Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Rekar ram för första egna bygget, HT trail. Krav spec är än så länge (har bara big wig geometri att hänvisa till då det är det enda moderna jag cyklat)

-stål
-högre BB mått (markfrigång) än big wig???
-Ganska agro men ska samtidigt inte bara vara roligt utför

Har inte mer än detta i dagsläget men kollat på cotic soul och den ligger högst på listan just nu men även kollat på Solaris, piglet, Stanton switchback/sherpa. Lite svårt att provcykla så man är lite utlämnad till internetcykling. Nu spretar valet lite efter dagsform. Någon som har några bra uppslag?

Berk

Aktiv medlem
Rekar ram för första egna bygget, HT trail. Krav spec är än så länge (har bara big wig geometri att hänvisa till då det är det enda moderna jag cyklat)

-stål

Har inte mer än detta i dagsläget men kollat på cotic soul och den ligger högst på listan just nu men även kollat på Solaris, piglet, Stanton switchback/sherpa. Lite svårt att provcykla så man är lite utlämnad till internetcykling. Nu spretar valet lite efter dagsform. Någon som har några bra uppslag?
Nordest Bardino med 29" hjul, såklart!

EDIT: Obs att hela geo-tabbelen, inklusive vinkar och BB höjd, är till 160 mm gaffel med 20% sag (eller 130 mm gaffel utan sag).
EDIT2: 140 mm -> 130 mm

Senast ändrad:
Nordest Bardino med 29" hjul, såklart!

EDIT: Obs att hela geo-tabbelen, inklusive vinkar och BB höjd, är till 160 mm gaffel med 20% sag (eller 140 mm gaffel utan sag).
Bardino har jag missat, hur blir den att köra på platten med så mycket slag
? Inte för att det är mitt mål men det haglar inte av berg i Småland så det blir en del trampande mellan backarna.

Berk

Aktiv medlem
Bardino har jag missat, hur blir den att köra på platten med så mycket slag
? Inte för att det är mitt mål men det haglar inte av berg i Småland så det blir en del trampande mellan backarna.
Vinklar är flack med 160 mm gaffel och vevlager höjd är till 27.5", så den funkar perfekt med 29" hjul och 130 mm gaffel som jag kör. Det finns flera bild på min Bardino lite upp in den här tråden.

EST

Aktiv medlem

-stål

Har inte mer än detta i dagsläget men kollat på cotic soul och den ligger högst på listan just nu men även kollat på Solaris, piglet, Stanton switchback/sherpa. Lite svårt att

provcykla så man är lite utlämnad till internetcykling. Nu spretar valet lite efter dagsform. Någon som har några bra uppslag?

Kolla in på Steel is real på fb å ställ samma fråga finns massa fina hojar där😊

Kolla in på Steel is real på fb å ställ samma fråga finns massa fina hojar där😊
Så långt har jag inte tänkt, men följer flödet slaviskt. Farlig sida att hänga på, skapar begär 😉. Det svåraste är att välja en ram som har flexen jag är ute efter. Skulle säkert lyckas köpa det styvaste på marknaden av ren okunskap.

EST

Aktiv medlem
En Stoodge då? De är riktigt nice. Men om du ska ha fjädring fram så kanske det är bättre med nåt annat. Jag hade en big wig förut å tyckte med den vart lite låg med 175 vevar annars var det skönt gung eller flex i den till skillnad från min Marino som är mycket hårdare.

Men då kanske det blir en Big wig med 170 vevar. Känns bara lite fantasilöst bara när man kör Big Al idag. Tål att funderas på.

EST

Aktiv medlem
ja det kan jag hålla med om :) Å jag har ingen koll på deras geo nuförtiden riktigt jag hade en gen 1 & 2 å 2an var för låg tyckte jag :)

zinkpasta

Aktiv medlem
@Berk har nästan övertalat mig (via inlägg här) att en Bardino 2 med 130mm-gaffel är ett utmärkt val. Nån som kan komma på motargument och att jag borde Marino:era mig (förutom att det inte är justerbara dropouts - dock tror jag inte man kan få mycket mindre än 425mm med 29" och vettig däckvolym ändå?)?

Uppdaterad tabell med "omräknad" Bardino 2 stl L i gult.
1587751564141.png

Berk

Aktiv medlem
Bardino 2 med 130 gaffel har identiskt geo som 160 mm gaffel med 20% sag. Det finns ingenting att räkna om.

Marino är också fin, men för mig är Bardino 1 geo med 130 gaffel perfekt, och jag gillar färgerna!

zinkpasta

Aktiv medlem
Bardino 2 med 130 gaffel har identiskt geo som 160 mm gaffel med 20% sag. Det finns ingenting att räkna om.

Marino är också fin, men för mig är Bardino 1 geo med 130 gaffel perfekt, och jag gillar färgerna!
Man måste väl räkna om till 130mm med 20% sag? :-)

zinkpasta

Aktiv medlem
My brain hurts. Jag borde nog posta i "nej nu skiter jag i det här och sticker ut o cyklar" alt "[ot] vilket ljummet bubbel dricker du just nu?" men jag inväntar svar från bardino om de kan komma med motargument mot att beställa och gaffla ner. Fina Marinos här i tråden nu på senaste dock, hade det inte varit väntetider o osäkerheter o så..

Berk

Aktiv medlem
Varför skulle Nordest komma med motargument? :)
Men är inte alla hemma nu i Spanien?

Jag hade tur att en happyit hade köpt en Bardino 1 ram in min storlek, men redan hade för många cyklar (förstår inte hur det kunde hända). Så kunde titta och känna på och får med den direkt. Eller kanske tvärtom: vet inte om jag hade köpt en Bardino om den inte fanns 1 mil från hem. Hursomhelst, jag är jättenöjd!

glitch

Aktiv medlem
Måste tipsa om att planet x säljer billiga ramar nu!
Big dog och/eller scandal med headset och klämma för sadelstolpe för 149 pund styck. Billigare går nog ej hitta en kul ram för!
Galet pris! Kommer vara svårt att motstå. Får nog blocka deras hemsida några timmar😀

wukkaN

Aktiv medlem
Blev lite sugen, scandal verkar vara en fin ram som duger gott för en relativ mtbnybörjare som jag. Är 185 med 85 innerben, om jag skulle slå till är det large eller xl tycker ni?

Edit: kommer främst åka runt i Tyresö, Hellas och Kvarntorpshögen när jag hälsar på styvfar.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Blev lite sugen, scandal verkar vara en fin ram som duger gott för en relativ mtbnybörjare som jag. Är 185 med 85 innerben, om jag skulle slå till är det large eller xl tycker ni?
Det kommer till 16 mm reach vid sag. Tycker det är precis emellan L och XL. Tar L om du föredrar en mer lekfull cykel och XL om du föredrar en cykel som är bättre till åkning brant uppför och utför.

HAL 9000

Medlem
Jag kör runt på en Sentier 27,5+ byggd från blandade nya och begagnade komponenter. Jag är överlag väldigt nöjd och glad med det mesta på cykeln, förutom möjligen gaffeln. Det sitter en Fox 32 float 150 2015 icke boost på idag. Nu ser jag mig omkring efter uppgradering som jag tänker mig skulle kunna vara ännu mer följsam+boost. Jag har väldigt lite praktisk erfarenhet av olika gafflar, men har försökt läsa på en del. Min första tanke är en Sektor RL 140 mm. Men när jag söker runt på alla stora näthandlare hittar jag bara ett ställe (Bike24) som har 130mm-versionen. Ingenstans hittar jag 140 el 150.

Jag skulle egentligen i första hand leta efter mig begagnat, men det verkar inte vara superlätt att hitta det heller. Frågan är då också om det skulle funka tex med 160 slag (såg en sån Pike på K&S).

Jag undrar alltså vad ni andra bus-HT-folk skulle rekommendera mig i gaffelväg och hur man hittar det. Är det lönt att uppgradera?

HAL 9000

Medlem
Jo @jonte987 det är standard med 140, men jag kör som sagt 150 nu.
Vad är skillnaden på en Float 32, Sektor och Revelation då? Alltså inte pris och spec, utan vad är den praktiska skillnaden man upplever? Varför ska jag uppgradera? Jag fattar att det nog är något man måste känna själv för att riktigt förstå, men skulle bli jätteglad för försök att förklara :-)

Makten

Aktiv medlem

Edit: kommer främst åka runt i Tyresö, Hellas och Kvarntorpshögen när jag hälsar på styvfar.
Jag har nu provat min Scandal i Large och jag är 185 med 90 cm innerben och långa armar. Den känns precis lagom faktiskt; ganska stor. Det skulle inte vara några som helst problem att köra XL dock eftersom längdskillnaden mellan storlekarna är liten. Jag kör med 50 mm styrstam och jordens spacertorn (vilket får styret lite närmare). Gaffeln är stel 500 mm A-C vilket motsvarar ungefär en 120 mm fjädergaffel vid 25% sag.

Jag vet inte om du blev klokare, men min slutsats är i alla fall att Large knappast är för liten. 👌

jonte987

Aktiv medlem
Jo @jonte987 det är standard med 140, men jag kör som sagt 150 nu.
Vad är skillnaden på en Float 32, Sektor och Revelation då? Alltså inte pris och spec, utan vad är den praktiska skillnaden man upplever? Varför ska jag uppgradera? Jag fattar att det nog är något man måste känna själv för att riktigt förstå, men skulle bli jätteglad för försök att förklara :-)
Jag läste fel. Fick för mig att du letade efter 130.
Revelation är väl ett snäpp upp från sektor. Fox kan jag inte alls

Vigfor

Medlem
Är ute efter en HT i stål. Funderar på Surly KM eller Cotic Bfe. Vad är era åsikter om dessa modeller, är det någon som har provat och båda och kan göra en jämförelse? Vad finns det för andra alternativ om man vill ha något liknande?

Och! En lite off-topic fråga: hur är det möjligt att denna typ av cyklar i princip aldrig kommer upp på begagnatmarknaden? Varför är de så "opopulära" egentligen?

Berk

Aktiv medlem
Är ute efter en HT i stål. Funderar på Surly KM eller Cotic Bfe. Vad är era åsikter om dessa modeller, är det någon som har provat och båda och kan göra en jämförelse? Vad finns det för andra alternativ om man vill ha något liknande?

Och! En lite off-topic fråga: hur är det möjligt att denna typ av cyklar i princip aldrig kommer upp på begagnatmarknaden? Varför är de så "opopulära" egentligen?
Det finns erfarenheter med Surly KM på happy. MBR har gjort en review av Cotic BFE, den är bra men har för högt vevlager enligt MBR. Det är väl en plus för svensk terräng. Med hög vevlager och flack gaffelvinkel kan man också köra den med kortare gaffel (jag kör 130 mm gaffel på min Bardino).

Tror att denna typ av cyklar finns inte begagnad för att den är populära hos ägaren. Och man behöver inte köper en ny cykel varje år för att den finns nya länkage eller karbån ram.

Senast ändrad:

almlof

Ny medlem

Jag upplevde samma sak när jag letade HT för några år sedan.
Tror dels som Berk att köparen är helnöjd men även att Surly KM sällan syns på säljes då de i Sverige har varit ganska dyra att importera. Känner heller inte till någon återförsäljare som har Surly-testhojar att klämma och sitta på.. Det kanske gör att försäljningen haltar från början, så att de som väl finns i vårt land skall dyka upp på säljes här blir än mindre sannolikt.. Jämfört med hur många begagnade Scott, Trek och Specialized i olika utförande.
Har funderat själv på hur många hojar jag köpt utan att ha haft möjlighet att prova dem först. Ganska sjukt egentligen. Måste sluta med sånt beteende även om jag verkar ha en fallenhet för märken som inte lagerhålls i Sverige..

-martin-

Aktiv medlem
IMG_0795.JPG

Nästan klar med min Mmmbop :D
Nya däck inväntas och kapa lite höljen för att få ordning på ormboet där fram.

Premiärturen avslutades dock - efter 7 km mestadels uppför - med 3 km walk of shame efter ett dåligt linjeval så nu har jag beställt anacondas och tubeless gegga med :P

Purchaser

Medlem
sjukt mycket fina hojjar i denna tråd! Synd att dessa aldrig syns på säljes :)

inser att man får mycket hoj när man bygger själv men misstänker att man behöver vara ganska kunnig för att få till det både kring delar och vad som funkar och även själva ihopsättandet :) Men ser grymt kul ut.

Paco

Aktiv medlem
sjukt mycket fina hojjar i denna tråd! Synd att dessa aldrig syns på säljes :)

inser att man får mycket hoj när man bygger själv men misstänker att man behöver vara ganska kunnig för att få till det både kring delar och vad som funkar och även själva ihopsättandet :) Men ser grymt kul ut.
Fördelen med att bygga själv är man får hojen precis som man vill ha den, men oftast till ett dyrare pris...

Purchaser

Medlem
Fördelen med att bygga själv är man får hojen precis som man vill ha den, men oftast till ett dyrare pris...
Jo det är ju så och misstänker att man har lite koll på "vad man vill ha" när man har kört lite. Så är kanske en dum väg att gå med en första hoj :)

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Frågan är om det verkligen är dyrare i längden med tanke på vad man annars får lägga på nya delar när man ska byta till vad man verkligen vill ha och sälja annat beg (vilket man ju aldrig gör ändå, de ligger ju bara och skräpar eftersom de kan vara bra att ha någon gång).

jonte987

Aktiv medlem
Tänker man sälja den gamla cykeln i vilket fall kan man ju alltid flytta runt lite grejor tänker jag och behålla sin egen rig.

Berk

Aktiv medlem
Frågan är om det verkligen är dyrare i längden med tanke på vad man annars får lägga på nya delar när man ska byta till vad man verkligen vill ha och sälja annat beg (vilket man ju aldrig gör ändå, de ligger ju bara och skräpar eftersom de kan vara bra att ha någon gång).
Det berör på om man kan hitta cykeln med precis den komponenter man vill ha (medan jag skriver det tror jag att svaret är aldrig ja).
Första cykeln är klart billigare att köpa färdigt. Men snart har man så mycket delar kvar efter uppgraderingen att det blir billigare att sälja gamla cykeln med alla originaldelar och köpa en ram och saknande delar och bygga själv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer