Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

liveforthis

Aktiv medlem
@Berk 59mm mäter mitt 2.4wt på 25mm fälg vid 19psi. Så det är 2mm smalare än märkningen (61mm).
IMG_20230505_102604_234.jpg
IMG_20230505_102707_922.jpg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Visa bilaga 623845 Stoic 2 ser så kul ut att kanske borde man skaffa en tredje till familjen.
Just när jag tänkte fråga om (...Epic ht, Chisel...) det inte är lika bra att merga tråden med någon gravel-tråd så dyker det här inlägget upp och värmer mitt hjärta 😍

utbrott

Aktiv medlem
A5765CBE-9D55-4AE8-B065-B58234CECA88.jpeg

Ger det här med SPD en chans till. Fan det är ju riktigt gött på hardtailen ändå, man kan slappna av i ben och fötter på ett annat sätt. Det enda läskiga tycker jag är när man verkligen måste satsa 100% uppför någonting riktigt tekniskt och brant men det kanske ger sig med tiden.

DarthVidar

Aktiv medlem
Kan vi inte bara få bort dom, helt?
Ingen förtjänar tråkiga cyklar.
Men va fan, många stigar som man ser på bilderna är ju så välmanikyrerade så det borde vara som att cykla på vilken cykelbana som helst! Sen att man cyklar där på en ”Aggro-ht” gör väl ingen skillnad (eller jo, det blir eventuellt tråkigare än med en xc-ht).

Och om man tänker på hur ”hardcore hardtails” såg ut när denna tråd skapades så är en dagens epic inte så ”far off” ändå…just sayin.

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Men va fan, många stigar som man ser på bilderna är ju så välmanikyrerade så det borde vara som att cykla på vilken cykelbana som helst! Sen att man cyklar där på en ”Aggro-ht” gör väl ingen skillnad (eller jo, det blir eventuellt tråkigare än med en xc-ht).

Och om man tänker på hur ”hardcore hardtails” såg ut när denna tråd skapades så är en dagens epic inte så ”far off” ändå…just sayin.
Don efter cyklar. Om vi slapp xc-cyklar i bröt-tråden så skulle vi nog slippa xc-vägarna också.

Om man jämför den cykel Glitch köpte, Sonder Transmitter, så hade den då 130 mm gaffel och 65° HA. Och 2.8"-däck.
Chisel har 100 mm och 68°, och epic 100 mm och 68,5°, och Fast track-däck. Så inte ikapp för fem öre. Just saying.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har en cykel som är äldre än tråden med 140slag och 66.5° HA. Och den räknades inte ens som brötcykel på sin tid.

"Long low slack" och "modern geo" är inte så himla nytt nu längre, åren går fort :o

DarthVidar

Aktiv medlem
Don efter cyklar. Om vi slapp xc-cyklar i bröt-tråden så skulle vi nog slippa xc-vägarna också.

Om man jämför den cykel Glitch köpte, Sonder Transmitter, så hade den då 130 mm gaffel och 65° HA. Och 2.8"-däck.
Chisel har 100 mm och 68°, och epic 100 mm och 68,5°, och Fast track-däck. Så inte ikapp för fem öre. Just saying.
Tråden handlar väl mer om att ha kul på brötig Stig än vilken penisförlängare man har. Sen vilken cykel glitch valde spelar väl ingen som helst roll. Men en 2023 epic jämfört med 2017s honzo (en cykel som nämndes i första posten) är inte milsvida från varandra.

Sen vad gäller xc-stigarna så tänker jag främst på bilder postade av några av trådens flitigaste skribenter, och de cyklas med cyklar och däck som måste göra cyklingen plågsamt tråkig (dvs en hta så gaffeln går parallellt med marken och däck som får traktordäck att framstå som slicks).

Sen kan jag tycka att det är lite kul att det gnälldes som fan hör på forumet när en viss person försökte prångla på nybörjare de cyklar som det vurmas för här. Då var det minsann jätteviktigt att framhålla hur fantastiskt det var med xc-hojar. Men nu duger dessa xc-hojar tydligen knappt att cykla till affären med.

Så sluta tramsa och gnälla över att folk gör något så barockt som att ha kul i skogen med xc-cyklar. Dela deras glädje istället, var inte en dryg snobb.

Lozinski

Medlem
Andra rundan med nya epicen. Har precis täckt den med ridewraps skyddsplast som för övrigt var väldigt enkelt att få på och den stora fördelen är att smuts inte fäster lika bra, så väldigt enkelt att bara spola av cykeln.

Testade idag även clip ins för första gången. Sjukt läskigt men vilken otrolig skillnad i ork och kraft.

Yes, kastar väl bensin på elden här mitt i diskussionen om Xc cyklar men måste säga att den här duger alldeles gott här i stockholms skogar. (som jag ärligt talat kommer cykla 98% av min tid i) Ett plus är att den är sjukt kul och rapp på asfalt som jag behöver åka på för att ta mig till skogen ☺️

Är helt hooked på mtb nu iaf och har anmält mig till lida loppet i slutet av maj. Stort tack till hela forumet med duktigt folk som inspirerade mig att välja rätt i cykeldjungeln!

Må gott och ge er ut!

Bilagor

• IMG_3468.jpeg
    IMG_3468.jpeg
    1.2 MB · Besök: 47

Lotta B

Aktiv medlem
Tråden handlar väl mer om att ha kul på brötig Stig än vilken penisförlängare man har. Sen vilken cykel glitch valde spelar väl ingen som helst roll. Men en 2023 epic jämfört med 2017s honzo (en cykel som nämndes i första posten) är inte milsvida från varandra.

Sen vad gäller xc-stigarna så tänker jag främst på bilder postade av några av trådens flitigaste skribenter, och de cyklas med cyklar och däck som måste göra cyklingen plågsamt tråkig (dvs en hta så gaffeln går parallellt med marken och däck som får traktordäck att framstå som slicks).

Sen kan jag tycka att det är lite kul att det gnälldes som fan hör på forumet när en viss person försökte prångla på nybörjare de cyklar som det vurmas för här. Då var det minsann jätteviktigt att framhålla hur fantastiskt det var med xc-hojar. Men nu duger dessa xc-hojar tydligen knappt att cykla till affären med.

Så sluta tramsa och gnälla över att folk gör något så barockt som att ha kul i skogen med xc-cyklar. Dela deras glädje istället, var inte en dryg snobb.
Gör den? Om man bortser från att det låter som om en stigcykel bröts sönder så handlar den om just ht:s som är kul för teknisk stigcykling. Sen kan det väl vara ok imo med lite sidospår men vet inte hur stort intresse jag har av att se xc-jonnar, det finns säkert andra trådar för det, vad vet jag.

Penisförlängare - nä, jag bara låter bli att kommentera det :)

Der Kaiser

Aktiv medlem

Det var Glitch som startade tråden, så jo, jag tycker det spelar roll.
Drygast är väl ändå du här: "penisförlängare", "tramsa", "dryg snobb", säga att cyklingen måste vara tråkig som den utförs i tråden (gläds åt deras glädje istället, surpuppa :-P )
Skapa en xc-cyklingstråd om du tycker att det är för lite xc i Happy och låt Buskul bryta stigcyklar bäst han vill och dela hans glädje istället 🙂

Senast ändrad:

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag trodde tråden handlade om att SpaceTraffic skulle få visa upp sin musik, som alla trådar.

Sen måste jag be lite om ursäkt för att jag visar bilder på min brötiga HT på släta stigar.
På dom brötiga stigarna brukar jag vara fullt upptagen med att vara på cykeln, inte bredvid med kameran i hand.
Man kanske borde bättra sig på den fronten!

SpaceTraffic

Aktiv medlem
Jag trodde tråden handlade om att SpaceTraffic skulle få visa upp sin musik, som alla trådar.

Sen måste jag be lite om ursäkt för att jag visar bilder på min brötiga HT på släta stigar.
På dom brötiga stigarna brukar jag vara fullt upptagen med att vara på cykeln, inte bredvid med kameran i hand.
Tog bort den, sorry du störde dig, du kunde trycka MUTE annars. Ha en skön dag! Hoppas du mår fint!

Berk

Aktiv medlem

Det är svårt att tar bilden av sig själva när man hoppar (dock verkar josofin klarar av det rätt bra). Tur att min son hoppar mer än jag och jag har kameran.

DarthVidar

Aktiv medlem
Gör den? Om man bortser från att det låter som om en stigcykel bröts sönder så handlar den om just ht:s som är kul för teknisk stigcykling. Sen kan det väl vara ok imo med lite sidospår men vet inte hur stort intresse jag har av att se xc-jonnar, det finns säkert andra trådar för det, vad vet jag.

Penisförlängare - nä, jag bara låter bli att kommentera det :)
Precis! Så om man tycker att en xc cykel är en kul cykel på brötiga stigar är man alltså trots allt välkommen att posta sin xc-ht här! Då känns det som att vi har rett ut det nu!

Personligen har jag mycket roligare på teknisk stig med min helstela 29a (baserad på en såndär förhatlig xc-cykel) än jag hade med min Bigwig, Sentier eller Surge mfl. Men eftersom den inte ser ut på ett visst sätt så får jag inte posta den här, trots att jag cyklar på ställen i skogen där folk med heldämpat tvekar. Detta är verkligen så sjukt töntig.

Men det var längesedan jag hängde aktivt här på happy så jag glömde att detta är forumet där att vara exkluderande är något fint.

DarthVidar

Aktiv medlem
Det var Glitch som startade tråden, så jo, jag tycker det spelar roll.
Drygast är väl ändå du här: "penisförlängare", "tramsa", "dryg snobb", säga att cyklingen måste vara tråkig som den utförs i tråden (gläds åt deras glädje istället, surpuppa :-P )
Skapa en xc-cyklingstråd om du tycker att det är för lite xc i Happy och låt Buskul bryta stigcyklar bäst han vill och dela hans glädje istället 🙂
Fast hela premissen för tråden är väl ändå att inspirera folk till att cykla ht på brötig stig och ha kul? Att inspirera dem som ännu inte upptäckt det roliga i detta och genom att dela med sig av sina erfarenheter inspirera andra i valet av cykel, däck osv. Samt såklart en tråd där de redan frälsta kan utbyta erfarenheter. Men med tanke på trådens namn så tänker jag att kärnan i tråden ändå är att ha kul med en ht på brötig sig.

För Glitch innebar det en ht med vissa egenskaper, för mig innebär det en ht med lite andra egenskaper, men jag cyklar delvis i samma sorts terräng tänker jag mig.

Lotta B

Aktiv medlem
Precis! Så om man tycker att en xc cykel är en kul cykel på brötiga stigar är man alltså trots allt välkommen att posta sin xc-ht här! Då känns det som att vi har rett ut det nu!

Personligen har jag mycket roligare på teknisk stig med min helstela 29a (baserad på en såndär förhatlig xc-cykel) än jag hade med min Bigwig, Sentier eller Surge mfl. Men eftersom den inte ser ut på ett visst sätt så får jag inte posta den här, trots att jag cyklar på ställen i skogen där folk med heldämpat tvekar. Detta är verkligen så sjukt töntig.

Men det var längesedan jag hängde aktivt här på happy så jag glömde att detta är forumet där att vara exkluderande är något fint.
Nej :) Det finns obegränsade möjligheter att skapa dom trådar man vill, det kan vara vettigt att hålla sig till det scope som finns i en viss tråd. Jag tvivlar på att det är särskilt många som tycker det är störtkul att studsa sig nedför med fullhöjd sadel hotfullt under magen. Många med mig har säkert redan gjort det för många år sen. Att du tycker det är kul ju lite intressant och roligt. Visa gärna en film där du kör en riktig downhilllöpa på en xc-hoj, det hade jag tyckt var kul att se ;)

Jag som har hängt här under många år med längre uppehåll ibland delar inte din uppfattning. Vi kan definitivt enas om att tycka olika. Jag ser det som att det finns något för alla, man behöver bara inte kräva att alla delar ens åsikt.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Titta på den här, och fundera på hur mycket en van skulle passa in i en "visa din sportbil"-tråd.

Skulle du känna dig exkluderad om du inte fick posta en van i en sådan tråd?
Jag tycker Happy över lag är oerhört inkluderande, men vissa jagar exklusion (är det ett ord) till varje pris.

N_sandstrom

Aktiv medlem
App app app...nu rycker trivselpolisen ut (jag), tycker att det är för lite stigcykel i ditt inlägg och möjligen lite mkt passiv a.... ;)

Skojar bara :)
Det jag samtidigt fick i inkorgen var däremot lite mer passivaggresivt.
Tror jag. Är inte riktigt säker på om det var en inbjudan eller ett hot 😮

Marklyft

Aktiv medlem
Titta på den här, och fundera på hur mycket en van skulle passa in i en "visa din sportbil"-tråd.

Jag tycker Happy över lag är oerhört inkluderande, men vissa jagar exklusion (är det ett ord) till varje pris.
Jag känner lite så, att bara för att man cyklar sin xc hardtail i brötet, så hör den inte riktigt hemma i den här tråden.

liveforthis

Aktiv medlem
Fan nu är jag ju förvirrad, men provar va ute igår och körde en sväng, men så stannar jag sällan i dom brötigaste partierna och tar bild. Så här är det ju "xc" betongslät. (Ursäktar särskrivningen med) inte enns min mobil klarar av att korrigera min textning.
IMG_20230505_190559_550.jpg

Berk

Aktiv medlem
Fan nu är jag ju förvirrad, men provar va ute igår och körde en sväng, men så stannar jag sällan i dom brötigaste partierna och tar bild. Så här är det ju "xc" betongslät. (Ursäktar särskrivningen med) inte enns min mobil klarar av att korrigera min textning. Visa bilaga 624102

När man väljer vänster ska man springa uppför?

stigmarodören

Aktiv medlem

SpaceTraffic

Aktiv medlem
Det jag samtidigt fick i inkorgen var däremot lite mer passivaggresivt.
Tror jag. Är inte riktigt säker på om det var en inbjudan eller ett hot 😮
Ett skoj som när rappare brukade tjafsa så tog dem det vänligt på micken, eller beatmakers som Battle:A med beats. Jag mena battle som cykeltävling (vänskaplig sådan) jag kommer förlora stort såklart men kul å kämpa.

Du rådissade mig å jag föreslog ett battle på hojen! :-) å ska du hålla på å rådissa andra är det bättre att ta det på hojen i ett battle än å hålla på å hata på nätet! Karma du vet!

Kan bli en kul video, men igen, jag kommer förlora (otränad). Men ställer upp!

DarthVidar

Aktiv medlem

Fast detta startade inte som en ”visa din AM-ht”-tråd. Tråden har sitt ursprung i denna önskan:

”Cykeln skulle i så fall användas som busig stigcykel för stökiga rotiga steniga stigar där det är jag som trampar, typisk Hellasterräng med andra ord. Viktigt att cykeln "känns kul" att cykla på, det får inte vara en tokstabil men trist historia. Den ska också ha vettiga klätteregenskaper då det ska trampas upp och ner som stigen vill.
Det är heller inte aktuellt med en svindyr customram”

Detta skulle kunna inkludera en hel del hardtails beroende på vad man har för preferenser. Det talades ju till och med om DJ-cyklar i början, Trek Stache var en het kandidat (som geometrimässigt var en xc hoj fast med feta däck, inte så långt ifrån en 2023 Epic…), On-One Parkwood mfl. nämndes. Det var ju knappast en ”hello Dave” som efterfrågades. Utan en ht som är kul på ”stökiga rotiga steniga stigar” och det är väl upp till var och en att avgöra vad det är. Sen att folk som föredrar denna terräng ofta gillar lite milt överbyggda cyklar är väl en annan sak.

Men om vi skall vara riktigt petiga och gå efter glitch önskan i första posten så är det säkert en del cyklar som är lite för överbyggda och/eller för dyra för att vara med här. Sorry, men alla hojar som går för långt åt DH-hållet eller är att betrakta som dyr custom får hålla till i en annan tråd!

Senast ändrad:

Lotta B

Aktiv medlem
Fast detta startade inte som en ”visa din AM-ht”-tråd. Tråden har sitt ursprung i denna önskan:

”Cykeln skulle i så fall användas som busig stigcykel för stökiga rotiga steniga stigar där det är jag som trampar, typisk Hellasterräng med andra ord. Viktigt att cykeln "känns kul" att cykla på, det får inte vara en tokstabil men trist historia. Den ska också ha vettiga klätteregenskaper då det ska trampas upp och ner som stigen vill.
Det är heller inte aktuellt med en svindyr customram”

Detta skulle kunna inkludera en hel del hardtails beroende på vad man har för preferenser. Det talades ju till och med om DJ-cyklar i början, Trek Stache var en het kandidat (som geometrimässigt var en xc hoj fast med feta däck, inte så långt ifrån en 2023 Epic…), On-One Parkwood mfl. nämndes. Det var ju knappast en ”hello Dave” som efterfrågades. Utan en ht som är kul på ”stökiga rotiga steniga stigar” och det är väl upp till var och en att avgöra vad det är. Sen att folk som föredrar denna terräng ofta gillar lite milt överbyggda cyklar är väl en annan sak.

Men om vi skall vara riktigt petiga och gå efter glitch önskan i första posten så är det säkert en del cyklar som är lite för överbyggda och/eller för dyra för att vara med här. Sorry, men alla hojar som går för långt åt DH-hållet eller är att betrakta som dyr custom får hålla till i en annan tråd!
Bra jobbat där! Eller...:D

Topp