Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Naveus

Aktiv medlem
Bra inspiration i den här tråden :geek:

Så pass att jag nu är inne på att ändra inriktning på min scale 710 plus -17
Den klarar av stigar rätt bra och är mångsidig i dagsläget tack vare en rätt ok geo med bland annat 66.5° gaffelvinkel men gaffeln är lite väl klen.
Det sitter idag en Recon silver RL 120mm.

Är ute efter en lite stöddigare gaffel med 130-140mm slag. Har ni några förslag?

jonte987

Aktiv medlem
Revaluation eller sektor? Ska det vara dyrare så pike. Jag hade nog själv letat beggad yari

Naveus

Aktiv medlem
Revaluation eller sektor? Ska det vara dyrare så pike. Jag hade nog själv letat beggad yari
Ja jag har funderat på revelation men sektor känns lite i underkant.
Pike skulle ju vara drömmen men är en bit över budget ny :geek:

Tycker att begagnatutbudet är ganska skralt just nu :unsure:

Naveus

Aktiv medlem
Kolla även bomber z1 el z2 går få till rätt bra pris från Tyskland typ bikecomponents
Har dålig koll på Marzocchi, får läsa på lite och se om man hittar något bra alternativ.

Verkar ju finnas bra många fler icke-boost gafflar och 20mm axel än 15x110 till bra pris iaf.

jonte987

Aktiv medlem
Ja jag har funderat på revelation men sektor känns lite i underkant.
Pike skulle ju vara drömmen men är en bit över budget ny :geek:

Tycker att begagnatutbudet är ganska skralt just nu :unsure:
Det kommer beggade till ok pris ibland men de säljer nog snabbt.
Jag har inte testat revelation men den är säkert bra om det passar budget

aribr

Aktiv medlem
Jag lyckades köpa en Marzocchi z1 billigt på rea förra hösten. Styvare än 36a, tung, men bombsäker.

Rekommenderar om vikt inte spelar roll.

Naveus

Aktiv medlem
Finns både pike o yari på rea

Annars är det kanske läge att framtidssäkra. Finns en boost pike på ks nu
Ja men de jag hittat på rea är icke boost och jag har boost 15x110 på min.

Jaså? Jag har bara sett 120 och 150/160 Pike på ks

jonte987

Aktiv medlem
Ja men de jag hittat på rea är icke boost och jag har boost 15x110 på min.

Jaså? Jag har bara sett 120 och 150/160 Pike på ks
Missförstod vad du skulle ha.
Jag tror du byter slag rätt enkelt och billigt. I varje fall på yari/lyrik. Tror det är samma på Pike. Vilka begränsningar som finns har jag inte koll på

MtbIte

Aktiv medlem
Beror ju på lite vad du vill åka med ? , Om du ska trampa stig eller åka enduro.

Kör själv 140mm pike på min enduro ht och det känns som spot on om du vill åka lite av varje

Naveus

Aktiv medlem
Beror ju på lite vad du vill åka med ? , Om du ska trampa stig eller åka enduro.

Kör själv 140 mm på min enduro ht och det känns som spot on om du vill åka lite av varje
Jag vill åka lite av varje, trampa stig funkar min 120mm till men det är när det kommer in i lite mer tekniska bitar som den inte riktigt håller måttet.
140 känns rimligt, vad har du för gaffel?

MtbIte

Aktiv medlem
Om du vill ha en färdig enduro HT så ligger min ute nu , sök på Marino.

Berk

Aktiv medlem
Kan det här vara ett alternativ, sjukt bra pris just nu och känns ju som en ordentlig uppgradering från Recon silver RL?
Googlade reviews och singletrack och bikemag är mycket positiv, för $550. Enda nackdel verkar vara att den är lite tyngre. För 2000 kr är det väl att slå till!

Naveus

Aktiv medlem
Googlade reviews och singletrack och bikemag är mycket positiv, för $550. Enda nackdel verkar vara att den är lite tyngre. För 2000 kr är det väl att slå till!
Ja det känns som det!
Jag lyckas bara inte hitta axle to crown måttet på 140mm versionen.

Har 529mm idag och 150mm versionen av Aion verkar vara runt 550mm.

Vet inte hur det funkar?

Berk

Aktiv medlem
Ja det känns som det!
Jag lyckas bara inte hitta axle to crown måttet på 140mm versionen.

Har 529mm idag och 150mm versionen av Aion verkar vara runt 550mm.

Vet inte hur det funkar?
150 mm har 555 mm axel to crown, då har 140 mm 555-10 = 545 mm. Obs att det är samma gaffel, man kan ställa in slaglängd med spacern.

För varje 10 mm mer axel to crown längd får du 0.5 grad slackare styrvinkel utan sag och 75%, så 0.375 grad slackare styrvinkel med sag.

Naveus

Aktiv medlem
150 mm har 555 mm axel to crown, då har 140 mm 555-10 = 545 mm. Obs att det är samma gaffel, man kan ställa in slaglängd med spacern.

För varje 10 mm mer axel to crown längd får du 0.5 grad slackare styrvinkel utan sag och 75%, så 0.375 grad slackare styrvinkel med sag.
Ja det verkar som att det ska gå bra, blir lite högre BB höjd och dyl men inga större skillnader vad jag får fram. Vi pratar halva centimetrar i förändring iaf.

Edit: Beställt så nu får det bära eller brista! 🙈 (y)

Senast ändrad:
Sjukt fin ☝
Här själv en Ragley Big Al men är sugen på att testa stål. Hur stor skillnad är det?
Och om man ska byta är det bäst att bara köpa Big Wig ramen och flytta allt eller ska man köpa en komplett och sälja sin nuvarande? Lite sugen att ändå att få lite större kasett bak samt gaffel på nuvarande ändå, då kanske det blir billigare. Även spanat lite på Piglet för den är lite mer trail än aggro om jag inte fått det om bakfoten. Har någon testat båda och kan ge ett utlåtande?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer