Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

apanboll

Medlem
Nu har jag sålt min gamla beggade kolfiberraket (med gammal geo men nya påkostade komponenter) och är sugen på något roligare, modernare och mer trail-orienterat.

Trots några års cykling känner jag mig fortfarande lite osäker på vad jag önskar mig, men jag inbillar mig att jag vill ha en flack 29" med plats för åtminstone 2,6"-däck.

Efter att ha läst åtminstone delar av denna tråd har jag spanat på On One Big Dog (färdigbyggd för 999gbp, eller bara ram) eller Nukeproof Scout 290 (hittar bara ramen för sig i min storlek just nu, 187cm lång). Jag har också tittat på Vitus Sentier, men de verkar inte finnas så mycket av i lager i min storlek.

Frågan är då om man ska nöja sig med att köpa en färdig hoj för kanske 12-15k eller om man ska spendera lite mer på att få "rätt" komponenter...

Bygg-alternativet är att köpa ett hjulset med hope-nav och 35i på r2, kanske en beggad gaffel å fylla på med XT/slx-komponenter. Är det värt alla extra pengar? Eller blir jag nöjd ändå med en ny fräsch hoj? 🙃 Cykeln jag trampat fram till nu hade dyra lätta hjul och lite dyrare komponenter över lag.

VanGarg

Medlem
Tihi, frågan ställs av den enda som kan svara på det (;

Ekonomiskt? Inte värt
Snygghet? Värt om man e lagd sånn
Emotionell känsla? Se svaret ovan

Har själv vandrat bygga-själv vägen och njuter varje gång jag tittar på hojjen.

/VanGarg

Paco

Aktiv medlem
Med vetskapen om att det alltid blir dyrare så bygger jag hellre mina egna hojar. På så sätt så får jag det jag vill ha från början och behöver inte kompromissa nånstans.

jonte987

Aktiv medlem
Aggro HT är inte då dyra i ramen.(till skillnad från xc +allt annat) brukar gå att få för 2500 -4000 men det är lite tunnt just nu.

Jag tror hemligheten är att hitta en beggad
gaffel annars blir det ändå dyrt att bygga själv.

apanboll

Medlem
VanGarg sa:
Tihi, frågan ställs av den enda som kan svara på det (;

Ekonomiskt? Inte värt
Snygghet? Värt om man e lagd sånn
Emotionell känsla? Se svaret ovan

Har själv vandrat bygga-själv vägen och njuter varje gång jag tittar på hojjen.

/VanGarg
Haha, jo jag inser väl att ingen sitter på "svaret" men jag uppskattar att få någon annans input 🙂

Jag inbillar mig att jag kommer uppskatta varje detalj mer om jag valt ut den själv, men framför allt är jag väl fundersam över hur stor skillnad det blir med lite mer påkostade hjul än de som ingår (resten av komponenterna känns enklare att tänka sig vad de gör för skillnad).

apanboll

Medlem
Paco sa:
Med vetskapen om att det alltid blir dyrare så bygger jag hellre mina egna hojar. På så sätt så får jag det jag vill ha från början och behöver inte kompromissa nånstans.
Precis vad jag tänker också! Även om det fortfarande såklart blir en kompromiss för att få ihop kalkylen så har man ändå valt varje del för att få det man önskar. Rent objektivt blir det mindre för pengarna, men jag tror jag kommer uppskatta det mer.

apanboll

Medlem
jonte987 sa:
Aggro HT är inte då dyra i ramen.(till skillnad från xc +allt annat) brukar gå att få för 2500 -4000 men det är lite tunnt just nu.

Jag tror hemligheten är att hitta en beggad
gaffel annars blir det ändå dyrt att bygga själv.
Ja det känns tunt, är jag för sent eller för tidigt ute? Verkar finnas få i lager av allt jag tittar på.

En beggad gaffel känns ju som en enkel besparing, bara hoppas att det dyker upp nått som passar inom rimlig tid 😝

Senast ändrad:

Rutbritt

Medlem
apanboll sa:
Nu har jag sålt min gamla beggade kolfiberraket (med gammal geo men nya påkostade komponenter) och är sugen på något roligare, modernare och mer trail-orienterat.

Trots några års cykling känner jag mig fortfarande lite osäker på vad jag önskar mig, men jag inbillar mig att jag vill ha en flack 29" med plats för åtminstone 2,6"-däck.

Efter att ha läst åtminstone delar av denna tråd har jag spanat på On One Big Dog (färdigbyggd för 999gbp, eller bara ram) eller Nukeproof Scout 290 (hittar bara ramen för sig i min storlek just nu, 187cm lång). Jag har också tittat på Vitus Sentier, men de verkar inte finnas så mycket av i lager i min storlek.

Frågan är då om man ska nöja sig med att köpa en färdig hoj för kanske 12-15k eller om man ska spendera lite mer på att få "rätt" komponenter...

Bygg-alternativet är att köpa ett hjulset med hope-nav och 35i på r2, kanske en beggad gaffel å fylla på med XT/slx-komponenter. Är det värt alla extra pengar? Eller blir jag nöjd ändå med en ny fräsch hoj? 🙃 Cykeln jag trampat fram till nu hade dyra lätta hjul och lite dyrare komponenter över lag.
Primal som nämns är en rackarns kul och mångsidig hoj!

Angående bygge så kan man om man orkar leta komma hyfsat billigt undan! Har byggt 4 cyklar 2019. 2 primal. 1 hornet och en scandal. Alla med begagnade gafflar i fint skick och resten nytt från Tyskland eller andra happy:iter. Cyklarna har hamnat mellan 9-11 tusen. 2 av de fick pikegaffel . 1 sector och en revelation. Dock får man lägga en hel del tid med att leta delar men jag tycker det är värt det.
Är du nyfiken på delar och priser på cyklarna kan du få specs från något av byggena.

apanboll

Medlem
jonte987 sa:
Superschyssta tips! Wiggle säljer Big Al som komplett hoj i min storlek och med dugliga komponenter för 9990kr vilket känns väldigt överkomligt!

Primal har jag också tittat på efter ett par poster tidigare i den här tråden. Skulle ju vilja kunna kränga på lite bredare däck än 2,4" men i övrigt ser den rätt grym ut 👍

apanboll

Medlem
Rutbritt sa:
apanboll sa:

Primal som nämns är en rackarns kul och mångsidig hoj!

Angående bygge så kan man om man orkar leta komma hyfsat billigt undan! Har byggt 4 cyklar 2019. 2 primal. 1 hornet och en scandal. Alla med begagnade gafflar i fint skick och resten nytt från Tyskland eller andra happy:iter. Cyklarna har hamnat mellan 9-11 tusen. 2 av de fick pikegaffel . 1 sector och en revelation. Dock får man lägga en hel del tid med att leta delar men jag tycker det är värt det.
Är du nyfiken på delar och priser på cyklarna kan du få specs från något av byggena.
Om jag skulle få ihop en Primal eller Scandal med så schysst gaffel för så "små" pengar skulle jag bli jäkligt nöjd vill jag lova! (måste undersöka hornet, noll koll vad det är för hoj). Det är ju vinter än så man kan ju överleva utan cykel några månader till - mao bra läge att leta billiga komponenter tänker jag 🙂

Du får väldigt gärna skicka över en spec, det skulle absolut uppskattas! 😀

Såg att du la upp bild på Primal och Scandal bredvid varandra för några sidor sen. Jag förstår att de är bra på olika saker, men gissar att du föredrar Primal om du måste välja en av dem?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Hornet är väl 27.5? Jag tror HT eliten på happy hävdar att de får in mer än 2.4 i primal. Se om du kan Google den här tråden eller PMa liveforthis.

Personligen föredrar jag big al utseende mässigt men man vill nog byta mycket på den för 10000. Fast vill man komma igång billigt är det perfekt.

Berk

Aktiv medlem
En till happy Bardino ägare! Lite mindre bröt med 130 mm fram, men säkert buskul.

Första cykel jag har byggt helt själva, eller bättre tillsammans med min son. Han ville hjälpa till med varje del.

2020-01-25-12-44-27.jpg

Ursäkt för icke-justerad B-skruv på bilden.

Berk

Aktiv medlem
Doctor Cs Bardino ram? Bra att du köpte den i så fall! Tittade många gånger på den och funderade om jag inte behövde en HT i alla fall (det behöver jag verkligen inte :) )
Ja, det var Doctor Cs RAM.

Trodde att du (som TS) redan hade en HT? Men du byter cyklar snabbare än man kan följa.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Ja, det var Doctor Cs RAM.

Trodde att du (som TS) redan hade en HT? Men du byter cyklar än man kan följa.
Tyvärr har jag krångliga diskar i ryggen som inte alls uppskattar hardtail på samma sätt som resten av mig uppskattar hardtail. Så just nu är det bara fullgung som gäller i skogen. Men kärleken till aggro ht består :)

Börjar bli sugen på att låta XC-cykeln bli donator för en brötigare HT. Men vad köper man en non-boost-ram för 29" 2020? Stanton switch9er är ju ett alternativ men vad finns det mer? Skulle vilja lägga mig nån stans mellan 140 och 160 i slag.

Martinmat

Aktiv medlem
Börjar bli sugen på att låta XC-cykeln bli donator för en brötigare HT. Men vad köper man en non-boost-ram för 29" 2020? Stanton switch9er är ju ett alternativ men vad finns det mer? Skulle vilja lägga mig nån stans mellan 140 och 160 i slag.

Ska du inte köra boost istället på ramen å antingen byta endcaps, skaffa spacerkit eller byta hjul/nav? Du kommer garanterat ha ramen längre än hjulet så känns dumt att välja en gammal standard på ramen. Plus att du får mkt större utbud av ramar att välja på

Ska du inte köra boost istället på ramen å antingen byta endcaps, skaffa spacerkit eller byta hjul/nav? Du kommer garanterat ha ramen längre än hjulet så känns dumt att välja en gammal standard på ramen. Plus att du får mkt större utbud av ramar att välja på
Mjo men jag har två hjulpar som jag gärna byter emellan cyklarna som det är reda nu. Ett 30mm med grövre däck och ett 25mm men lättare däck. För olika turer. Det skulle jag gå miste om i så fall =)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Bakhjulet på en brötht tar mycket stryk. Så både för hållbarheten på hjulet och av hänsyn till hjulen på xc'n skulle jag kraftigt överväga boost och ett separat hjulpar för brötcykeln.

Bakhjulet på en brötht tar mycket stryk. Så både för hållbarheten på hjulet och av hänsyn till hjulen på xc'n skulle jag kraftigt överväga boost och ett separat hjulpar för brötcykeln.
Det "lättare" paret kommer från min Mega ursprungligen och inte från en XC-cykel. Det bör hålla, även om de inte är boost. Speciellt efter som totalvikten kommer bli låg ;) Men det här blir OT. Hade tänkt mig lite idéer snarare än ifrågasättande av livsval

Der Kaiser

Aktiv medlem
Isåfall rekommenderar jag *ändå* en boostram, men komplettera för all del naven med nån sorts boostinator. Då kan du alltid ändra dig, dessutom bör en sådan ram ha plats för bredare däck, vilket också är trevligt på en brötht.

alex.asu

Medlem
Någon som har tesat både stål och alu versionerna av samma geometri från Ragley och kan kommentera egenskaperna?
Svepande utlåtande om stål vs alu undanbedes.

liveforthis

Aktiv medlem
Någon som har tesat både stål och alu versionerna av samma geometri från Ragley och kan kommentera egenskaperna?
Svepande utlåtande om stål vs alu undanbedes.
Yes har haft både mmmbop o blue pig. Mmmbop är galet styv i röven framförallt. Och ja blue pigen snällare mer förlåtande. Men som race ht hade jag valt mmmbopen och som allround bröt ht blue pigen.

Maakus

Aktiv medlem
Lite OT, men vad sägs om en alu hardtail för 26 lök, med en Recon gaffel och ingen dropper? :rolleyes:

tobgren

Medlem
Yes har haft både mmmbop o blue pig. Mmmbop är galet styv i röven framförallt. Och ja blue pigen snällare mer förlåtande. Men som race ht hade jag valt mmmbopen och som allround bröt ht blue pigen.
Jag har liknande upplevelse av mmmbop vs. Bluepig som du efter att också ägt båda. Men mmmbopen var superstyv, så jag skulle välja bluepig nästan oavsett användingsområde. Tack vare att den ramen sväljer mer småvibrationer från underlaget så blir man inte lika sliten efter ett tag i skogen. Möjligtvis att mmmbopen kan ha små fördelar på pumptrack och liknande. Bluepigen har jag planerat att behålla ett bra tag framöver till!

Martinmat

Aktiv medlem
Det är ju en Santa 😄

Lite OT, men vad sägs om en alu hardtail för 26 lök, med en Recon gaffel och ingen dropper? :rolleyes:

liveforthis

Aktiv medlem
Jag har liknande upplevelse av mmmbop vs. Bluepig som du efter att också ägt båda. Men mmmbopen var superstyv, så jag skulle välja bluepig nästan oavsett användingsområde. Tack vare att den ramen sväljer mer småvibrationer från underlaget så blir man inte lika sliten efter ett tag i skogen. Möjligtvis att mmmbopen kan ha små fördelar på pumptrack och liknande. Bluepigen har jag planerat att behålla ett bra tag framöver till!
Jo men precis visst är det så att blupig helt klart jämnar ut .jag kände bara att mmmbop är lite mer exakt fast väldigt styv. Och svara bättre i / ur kurvor vid pedal tryck.

alex.asu

Medlem
tack båda för återkopplingen!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer