Hardtail-ram med plats för tretums däck

HK-47

Ny medlem
Eftersom det sällan är någon ordentlig vinter, eller pendlas särskilt mycket nuförtiden, tänkte jag ta min gamla snöpendlarhoj (en Serious El Capitan: https://www.bikester.se/serious-el-capitan-M801599.html?vgid=G1122752&cgid=36898, dock flera år gammal men det mesta verkar vara samma) och byta ut ramen mot någon med mer skogsvärdig geometri. Därför letar jag en ram med plats för tretums däck och jag kan återanvända det mesta på den cykeln. Gaffeln ska också bytas ut är det tänkt men det kanske får bli senare, beroende på vad ramen kostar. Billig har högre prioritet än snabb och lätt.
Den starkaste (och kanske enda) kandidaten jag hittat är den här: https://alpkit.com/products/sonder-frontier-frame-and-fork
Är det någon som har något tips?

Fredrik80

Aktiv medlem
Själv byggde jag om en fatbike till 29+ med 3.0 däck. Det rockar på vintern, klarar allt från asfalt till grus till snö.

soddamarre

Aktiv medlem
Jag har precis byggt upp en Sonder Frontier som vardagshoj, inspirerad av @såkket "helstelt-och-stål" Jag letade efter en helstel aluram i stil med karate monkey och sardinha (med lite lägre prislapp...). men aluminiumalternativen var inte så många...
IMG_1233.JPEG

Inte några 3"-däck på den dock, jag kör 29x2.0 nu.

erolwi

Aktiv medlem
Nordest sardhina?
Karate monkey
Electric queen

Ni har jag inte stenkoll men är inte ovanstående ganska lika den han redan har i geometrin? Läste posten som om han var ute efter något längre, flackare och lägre standover?

Sonder Transmitter
NS Eccentric

moros

Aktiv medlem
Ni har jag inte stenkoll men är inte ovanstående ganska lika den han redan har i geometrin? Läste posten som om han var ute efter något längre, flackare och lägre standover?

Sonder Transmitter kanske?
Sardinha 2 är både längre lägre och slackare än Frontiern som TS själv länkar ( i alla fall strl M som jag själv sneglat lite på)

Edit, såg att du pratade om Transmitter och TS om Frontier

Senast ändrad:

HK-47

Ny medlem
Jag har precis byggt upp en Sonder Frontier som vardagshoj, inspirerad av @såkket "helstelt-och-stål" Jag letade efter en helstel aluram i stil med karate monkey och sardinha (med lite lägre prislapp...). men aluminiumalternativen var inte så många...
Visa bilaga 465619
Inte några 3"-däck på den dock, jag kör 29x2.0 nu.
Det såg ju mycket bra ut! Och bra att veta att det finns möjligheter. Även om jag inte tänkte ha några lasthållare eller skärmar så är planen också att på sikt skaffa en uppsättning 29-tumshjul att byta med.

erik h

Aktiv medlem
Tänkte du dämpat eller helstelt, fort eller finlir?
Och hur stor 29+? Jag har nu Knard 3.0 på 30 mm och Bontrager XR2/Chupacabra på 21 mm, Knard ser helt ENORMT ut i jämförelse och jag tror inte bara det handlar om fälgen.

HK-47

Ny medlem

Sonder Transmitter
NS Eccentric

Sonder Transmitter
NS Eccentric

Transmittern hade jag tänkt från början men den verkar inte ha plats för däcken. NS Eccentric verkar ju intressant men svår att få tag i.
Geometrin får gärna vara längre och flackare men det behöver inte vara särskilt extremt. Det som framförallt är problemet med den befintliga ramen är att den är alldeles för kort även i den största storleken. Den funkar som pendlare med 110 mm stam, men inget jag vill ge mig ut i skogen med.

HK-47

Ny medlem
Tänkte du dämpat eller helstelt, fort eller finlir?
Och hur stor 29+? Jag har nu Knard 3.0 på 30 mm och Bontrager XR2/Chupacabra på 21 mm, Knard ser helt ENORMT ut i jämförelse och jag tror inte bara det handlar om fälgen.
Jag tänkte dämpad gaffel, men är även lite sugen på att testa helstel om man kan få med en sådan gaffel till ramen.
Vad gäller hjul tänkte jag bara flytta över de 27,5 jag har med Nobby Nic 3.0 på, jag har ingen riktig koll på vad det finns för andra 3-tumsdäck nuförtiden. Men på sikt tänkte jag även köpa en uppsättning 29-tums hjul att byta med.

erik h

Aktiv medlem
Ah, ja är det 27.5+ så är det kanske enklare, jag triggar mest på 29+ i klassiska tajta ramar eftersom det är så svårt och därmed ovanligt...

jolov

Aktiv medlem
Ah, ja är det 27.5+ så är det kanske enklare, jag triggar mest på 29+ i klassiska tajta ramar eftersom det är så svårt och därmed ovanligt...
Sett att vissa fått in typ 29 x2.8" bak och 3" fram på karate monkeyn. Är liite nyfiken på att prova

onegear

Aktiv medlem
Nä axeln hamnar lite längre bak än mitten av dropouten, sjukt tilltaget med utrymme från Surlys sida. Jag har en liten cykelverksamhet som bisyssla så jag har konto hos NordicTrade som tar in Surly i Sverige och lyckades få tag på lite fina grejer. Tyvärr är det jättesvårt att få tag på nånting alls från Surly nu... Brorsan och jag har byggt ett gäng cyklar baserade på Surly ramar genom åren. Otroligt roliga hojar.

jolov

Aktiv medlem
Snyggt! Vad får du för yttermått på det där, yttersta dubb? WTB Ranger 3.0?

Chupacabra/XR har jag ca 72 mm på, 78 mm på Knard på i30.
Ca 76mm för både trailboss och ranger 3.0" monterat på i45

men har inte pumpat däcken sen slutet oktober, så kanske 77-78 beroende på däcktryck

etnica

Aktiv medlem
Yeti ARC tar ganska säkert 3.0.
Sitter 2.6 på min och finns gott om utrymme kvar. 1.5cm kvar på varje sida.

onegear

Aktiv medlem
Snyggt! Vad får du för yttermått på det där, yttersta dubb? WTB Ranger 3.0?

Chupacabra/XR har jag ca 72 mm på, 78 mm på Knard på i30.
Har inte mätt faktiskt utan hjulen är från en Krampus som vi testade och till vår förvåning passade. WTB Ranger 3,0 stämmer, med lite casing och fast rolling. Otroligt bra däck med mycket grepp trots det lilla mönster det har. Just nu rullar Karate Monkeyn med 27,5x3,0 och helstel gaffel men det gillar inte mina handleder så det åker nog på en dämpgaffel snart.

jolov

Aktiv medlem
Dumma tråd, nu råkade jag ju beställa mig en Karate Monkey ram... :-)
Personlig åsikt. Kör 29. Då kan du köra mellanbredd på fälgarna, typ 35mm och kunna växla mellan typ 2.35" och 2.8" beroende på hur du vill använda den.

Eller om du vill köra 27.5, gå inte upp på 3" och i45 utan stanna vid 40mm inner och typ. 2.8"

erik h

Aktiv medlem
Nä axeln hamnar lite längre bak än mitten av dropouten, sjukt tilltaget med utrymme från Surlys sida. Jag har en liten cykelverksamhet som bisyssla så jag har konto hos NordicTrade som tar in Surly i Sverige och lyckades få tag på lite fina grejer. Tyvärr är det jättesvårt att få tag på nånting alls från Surly nu... Brorsan och jag har byggt ett gäng cyklar baserade på Surly ramar genom åren. Otroligt roliga hojar.

Det där är sjukt bra jobbat, full 3.0 på kedjestag runt 440 mm då om det är den nya KM med lite kortare stag?

erik h

Aktiv medlem
Hur stor klinga och med vilken kedjelinje/BB-bredd får du dit då? Utmaningen är ju såklart större om man ska ha 32 tänder på 52 mm än om man spejsar ut allting en bit till alt bara kör smådrev, men 52 mm är ju defactostandard för SS, svårt att smita från den.

jolov

Aktiv medlem
Hur stor klinga och med vilken kedjelinje/BB-bredd får du dit då? Utmaningen är ju såklart större om man ska ha 32 tänder på 52 mm än om man spejsar ut allting en bit till alt bara kör smådrev, men 52 mm är ju defactostandard för SS, svårt att smita från den.
32t boost får plats, boost bak, men hg body så kan man ju finlira med kedjelinjen

BuTTuS

Aktiv medlem
Personlig åsikt. Kör 29. Då kan du köra mellanbredd på fälgarna, typ 35mm och kunna växla mellan typ 2.35" och 2.8" beroende på hur du vill använda den.

Eller om du vill köra 27.5, gå inte upp på 3" och i45 utan stanna vid 40mm inner och typ. 2.8"
Ja 29” är väl tanken, men längre än så har jag inte tänkt😊
Har länge letat efter nån begagnad ram men nu blev det den här, och hoppas hitta bra å billiga delar på köp och sälj så vi får se var det slutar. Jag har inte bråttom så...

onegear

Aktiv medlem
Det där är sjukt bra jobbat, full 3.0 på kedjestag runt 440 mm då om det är den nya KM med lite kortare stag?
Jag kommer inte ihåg när den lila KM n dök upp... typ 2017-18... den har hängt med ett tag i både brorsans och mina händer... Jag brukar sällan mäta och räkna utan testar rent fysiskt om saker funkar sen kör jag... Just i den skepnaden som på bilden är brorsan ute på den och har anpassat den för honom. 32t är det på klingan är det iaf.

erik h

Aktiv medlem
32t boost får plats, boost bak, men hg body så kan man ju finlira med kedjelinjen

55 mm då va?

Det är kanske det man ska designa för nu ändå, plötsligt börjar det bli rätt lätt med det där med kedjestag och trenolloer. Men haken med 148 boost tänker jag är att det inte finns många rena SS-nav att tillgå då. Bara premium med kort body som i9, CL, Onyx osv men det ändras kanske över tiden. Idag vill väl ingen köpa något med 142...

jolov

Aktiv medlem
55 mm då va?

Det är kanske det man ska designa för nu ändå, plötsligt börjar det bli rätt lätt med det där med kedjestag och trenolloer. Men haken med 148 boost tänker jag är att det inte finns många rena SS-nav att tillgå då. Bara premium med kort body som i9, CL, Onyx osv men det ändras kanske över tiden. Idag vill väl ingen köpa något med 142...
Precis, 55mm kedjelinje. Antagligen så skulle ett 30t få plats med 52mm (om man inte behöver köra garbaruk)

dedikerade ss, tänker du gänga med löst frihjul?

erik h

Aktiv medlem
Japp. Rent och fint. Särskilt när man vänder det och bultar fixiedrev på bromsspindeln. Ingen ful body på vänstersidan som hänger runt. 53 mm får man ju då ungefär.

BuTTuS

Aktiv medlem
Ja 29” är väl tanken, men längre än så har jag inte tänkt😊
Har länge letat efter nån begagnad ram men nu blev det den här, och hoppas hitta bra å billiga delar på köp och sälj så vi får se var det slutar. Jag har inte bråttom så...
Med risk för lite tråd-kap:
Jag klickade bara hem en ram snabbt innan jag ångrade mig, kommer jag att behöva köpa de två sista delarna också för att kunna köra 29” boost hjul? Är axlarna för boost?

Contents:
- 1 x Surly Karate Monkey frame
- 1 x Surly Karate Monkey fork
- 1 x Surly stainless steel seatpost clamp
- 1 x Surly HU0138 front thru-axle
- 1 x Surly HU0134 rear thru-axle
- not incl. Karate Monkey spacer
- not incl. Gnot Boost rear axle adapter

jolov

Aktiv medlem
Med risk för lite tråd-kap:
Jag klickade bara hem en ram snabbt innan jag ångrade mig, kommer jag att behöva köpa de två sista delarna också för att kunna köra 29” boost hjul? Är axlarna för boost?

Contents:
- 1 x Surly Karate Monkey frame
- 1 x Surly Karate Monkey fork
- 1 x Surly stainless steel seatpost clamp
- 1 x Surly HU0138 front thru-axle
- 1 x Surly HU0134 rear thru-axle
- not incl. Karate Monkey spacer
- not incl. Gnot Boost rear axle adapter

det är lungt.
Adaptrarna behöver du bara ifall du ska köra 135/100mm nav. Karate-spacern är bara om du vill ha ett "stopp" för att konsekvent få hjulet längre bak i dropouten

HK-47

Ny medlem
Uppdatering!
Jag försökte beställa en Sonder Frontier-ram men det stod i kassan att de inte kunde leverera just nu. Jag frågade supporten och fick då följande svar:
"I am afraid due to anti-dumping laws of some items, the frontier frames included, we are now unable to supply to European customers now we have left the EU."

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer