Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

liveforthis

Aktiv medlem
Haha jo tack. Hade nog en på varje hoj för en 10-15år sen. Men funktion föra form som man säger ;)

Cuprinol

Aktiv medlem
Ja 10k är verkligen ok för en sån. Betalade 8600 för min on-one 456ti när det begav sig, och de är väl svetsade under likvärdiga förhållanden gissar jag, med skillnaden att Kingdom bikes känns mer genomtänkta. Ska man däremot lägga 10k kan man väl lika gärna spara ihop lite till och köpa den riktiga Vendettan och få bl a postmount och cnc-fräst brygga (eller vad det heter).

EST

Aktiv medlem
Kolla vad bra det är med stål osv då kan man köpa snygga t shirts å stödja finfina cykeltillverkare istället för tighta fula neon grejer :)

22728990_830475967129987_1460397082937966850_n.jpg

22688519_830476000463317_5564947593418010511_n.jpg

EST

Aktiv medlem
Oki ska försöka fixa det imorgon :) Det är text på ryggen med!!!

Cuprinol

Aktiv medlem
Custom-hoj med överdrivna egenskaper går väl att beställa från de flesta seriösa byggare om man har en saftig budget?

Vore kul att se den uppbyggd. Får mig att tänka på Kid Joe on a Stingray.

glitch

Aktiv medlem
Blev en lunchrunda på järvafältet.
Grymt skönt att det börjat frysa på på vissa av de värsta gegghålen. Lite kallare till utan nederbörd skulle vara helt magiskt.
20171031_130036.jpg

Hyvä

Ny medlem
Nu är jag ingen mästerfotograf. Men här kommer en bild från min jungfruresa på cykeln! Kommer uppdatera inlägget för en mer komplett berättelse som jag känner att jag vill dela med mig till Happy efter all hjälp ni på forumet har gett mig. Men först in i duschen!
IMG_20171101_085907.jpg

Så där, till min lilla berättelse.
Fick ju hem cykeln i måndags, satte ihop den samma dag. Sen i tisdags sprang jag runt och köpte kläder för att faktiskt röra sig utomhus. Vilket var väldigt skönt för jag frös aldrig fasten jag cyklade igenom bäckar, stora som små och bada mina fötter vid mer än ett tillfälle. STort kudos till min LBS för bra tips på klädsel :)
Så jag cyklar landsväg för att testa cykeln och bara lära känna den.
IMG_20171101_081259.jpg

Men känner mig som en otränad gud på cykeln så när jag når mitt mål bestämmer jag mig för att ta ut den på stigar och testa den på riktigt så att säga. Så jag hittade den första färgmarkeringen som var orange, och följde den tills jag kände mig trött och ville hem. Det var flera tillfällen som jag känner att jag har tagit lite för mycket vatten över huvudet, men beslöt mig att bemöta problemet som jag alltid brukar.
IMG_20171101_083122.jpg

Att iallafall försöka, och försöka gjorde jag. jag ramlade aldrig, men däremot var jag tvungen att hoppa av cykeln ett flertal gånger då jag valde fel spår och upptäckte att jag är trotsallt inte så bra på att cykla.
Så när jag väl ville hem följde jag en turkos markering och efter kanske 20 minuter på stigen så ser jag en annan turkos skylt som säger, 10 km... inte en jävla 10 km kvar... inte det jag vill höra när jag är trött och hungrig. Men men. bara kämpa på för stigen kommer iaf ta mig hem någongång! Så jag kämpar mig upp för berg och genom vattenpölar jag skulle vilja kalla sjöar.
IMG_20171101_085325.jpg

Cyklar över frusna vattenpölar och ett antal broar (tack till alla stigbyggare där ute!). Det var så fantastiskt vakert och otroligt roligt att få bara följa stigen, cykla över stenar, rötter och bära upp cykeln för bergskanter och dylik. Tror det tog 2-3 timmar totalt! :)

Måste säga att impulsköpa en cykel är nog det bästa jag har gjort... Fy fan vad roligt det är.

Ett stort tack från alla som hjälpt mig att välja cykel och tillbehör! :)

Så vad har jag lärt mig (och hoppas kan dela med mig till andra nybörjare).
Ta med dig en jävla vattenflaska. Kanske något simpelt att äta.
Låt inte nyfikenheten styra din stig när du är trött och påväg hem, det är en omväg.
Är det din första tur på en cykel på ca 10 år, du är inte bra. Troligen bättre än mig. Men din cykel kommer tala om för dig var dina begränsingar är. Så testa på allt och lita på den!

TA MED DIG EN JÄVLA VATTENFLASKA

Ha kul för fan!

tack för mig!

Senast ändrad:

BigF

Aktiv medlem
Hyvä sa:
Nu är jag ingen mästerfotograf. Men här kommer en bild från min jungfruresa på cykeln! Kommer uppdatera inlägget för en mer komplett berättelse som jag känner att jag vill dela med mig till Happy efter all hjälp ni på forumet har gett mig. Men först in i duschen!

Så där, till min lilla berättelse.
Fick ju hem cykeln i måndags, satte ihop den samma dag. Sen i tisdags sprang jag runt och köpte kläder för att faktiskt röra sig utomhus. Vilket var väldigt skönt för jag frös aldrig fasten jag cyklade igenom bäckar, stora som små och bada mina fötter vid mer än ett tillfälle. STort kudos till min LBS för bra tips på klädsel :)
Så jag cyklar landsväg för att testa cykeln och bara lära känna den.

Men känner mig som en otränad gud på cykeln så när jag når mitt mål bestämmer jag mig för att ta ut den på stigar och testa den på riktigt så att säga. Så jag hittade den första färgmarkeringen som var orange, och följde den tills jag kände mig trött och ville hem. Det var flera tillfällen som jag känner att jag har tagit lite för mycket vatten över huvudet, men beslöt mig att bemöta problemet som jag alltid brukar.

Att iallafall försöka, och försöka gjorde jag. jag ramlade aldrig, men däremot var jag tvungen att hoppa av cykeln ett flertal gånger då jag valde fel spår och upptäckte att jag är trotsallt inte så bra på att cykla.
Så när jag väl ville hem följde jag en turkos markering och efter kanske 20 minuter på stigen så ser jag en annan turkos skylt som säger, 10 km... inte en jävla 10 km kvar... inte det jag vill höra när jag är trött och hungrig. Men men. bara kämpa på för stigen kommer iaf ta mig hem någongång! Så jag kämpar mig upp för berg och genom vattenpölar jag skulle vilja kalla sjöar.

Cyklar över frusna vattenpölar och ett antal broar (tack till alla stigbyggare där ute!). Det var så fantastiskt vakert och otroligt roligt att få bara följa stigen, cykla över stenar, rötter och bära upp cykeln för bergskanter och dylik. Tror det tog 2-3 timmar totalt! :)

Måste säga att impulsköpa en cykel är nog det bästa jag har gjort... Fy fan vad roligt det är.

Ett stort tack från alla som hjälpt mig att välja cykel och tillbehör! :)

Så vad har jag lärt mig (och hoppas kan dela med mig till andra nybörjare).
Ta med dig en jävla vattenflaska. Kanske något simpelt att äta.
Låt inte nyfikenheten styra din stig när du är trött och påväg hem, det är en omväg.
Är det din första tur på en cykel på ca 10 år, du är inte bra. Troligen bättre än mig. Men din cykel kommer tala om för dig var dina begränsingar är. Så testa på allt och lita på den!

TA MED DIG EN JÄVLA VATTENFLASKA

Ha kul för fan!

tack för mig!
Härlig läsning! Ett tips är att skaffa en vätskeryggsäck. I den kan du stoppa lite annat som kan vara nyttigt att ha med dig. Verktyg, extra slang, extra växelöra och kanske ett kedjelås. Man vet aldrig vad som händer på stigen och då är det bra att vara förberedd.

Sedan ser det ut som att du har väldigt kort fjädringsväg på din gaffel. Har du luft i den?

Hyvä

Ny medlem
BigF sa:
Härlig läsning! Ett tips är att skaffa en vätskeryggsäck. I den kan du stoppa lite annat som kan vara nyttigt att ha med dig. Verktyg, extra slang, extra växelöra och kanske ett kedjelås. Man vet aldrig vad som händer på stigen och då är det bra att vara förberedd.

Sedan ser det ut som att du har väldigt kort fjädringsväg på din gaffel. Har du luft i den?
Det är jag väldigt osäker hur man kollar!Tyckte att gaffeln var lite mjuk! Behöver man special verktyg eller liknande att kolla/alternativ fixa det?

Maakus

Aktiv medlem
Hyvä sa:
BigF sa:

Det är jag väldigt osäker hur man kollar!Tyckte att gaffeln var lite mjuk! Behöver man special verktyg eller liknande att kolla/alternativ fixa det?
En dämparpump är det du behöver.
https://www.bikester.se/cykeltillbehoer/cykelpumpar/daemparpump.html

Budget-bygge på Octane One Prone-ram. Bakhjul, styre, styrstam, kedja, singelklinga och bakre bromsskivan är nytt, resten är köpt begagnat eller fanns i lådorna.
20171101_141246.jpg

20171101_141235.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/octane-one-prone-29-frame-2017/rp-prod155477
Ett för mig helt okänt märke, och det finns nästan inget skrivet om ramen som verkar vara ny för året. Den är visserligen inte customgjord av en peruan, och det har snålats på detaljerna (t.ex finns inget dräneringshål och luckan för intern dragning av wire till hisspinne saknar täcklock), men för drygt 2000kr så är jag helnöjd!

Handtagen ska på sikt bytas ut mot ett par tjockare svarta, och min inre estet säger att jag vill ha en svart sadelstolpe också...

us930

Aktiv medlem
Inte vet jag om någon blir inspirerad av denna mer än jag, men jag har ju inte haft någon skogs/stigcykel tidigare så jag plockar nu ihop en av diverse delar, 26" blir det till att börja med eftersom jag har en himla massa sådana hjul liggande av någon anledning....

Mvh Ulf S.

Bilagor

EST

Aktiv medlem
Riktigt snygg hoj från project12 Cycleworks 64 ha 120 mm slag

23270405_1512831565418883_8940096992438848628_o.jpg

EST

Aktiv medlem
Tror han har haft firman ett år nu å det är nog bara custom ramar som gäller vad jag fattar det som. Men äntligen nån som fattar att man inte ska ha några kablar å skutt på undersidan! Bara en sån sak?
Ska man ha nåt är det nog bara pm a eller så?

Sitter och fipplar på köpknappen för en Sonder Transmitter (alu). Är det värt 3200kr att gå upp från Recon till Revelation-gaffel? Tanken är ju egentligen att denna cykel ska vara ett komplement till en FS och så billig som möjligt, men man vill ju inte vara dumsnål och ångra sig =)

Någon som sett några andra bra deals i kategorin just nu som också kan vara värt att beakta innan man slår till?

jofahjalm

Aktiv medlem
Möjligtvis om det är en 2018 Revelation med 35 mm-chassi, men det är ingen superdeal. Är det en tidigare revelation är det inte värt det.

jofahjalm sa:
Möjligtvis om det är en 2018 Revelation med 35 mm-chassi, men det är ingen superdeal. Är det en tidigare revelation är det inte värt det.
Hmm, det borde vara den nya då det är boost. Men man kanske ska gå på Recon och lägga pengarna på en dropper post istället... dessa val =)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer