Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

jonte987 sa:
thesamehermelin sa:
jonte987 sa:
thesamehermelin sa:
Nykomling i den här tråden men är helt såld. Tack Jonte för hjälpen!

Sitter nu och funderar på uppdateringar, ska köpa in en dropperpost 150mm men där tar min kunskap slut.

Någon som har tips på vad som gör mest bang for the buck initialt förutom dropper(eller köpa en big wig?) . Upplever den tungtrampad på plattare partier, eller att den inte ger en meter gratis om ni förstår vad jag menar.

Har standard fälgar och däck idag, kanske mot bättre vetande?
På platten är det kanske lättare däck och /eller hjul.
Tips på däck? Har 230höjdmeter bara till standardstart så vill ändå inte offra för mycket grepp. Fälgar mottages gärna tips på med.
Jag har inte satt mig in i hjul men för 6000 får man tydligen fina hjul på runt 1850 gram. Jag vet inte om det är värt det.
Däck finns alla varianter. DHF / Agressor verkar vara standard tips för enduro på sommaren. Jag har det nu. Sen finns det både lättare och tyngre, Nobby nick är väl standard tipset för stig, kanske du skulle kolla om de verkar bättre än det du har.
Grymt, tack. Ska kolla upp däcken.

VanGarg

Medlem
Dhf/rekon kör jag, tycker det rullar fint.
Obs, det var betydande skillnad i rull på slang o tubless med större däck.
Lågt lufttryck i bakdäcket gör ju också under för att behålla flow på ojämt underlag.
/VanGarg

Doctor C

Medlem
Berk sa:
Kristoffer sa:
Det går att dra bakbroms/växel på höger sida. Men ny ram är alltid kul.
Ja, bakbroms på höger sidan skulle väl funka. Jag har dropper på vänster sida utan problem.
Ja, jag provade lite snabbt och får det att funka. Det blir lite knöligt vid stora styrutslag men det borde inte ställa till några problem.

Har dock siktet inställt på en Nordest Bardino nu...

Der Kaiser

Aktiv medlem
Doctor C sa:
Berk sa:
Kristoffer sa:
Det går att dra bakbroms/växel på höger sida. Men ny ram är alltid kul.
Ja, bakbroms på höger sidan skulle väl funka. Jag har dropper på vänster sida utan problem.
Ja, jag provade lite snabbt och får det att funka. Det blir lite knöligt vid stora styrutslag men det borde inte ställa till några problem.

Har dock siktet inställt på en Nordest Bardino nu...
Så är det på 2018 års cf-ram också, inget problem, har tyvärr ingen bra bild men zooma in lite på den blå (och notera att vänster bromsledning byter färg i höjd med styrhuvudet).
IMG_20181121_171136.jpg

Doctor C

Medlem
Der Kaiser sa:
Så är det på 2018 års cf-ram också, inget problem, har tyvärr ingen bra bild men zooma in lite på den blå (och notera att vänster bromsledning byter färg i höjd med styrhuvudet).
Ah, där var du ju. Letade runt en stund efter din byggtråd för att se hur du löste det men hittade den inte.
Inget problem egentligen då, synd bara att jag fick feeling och satte sprätt på 599€ till morgonkaffet. n+1 gäller fortfarande, eller?

-martin-

Ny medlem
skier sa:
-martin- sa:
skier sa:
Fortfarande galet nöjd med min Ragley, den funkar verkligen till allt. Här i touring-utförande med xc-hjul från helgens tur i Harz-bergen.
Var har du hittat vattenflaskan? Behöver en sån ^_^
Gratis-flaska från trek/bontrager, den är några år gammal så vet inte om den finns att köpa.
Ah skit också, får bli att trycka upp en egen då :p

Den hade ju passat perfekt på en Ragley Marley dock. ;)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Doctor C sa:
Ah, där var du ju. Letade runt en stund efter din byggtråd för att se hur du löste det men hittade den inte.
Inget problem egentligen då, synd bara att jag fick feeling och satte sprätt på 599€ till morgonkaffet. n+1 gäller fortfarande, eller?
Får ursäkta mitt sena svar, var inte hemma (eller låg i sängen??) när jag läste om ditt problem, sen har jag bara varit lat.
Aldrig fel med n+1, fast själv är jag så nöjd med transmittern och triggern i kombination att jag inte vet vad som krävs för att jag skulle byta.

Mafv

Medlem
EST sa:
Mafv sa:
Många fina cyklar!

Funderar på en stål HT..

ex

https://www.stantonbikes.com/product/switch9er-631-uk-62/

Vilka andra alternativ finns det med liknande Geo, 29" och typ 160mm fork möjlighet?

Ont om prisvärda färdiga cyklar, bäst att bygga själv för att få rätt spec?

tack.

/M
Kolla på Steel is real på FB å ställ samma fråga där så kommer du nog att få lite förslag :)
Använder inte fejjan :) men tack för tipset

EST

Aktiv medlem
Mafv sa:
EST sa:
Mafv sa:
Många fina cyklar!

Funderar på en stål HT..

ex

https://www.stantonbikes.com/product/switch9er-631-uk-62/

Vilka andra alternativ finns det med liknande Geo, 29" och typ 160mm fork möjlighet?

Ont om prisvärda färdiga cyklar, bäst att bygga själv för att få rätt spec?

tack.

/M
Kolla på Steel is real på FB å ställ samma fråga där så kommer du nog att få lite förslag :)
Använder inte fejjan :) men tack för tipset
Äsch då du får göra ett cykelkonto bra ;)

yonsson

Aktiv medlem

Drog en kort-runda igår mellan regnskurarna.
DHF är grymma när det är någorlunda torrt men jäklar vad halt det blir på blöta rötter och blöta hällar.

aribr

Medlem
yonsson sa:
DHF är grymma när det är någorlunda torrt men jäklar vad halt det blir på blöta rötter och blöta hällar.
Om det finns ett däck därute som greppar på blöta rötter får du gärna hänvisa mig till de...på riktigt, jag hittar inte ett däck som passar till den värsta höstcyklingen.

manneblask

Aktiv medlem
aribr sa:
yonsson sa:
Om det finns ett däck därute som greppar på blöta rötter får du gärna hänvisa mig till de...på riktigt, jag hittar inte ett däck som passar till den värsta höstcyklingen.
Nu är det ju svårare på HT generellt med grepp på hösten. Men tycker ändå Magic Mary fram och bak funkar någorlunda på hösten (blöta rötter är döden ändå).

aribr

Medlem
manneblask sa:
aribr sa:
yonsson sa:
Nu är det ju svårare på HT generellt med grepp på hösten. Men tycker ändå Magic Mary fram och bak funkar någorlunda på hösten (blöta rötter är döden ändå).
Exakt, tror inte att det finns något som inte resulterar i sladd på rötter.

Paco

Aktiv medlem
aribr sa:
manneblask sa:
aribr sa:
yonsson sa:
Fast det är väl det som är lite utmaningen. Brukar kunna lösas med lite fart och att hålla tungan rätt i munnen.

aribr

Medlem
Paco sa:
aribr sa:
manneblask sa:
aribr sa:
yonsson sa:
Fast det är väl det som är lite utmaningen. Brukar kunna lösas med lite fart och att hålla tungan rätt i munnen.
Håller med.

Rutbritt

Medlem
aribr sa:
Paco sa:
aribr sa:
manneblask sa:
aribr sa:
yonsson sa:
Håller med.

På just rötter och blöta hällar här i Gbg så väljer jag helst Chunkey monkey 2.4 trail extreme. Bra grepp, bra rull och bra pris. Finns från 220:- styck.
För övrigt är det maxxis som tillverkar dessa så det är bra grejer men med on one på etiketten.

yonsson

Aktiv medlem
aribr sa:
Min hoj kom med WTB trail boss, tycker det greppade mycket bättre i blött, framförallt på hällar. Och greppet var över hela ytan, inget sladd i vissa vinklar som på DHF. Utöver det är DHF mycket bättre på alla sätt och vis (tycker jag).

Berk

Aktiv medlem
liveforthis sa:
Butcher grid 2.6 funkar grymt på blöta rötter/hällar.
+1 (är det fjärde gången?)

Körde HT idag, som har alltid höstdäck på (Butcher/Purgatory 2.6), och greppet på blöta rötter/häller var mycket bättre än på min FS som har fortfarande sommardäck på. Höstdäck fram på min FS är DHR2 MaxxTerra som greppar också bra på blöta rötter/häller och har bättre självrensning än DHF.

Doctor C

Medlem
Nordest Bardino beställd!
Funderar på en RS Lyrik Select 160 i fronten. De går att köpa för runt 600€ vilket känns överkomligt. Eller finns det bättre gafflar i denna prisklass?

Rutbritt

Medlem
Whop whop!! Jag hann före brexit! Fick mail om att ramen var på G igår och plums...idag kom den, on one scandal 29 storlek L.
Nu gäller det bara att förklara för sambon varför det är en ny ram i garaget ( Ja, hon har koll och går ej finta bort så lätt). Det råkar ju vara femte bygget.....i år. Hon tycker det är mycket för någon som inte får cykla för doktorn. Jag förstår ej vad hon menar?
Bilder på bygget kommer när jag förklarat att vi behöver köpa en del saker från Internet och hon lugnat sig igen?

Bilagor

Tomas m

Medlem
Rutbritt sa:
Whop whop!! Jag hann före brexit! Fick mail om att ramen var på G igår och plums...idag kom den, on one scandal 29 storlek L.
Nu gäller det bara att förklara för sambon varför det är en ny ram i garaget ( Ja, hon har koll och går ej finta bort så lätt). Det råkar ju vara femte bygget.....i år. Hon tycker det är mycket för någon som inte får cykla för doktorn. Jag förstår ej vad hon menar?
Bilder på bygget kommer när jag förklarat att vi behöver köpa en del saker från Internet och hon lugnat sig igen?
Finns snart i stål..?

Bilagor

Berk

Aktiv medlem
Rutbritt sa:
Fin färg! Och tar 29x26, finns inte många ram som tar det. Väger den 2 kg som i specs?

Om man skriver på den sättet om sambon undrar jag alltid om sambon inte läser vad sambon skriver på happy.

aribr

Medlem
Hadde jag inte beställt en ram från Marino skulle jag köpa nya stål cykeln från on one, geon är supertrevlig! Fin scandal, hur känns finishen?

Rutbritt

Medlem
aribr sa:
Hadde jag inte beställt en ram från Marino skulle jag köpa nya stål cykeln från on one, geon är supertrevlig! Fin scandal, hur känns finishen?
Den känns riktigt bra. Skall kolla mer i helgen. Det mest slående är att det verkar vara riktigt låg stand-over. Nästan lika låg som min primal.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Äntligen tagit mig för att droppa avsatsen på "babyheads" med transmittern, blev sisådär, särskilt bilderna, dåligt "stativ" och klart otillräcklig kamera. Att droppa en meter till platt var dock helt odramatiskt.
Screenshot_20191007-1824132.png

Screenshot_20191007-1825592.png

Der Kaiser

Aktiv medlem
VanGarg sa:
Snyggt Kaiser.
Är det jag som e dum, eller är det bilder som ser ut som videos?
Det är skärmdumpar från en mobilfilm, hann/orkade inte föra över till dator och göra bättre skärmdumpar. Dessutom var landningen så vinglig att jag inte "kunde" lägga upp hela filmen! (Och orkade inte göra om alltihop i regnet som föll....)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer