Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Komas

Ny medlem
Svedberg sa:
Komas sa:
Gött! Idag kom det lite godis! Någon som provat sunrace 11-42 kassetter? Stod nåt om att däcken skulle ha ett minimum innermått på fälgen på 39mm... Måste ju ändå funka bra på en 35mm bred fälg?
Har sunrace kassett på tre av familjens cyklar.
2st med 11-42 och sonen har 11-46 och inga bekymmer på någon av cyklarna.
Ja den var iaf prisvärd så tänkte testa när den jag har på nu börjar bli sliten.

OneStepBeyond

Ny medlem
Kvaddade knät för några veckor sedan, passade i tristessen på att bygga upp min Titus ram som samlat damm på vinden i två år. -2 styrlager från vännerna på Works så blev nervösa 67.5 ha ganska precis 65.5(...ish). Ny/gammal premiär i lördags! Den blev skamligt kul!
9B1E7C0B-0B55-4D21-AEF2-CE6FAA6FF0F7.jpeg

yonsson

Aktiv medlem

Börjar bli kladdigt i Änggårdsbergen efter allt regnande men fortfarande helt klart körbart.

Rutbritt

Medlem
On one scandal 29a färdig! Revelation-gaffel. Guide rs bromsar. Funworks vevparti. Dtswiss-hjul.
Byggd med begränsad budget som jag enbart översteg med 500:-
Nästan allt är nytt från rea eller från happy.
Känns stabil och rapp.

Bilagor

Tjena!
Funderar på att bli med stål HT. Har läst igenom hela den här tråden och det finns några som jag har fastnat för tex ragley bluepig ,cotic bfe, el ev så kanske man ska låta merino svetsa i hopp en till mej.....
EST tipsade om on one Deedar och tik- tik. Vad tror ni om storlekarna på de två, jag är 168cm kort och deedar finns ej i small , tiktik finns i small men den är ju väldigt agro…
Cyklar mest stökig stig. Vad tror ni, Deedar i M el TikTik i S?
https://www.planetx.co.uk/i/q/FROODD27/on-one-deedar-275-steel-hardtail-frame
https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOTT/on-one-tiktik-frame

EST

Aktiv medlem
Jag gillar ju 29" själv på ht. Men de är nog bra bägge. Bra pris iallafall annars cotic! Finns massa fina själv vill jag ha en btr!

Berk

Aktiv medlem
bålstamatte sa:
Tjena!
Funderar på att bli med stål HT. Har läst igenom hela den här tråden och det finns några som jag har fastnat för tex ragley bluepig ,cotic bfe, el ev så kanske man ska låta merino svetsa i hopp en till mej.....
EST tipsade om on one Deedar och tik- tik. Vad tror ni om storlekarna på de två, jag är 168cm kort och deedar finns ej i small , tiktik finns i small men den är ju väldigt agro…
Storlekarna på både är lämpligt till 168 cm, några skulle kanske ville har lite mer reach (men obs att reach blir längre med hälften av sag). Jag kör mest stökig stig och för mig räcker det med 130 mm gaffel på (stål) HT, så TikTik är för agro för mig. Men många här kör agro HT.

EST

Aktiv medlem
Min Marino är 450 reach å jag är 173 så de känns lite korta. Vet inte varför man vill ha korta riktigt.. Jag har ju 510 på min fs men bägge känns bra å ht n hade jag länge 50 stam på nu kör jag dock 35 mm när man vant sig att sätta lite tryck på framhjulet😃

Berk

Aktiv medlem
EST sa:
Min Marino är 450 reach å jag är 173 så de känns lite korta. Vet inte varför man vill ha korta riktigt.. Jag har ju 510 på min fs men bägge känns bra å ht n hade jag länge 50 stam på nu kör jag dock 35 mm när man vant sig att sätta lite tryck på framhjulet😃
Utför är längre reach klart bättre. Men jag gillar också krångliga stigar och där har jag ofta problem med att följa min son som kan passera nästan överallt med sin 888 mm hjulbas.

EST

Aktiv medlem
Oki själv har jag nada problem med det. Vilket jag dock trodde jag skulle ha. Men icke då😁

mkl

Ny medlem
Jag har snöat in på 27,5 i tron på att det blir lite smidigare och mer lekfullt, (är ju trots allt endast 168) men jag kanske har fel där? Har 29tum på fs hojen, trevligt rull över rötter och stenar men sammtidigt lite "osmidigt". Utbudet blir helt klart större med 29.
Ragley Big Wig ser ju trevlig ut....

Berk

Aktiv medlem
EST sa:
Ett exempel med min Marino går jättebra att komma fram med!
Roligt!

Du är mycket duktigare än jag. (Men jag, och min son, stigcyklar nu "bara" i två år.) En lösning är att köra rakt fram och hucka när min son tar krångliga linjer, men då måsta jag öva lite mer. Eller kanske är min son så duktigt för att han har 331 reach vid 120 cm längd? Tror inte jag skulle blir mycket bättre när jag byter min Honzo från M till L. Är nöjd med 450 reach (utan sag) på min HT som jag använder för att krångla mig fram. Har en FS för att köra snabbare, men den är kortare än min HT och skulle gärna har den längre.

Berk

Aktiv medlem
bålstamatte sa:
Jag har snöat in på 27,5 i tron på att det blir lite smidigare och mer lekfullt, (är ju trots allt endast 168) men jag kanske har fel där? Har 29tum på fs hojen, trevligt rull över rötter och stenar men sammtidigt lite "osmidigt". Utbudet blir helt klart större med 29.
Ragley Big Wig ser ju trevlig ut....
Jag skulle kanske ville har ännu större hjul än 29 (är 179 cm). Kör 2.6 bredde på min HT, framförallt för dämpningen och grepp, men också för lite större hjul. Min son bytte från 20 till 24 vid 117 cm och cyklade direkt mycket bättre. Men jag tycker att på stig-HT utbudet på 27.5 bättre än 29, framförallt om man vill köra 2.6 däck.

Det är framförallt vikt på hjulerna som gör skillnaden i lekfulheten. 29 är lite tyngre än 27.5, men köpa lättare hjul, och däck om man har för tunga eller dåliga, är besta uppgraden man kan göra (hmm, men kanske är en bättre gaffel också en bra uppgrade).

Jo lätta hjul vill man ju ha men de måste ju palla med hopp, dropp och lite platta landninga., Det lär väl vara lite större påfrestningar på ett par hjul till en ht än en fs.

Berk

Aktiv medlem
bålstamatte sa:
Jo lätta hjul vill man ju ha men de måste ju palla med hopp, dropp och lite platta landninga., Det lär väl vara lite större påfrestningar på ett par hjul till en ht än en fs.
Ja, men man kan kompensera en del med bredare däck med lägre tryck (men till bredare däck behövs kanske bredare fälgar, som är lite tyngre ...).

63,0 i HA...? Cyklingbart för stig? Har 68 på min kona process 111....

EST

Aktiv medlem
Funkar nog om man har en gaffel med kort offset när jag hade 63 på min 29 a så blev det att den ville falla in i låg fart. 64 grader funkar dock bra på min😁

Berk

Aktiv medlem
bålstamatte sa:

63,0 i HA...? Cyklingbart för stig? Har 68 på min kona process 111....
63 grad är utan sag. Det blir kring 65 grad med sag.

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
bålstamatte sa:
Tjena!
Bra pris på dom där, sugen men vilka tråkiga färger, ca 3000:- hem till dörren, vad kostar en marino med frakt?

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har en Transition TransAM-ram, 27,5" I storlek M om du är intresserad. Många riktigt snygga klibbor och märken medföljer. Sitter ett Hope styrlager på ramen: https://www.transitionbikes.com/PDF/2016_TransAM275.pdf

Jag är samma längd som dig och tycker den är bra i storleken. Med det så menar jag att den har tokkort hjulbas och är brant och nervös. Men det är så så man ska ha sin hardtail. Vill man cykla tryggt och fort kan man cykla FS.

Jimel

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Jag har en Transition TransAM-ram, 27,5" I storlek M om du är intresserad. Många riktigt snygga klibbor och märken medföljer. Sitter ett Hope styrlager på ramen: https://www.transitionbikes.com/PDF/2016_TransAM275.pdf

Jag är samma längd som dig och tycker den är bra i storleken. Med det så menar jag att den har tokkort hjulbas och är brant och nervös. Men det är så så man ska ha sin hardtail. Vill man cykla tryggt och fort kan man cykla FS.
Om du har den orangea blir jag 😀
Pris?

jofahjalm

Aktiv medlem
Tyvärr så är det en mörkblå. Det är bara att lägga skambud. Det finns även lite hjul av varierande kvalitet och ett extra växelöra.

Berk

Aktiv medlem
bålstamatte sa:
Jofa! Hur lång är du? Det kan vara intressant fast den har omodern geo!
Så 63 grad HA är inte ok och 67.5 Inter heller. Reach är väl samma som på den två cyklarna du länkade till. Jag kör 67.5 med samma reach/längd ratio och är jättenöjd (och geon är mycket modernare än min gamla HT). Men man kan också välja långt och flackt.

Tänker att det kanske är för flackt med 63 grader för stigköra. Jag kanske fattar dåligt men upplevelsen på stigen lär väl skilja sig åt när man cyklar en hoj på 63 el 67,5 med ungefär samma reach.

Berk

Aktiv medlem
bålstamatte sa:
Tänker att det kanske är för flackt med 63 grader för stigköra. Jag kanske fattar dåligt men upplevelsen på stigen lär väl skilja sig åt när man cyklar en hoj på 63 el 67,5 med ungefär samma reach.
Klart. Du kan välja om du prioriterar snabbt utförsåkning eller krångla sig fram lite långsammare, eller leta efter en cykel med HA emellan.
Obs att det är 65 eller 69 grad när du kör på cykeln.

EST

Aktiv medlem
Skulle tro att det går fint att köra sig med 63 ha vilken hjul storlek ? Sen gaffel med kort offset så blir det nog bra de med lång kommer nog bli lite understyrd i låg fart.

Makten

Aktiv medlem
Rutbritt sa:
On one scandal 29a färdig! Revelation-gaffel. Guide rs bromsar. Funworks vevparti. Dtswiss-hjul.
Känns stabil och rapp.
Stiligt! Jag funderar på att slänga ihop en singlespeed-29:a till måttlig kostnad och en sån där Skandal kanske vore nåt. Men är den verkligen så flack som 65°? Känns som On-One-personalen rökt nåt starkt och skrivit samma siffror på alla ramar.

Berk

Aktiv medlem
Makten sa:
Rutbritt sa:
Känns stabil och rapp.
Stiligt! Jag funderar på att slänga ihop en singlespeed-29:a till måttlig kostnad och en sån där Skandal kanske vore nåt. Men är den verkligen så flack som 65°? Känns som On-One-personalen rökt nåt starkt och skrivit samma siffror på alla ramar.
På bilderna ser det flackt ut, så tror att 65 grad stämmer. Med 130 mm gaffel blir det 66.5 grad. med sag.

Rutbritt

Medlem
Makten sa:
Rutbritt sa:
Känns stabil och rapp.

Den är riktigt flack! Jag byggde en åt grannen och vi skall ut och testa vad den går för nu på förmiddagen. Kan återkomma med bild och tankar senare!

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har haft tre hardtails. En One On 456 Evo som helt klart var sämst. Jättehögt BB (vilket DeeDar fortfarande har), wheelflopp, kort reach, högt överrör osv. TransAM är den jag har gillat bäst. Den är helt enkelt en hardtail. Smidig i låg fart, sprättig, lätt att pumpa smågrejer med och sketchy i hög fart utför. Men jag har rejsat en handfull SBR på den och det är inte värre än att det går bra. Sketchy känns också snabbt och det är roligt. Sedan byggde jag en Marino som ett tag hade 63 graders HA. Den användes inte så mycket för att jag helt enkelt byggde den för lång. Man att ha en hardtail med utförsgeometri gjorde bara cykeln bättre på att åka utför mer. Det tog bort att cykeln var smidig i låg fart, den långa hjulbasen gjorde det svårare att pumpa så grejer och hoppa över saker.

TLDR: Köp inte en DeeDar eller en HT med DH-geometri.

MtbIte

Aktiv medlem
Kan vara så att det finns en peruansk stålhäst ute på k&s för en billig peng 😉

Skumläste tråden snabbt så vet inte vem som var intresserad av en ht men du vet vart jag nås om du har frågor.

Bilagor

Rutbritt

Medlem
Här kommer lite bilder och intryck av scandal 29an ( och primal 29an)
Scandal känns stabil och hyfsat rapp. Trygg utför och riktigt kul även i låg fart i stök. ( Gbg, hisingsparken) bäst är den dock när det går fort! Riktigt stabil! Gott om plats finns för breda sulor om man gillar det! Denna har 2.4or efter mitt tycke och smak. De ser ut som smala racedäck i den breda ramen!
Den andra hojen som cyklades idag är min primal 29a. Känns mer som en vuxen-bmx bredvid scandal.
Gillar båda skarpt men på olika sätt.
Primal känns mer lekfull
Scandal, en riktig maskin som plöjer fram överallt!

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer