alla i familjen (trygg vuxen och trygga barn) som är bättre än folksams egna varianter.

Jag har även en sjukvårdsförsäkring från Länsförsäkringar via jobbet som jag inte använt ännu så kan inte säga så mycket om den men hoppas den är bra den dag jag behöver specialvårt, typ ortopediska ingrepp.

Är också väldigt nöjd med sjukvårdsförsäkring från Euroaccident som min fru använder. har fått väldigt snabb hjälp både vid gallsten och knäoperationer samt problem med hypofys. I vissa av dessa fall har den allmänna vården inte kunnat hjälpa till alls men Euroaccident har hjälpt till på en gång och kostat på en hel del andra tester som hjälpt till i diagnostiserandet av konstiga åkommer hon lider av. Värt varenda krona enligt mig och ger tillgång till privatkliniker.

Jag har en hel rad olika försäkringar. Har ingen bra koll. Räknar med att bli blåst på det mesta i ersättningsväg när nåt väl händer. Allra bäst vore nog att helt sumpa alla försäkringar och köpa fonder i stället.

Sambal Oelek skrev:
> Någon som har en separat försäkring som täcker
> just sådana här ortopediska ingrepp som man kan
> behöva inom denna hobby.
>
> Har nyligen varit till akuten med axeln (och 11
> ggr förut också!) och man blir ju bara
> frustrerad varje gång. Det är ju sorgligt att
> behöva säga det men man får fel vård på
> allmånvården! Just för vanlig vård och så är
> det ju ok men just Ortopedi verkar de ha svårt
> för. Går man till en privatklinik så skulle man
> få magnetröntgen och rätt insats direkt, utan
> långa väntetider.
>
> Kanske skulle vara värt att teckna en
> försäkring så man får det, någon som gjort
> det?

Att få vård i Sverige handlar inte om att ha rätt försäkring, utan om att söka vård på rätt sätt. Men för att besvara din fråga så har jag en olycksfallförsäkring från TryggHansa. För mig är det lukrativt.

jofahjalm skrev:

>
> Att få vård i Sverige handlar inte om att ha
> rätt försäkring, utan om att söka vård på
> rätt sätt. Men för att besvara din fråga så
> har jag en olycksfallförsäkring från
> TryggHansa. För mig är det lukrativt.

Trygg Hansas och Banshees aktier går ned varje gång du cyklar.

Olycksfallsförsäkring: Ja
Sjukvårdsförsäkring: Ja
Livförsäkring: Ja
Särskild cykelförsäkring: Nej

Olycksfall ja.

Jag har något erbjudande om sjukvårdsförsäkring mot bruttolöneavdrag på jobbet, funderat på att titta närmare på det men inte orkat än.

Rattnalle skrev:
> Olycksfall ja.
>
> Jag har något erbjudande om
> sjukvårdsförsäkring mot bruttolöneavdrag på
> jobbet, funderat på att titta närmare på det
> men inte orkat än.

Gör det innan det är för sent.

Olycksfallsförsäkring täcker bestående men efter skador orsakade av trauma/sjukdom (tex förlorat ben el annan kroppsdel/bruten nacke etc etc) även ersättning för förlorad arbetsinkomst vid sjukhusvård efter trauma. Har absolut ingenting att göra med att hamna före i någon kö till operation. Olycksfallsförsäkring kan man med fördel ha hur många som helst av. Och brukar dessutom ingå i både det ena och andra.

Verkar vara lite förvirring angående försäkringar. Hemförsäkring är sakförsäkring. Livförsäkring ger ersättning till efterlevande om du skulle dö.

Sedan finns också den där sjukvårdsförsäkringen som sätter hela Hälso- och sjukvårdslagen ur spel. Den som har råd kan köpa sig ut ur "kön". Lika vård på lika villkor och den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården. Men har man 10000 över per år så kan man köpa vård som utförs av samma läkare som du eventuellt skulle få vänta på (beroende på hur akut tex en operation är eftersom kön beror på att den med störst behov går före.

Men nu var det olycksfallsförsäkring ts frågade om.

geologen skrev:
> Räknar med att bli blåst på det mesta
> i ersättningsväg när nåt väl händer. Allra
> bäst vore nog att helt sumpa alla försäkringar
> och köpa fonder i stället.

+1
Tyvärr.

Börjar man räkna på hur mycket man betalar under livet och hur mycket man får ut går de flesta back på försäkringarna, oavsett vad det gäller.
Försäkringsbolagen är ingen Röda Kors-verksamhet.

Olycksfalls- och hemförsäkring kostar jordnötter. Tanken är inte att man ska tjäna pengar på att ha dessa, utan man betalar för trygghet.

Tillbaka
Topp