Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

MatteXC

Aktiv medlem
Tänkte testa vanliga 27.5 på min eccentric 29. Tycker den känns lite för stadig med 29or.

Är 55mm BB drop så borde funka fin-fint, kanske får plocka ur spacera ur gaffeln och köra den som 150mm iställer för 130mm :)
Återkommer efter provkörning och med bilder!

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker sentier blev lite låg med 27.5+, speciellt sen jag sänkte trycket. Fast jag hann knappt köra med 29or i höstas, kanske är inbillning. Håller på att skifta nu så får se.

Sen har jag 175mm vev också.

MatteXC

Aktiv medlem
Sentiern kan nog kännas lite låg, är 61.5mm BB drop på den enligt Vitus själva.

Jag kör med 170mm vevar, så har 11.5mm till godo jämfört med en Sentier 29 med 175mm vevar.

Generellt gillar jag låg BB, körde faktisk min Transmitter med vanliga 650B för det mesta. Den hade 53mm BB drop men en gaffel med ca 20mm lägre AC än vad jag jar på nu, så hoppas jag kan få ungefär samma känsla i min Eccentric.

Saknar Transmittern...

Edit: dubbelkollade, Transmittern hade 52 mm BB drop, så skillnaden är bara 3 mm mot min eccentric 29.

Senast ändrad:

MatteXC

Aktiv medlem
Halloj, så här blev det med 27,5or på.
Däcken är 2,4" på 24i fälgar, de mäter ganska exakt 2,4".
Gaffeln är 130 mm går ju alltid att höja den till 150 mm, men en kort provsväng och hojen känns kanon.

Bilagor

Rutbritt

Aktiv medlem
MatteXC sa:
Gaffeln är 130 mm går ju alltid att höja den till 150 mm, men en kort provsväng och hojen känns kanon.
Är det tight med 2.4or i bak? Funderar på att bygga en sådan!

MatteXC

Aktiv medlem
Rutbritt sa:
MatteXC sa:
Är det tight med 2.4or i bak? Funderar på att bygga en sådan!
Nej det är gott om plats, hade 29x2,4 på den innan. Har kört den med 27,5x2,8 utan problem, får minst in äkta 3,0 kanske t.o.m. 3,25

Edit: Det är alltså 29/27,5+ varianten jag har

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Hur känns den på rötter och skit? Jag saknar + hjulen redan. Ska jag köra mer med dem så måste jag nog höja gaffeln först.
Det var fan vad jag blev förstörd fort av plus hjulen, jag brukade köra vanliga med 1.8 bar fram nu är jag nere på 0.8 och jag tycker fortfarande det är stötigt.

MatteXC

Aktiv medlem
Klart det var mer plush med 2,8or men samtidigt inte världens skillnad när dessa ändå mäter strax över 60 mm.

Jag går inte under 1 bar med dessa men då är jag ju en fetknopp också ;)

jonte987

Aktiv medlem
MatteXC sa:
Klart det var mer plush med 2,8or men samtidigt inte världens skillnad när dessa ändå mäter strax över 60 mm.

Jag går inte under 1 bar med dessa men då är jag ju en fetknopp också ;)
Jag ligger alltså på 29or nu..därav tanken att jag måste höja gaffeln om jag byter tillbaka.
Ligger på 59mm nu med NN 2.35 på 29i. Har beställt ett MM 2.35 och fortsätter jag med denna cykeln så köper jag nog ett 35 eller 40i framhul också och sätter MM däcket på.

Jag ska kolla s/n på gaffeln och slå upp om det finns spacers i den.

jonte987

Aktiv medlem
trampapådå sa:
Vad för gaffel har du? är de rockshox kan de räcka att byta airshaft
Det är en recon 130mm oem. Vet inte om den är värd ett nytt shaft. Förutom vid lek med 27.5 hjul så är det egentligen mer progressivitet som behövs. Med 29'' HT ska väl 130mm räcka tycker jag.

Ska kolla s/n nästa gång jag skruvar. Sen vet i fan om jag vågar ha i sär den utan att en annan gaffel redo... Kan bli pinsamt att tigga hjälp med en påse gaffel i handen ;)

MatteXC

Aktiv medlem
Min Sektor Silver (motion control) har gamla airspring så den har distanser i sig, bara att plocka ur så blir den 150 mm.

jonte987

Aktiv medlem
MatteXC sa:
Min Sektor Silver (motion control) har gamla airspring så den har distanser i sig, bara att plocka ur så blir den 150 mm.
Ja, det ska gå på recon också enligt internätet men på oem vet man aldrig vad man fått. Spännande.

Edit
Jag köpte alltså en beggad oem recon för 1000 spänn...tror den suttit på en Scott.

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Under mina turer i Hellas på transmittern eller triggern (lls ed.) lite om vartannat har jag haft svårt att känna att den ena är snabbare än den andra, utom att det är jobbigare i längden med ht'n för att jag trots allt får stå mer.
Så idag körde jag några segment i Hellas, nära hemmet, först med transmittern och sen cyklade jag hem, åt lite och körde dem med triggern.
Resultat: på 2 av 3 segment hade jag samma tid! FSen vann på ett. Gott betyg för Sondern!

Screenshot_20190512-2007572.png

(launchpad)
Screenshot_20190512-2008532.png

(across the moss)
IMG_20181121_1711362.jpg

Duellanterna.

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Några bilder från helgens tur tillika första riktiga premiärturen! En fantastisk hoj, klättrar som en bergsget och känns trampeffektiv och såklart rolig utför! En jäkla fin hoj med andra ord!

Dessvärre klara inte min klena lekamen av att cykla Mtb utan att få migrän och/eller spänningshuvudvärk så nu (efter ett par års experimenterande) skiter jag i det här med skogscykling, säljer hojen och skaffar en gravel (för det reder jag tydligen ut)!

25D9B827-09D5-4B7B-8656-2C362B7FAC57.jpeg

0B75CD02-3810-439C-92A7-A104DAEAD6AC.jpeg

445A4A7C-7A7A-478F-AD79-D2B98CD29FFC.jpeg

Senast ändrad:

Mafv

Medlem
Testar i denna tråd som kanske har mer liv :)

letar ny Ht.
Kommer köra 29"

https://www.wiggle.se

Hade snöat in mig på Scout men den verkar inte gå att köpa på ett tag?

https://www.commencal-store.co.uk

Är lite dyrare men känns som bästa tillgängliga alternativet, tid för lev, står 20 Juni, någon med erfarenhet?

https://www.bird.bike

Har kollat på Bird men osäker på hur lång tid det tar att få hem, samt pris när man byggt samma spec som Meta?

https://www.wiggle.se

Billigare, enklare, gillar inte att toptube är så hög..

Några smarta kommentarer, vad ska jag köpa, alternativ som finns för lev jag inte har hittat?

clnr

Aktiv medlem
Du får ett uppdaterat pris hos Bird när du specat den som du vill ha den. Kan inte säga nåt om leveranstid dock då jag inte handlat hos dem. Men när jag internetcyklade på deras byggsida så var de väldigt tydliga med om det var försening på någon komponent eller om det bara fanns ett fåtal kvar i lager.

Mafv

Medlem
clnr sa:
Du får ett uppdaterat pris hos Bird när du specat den som du vill ha den. Kan inte säga nåt om leveranstid dock då jag inte handlat hos dem. Men när jag internetcyklade på deras byggsida så var de väldigt tydliga med om det var försening på någon komponent eller om det bara fanns ett fåtal kvar i lager.
Är också inne på att speca en Bird

Men skulle uppskatta hjälp av val punkt 1-18 om någon känner sig manad, 140 gaffel tänkte jag, och en kompromiss av kvalite och pris.

tack!

DarthVidar

Aktiv medlem
Mafv sa:
clnr sa:

Men skulle uppskatta hjälp av val punkt 1-18 om någon känner sig manad, 140 gaffel tänkte jag, och en kompromiss av kvalite och pris.

tack!
Hur lång är du? Min Bigwig ovan är till salu... fin cykel men kroppen pallar dessvärre inte skogscykling längre tydligen :-(

Mafv

Medlem
DarthVidar sa:
Mafv sa:
clnr sa:

tack!
Hur lång är du? Min Bigwig ovan är till salu... fin cykel men kroppen pallar dessvärre inte skogscykling längre tydligen :-(
Hej!

180cm
Bor i Sthlm

DarthVidar

Aktiv medlem
Mafv sa:
DarthVidar sa:
Mafv sa:
clnr sa:

tack!
Hej!

180cm
Bor i Sthlm
Jag bor i Umeå men kan absolut skicka.

Annonsen hittar du här: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=87086

Geon kan du hitta här: https://www.chainreactioncycles.com...eSizeChartInfoNormal.jsp?productId=prod176534

Skicka Mail, sms, (finns i annonsen) eller pm om du är sugen. Du ligger väl på gränsen mellan M och L i storlek.

Mafv

Medlem
Metan med nästan samma spec som Bird, 150mm istället för 140mm kostar 24k lev 20 Juni.

lutar åt en Meta, även om Bird va snabba på att svara!

jonte987

Aktiv medlem
Sonder Transmitter Alu i L på k&s.

Andra fina cyklar är eccentric , primal o big al

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte. 2.8 27.5 går typ in i en 2.5 29a. Men på andra hållet är det kanske inte på samma plats det blir problem...

jonte987

Aktiv medlem
Doctor C sa:
Jag är mycket tveksam till att det går att använda 29” hjul på en Sonder Transmitter.
Är det max 2.6 bak? Jag nämde den för den är med i titeln på andra tråden han postade samma fråga i.

Jag tror det ibland står 27.5/29 på big wig och big al ska ha samma geo.

Mafv

Medlem
Postar i två trådar nu men för folk i min sits som hittar hit:

Okej, ju mer jag kollar desto mer, most bang for the buck verkar Commencal Meta ht Am pro 29.

Gaffel, grupp, mm

https://www.commencal-store.co.uk

Kanske tråkig men..

Jämfört med dom Primal Evo 29, Big Wig, Eccentric jag hittar, bättre spec på Metan

Eller missar jag något? :)

Johan777

Medlem
Det kanske är pga att den har en alu ram och nx? Ragley big wig har bäst geo tycker jag sen att det är en stål ram är ju trevligt. :)

Mafv

Medlem
Johan777 sa:
Det kanske är pga att den har en alu ram och nx? Ragley big wig har bäst geo tycker jag sen att det är en stål ram är ju trevligt. :)
Ja kanske men nästan alla jag nämnde har Nx..

Stålram är ju väldigt ball ja!

liveforthis

Aktiv medlem
Gött folk här måste ju kunna uppdateras med nya bilder från nyblivna ht folk. Och härliga sommar bilder ?? ?

Rholm

Medlem
Köpte på mig en Marin Pine Mountain 1 i våras. Fantastiskt härlig hoj. Jag kör inte så aggressivt eller snabbt. Har knappt rört min FS sedan jag fick denna. Här på bild med piloten själv i Funäsfjällen.

Bilagor

liveforthis

Aktiv medlem
Rholm sa:
Köpte på mig en Marin Pine Mountain 1 i våras. Fantastiskt härlig hoj. Jag kör inte så aggressivt eller snabbt. Har knappt rört min FS sedan jag fick denna. Här på bild med piloten själv i Funäsfjällen.
Ser trevligt ut ?. Polaren kom hem från Funäsdalen precis efter att kört fjällturen loppet ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer