Hardtail i hellas?

hammrstrm

Medlem
Hardtail i hellas?
Hur är det att köra hardtail i hellas?
Ni som gör det, vad har ni för hoj? Hade ni hellre kört FS?

Vet att de är bättre lämpat för FS, men om man har en påsepengar som räcker till en hyffsad hardtail eller en budget FS.

Är de ändå pengar i sjön ? Eller ska man trolla med knäna och trolla fram ca7-8000 kr mer så man kan köpa en hyffsad FS?

(Körde tidigare FS i hellas och de va jäkligt skoj, men nu vill jag alltså testa Ht om jag nu inte ångrar mig efter första rundan...)

Gushem

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Allt funkar, jag cyklar både single-speed HT och köttig FS, skulle nog säga att båda är lika kul men på olika sätt, lättare stigar blir mer utmanande på HTn och man får jobba lite mer och blir tröttare/dålig på att cykla efter en kortare tid än om jag glider runt på fs-åket.

fitur

Ny medlem
Hardtail i hellas?
Jag har faktiskt exakt samma fråga som dig men känner att jag fått någorlunda svar på den genom att gå ut och testa själv, vilket förvisso är svårt när man lägger mycket pengar på något utan att veta vad man borde köpa.

Jag har nyss köpt en hardtail för att dels kunna få lite motion längs skogsstigar och dels för att kunna bikepacka där jag uppfattade att en heldämpad MTB får plats med mindre packning, vilket är viktigt för mig som campar med hammock, tarp, UB, etc...

Det är säkert fel att använda mig som referens eftersom jag bara använt cykeln i två veckor, någon timme om dagen, men de vändor jag tagit till Hellas, Dammtorpssjön och närliggande skogar har funkat mycket bra. Tog en amatör-tur längs Sörmlandsleden etapp 1 igår och cykeln fungerar mycket bra. Det är bara min obalans och feghet som sätter stopp.

I min uppfattning är det viktigaste någon form av dämpning och framförallt robusta däck.

Martinmat

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Låna en hoj av ngn trevlig happyit och testa? Torde ju vara bästa sätt. Hade kunnat låna ut min Big Wig men bor i Östersund så det blir nog lite opraktiskt 😄

Berk

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Frågan har kommit upp många gånger. Som flera har sagt, det berör mycket på personliga saker. Jag tycker att en HT funkar bra på släta eller mycket tekniska stig. Emellan föredrar jag FS. Hellas är mestadels (mycket) tekniskt, så man kör inte så snabbt och får inte mycket stryk från bakhjulen. Jag stå-cyklar mer än hälften av tiden och tycker det är roligare än sitta på en FS och "glida" över stigarna.
Allt funkar i Hellas geo-mässigt. Brant uppför och utför är det stabilare att ha lång reach och HTA med säg nära 66 grad. Med det berör också på om du vill har det enklare eller mer utmanande.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Jag kör både en fs trail/am/enduro-light och en 27,5+ am ht i Hellas. Båda är roliga, om jag ska kötta hårt neråt väljer jag oftast fs, men ska jag ut själv och eller inte hetsa nedåt och eller det är blötare i skogen, typ halva året, så tar jag gärna ht'n. Blir nästan säkert den idag.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Hur är det att köra hardtail i hellas?
Ni som gör det, vad har ni för hoj? Hade ni hellre kört FS?

Vet att de är bättre lämpat för FS, men om man har en påsepengar som räcker till en hyffsad hardtail eller en budget FS.

Är de ändå pengar i sjön ? Eller ska man trolla med knäna och trolla fram ca7-8000 kr mer så man kan köpa en hyffsad FS?

(Körde tidigare FS i hellas och de va jäkligt skoj, men nu vill jag alltså testa Ht om jag nu inte ångrar mig efter första rundan...)
Hallon! Jag kör helstelt i Hellas. Jag står och trampar hela tiden och har sadeln nerskjuten (har alltså ingen dropperpost). Äger även en heldämpad trail/AM-cykel men väljer 9/10 gånger den helstela i all typ av stockholmsterräng. Den heldämpade används på Löttningekullen eller liknande eller i de stora, riktiga bergen.

Går skitbra men jag tror du får räkna med ett par tunga veckor först så du kommer in i körstilen.

Stalle

Lars.E

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Jag har cyklat med 160mm FS, 80mm HT och helstel fatbike i Hellas. Allt funkar finafisken, men jag har roligast på fatbiken.
Men...
Det beror ju helt på hur du är som cyklist. Med HT och helstelt så är det ju superviktig att du är lätt i sadeln, snabb på att lyfta på rumpan och mjuk i kroppen i minsta lilla gupp medans du på en FS kan sitta mer planterad i sadeln och lägga energin på att trampa.
Vissa är ungefär lika snabb oavsett cykel och underlag medan vissa behöver en FS för att få flytet i cyklingen.
Försök att få låna en cykel i rätt storlek och far ut och ta en sväng med det sällskap du brukar cykla med så märker du om du fortfarande har samma tempo och att du orkar hela turen utan att bli helt mörbultad i kroppen.
Och sist men inte minst viktigt... Har du roligt?

etnica

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Okej. Kör du själv HT i hellas? Isf vad har du för hoj?
Vilka parametrar bör man titta på? Minsta slag? Gaffelvinkel från 66 och neråt?
Jag började köra på en Beone XC hoj och gick super men man flög över styret då och då. Nuförtiden Ragley blue pig men inte lika vältränad nuförtiden så blir mest fulgungs cykling.

Kommer inte ihåg gaffelvinklar, folk kör runt som tokar på XC hojar så strunt samma med gaffelvinkel. Behövs inte enduro hoj för hellas som vissa verkar tro.

gandhi

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Helstelt singlespeed går utmärkt i Hellas. Man får stå mycket (vilket är fostrande för tekniken), se till att ha bra handskar och bra grepp, brett styre och greppiga däck.

Lilla-my

Ny medlem
Hardtail i hellas?
Hej behöver lite tips e helt ny på detta och tänkte höra om tips på leder som innehåller mycket skog, inte allt för extrem stigningar runt hellas.

jofahjalm

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Det finns ju bra billiga FS och jag hade lätt valt det över en HT. Att man får ont i ryggen av att cykla ht är en happymyt som vägrar dö.

Aron

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Apropå ursprungsfrågan så minns jag en tid då hardtail-single-speed-29a var det hetaste man kunde cykla i Hellas. De allra coolaste körde dessutom med stel framgaffel. Vi cyklade samma stigar då som nu, men det gick såklart inte lika fort och droppen var betydligt beskedligare.

Edit: Det fanns en nivå till. De allra-allra coolaste cyklade fixie. På tex gula runt sjön.

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
När jag flyttade ner till storstan och äntligen kunde testa det mytomspunna Hellas körde de flesta man stötte på 26 tums hardtails med tveksam geo. Det funkade utmärkt, jag kan romantisera att ha en HT igen men i verkligheten föredrar jag nog FS ändå.

Berk

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Apropå ursprungsfrågan så minns jag en tid då hardtail-single-speed-29a var det hetaste man kunde cykla i Hellas. De allra coolaste körde dessutom med stel framgaffel. Vi cyklade samma stigar då som nu, men det gick såklart inte lika fort och droppen var betydligt beskedligare.
Makten är precis tillbaka där (jag överväger, men har redan för många cyklar).

Berk

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
När jag flyttade ner till storstan och äntligen kunde testa det mytomspunna Hellas körde de flesta man stötte på 26 tums hardtails med tveksam geo. Det funkade utmärkt, jag kan romantisera att ha en HT igen men i verkligheten föredrar jag nog FS ändå.
Man möter förvånansvärd (nyförtiden) många cyklister på 26", både HT och FS, främförallt på blå.

etnica

Aktiv medlem
Hardtail i hellas?
Har cyklat både hardtail och FS.

1. XC hardtail gör livet äventyrsamt och man får öva på OTB's
2. trail FS cykel, kunde nu ta steniga klättringar och flög inte över styret längre
3. AM/enduro HT går att cykla samma som nummer 2 men lite knixigare och roligare

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer