Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

liveforthis

Aktiv medlem
Slängde på mitt butcher black Diamond bakdäck på min mullet setup.
IMG_20230512_194927_507.jpg
IMG_20230512_195032_024.jpg

Lotta B

Aktiv medlem
IMG_4205.jpeg

Mkt ostylad bild från idag…härlig tur på snustorra stigar trots liten flygtur över styret på snabb transport på enkel stig. Hade inte tillräckligt fokus på små stubbar där, det får jag ha när jag inte räddas från klanterier av en rejäl gaffel.

En annan grej, har blivit fs-skolad dom senaste åren så fick några genomslag bak. Är lite intresserad av tubeless men inte tillräckligt motiverad ännu, men det kanske kommer🤔

Berk

Aktiv medlem
En annan grej, har blivit fs-skolad dom senaste åren så fick några genomslag bak. Är lite intresserad av tubeless men inte tillräckligt motiverad ännu, men det kanske kommer🤔

Om man cyklar MTB är tubeless nästan obligatorisk. Om man cyklar stökig stig är tubeless obligatorisk. Om man cyklar stig-HT är tubeless oumbärlig.

Är just tillbaka från en happygruppcykling där två körde hardtail utan tubeless. En fick genomslag, så hela gruppen måste vänta fem minuter (som gav en av några efterlängtad paus).

Tubeless på MTB är enkelt på en MTB och man behöver bara fylla på två eller tre gånger om året.

Lotta B

Aktiv medlem
Om man cyklar MTB är tubeless nästan obligatorisk. Om man cyklar stökig stig är tubeless obligatorisk. Om man cyklar stig-HT är tubeless oumbärlig.

Är just tillbaka från en happygruppcykling där två körde hardtail utan tubeless. En fick genomslag, så hela gruppen måste vänta fem minuter (som gav en av några efterlängtad paus).

Tubeless på MTB är enkelt på en MTB och man behöver bara fylla på två eller tre gånger om året.
Och jag gissar på att det inte blir samma sak att ha tyngre casing på däcken med slang? För då hade man väl gjort det istället. Jag gillar när däcken formar sig fint runt ojämnheter men vill ju inte buckla fälgarna, då misstänker jag att det blir knepigt med tubeless. Känns ju inte så skoj att öka på vikten bak med en insert men eftersom många gör så är det väl vägen att gå.

MagerValp

Aktiv medlem
Och jag gissar på att det inte blir samma sak att ha tyngre casing på däcken med slang? För då hade man väl gjort det istället. Jag gillar när däcken formar sig fint runt ojämnheter men vill ju inte buckla fälgarna, då misstänker jag att det blir knepigt med tubeless.
Tvärt om. Hurivida du dänger i fälgen är en fråga om tryck och det är samma om du kör slang eller slanglöst. Däremot så försvinner risken för genomslagspunka och det blir möjligt att köra med insert för att skydda fälgen, trots lågt tryck. Däcket blir också mer följsamt utan slang i.

Känns ju inte så skoj att öka på vikten bak med en insert men eftersom många gör så är det väl vägen att gå.
Kör du inte tubolito eller liknande så är det inga problem att hitta insert + vätska + ventil som väger mindre än en vanlig slang.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Och jag gissar på att det inte blir samma sak att ha tyngre casing på däcken med slang? För då hade man väl gjort det istället. Jag gillar när däcken formar sig fint runt ojämnheter men vill ju inte buckla fälgarna, då misstänker jag att det blir knepigt med tubeless. Känns ju inte så skoj att öka på vikten bak med en insert men eftersom många gör så är det väl vägen att gå.
Skulle säga att tubeless ger bättre möjlighet till att forma sig, slangar måste ju vara snudd på stenhårda för att hålla.

Det finns inserts som väger mindre än slang, även om man räknar in tätningsvätskan!

Daniel Mifsud

Aktiv medlem
If you ride MTB, tubeless is almost mandatory. If you ride a messy trail, tubeless is mandatory. If you ride stig-HT, tubeless is indispensable.

Just back from a happy group cycling where two rode hardtail without tubeless. One got through, so the whole group had to wait five minutes (which gave one of the few long-awaited breaks).

Tubeless on MTB is easy on a MTB and you r.
The last 2 seasons i have ran tubolito tubes which seem to be fairly resilient to pinch flats. Running low pressure and even hiting stuff hard enough to flat spot a rim, no puncture. 2 seasons, no punctures. Running tubeless this season for the reason I want an insert to protect the rim I put a heap of hours into polishing and don't feel like ever doing it again...

Lotta B

Aktiv medlem
Tvärt om. Hurivida du dänger i fälgen är en fråga om tryck och det är samma om du kör slang eller slanglöst. Däremot så försvinner risken för genomslagspunka och det blir möjligt att köra med insert för att skydda fälgen, trots lågt tryck. Däcket blir också mer följsamt utan slang i.

Kör du inte tubolito eller liknande så är det inga problem att hitta insert + vätska + ventil som väger mindre än en vanlig slang.
Mmm...det är intressant det där att kunna ha lågt tryck men slippa att smacka i fälgen. Låter som det bästa av två världar liksom. Jag skulle nog kunna leva med mecket det verkar vara när man byter däck för att flyta mer igenom stenar och rötter utan att bli lika uppbromsad.

Just på HT:n vill jag ha lättrullade däck som ändå ger ok grepp, låter som om att tubeless skulle kunna vara ett steg på vägen.

MagerValp

Aktiv medlem
Mmm...det är intressant det där att kunna ha lågt tryck men slippa att smacka i fälgen. Låter som det bästa av två världar liksom
Absolut. Jag gillar också lågt tryck, speciellt på HT:n, och var nere och lattjade på 16-20 psi bak. Det slutade med ett antal dödade fälgar. Kul men dyrt. Jag håller mig på 23 psi bak nu och det funkar bättre. Sedan väger du kanske lite mindre än mina stadiga 90+ och kör säkert bättre också 😀

Berk

Aktiv medlem
The last 2 seasons i have ran tubolito tubes which seem to be fairly resilient to pinch flats. Running low pressure and even hiting stuff hard enough to flat spot a rim, no puncture. 2 seasons, no punctures. Running tubeless this season for the reason I want an insert to protect the rim I put a heap of hours into polishing and don't feel like ever doing it again...

The only thing I don't have experience with is tubeless and tire inserts. Without inserts tubeless has been completely unproblematic for me. I was so happy when I could switch my sons MTB from 24" to 26" so it could run tubeless. Finally no pinchflats anymore every month!

One could, of course, run a high pressure to avoid pinch flats. But being to able to run low pressure improves comfort and traction significantly.

There are many technical aspects of MTB bikes that are discussed here on happy and that people have different opinions on, tubeless is usually not one of them.

PS: nice chatting with you on Saturday!

EDIT: Now I thought a bit more, I wonder how a tubolito could help. You should be able to replace the tubolito by tubeless and run at the same pressure without pinch flats or run an even lower pressure.

Senast ändrad:

Daniel Mifsud

Aktiv medlem
The only thing I don't have experience with is tubeless and tire inserts. Without inserts tubeless has been completely unproblematic for me. I was so happy when I could switch my son's MTB from 24" to 26" so it could run tubeless. Finally no pinch flats anymore every month!

One could, of course, run a high pressure to avoid pinch flats. But being able to run low pressure improves comfort and traction significantly.

There are many technical aspects of MTB bikes that are discussed here on happy and that people have different opinions on, tubeless is usually not one of them.

PS: nice chat with you on Saturday!

EDIT: Now I thought a bit more, I wonder how a tubolito could help. You should be able to replace the tubolito by tubeless and run at the same pressure without pinch flats or run an even lower pressure.
When people come into the shop I always recommend tubeless, I tell them you can't beat it. I do tell them I run tubolitos and haven't had a puncture in 2 seasons. I sometimes run my tubes at 18psi. Thing is at 18psi you really should have an insert in at least the rear. The main reason I haven't ran tubeless is one advantage is weight, and I don't want to be cleaning it out and replacing it in so many bikes, working on bikes for work, I want to work on mine less and ride it more. I'm not one to just top up and top up. It's adding more and more rotating weight. These legs are lazy and I want every climbing advantage I can have.

Conclusion. If you can be bothered cleaning out your fluid at the end of the season, if your lucky enough to wear out your tire every season and start fresh every season. Tubeless is an awesome advantage. But if you are not running super low pressure or if an insert isn't needed. There are other options.

I was actually thinking to run a tubolito in my front as an inset isn't fitted. But there is no way I could handle looking at a metal valve in the rear and a bright orange one in the front... OCD? Probably...

Cheers 👍

Berk

Aktiv medlem
When people come into the shop I always recommend tubeless, I tell them you can't beat it. I do tell them I run tubolitos and haven't had a puncture in 2 seasons. I sometimes run my tubes at 18psi. Thing is at 18psi you really should have an insert in at least the rear. The main reason I haven't ran tubeless is one advantage is weight, and I don't want to be cleaning it out and replacing it in so many bikes, working on bikes for work, I want to work on mine less and ride it more. I'm not one to just top up and top up. It's adding more and more rotating weight. These legs are lazy and I want every climbing advantage I can have.

Conclusion. If you can be bothered cleaning out your fluid at the end of the season, if your lucky enough to wear out your tire every season and start fresh every season. Tubeless is an awesome advantage. But if you are not running super low pressure or if an insert isn't needed. There are other options.

I was actually thinking to run a tubolito in my front as an inset isn't fitted. But there is no way I could handle looking at a metal valve in the rear and a bright orange one in the front... OCD? Probably...

Cheers 👍

Many people don't clean out (I do. For me there is there is also no end of season, but I swap between summer and winter tires).

Another issue is normal flats, but this might depend on where you ride. Half a year after my first tubeless conversion I noticed on one ride three or four small holes i my back tire that wouldn't close. It turned out my tubeless liquid had dried out. I probably get several small holes on every ride, due to thorns, and don't notice them with tubeless, apart from having to add a bit of air now and then.

Lotta B

Aktiv medlem
Absolut. Jag gillar också lågt tryck, speciellt på HT:n, och var nere och lattjade på 16-20 psi bak. Det slutade med ett antal dödade fälgar. Kul men dyrt. Jag håller mig på 23 psi bak nu och det funkar bättre. Sedan väger du kanske lite mindre än mina stadiga 90+ och kör säkert bättre också 😀
Jo lite mindre än så väger jag ju...att jag kör bättre skulle jag inte förutsätta dock 😉

MiniDH

Aktiv medlem

Cushcore xc väger bara ca 140gram och dämpar genomslagen så man får en mer dämpad kännsla än mot däck med slang eller tubeless utan korvar. Tycker det är helt värt de!

MagerValp

Aktiv medlem
Kan slå ett slag för rosa Pepi's också, inte minst för att de är betydligt lättare att montera än Cushcore (enligt uppgift — har inte vågat prova Cc själv än). 78 g i medium (2.2"-2.4"), 109 g i large (2.3"-2.6").

MiniDH

Aktiv medlem
Kan slå ett slag för rosa Pepi's också, inte minst för att de är betydligt lättare att montera än Cushcore (enligt uppgift — har inte vågat prova Cc själv än). 78 g i medium (2.2"-2.4"), 109 g i large (2.3"-2.6").
Det är mest teknik med att få på däck med cushcore. Knepet är att man måste vara extra noga med att få ner däcket i botten av fälgen, annars är det hopplöst. Såpvatten eller liknande "glidmedel" hjälper också.

Man man väl lärt sig det är det inte värre än att vanlig.

Topp